yamaha_demo_tour




KTM SuperEnduro 950R

Když firma KTM představila své nekompromisní cestovní enduro 950 Adventure S a já se na něm poprvé svezl, napadlo mě, jak by tento stroj vypadal maximálně odstrojený a odlehčený, obutý do terénních pneumatik. Stejnou myšlenku měli zjevně i marketingoví experti z Mattighofenu a tak letos spatřil světlo světa model KTM Superenduro 950R. Jedná se po 950 Adventure (dnes 990 Adventure), 990 Superduke a 950 SM čtvrtým modelem využívajícím vidlicový dvouválec s označením LC8.

Kapitoly článku

Nyní máme KTM 950 Superenduro R k dispozici na redakční test. Přiznám se, že virtuálně porovnávám s přímým konkurentem, BMW HP2. Papírové informace vyznívají jasně ve prospěch BMW. O 7 koní vyšší výkon, o 15 kg nižší hmotnost a především výrazně odlišná konstrukční řešení, než u produkčního BMW R1200GS. KTM v porovnání s ním vypadá jako spíchnuté horkou jehlou. Vzít 950 Adventure S, sundat co je tam navíc, odmontovat zadní stupačky, namontovat nádrž, sedlo a světlomet z modelu 950 Supermoto a rychle s ním do prodeje…




Hmmm, to je první pohled, ale druhý? Především je třeba si uvědomit, že na podvozku z modelu Adventure S se nedá nic moc měnit. Tuhý trubkový rám byl převzat beze změny, zde nic lepšího vymyslet nelze. Možnost uchycení zadních stupaček jistě řada jezdců uvítá, madla pro spolujezdce jsou na stroji standardně (a při manipulaci se strojem jsou k nezaplacení), takže přeměna motocyklu na dvoumístný je otázka několika okamžiků.


Přední obrácená vidlice White Power se zdvihem 250 mm a možností nastavení předpětí i útlumu patří rovněž k tomu nejlepšímu, co můžete na současných endurech nalézt. Novinkou je jediný brzdový kotouč krotící přední kolo. Do terénu dostatečné řešení. O odpružení zadního kola se stará pružící a tlumící jednotka White Power Monoshock, poskytující zadnímu kolu v hliníkové kyvce zdvih 250 mm.




Vidlicový dvouválec o objemu 942 ccm produkující výkon 98 koní dobře známe ze starších modelů 950 Adventure. O jeho plnění se starají dva rovnotlaké karburátory, které umožňují plynulejší nárůst výkonu a jeho lepší kontrolu. Nádrž i sedlo jsou pro tento stroj zcela nově navrženy, oproti modelu 950 Supermoto je sedlo užší a delší, nádrž má kvůli požadavku na co nejužší stavbu objem o 3 litry menší. Jediné, co se stroji dá vytknout je přední světlo. Vypadá sice hezky a i velmi dobře svítí, ale pro off-roadové radovánky je jeho vypouklý kryt přeci jen příliš „na ráně“.


Pevná řidítka nesou jen velmi zjednodušené ovladače blikačů a světel, před nimi nalezneme multifunkční displej a několik kontrolek, které informují o teplotě chladící kapaliny, čase, ujeté vzdálenosti a aktuální rychlosti. Od sedla nikdo velké pohodlí neočekává a ani se jej nedočká. Dlouhá, úzká lavice je tvrdá a umožňuje bezproblémové přenášení těžiště při jízdě v terénu. Jeho výška 920 mm zaručuje, že manipulace se strojem na místě může být zdrojem veselých historek, ani já se svou nadstandardní výškou nedosáhnu oběma nohama na zem. Rozměrné stupačky jsou stejné jako na ostrých endurech EXC a páčky řazení i zadní brzdy, řešené tak, aby ani při pádech neutrpěly újmu jsou beze změn převzaty z modelu Adventure.


Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist