Streetfighter test Kawasaki Z400

Nahatá čtyřstovka od Kawasaki je jednou z hitovek poslední doby a praktickou ukázkou, jaké parády nám přináší moderní vývoj. Normální test u nás samozřejmě nemohl chybět, ale protože jde o stroj vymykající se průměru, přinášíme zároveň i test nenormální. Ten spočívá v tom, že jsme oslovili kaskadérské hnutí Special Brothers, kteří tenhle stroj nedávno pořídili a zeptali se, jak se jim čtyřkilo pozdává v rámci jejich nasazení. A nejen to.

Kapitoly článku

Nejdřív ve zkratce k zelené štice, která je primárně určené pro majitele řidičáku skupiny A2. V roce 2015 se objevil nejmenší následovník dynastie Zed, jmenovitě Z300 a následně v roce 2019 novinka v podobě Z400 s nižší hmotností a záživnějším motorem. Čtyřstovka proti Z300 zhubla o tři kila, kyvka je přidělaná přímo na motoru a konstrukce se dá zjednodušeně popsat jako Ninja 400 bez kapot. Proti ní naháč akorát nemá plasty, naopak má širší a vyšší řídítka a podvozek s měkčím odpružením a uzpůsobeným útlumem. Motor podle továrny nevznikl evolucí, ale na čistém papíru, výsledek je rozměrově bližší Ninje 250 než Z300.

Jak už z dosavadních testů víte, čtyřstovka je zdrojem radostných výtrysků zejména při svezení po utažených zatáčkách a ve městě s ní zažijete rovněž srandy kopec. Hlavní postavou v tomto příběhu hraje točivý motor, ten má ve vrchu radosti na rozdávání od středu zatahuje s dobrou odezvou. Rozmotat dvouválec nad deset tisíc je doprovázené nejen emočně záživným zrychlením, ale na city vám zahraje i zvuková kulisa linoucí se ze sacího traktu.

Minimální úpravy, maximální funkce

Uvedené pocity zažili jak kolegové při běžných testech, tak konečně i já, když jsem jednoho dne kopl do vrtule a vyrazil do současného centra korona apokalypsy, tedy moravskoslezského kraje. Cílovou destinací byla Ostrava, konkrétně areál Libros. Tam se odehrává celoevropská akce Czech stunt day a na mě čekal uvítací výbor v čele s principálem Special Brothers Adamem Peschelem a jeho bratrem Patrikem. Rychlé předání pocitů ze vzájemného setkání a jdeme se podívat na stroj. Díky spolupráci s Kawasaki ČR pořídil Adam čtyřstovku hned jak vyšla a po zajetí proběhlo pár základních úprav. Změna převodu pomocí zadní rozety s 55 zuby, osazení padáky české značky Stunt Pro Components a hrazda přidělaná na původní podsedlák, obojí vypadající jak z fabriky. Další změnou je odpojené ABS a dodělané seřizování volnoběhu, které má na svědomí „speciální“ mechanik Kuba Kykal. Navíc ještě pevné stupačky jezdce i spolujezdce, úpravy tedy minimální, přesto maximálně funkční a Kawu ještě čeká přidání třetí brzdy pod spojkovou páčku.

Základní úpravy pro stunt tedy máme a v porovnání s testem sériové motorky dodávají přítomné padáky motožurnalistovi pocit klidu, že se případná krizovka neodrazí na stavu účtu.
Motorka má s větší rozetou znatelně větší sílu, tolik se neničí spojka při zvedání na zadní, Zed je agilní, kompaktní, má zdatný podvozek a hlavně, velice hodný a poslušný motor s dostatkem výkonu na všechny nesmysly, které mě napadnou. Ohledně stuntridingu má čtyřkilo veliký potenciál, a jsem přesvědčený, že pro začátečníky nahradí doteď používaná šestikila. Proč ? Opět se bavíme o nízké váze, kterou Z400 disponuje. Nemá ani moc zbytečně výkonu, který mnohé začátečníky děsí a tvrdě neodpouští chyby, které začínající piloti logicky při zdokonalování dělají. Malá Z400 dovolí vše, co chcete po velké motorce, ale při učení nebude za chyby rozdávat rány pěsti, jen vám lupne pohlavek, to je z mého pohledu ten hlavní rozdíl.

Speciální názor

Poté, co jsem se na motorce svezl a zažil uvedené pocity, jsem se následně zeptal otce myšlenky uvedení Z400 na pole stuntridingu, Adama Peschela: „Obecně jako motorka do provozu s 35kilowaty pro mladé začínající piloty, ale i pro lidi, kteří již jezdí, ale baví je malorážky, je jednoduše skvělá. Nebojím se to slovo použít. Při zajíždění jsem na ní nalítal, asi 2000km a bylo to čisté bavení. Na rovinu, na co potřebujeme na českou zamotanou silnici okolo malých měst a vesniček 150kobyl? Kawu můžete vytáčet docela vysoko, neustále jí držet na limitu a mít z toho stále stejné uspokojení. Odmění vás lehkostí, kterou padá do zatáček a celkovým posezem, kdy se budete cítit jako byste seděli na starší ségře Z650."

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tím bychom mohli tento zvláštní test ukončit, ale přidáme ještě něco navíc. Jak jsme úvodu zmínili, další z přítomných byl Adamův bratr Patrik, ten patří k nastupující generaci motocyklových mládežníků, a protože Z400 je mířená právě pro ně, vyzval jsem ho, ať ukáže, jak se na lopatě sedí. Podívaná to byla dech beroucí, takže jsem nažhavil diktafon a poptal se, jak vidí nadějný teenager všemi vychvalovanou novinku.

Patrik Peschel:

Běžně jezdíš na ZX-6R, jak se ti ve srovnání s ní jezdí na čtyřkilu?
Z400 bych popsal jednoduše jako velice hravou a zábavnou motorku. Měl jsem možnost si jí vyzkoušet v obou směrech, to znamená jak ve stuntu, tak i v normálním provozu. Navštívil jsem s ní také kurz Motofitness, kde jsem si vyzkoušel, jak se motorka chová v krizových situacích, jak nízko mě pustí při průjezdu zatáčkou a další různé úkony. Nicméně jsem byl příjemně překvapen, co se s ní dá všechno dělat a kam až jezdce dokáže pustit. Když se zaměřím na stuntovou stránku, oproti 636 jsem se dle očekávání nejvíce pral s obsahem, tedy jak dávkovat plyn, kde přidat nebo ubrat, ten jiný výkon tam je znát, ale určitě to není tak razantní rozdíl jako například proti CBR 125. Při jízdě po zadním dělal nejvíce problém volnoběh, v sérii se samozřejmě nedá nastavit, ale naštěstí to pak náš týmový mechanik Jakub Kykal vyřešil a nyní si už můžu nastavit potřebné otáčky, což je podle mě jeden z těch důležitějších aspektů pro jízdu po zadním. Co se týče rovnováhy, tak bych to dost přirovnal k CBR 125. Je tam třeba o dost více pracovat s tělem a udržovat stabilitu, každý, kdo přejde z velké motorky na něco menšího se s tím chvíli pere, ale kdo chce být opravdový jezdec, musí se popasovat s čímkoli.

V úplných začátcích si dráždil Hondu CBR 125. Jaké je porovnání s touhle Kawou?
Se Zetkem se ztotožňuji víc, a to hned v několika ohledech. Už jenom tím, že je to Kawasaki, ale sympatie ke značce stranou. Nicméně je Z o něco větší a robustnější než 125 a například pro jezdce s výškou 196 cm je to příjemnější svezení. Motorka je výkonnostně blíže k 636 tudíž se s ní dá více hrát a víc ti dovolí. Nemluvě o tom, že je to velice moderní motorka a stříkačka je pro ní již samozřejmostí. Zatímco CBR 125 měla ještě karburátor a kvůli němu měla motorka tendenci při delší jízdě po zadním chcípat. V tom je stříkačka bezkonkurenční.

Pro koho je podle tebe čtyřstovka od Kawasaki nejvíc vhodná?
Z400 bych určitě doporučil začínajícím stuntriderům, kteří již ovšem mají s podobnou motorkou co se týče objemu zkušenosti. Tahle motorka odpouští nespočet chyb a zároveň dá riderovi mnoho zkušeností k nezaplacení. Ušetří spousty hodin strávených na spotu, zabrání nadměrnému používání náplastí a obvazů a především trápení se s velkou motorkou. Pro puntičkáře je tahle motorka i krásným designovým dílem, a pokud chceme stunt posunout na vyšší úroveň, tak řídit se i touhle cestou je za mě správné. Jediná věc co může odradit od koupi Z400 a začít raději na starší CBR125 může být cena. Ta se mezi těmito dvěma motorkami nedá srovnávat, ale co se týče kvality, technologie a designu, má Z400 má jednoznačně navrch. Žijeme v době, kdy nám motocyklové značky nadělily možnosti, které několik let zpátky byly jen futuristickými představami a proto by byla škoda jich nevyužít. Takže Z400 nebo CBR125? Na stunt dnes jedině Z400!

Informace o redaktorovi

Roman Kostelecký - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist