yamaha_demo_tour




Moto Guzzi Breva 850

Pokud se podíváme jen na technické údaje, je vše jasné - Moto Guzzi Breva 850 se od „velké“ Brevy jedenáctistovky liší pouze nižším objemem motoru a absencí olejového chladiče. Hmotnost zůstává stejná, převodovka je stejná, veškeré vybavení je shodné, motocykl pouze disponuje nižšími hodnotami maximálního výkonu a krouťáku. Vloni jsme se v tomto rozsáhlém testu podívali na zoubek Brevě 1100, letos jsem tedy vyrážel na silnice se zjednodušeným úkolem - zjistit, jak se projevují odlišené výkonové parametry a jak se liší pocity z jízdy.

Kapitoly článku

Napřed trocha teorie: Ke snížení zdvihového objemu použili konstruktéři tu nejjednodušší metodu - snížili zdvih válce. Převodovka zůstala stejná, ale došlo ke změně primárního převodu (mezi motorem a převodovkou) z poměru 26/35=1:1,346 na o něco větší rozdíl 23/36=1 :1,565. Na shodné otáčky tedy pojede „osmpade“ o něco pomaleji.
Maximální výkon se snížil z 86 na 72 koní (při 7800 resp 7600 ot/min). Maximální krouťák je u Brevy 850 na hodnotě 66 Nm, ale motor jej dosahuje až při 7000 ot/min, zatímco velká Breva dosahuje svého maxima 86 Nm již při 6000 ot/min.




Menší objem se ale hlavně vyznačuje odlišnou výkonovou křivkou. Jedenáctistovka zabírala již od tří tisíc mohutným a stejnoměrným tahem, který jí vydržel až k sedmičce. Osmsetpadesátka má otáčkoměr rozdělený na krotší spodek a bouřlivácký vršek. Motor ochotně zabírá již od tří tisíc, ale pořádně se probudí a zabere až u značky šesti tisíc.




Jezdec tedy buď jede pohodičku, nebo musí hodně řadit a nenechat otáčky spadnout pod zmíněných šest tisíc. Paradoxní je, že díky tomu si ostrou jízdu na osmpade o dost víc užijete než na velké Brevě. Přesné časování řazení, vytáčení až těsně k bliknutí červené kontrolky otáček a plné využívání potenciálu motoru mě prostě po pár kilometrech vždy strhly a už zase jsem jel naplno.
Motorový projev jedenáctistovky byl takový více do cestovna - silák, který vás kdykoli jednoduchým pohybem zápěstí mohutně postrčí dopředu, bez nějakého podřazování.




Osmsetpadesátka se také mnohem lépe krotí ve městě - člověk se sune okolním provozem na nižší otáčky a není nutné si tolik hlídat ovládání plynu a motorka působí ovladatelněji i při vyjíždění z garáže nebo otáčení. Co se bohužel od jedenáctistovkové verze příliš nezměnilo, je poměrně dlouhá jednička trochu horší regulace spojky při rozjezdech v provozu.




Výkonové manko se logicky hodně projeví ve vyšších rychlostech - osmsetpadesátce na dálnici v rychlosti 160 km/h už dost docházejí síly, zatímco velký objem ještě má dost energie. Podobně je to cítit při jízdě ve dvou nebo při předjíždění, mašina prostě tolik netáhne a je nutné ji víc točit a řadit - takže spolujezdec má o něco méně pohodlí, i když sedí na úplně stejné (z jeho pohledu) motorce.
Co se týče spotřeby, nezjistil jsem žádný větší rozdíl oproti jedenáctistovce.



Závěr


Rozhodně nechci tvrdit, že Breva 850 je lepší motorka než Breva 1100. Jak se říká, objem ničím nenahradíš. Překvapilo mě ale, jak odlišné dojmy menší Breva přináší a jak je zábavná. Pro jezdce, který nevyžaduje ten mocný pocit síly, který dokáže přinést V1100, může být 850 opravdu dobrou volbou. Přitom je třeba vzít v úvahu poměrně značný cenový rozdíl mezi oběma modely. Takže jen zopakuji - při pořizování nové guzziny stojí za to zvážit, zda si místo silnějšího motoru nepřiplatit třeba na ABS?




Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Petr Szabó - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist