yamaha_demo_tour




MP3 300 LT YOUrban vs MP3 400 LT

Kapitoly článku

Co si budeme povídat, i kdyby byl zbytek techniky a komponentů na MP3 kdovíjak fantastický, tenhle skútr bude vždycky poutat pozornost dvěma koly vpředu. Jak je přední dvojice kol vlastně konstrukčně řešena? Základem je paralelogramová (rovnoběžníková) náprava, tedy zavěšení kola pomocí dvou A-ramen. Každé kolo má zvlášť své zavěšení a tedy navzájem nezávislé odpružení, proto můžete jedním kolem jet po vozovce a druhým třeba po o něco vyšším obrubníku.
To bychom měli po rovině, ale co náklony? A jakto, že lze kola v náklonu zaaretovat? Pokusme si to jednoduše vysvětlit. Nejlépe je asi vše patrné z názorného obrázku…
Obě nápravy jsou uchyceny ve dvojici paralelních hliníkových ramen. Jde vlastně o obdobu spodních a vrchních „brýlí“ na klasickém jednostopém vozidle. U MP3 jsou ovšem nápravy obou kol v ramenech i samotná ramena uloženy na čepech a ložiskách, která nápravám umožňují naklánět se do stran přesně tak, jak se naklánějí řidítka, respektive se posouvají horní a dolní hliníková ramena. Nezávislé nápravy pak zajistí, že i v náklonu drží obě kola pevně na zemi. Polohu obou hliníkových ramen lze pomocí elektronických ovladačů hydraulicky zajistit v určité poloze, díky čemuž je možné MP3ku zaparkovat i v mírném náklonu, v němž se se svým nízkým těžištěm udrží a nepřevrhne se.

Tři kola: A není to trochu málo, milý Marabese?

Zdá se vám princip dvou kol vpředu jednodušší, než ve skutečnosti vypadá? Nápad to není nikterak nový, dlouho však vázla jeho realizace. S prvním funkčním prototypem trojkolky přišel v roce 1999 italský konstruktér a návrhář Luciano Marabese, majitel a zakladatel designérského studia Marabese Design, jež je zodpovědné třeba za vzhled Aprilie Pegaso, Yamahy MT-03, Gilery Runer a Nexus či Brevy, Grisa a Norge od Moto Guzzi. Úspěšně otestované Marabeseho řešení před pěti lety použilo Piaggio a vznikla tak první trojkolka MP3. Sám Luciano Marabese však šel ještě dál. Spolu se svými syny Riccardem a Robertem založili loni společnost Quadro Technologie a pustili se do vývoje čtyřkolky! Ta využívá zavěšení známé z MP3ky i na zadní dvojici kol.
Očekává se, že definitivní verze vozítka Quadro 4D s motorem taiwanské značky Aeon bude představena na podzimní motocykové výstavě EICMA v Miláně, kde by mohl být předveden i prototyp terénního Quadra. Zatím se můžeme kochat aspoň propagačním videem z loňska…

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist