globalmoto_duben_nolan




KTM 690 Duke

Ocitá se Vaše ruka v křeči a bouří se ve Vás hormony při pohledu na nevinného vévodu? Že ne? Tak Vás můžu ubezpečit, že se tak dít bude, až sesednete z nové KáTéeMky 690 Duke. Za řidítky ambiciózního naháče se sklony k motárdovým radovánkám zažijete nezapomenutelné chvíle na hranici svých jezdeckých zkušeností. Motocykl KTM, do kterého se okamžitě zamilujete, se Vás ptá: „Are You Ready?“

Kapitoly článku

Nový Duke prodělal velmi osvěžující facelift a řekl bych, že tak trochu zmužněl oproti předchozí verzi, která byla taková hranatější a její vzhled na mě působil jako nakopnutý sršeň. Letos malý vévoda vyjíždí z bran rakouské továrny ve dvou barevných variacích, černé a bílé. Do redakce zabrousila bílá šestsetdevadesátka působící více okatě a s typickým oranžovým rámem tvoří pěknou pastvu pro oči. Stoprocentní změna k lepšímu je zcela nová přední maska s jedním světlometem podobající se té, co nosí nynější endura stejné značky. Jako by chtěl výrobce naznačit účel, za jakým byl Duke vyroben. Bláto, silnice nebo snad závodní trať?
Přední maska tak trochu chrání přístrojovou desku skýtající analogový otáčkoměr s integrovanými kontrolkami a docela velký displej. Hezky střižené jsou boční plasty palivové nádrže a vkusně tvarované dělené sedlo. Pod ním se nachází zcela tradičně oranžové nářadíčko a poměrně dostatek prostoru pro další věci. Nelze si nepovšimnout odkrytého podsedlového rámu. Nejenže má lehkou konstrukci, neboť se jedná o hliníkový odlitek, ale navíc se umí i příjemně tvářit a hezky ladí s trubkovým rámem.
Pozice obou madel, kterých se může spolujezdec během jízdy držet, je o mnoho lépe řešena, než je tomu u staršího modelu, kam se horko těžko dostávala ruka s karbonovými rukavicemi. Elegantní zadek motocyklu uzavírá koncové, ledkami osázené světlo ve tvaru diamantu. Pohled z boku nezkazí ani pěti paprsková kola Marchesini a svým tvarem zajímavá kyvná vidlice. Nikomu neunikne ani nový tvar výfukové soustavy a vyvedení koncovky výfuku na pravou stranu. Pod motorem však zůstal vcelku rozměrný hlavní tlumič s katalyzátorem připomínající nádobu na moč a splňující stávající evropské normy. Alespoň že centralizuje hmotu v ose motocyklu.
Malého Duka pohání čtyřtaktní jednoválec se zdvihovým objemem 690 ccm s dvojitým zapalováním. Jeho maximální výkon se vyhoupl na rovných 70 koní a stejnou hodnotu má i točivý moment, tedy 70 Nm. Výrobce také udává, že je motor šetrnější co do spotřeby paliva díky efektivnějšímu spalování, ale také se prodloužily servisní intervaly až na deset tisíc kilometrů. KáTéeMka prorazila do digitální doby a i zde nalezneme přesnější dávkování palivové směsi pomocí chytré technologie drive-by-wire, takže na zadní kolo je ve všech případech dávkován optimální točivý moment.
K dobré stabilitě při odřazování a následnému ideálnímu nájezdu do zatáčky přispívá hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka. Co by to bylo za Bike for Fun bez pořádného rámu, pérování a spolehlivých brzdičů. KáTéeMka již řadu let vsází na chrom-molybdenový trubkový rám, a ani šestsetdevadesátka Duke není žádnou výjimkou, jen ho doplňuje hliníkový odlitek v podobě zadní kyvné vidlice. Vpředu najdete vidlice WhitePower o průměru 43 mm a vzadu centrální tlumič stejné značky s hydraulickým ovládáním předpětí pružiny. Soustava pérování je na velmi dobré úrovni a tváří se jako skvělý kompromis mezi sportovním a cestovním tlumením.
Brzdové ústrojí nemůže být taktéž od nikoho jiného nežli od italské továrny Brembo. Na předním kole je namontován jeden kotouč o velikosti 320 mm a levá vidlice hostí radiálně uložený brzdový třmen se čtyřmi pístky. Vzadu naopak operuje jednopístkový plovoucí třmen. Možná někoho potěší, že byl nový Duke vybaven i systémem ABS uplatňující svou funkci na předním i zadním kole. Mě fabrika potěšila tím, že lze tomuto systému přidělit status offline a to podržením tlačítka na přístrojové desce po dobu tří vteřin. Velmi povzbudivá je i váha motocyklu, ta činí 149,4 kg bez pohonných hmot. Kdyby měl někdo chuť nebo zapotřebí zkrášlit tento stroj a odlišit se od běžného standardu, může nakouknout do oficiálního příslušenství KTM PowerParts, kde nalezne praktické i estetické doplňky. V nabídce je například kompletní výfukový systém Akrapovič, boční padací rámy, chrániče spojkové i brzdové páčky, sportovní sedlo, vrchní brýle i spodní brýle nebo třeba parádní polepy a mnoho mnoho dalších věcí, které udělají z Duke pěkného mazlíka.
Testovací jízda na téhle motorce byla od samého začátku jedna divočina. Stačí když ujedete prvních pár metrů a tak nějak Vám všechno padne do ruky. Skvělou vlastností této koncepce motocyklu je pozice jezdce. Vévoda mě přivítal pohodlným sedlem, které bylo sníženo na 835 mm nad zemí. Velmi mě oslovilo celé ergonomické řešení, na mou postavu (174 cm) naprosto ideální záležitost a široká rovná řidítka podtrhují fakt, že v malém Duku dříme sportovní duch. K této motorce nebylo třeba rozsáhle debatovat o tom, jak se co ovládá, neboť rakouští inženýři měli na paměti staré dobré přísloví - v jednoduchosti je krása a síla.
Co si ovšem před každou jízdou vypínám je systém ABS, který na takovéhle motorce, dle mého názoru, postrádá smysl. Pro ty, kteří by snad tento motocykl pořizovali bez předchozích jezdeckých zkušeností, by to mohl být velmi užitečný pomocník. I já jsem měl tu možnost odjezdit na Dukovi celý den s aktivovaným ABS na okruhu v Bělé pod Bezdězem, který byl pěkně připraven v rámci KTM Festivalu a musím konstatovat, že to ÁBeSko nefungovalo vůbec špatně a do jízdy zasahovalo jen tehdy, pokud to bylo opravdu nutné. Většinou se jednalo pouze o kontrolu smyku zadního kola a přední páčku neobtěžovalo ono charakteristické zpětné pulsování.
Na druhou stranu, jak už jsem psal, to správné skotačení si užijete mnohem více v případě, že deaktivujete ABS a naučíte se řídit motocykl sami, třeba smykem do zatáčky, tak jako to na festivalu ukázkově předváděl Petr Stránský. Čím si Vás malý vévoda dozajista získá je neuvěřitelný dynamický průběh motoru. Ačkoliv se zdá být 70 koníků pro šestsetdevadesátku malým soustem, tak když vezmu v potaz konstrukci motoru a především nízkou váhu motocyklu, stává se z KáTéeMky velmi slušný dravec, který v jezdci probudí nemalé množství adrenalinu. Aby motocykl jezdce zabavil, nemusí mít za každou cenu 200 koní, o tom to skutečně není. Osm tisíc, to jsou maximální otáčky jednoválcového motoru s plynulou výkonovou křivkou.
Přestože je hnací agregát pružný a velmi obětavě se žene vzhůru už od spodních otáček, nejvíce si libuje v rozmezí 4-8 tisíc. Pokud se jezdec pohybuje v tomto spektru, motocykl ho odmění slušnou porcí energie a neobvyklou chutí do života. Jediná chybička na kráse tohoto jednoválce jsou mírné vibrace, které se objeví právě v tom nejlepším rozmezí, tedy mezi čtyřmi a osmi tisíci a nezáleží na tom, zda máte plyn otevřený částečně nebo nadoraz. Ovšem s tímto jevem lze dopředu počítat a jedná se o typickou vlastnost jednoválcových motorů. Vhodně zvolené měkké sedlo a pogumované stupačky částečně tyto vibrace eliminují. Tento neduh ale přestanete vnímat, kdykoliv jste v tom správným laufu.
Počítat musíte i s častější kontrolou všech plastových částí, neboť vlivem vibrací nejspíš dochází k povolování šroubků. Nám se během testu v jednom místě uklepal plastový chránič řetězu, který jsme díky všudypřítomným šroubkům redakčního kameramana opět přichytili na své místo. Velmi vydařená je funkčnost hydraulické spojky, její ovládání je měkké a s antihoppingem si velmi rychle porozumíte. Naopak převodová skříň by mohla být na můj vkus o něco jemnější a přesnější s kratším chodem mezi převodovými stupni.
Jízdní vlastnosti jsem mohl naplno vyzkoušet na KTM Festivalu a popravdě řečeno vůbec jsem nebyl překvapen, jak se motocykl choval. Absolutně vyrovnané přední a zadní pérování, které dostanete na samotnou hranu až při skutečně rychlé jízdě. Podvozek v pohodě akceptoval mé nároky, pouze v těch nejkritičtějších momentech se projevilo měkčí nastavení. Přední vidlice a především dobrá volba pneumatik mě dovolily poměrně tvrdě brzdit v zatáčce i pod slušným náklonem. KáTéeMce by slušely samozřejmě měkčí pneumatiky, ale i s těmi nazutými jsem si užil dost legrace. Přestože je cítit kompromis mezi tvrdým sportovním setupem a měkčím nastavením, byl jsem s jízdním charakterem velmi spokojený.
V případě že hledáte motocykl, na kterém se nechcete nikdy nudit a navíc bude plnit úlohu příjemného společníka, vřele doporučuji nenápadně vyhlížející KTM 690 Duke. Jedná se o motocykl s velkými ambicemi naučit Vás něco nového bez větších počátečních kotrmelců a dokážu si ho představit i v roli učitele, který obohatí Vaše jezdecké zkušenosti.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist