globalmoto_duben_nolan




Peugeot Tweet 125

Podle oxfordského výkladového slovníku má slovo Tweet několik významů. Původně v angličtině označovalo ptačí pípnutí, v moderní době pak zdomácnělo jako synonymum pro krátké rychlé zprávy, šířené prostřednictvím sociální sítě Twitter. A právě tento přenesený význam sedí na skútr Peugeot Tweet jako příslovečná zadnice na hrnec: jeho nejsilnější disciplínou jsou krátké a rychlé přesuny.

Kapitoly článku

Prodejní statistiky naznačují, že značka Peugeot je na našem trhu skútrů zatím poněkud nedoceněná, což je podle nás s ohledem na jejich poměr cena/kvalita/výkon a širokou nabídku modelů trochu škoda. Letos se snad francouzská firma s příchodem nového systému řidičáků dočká většího zájmu hlavně ze strany „béčkařů, protože v kubatuře 125 ccm umí vyhovět nejrůznějším nárokům zákazníků. Luxusnější stopětadvacítky Satelis II a CityStar jsme už prověřili v předchozím dvoutestu, a jako další přichází na řadu poněkud lidovější Tweet 125.
Co se Francouzům rozhodně nedá upřít, je jejich smysl pro design. Už jednoduchý vzhled v neo-retro stylu prozradí, že se jedná o dostupný skútr, který má sloužit především pro přepravu z bodu A do bodu B, ale nechybí mu ani patřičná dávka pověstné elegance. Kompaktní rozměry ocení hlavně jezdci menších postav včetně dámské části skútrařské populace, které se bude líbit také rovná podlaha, usnadňující nastupování, zúžené sedlo nebo boční stojánek.
Štíhlá stavba kapotáže neslibuje z hlediska ochrany před větrem a deštěm žádný extra velký komfort a automaticky řadí Tweet do kategorie městských přibližovadel, ale to neznamená, že by mu byly výlety za hranice metropole úplně zapovězeny. Pro častější cestování mimo město by však stál za úvahu doplňkový plexištít z katalogu originálního příslušenství.
Ani za dílenské zpracování se Peugeot v dané cenové kategorii rozhodně nemusí stydět. Všechny plasty jsou pěkně a pečlivě slícované, zářivý lak vykazuje solidní odolnost proti ošoupání a líbil se nám také materiál stupňovitého dvousedla. To kromě slušného komfortu a ideální výšky nabízí dostatek prostoru i v části pro spolujezdce, který se může spolehnout na pevnost vyklápěcích hliníkových stupaček a příjemný tvar bočních madel, integrovaných do zadního nosiče. Vzhledem i výbavou příjemně překvapila přístrojová deska, na které nechybí žádný podstatný údaj, a také ovladače na řídítkách působí dojmem kvality a spolehlivosti. Nejslabším článkem designu je naopak uzamykatelná středová přihrádka, na které se trochu podepsal omezený rozpočet.
Úložný prostor pod sedlem má šikovně řešené otvírání prostřednictvím přepínače světel (samozřejmě pouze při zapnutém klíčku zapalování) a pobere i plnohodnotnou otevřenou přilbu. S uložením integrálky už však nepočítá, na tu si musíte případně dokoupit zadní kufr. Po odklopení sedla se dostáváme také k víčku nádrže, která kapacitou 5,7 litru potvrzuje, že Tweet nebyl koncipován na žádné dálkové přesuny. Přesný digitální palivoměr vás ale před problémy s nedostatkem paliva bezpečně ochrání. Nadstandardní výbavou podsedlového prostoru je bezpečnostní vypínač, který funguje jako manuální imobilizér. Pravda je, že kromě nenechavých lapků může způsobit horké chvilky i právoplatnému majiteli s diagnózou chronická skleróza, ale jeho používání je na druhou stranu čistě dobrovolná záležitost.
Vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 125 ccm zdaleka nevyužívá patnáctikoňového limitu, povoleného pro řidičáky skupiny A1, a nově také autařská béčka. S maximálním výkonem 7 kW (9,5 koně) Tweet nepatří v kategorii stopětadvacítek mezi elitu, ale tenhle handicap dohání celkem hravě svou mušší váhou. Pouhých 109 kilogramů suché hmotnosti nijak citelně neomezuje motor ve svižných rozjezdech z křižovatek ani dynamické akceleraci při předjíždění, a v městském provozu se Tweet může klidně měřit s výkonnějšími skútry stejné kubatury. Dech mu začne docházet teprve po překročení sedmdesátikilometrové rychlosti, kde už je zrychlování podstatně vlažnější. Pokud jde o hluk a vibrace, projevuje se agregát velmi kultivovaně.
Z nízké hmotnosti pramení také snadná ovladatelnost, která přijde vhod opět především ve městě. Skútr se na velkých šestnáctipalcových ráfcích doslova vznáší nad všudypřítomnými nerovnostmi, od kočičích hlavami v centru města přes výhybky tramvajových kolejé až po vyjeté koleje na tříproudové magistrále. Manévrování mezi stojícími kolonami aut je pak díky krátkému rozvoru a štíhlým proporcím Tweetu přímo potěšením. Stejně jako motor, také podvozek mírně přestává stíhat až ve vyšších rychlostech, kde trpí hlavně stabilita v přímém směru. Pro výlet mimo město je proto lepší naplánovat trasu raději po klikatých okreskách než po dálnici, protože při střídání směru se podvozek chová naprosto klidně. Dobrou práci odvádí také obě kotoučové brzdy - přední dvoupístkový třmen vyřeší s přehledem každou krizovku, zatímco zadní jednopístek s pozvolnějším nástupem je ideální pro jemnější dobržďování, a nevystraší vás zablokováním kola polaždé když sáhnete po levé páčce.
Z celkového hodnocení vychází Tweet jednoznačně jako ideální skútr do každodenního městského provozu. Přestože nijak nevybočuje z řady designem (což může pro leckoho představovat i výhodu) ani výkonovými parametry, svému majiteli neudělá ostudu ani na parkovišti před kanceláří, ani při hromadném výjezdu z rušné křižovatky. Jeho nízká hmotnost, snadná ovladatelnost a předvídatelné reakce nevyžadují žádnou velkou jezdeckou praxi, a kompaktní rozměry nahrávají i menším jezdcům a ženám. Spotřeba kolem tří litrů Naturalu nikoho nezruinuje, a pokud nenajedete víc než třicet kilometrů denně, stačí doplnit palivo v nádrži jednou za týden. Pokud dáváte před okázalým vzhledem přednost praktickým výhodám, můžete si z prodejny Peugeot za cenu 54 900,- Kč odvézt kvalitní a spolehlivý skútr, který vám tuhle nevelkou investici rychle vrátí. Kromě stříbrné je k mání ještě v hnědé, černé a bílé barvě.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist