Kawasaki Z1000SX - Diskrétní společník

Cestování na motocyklu nebylo nikdy moje hobby, ale občas se mi postaví do cesty něco, co moje myšlení obrátí vzhůru nohama a to pak začínám nekontrolovatelně fantazírovat. Podobně tomu bylo i u Kawasaki Z1000SX, která se nenápadně vkradla do mé hlavy a spáchala v ní nemalý čurbes v žebříčku priorit na docela dlouhou dobu. Stroje, které mísí své sportovní srdce s tím cestovním, jsou stálé čím dál více oblíbené a tenhle kousek japonské továrny by neměl být ponechán bez povšimnutí.

Kawasaki Z1000SX - Diskrétní společník

Kapitoly článku

Existenci modelové řady SX si pamatujeme od roku 2011 a všechny modely se tváří poměrně nevinně, přestože v každém z nich pod kapotou dřímá skutečná medvědí síla. Vzhled letošního modelu se zcela distancuje od těch předešlých a ubírá se cestou útočného pojetí. Tyhle stroje, které se tváří permanentně naštvaně a agresivita z nich čiší jako voda z Křižíkovy světelné fontány, mají u mě vždycky větší pochopení. Ryze sportovní obleky nového Zeda můžete objednávat ve třech barevných provedeních. Pro Kawasaki typické barevné provedení zelené a černé barvy je tou neodmyslitelnou kombinací, která nebude nikdy chybět v žádném prospektu. To ale není vše, co designéři nabízí. Novou Kawasaki lze obléknout také do elegantního černošedivého smokingu či nechat svítit v bonbónové oranžádě.

Když se podívám na stroj velmi pozorně, všechny sportovní rysy kapotáže do sebe krásně zapadají a celému konceptu dominuje maska s ostře střiženými světlomety s dvojicí chytře zakomponovaných směrovek. Koupě tohoto modelu může být také logickým krokem pro ty, kteří již nechtějí zalehávat nádrž své Zetixdesítky pokaždé, když pokoří hranici 120 km/h, ale přesto chtějí být co nejblíže této vlajkové lodi.

Kawasaki nabízí pohodlný a uvolněný posez, ale v prvé řadě velice funkční větrný štítek, což každý ocení na dlouhých cestách ve svižnějším tempu, kdy slovní spojení jízdní komfort začnete vnímat jiným způsobem než doposud. Dvoupolohový štítek funguje obstojně i při své nízko nastavené poloze. Větrné poryvy míjí horní část přilby a tak se žádný velký zápas nekoná. Co mi trochu vadilo, bylo jeho manuální ovládání během jízdy, které lze provést tak z poloviny bezpečně. Než vjedete například na dálnici, je třeba s tím dopředu počítat a štítek si nastavit do vyšší pozice v momentě, kdy máte možnost ještě zastavit. Abyste zvedli plexisklo do vyšší pozice, jste odkázání použít obě ruce, což se za jízdy může někomu zdát nemyslitelné a z důvodu bezpečnosti je opravdu lepší zastavit. Přístup k ovládací páčce není zrovna v rukavicích bezbariérový. V opačném případě stačí jednou rukou zamáčknout páčku a plexisklo se sklopí samovolně do jeho nižší pozice.

V kokpitu ještě zůstaneme. Jemu totiž dominuje přístrojovka v kombinaci analogového otáčkoměru, který je více než zřetelný a digitálního panelu zobrazujícího počtu ujetých kilometrů, zvolený režim průběhu výkonu nebo kontroly trakce zadního kola. Nechybí ani ukazatel zařazené rychlosti či všude přítomná blikající ikonka o ekonomickém stylu jízdy. Hlavní ovladač najdete na levém řídítku jako kolébku s tlačítkem pro výběr daného parametru.

Jak jsem již zmínil, motocykl je skutečně nakloněn cestovnímu pojetí a tomu jsou přizpůsobena vyšší řídítka, pohodlné sedlo i stupačky s gumovým opěrným profilem, které ještě více snižují vibrace přenášející se od motoru. Nesmím zapomenout ani na pohodlí spolujezdce, ten má k dispozici vcelku rozměrné sedátko a madla mají konečně praktický tvar, kde s velkým klidem prostrčíte ruku i v té nejvíce chráněné motocyklové rukavici. Nechybí ani možnost přikoupit postranní kufry s celkovým objemem 56 litrů nebo jeden 47litrový za záda spolujezdce. Celou tuhle ostře říznutou siluetu zakončuje koncové světlo s LED diodami ve tvaru pěkně rozšklebeného úsměvu, jako by tím dávala najevo: a mám tě!

To, že je motocykl dobrým spoluhráčem pro daleké výlety či krátké sprinterské trasy je dáno velmi kultivovaným a silným čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu 1043 kubíků. Výstupem konstrukce motoru, jeho maximálním výkonem 142 koní a silou 111 Nm, je velmi klidný, lineárně nastupující hřebec, kterému je v podstatě jedno zda ho vezmete pod krkem těsně před velkým Taxisovým příkopem či rozmotáte každou rychlost do maxima. Vždy bude připraven odvést maximální univerzálnost v takové míře, že si skoro na řazení ani nevzpomenete. Na druhou stranu se eSXko stává díky svému určení trochu nudným strojem, to jen pro ty, co očekávají rázový brutální nástup od spodních otáček. Na maximální výkon se tady musí chvíli počkat, ale to je vlastně poselství cestovního motocyklu. Mírný, lineárně nepřetržitý průběh s dostatečným maximálním výkonem bezpečně zdolávat dlouhé trasy za podpory asistenta kontroly trakce, tak vypadá charakteristika motoru nové Kawasaki Z1000SX.

Hodně jsem si pochvaloval jemnou práci s lamelovou spojkou, která je mechanicky ovládaná a každý pohyb měl přesnou odezvu. Někdy jsou situace, kdy se prostě jízdě na mokru nevyhnete a já to vyzkoušel na této mašině taky. Musím říci, že motocykl jako celek je dokonale sladěný pro jízdu v dešti a s pomocí všech asistentů má člověk dostatek jistoty projet zatáčku čím dál tím rychleji. Tento model disponuje novou IMU interní řídící jednotkou, která vyhodnocuje parametry motoru a podvozku a snaží se pomoci jezdci projet zatáčku stabilněji a přesněji. Euro 4 je neúprosná směrnice, která uvěznila novou Kawasaki v zajetí ABS respektive KIBS, které nelze deaktivovat a číhá jako ostříž po celou dobu jízdy. Ne že by to více či méně vadilo, ale občasná jízda na závodním okruhu by si zasloužila povolit uzdu všem pomocníkům a nechat eSXku alespoň na chvíli volné řídítko.

Od cestovního motocyklu se očekává i adekvátně nastavený podvozek, který bude žehlit všechny nerovnosti během jízdy i za cenu sportovního nastavení. U tohoto stroje tomu není jinak a podvozek skutečně volil měkčí pružiny. Ve svižnějším tempu je jízda vcelku houpavá a reakce na rychlou změnu jízdy trochu pomalejší. Radostné je ovšem to, že se dá ručně bez použití klíčů nastavit tvrdost zadního pérování pomocí ovladače předpětí pružiny. Tuto nedoceněnou věcičku využijete zejména pro korekci podvozku při sportovní jízdě na okruhu či jízdě se spolujezdcem a plnými cestovními kufry. Dle mého názoru by motocykl snesl tvrdší pružiny jak vpředu, tak vzadu. Poté by mohla být výchozí pozice nastavení přesně ve středu rozpětí. Při mé jízdě jsem měl předpětí hodně utažené, aby motocykl byl rychlejší a přesnější v zatáčkách. Člověk si řekne, že netřeba předělávat cestovní motocykl na okruhový, ale ten pocit z dobře projeté zatáčky v alpských serpentinách je k nezaplacení. Přední brzdová soustava s radiálně uloženými třmeny funguje bezvadně a zadní není ani o píď pozadu. Jen dost často bude kecat do vaší jízdy a s tím se bude muset nový majitel téhle krasavice smířit.  

Kawasaki mě zahřála u srdce svou univerzálností a tím, jak se z pohodové cestovní jízdy lehce dostanete do závodního režimu, který ve vás tahle mašina vzbudí. Určitě každého zaujme i možnost objednání verze Tourer, ke kterému za příplatek dostanete boční kufry s vnitřními taškami, tank pad a držák GPS. To není ale vše. Kawasaki má ve svém repertoáru ještě jednu mršku s označením Performance. Tady je to už o tuningu a na zákazníka čeká dvojice karbonových tlumičů Akrapovič, kryt sedla spolujezdce, kouřový štítek a tank pad. Mnoho dalšího najdete v příslušenství tohoto modelu, kde si jistě vyberete například vyhřívané rukojeti, gelové sedadlo nebo boční chrániče motoru.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm

Klady a zápory

+ univerzálnost
+ účinnost větrného štítku
+ celkový komfort


- nemožnost vypnout KIBS
- manuální ovládání větrného štítku


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.12
Známkováno: 16x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist