yamaha_mt09




Kawasaki Z400: Zaměřeno na vyšší třídu

Pro držitele řidičského oprávnění A2 nastává dobré období. Výrobci se přetahují o zákazníky a každý rok přijdou s něčím novým. Nový Zed chce nahradit odcházející model Z300 a od začátku se mu to náramně daří.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Kdykoli začínám sezonu na slabší kubatuře, jsem za to rád. Nemusím se bát dát plnej, lehkost a snadnost manipulace je pak ještě lepší. Ovladatelnost strojů v této třídě je příkladná, ale jsou zde rozdíly, které jsou pro výběr motocyklu zásadní. Chcete-li sport, perfektní vedení předního kola, okamžitý nástup motoru a až nekompromisní jízdní vlastnosti, je tu KTM se svým Dukem 390. BMW je s model G310R zas na opačné straně a jednoduše jsem jej překřtil na motocykl pro motoškoly. Rozvážné jízdní vlastnosti, pohodlné sedlo pro dva cestující. Přehledný nekonfliktní přístrojový panel a čistý design. 

Kawasaki má nově větší objem a typický vzhled rodiny Zed. Přední maska je ostřeji řezaná a nabídne technologii LED, jak u pozičních světel, tak u potkávacího světlometu. Kokpit se vypůjčil ze silnějšího modelu Z650, který je diskutabilní a na živo není tak hezký jako na fotografiích. Přehlednost je ale v pořádku a i na přímém slunci se krásně odečítá. Nabídne i zajímavé detaily jako grafický dojezd digitální ručičky otáčkoměru, což je patrné i ve videu. Dále pak tu máme již typickou ikonku ECO, která vás upozorní, že jste šetřílek a máte zhruba přidáno třetinu plynu. 

Design jako celek je neošizený a kdo by čekal menší přešlapy jako u BMW G310R, tak vás zklamu. Pokud se zaměříte na detaily jako je koncovka výfuku, směrová světla, anebo podsedlová část, tak nemám výhrad a vše je z masivního materiálu. Blinkry jsou ale na můj vkus trochu rozměrnější, takže bezpečnost tu nejspíš hrála velkou roli. Zed design je nicméně rozpoznatelný a vyzařuje agilitu, jak to od Kawasaki zákazník očekává. Agilita, tedy ovladatelnost, je však spojena s podvozkem a vzhled ji neurčuje, a tak se výrobce může pochlubit o 3 kilogramy menší váhou než u Z300. Pohotovostní hmotnost, tedy motocykl s palivem, včetně kapalin a nářadím je 167 kilogramů. 

Ergonomie na Zedovi nemůže být lepší. Kompromis mezi cestováním a sportem dalo by se říct, anebo také jednoduše jde o typickou pozici pro moderního naháče. Pro mých 177 cm naprostá paráda a i nízko posazené sedlo 785mm nad zemí do svého nitra pustí i ty nejmenší. Po zastavení mám obě nohy celou plochou chodidla na zemi a i šířka sedla v oblasti rozkroku mi vyhovuje. Zajdovi se na první pohled zdála řídítka užší, ale za jízdy jsou tak akorát. Jsou dobře tvarovaná, jen nepatrně zahnutá k vám. Pro manipulaci v ucpaném městě, na dálnici, na okresky, všude se cítí jako doma. 

Jakmile se rozjedete, je vše velmi uhlazené. Zařazení prvního kvaltu, rozjezd samotný, spojkování ve městě a krásně hladce se sbírající motor. Vše bez cukání, nepříjemných rázů a podobně. Tohle je Honda ne!? Promiň Kawasaki, ale myslím to jen v dobrém. Každý se tu bude cítit ihned dobře a i zvuk motoru je pro danou kategorii příjemný. Není to chrchlání, nevýrazné poprdlávání, ale poctivé bublání. Ve vrchu se pak krásně rozezní a dobře se poslouchá. Tady to tedy zatím vypadá, že konkurence nenabídne takovou všestrannost, respektive rozsah použitelnosti. 

Motor se totiž společně s podvozkem pochlapily a jsou tím nejlepším na tomto modelu. Lehký příhradový rám vychází konstrukčně, teď se podržte, z modelu Ninja H2. Tuhost za jízdy je zajištěna i díky pevné montáži motoru, ale i umístění v rámu. A nejsou to jen reklamní řeči. Předvídatelná ovladatelnost, kterou by se konkurence mohla učit je patrná ihned z prvních metrů, ale o tom až za chvíli.

Motor nabídne o 5 kW a 11 Nm více než Z300. Silnější charakter je znatelný a zajímavý je i tah od začátku až do konce. Po městě a k okamžitému předjetí to chce držet otáčky nad hranicí 5 000 ot./min. To ovšem neznamená, že by se pod touto hranicí nic nedělo. Pocitově ale motoru dělá lépe horní spektrum otáček. Dvouválec je krásně točivý a i tady přehrává konkurenci. Není problém jej občas podržet ve vrchu u maxima 11 až 12 tisíc otáček, aniž by vás otravoval zvukem, vibracemi anebo ztrátou výkonu. Tah na branku je špičkový a nechá se u omezovače poškádlit. Tempo na dálnici se krásně drží, 120 km/h na budíku a jen lehké vibrace, které však nejsou nepříjemné. Potřebujete zrychlit a bez podřazení se motor sebere až do nějakých 160 km/h. Maximálka se pak zastaví na 180 km/h. 

Samotný podvozek jsem si pak nechal na závěr. Ten posunuje novinku Z400 směrem k silnější třídě. Tuhost je špičková, a přesto se nemusíte bát tvrdosti. Nerovnosti a kanály zvládá s přehledem, kdy se bez houpání Zed okamžitě srovná a pokračuje v rychlém tempu. V náklonu je mrštný a stabilní i díky výborným pneumatikám. Ranní vlhko, teplota 5 stupňů a okamžitá jistota. Pirelli Rosso Corsa 2 vás vodí zatáčkami sebejistě a dovolí nejhlubší náklony.

Přední vidlice pracuje skvěle a není potřeba smutnit, že není obrácená. Funguje perfektně a se zadním tlumením je to nepřekonatelná dvojka. Pro mých 85 kilogramů je vše nastaveno z výroby akorát a předpětí v zadním tlumiči lze nastavit v pěti polohách. S podvozkem jsem si dovolil cokoli a i velké nerovnosti mě nerozhodily a naopak nutily k větším kravinkám. Znáte ten pocit, kdy máte naprd podvozek, ať už měkký nebo tvrdý a vy nikdy nevíte, co s motorkou udělá vysoké tempo a ještě nečekaná nerovnost? Tak to se tady nekoná. Tohle se Kawasaki skutečně povedlo. 

Po praktické stránce je to horší jen s přehledností v zrcátkách. Ruce jsem měl přesně uprostřed, ale jiný řidič nemusí mít problém. Pod sedlem je místo jen na peněženku, a to by také mohlo být lepší. Spotřeba se nepřehoupne přes 5 litrů a spíš se budete pohybovat okolo 4 litrů na sto kilometrů. Se spolujezdcem to chce počítat s delší brzdnou dráhou, horší ovladatelností a častějším řazením.

Lehkonohý podvozek už ztrácí stoprocentní odezvu, ale stále hovoříme o jistotě a čitelnosti. Jde o to, kolik vážíte vy, ale i spolujezdec. Brzdy jsou odpovídající. Nejsou agresivní, nastupují hned a stačí vám jen dva prsty bez velkého stisku. Přední brzdový třmen neuvadal a držel stále stejnou sílu i na konci testu.  

Bravo Kawasaki. Z400 je zdatný nástupce slabšího tříkila a zároveň zamířil do středu mezi Duke 390 a BMW 310R. Bere si točivý motor z KTM a přidává i klid, který známe například všeobecně z Hondy. Anebo to jde říct ještě lépe. Zed je tak dobrý, že míří výš ke svému bratrovi Z650. Jeho jízda je vyzrálá, každodenní použitelnost zaručena a zábava všudypřítomná. Ovšem připravte se, že cena je rovněž sebevědomá. 

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Podvozek zaujal po všech stránkách
+ Motor sekunduje podvozku
+ Bez vibrací, dobrý zvuk
+ Pohodlná jízdní pozice


- Prostor pod sedlem minimální
- Design budíku je laciný
- Pohled do zpětných zrcátek


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 57 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
alpel přispěl 9 Kč
vopák přispěl 9 Kč
Jiroos přispěl 9 Kč
Simier přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
Bud přispěl 3 Kč
šlehator přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist