yamaha_demo_tour




Husqvarna Vitpilen 701 vs. KTM 690 Duke: Pankáč a sportovec

Klasickej pankáč ve strakatých hadrech, kterej dokáže pobavit okolí a hlavně sebe. Na koncertě své oblíbené kapely divoce skáče v první řadě a lije do sebe drinky, dokud mu není úplně zle. Druhej den se ale vyspí z opice a je překvapivě použitelný v reálném světě, stejně jako Duke 690. Jeho brácha Vitpilen 701 je naopak cílevědomý sportovec, pro kterého je maximální výkon s nejlepšími výsledky na prvním místě a obětuje pro to téměř vše. Fungování v běžném životě proto zvládá jen tak aby se neřeklo.

Kapitoly článku

Není žádným tajemstvím, že loňská novinka od Husqvarny je vlastně převlečený Duke, takže bylo jasný, že je musíme hodit do jednoho ringu, ať se kluci poperou. Už když stojí vedle sebe, tak by netrénované oko určitě netipovalo stejný základ. Oranžovo černá kombinace vzbuzuje divokost a vysoká štíhlá supermoto stavba evokuje hravé ovládání. I když se mi od začátku líbí styl Vitpilena tak musím uznat, že Duke vypadá i po těch letech na trhu sakra dobře.

Poprvé se tahle generace objevila na podzim 2011 a pořád je to sexy motorka

Z Husqvarny tady na všechny strany křičí jednoduchost, elegance, kvalita a luxus. Může za to i barevná kombinace, která možná někomu oproti KTM přijde nudná. Jenže právě v jednoduchosti je síla a kdo má rád styl, musí se mu při pohledu na Husku rozbušit srdce. Od hrubě uřízlého předního blatníku až po zadní ledkové světlo najdete zajímavé linie a elegantní křivky, které chuligánsky podtrhuje žlutá linka podél sedla. Vitpilen se výrazně krčí k zemi a je připraven kdykoli vystřelit vstříc zatáčkám.

Mě ta motorka prostě baví

Zvídavé oko při podrobnějším ohledávání místa činu objeví, že plasty jsou namontované na stejném rámu, zadní kyvná vidlice se také shoduje a motor od sebe odlišuje jen barva vík a jiná loga. To oko ale už určitě nepozná, že agragát v rámu oranžového stroje nabízí 73 koní a 74 Nm, oproti tomu bílý šíp žene kupředu koní 75 a newtonmetrů 72. Podobně drobné rozdíly jsou i na podvozku, Dukeův rozvor má hodnotu 1466 milimetrů, zatímco Vitpilenův 1434, k tomu jsou rozdílné i hodnoty úhlu řízení (KTM – 26,5°; Husqvarna 25°). Drobná odlišnost je i u dalšího sledovaného parametru, protože Vitpilen váží o 9,5 kilogramu víc. Vypadá to, že je tady nakonec víc rozdílů, než by se na první pohled mohlo zdát.

Kdo s koho?

Když to všechno dáte dohromady a přidáte k tomu absolutně rozdílnou jezdeckou pozici, dostanete dvě motorky s naprosto odlišným pocitem z jízdy. Vzpomeňte si na úvod článku, kdy je přirovnávám k pankáčovi a sportovci. Sednete na Duka a je vám všechno jedno. Sedíte nad předním kolem, máte rozhled, v rukou poklidně svíráte řídítka, zkrátka těžká pohoda. Probudíte pod sebou jednoválec a stane se z vás chuligán, za kterého se budou stydět rodiče, prarodiče a možná i praprarodiče, co už dávno nejsou naživu. Přední kolo bude neustále v luftě, k semaforům budete přijíždět s pískající zadní gumou a neustále budete vymýšlet kraviny. Když jsem na Duka přesednul z Vitpilena, hned jsem se bavil. Bavilo mě dělat kolečka na parkovišti, kličkovat mezi kanály a schválně jsem skákal z obrubníků a zpomalovacích pásů. V jeho sedle se stane i výlet do trafiky pro cigára adrenalinovým zážitkem plným prvotřídních skopičin a na to, abyste se bavili, nepotřebujete ani tolik talentu.

Blbiny a zase jenom blbiny, to by mu šlo

Tuhle zábavu vám kámoš na Husqvarně bude jen tiše závidět. Náplastí na duši mu může být to, že u toho bude vypadat dobře. Sakra dobře. Jak je známo, pro krásu se musí trpět, což milovníci caferacerů dobře vědí a jejich zápěstí jsou na to už trénovaná. I když je tady stejný motor se stejnou párou, pro ježdění po zadním to chce víc snahy a víc se musíte snažit vlastně pro všechny operace, které po motorce chcete. Rovnou vám taky doporučím přiobjednat si kryt místo sedla spolujezdce, protože na tom stejně nikoho vozit nebudete. Sedlo je tvrdé, klouže a není se tu čeho chytit. Navíc toho pod něj dáte oproti Dukovi míň, a když zaprší, tak díky krátké podsedlovce schytáte pořádnou sprchu od zadního kola. Zatím to s Vitpilenem nevypadá moc dobře co?

Vitpilen taky umí dělat bordel, ale chce to víc snahy

Jenže tohle je město a tady vládne Duke. Vlastně vládne ještě kousek za městem na rozbitých rovných cestách k satelitům. Tady si na něm užijete taky víc, protože vás bude bavit kličkovat mezi dírama a když už nějakou trefíte, odnesete to o chlup míň. Jenže já už se pomalu hrnu do sedla Vitpilena, protože se blíží libové zatáčky a s nima přichází ta pravá řidičská nirvána. Pro tohle místo se narodil a tady jdou všechny nevýhody na vedlejší kolej. Jízdní pozice je najednou perfektní, protože dokonale cítím přední kolo, řízení je přesné a Vitpilen se zakousává do zatáček s chutí rozzuřeného pitbula. Duke je taky dobrý a umí zesměšnit kde koho, jenže na Vitpilena nemá. On má pro tohle i lepší výbavu, brzdová pumpa je radiální od Bremba, dává spoustu citu, navíc brzdy tolik nevadnou a taky tu je přední nastavitelná vidlice WP. Na silnici už musíte frčet hodně rychle po koleni, abyste podvozek dostali do úzkých, což se na lehkých nerovnostech může stát, jenže tomu se nevyhnete ani na KTM. Všechno je to díky posezu navíc okořeněné závodnickým pocitem, takže i když nejste magor, co z něj ždímá úplně všechno, budete si připadat jak mistr světa. A co je víc, než se po jízdě cítit dobře?

Kdyby nic jinýho, tak za peníze navíc dostanete radiální pumpy

Esenciální a nekompromisní radost z vykružování zatáček podtrhuje i minimální výbava. Buď věříte elektonice nebo ji vypnete. Nic mezi tím neexistuje. Taky vám stačí jenom velká kontrolka pro přeřazení, proto je kulatý budík tak krásně jednoduchý a nerozptyluje vás barvičkami, menu a meníčky nebo volbou jízdních režimů (za které si u Duka připaltíte). A že tu kontrolku budete při prohánění Vitpilena používat! Motor je vyladěný na maximální výkon a i když těch pár změněných koní a Nm jen tak nepoznáte, budete ho točit a točit, protož on to chce a nechá si to líbit. Navíc můžete spoléhat na výborně fungující quickshifter nahoru a dolů a já se ptám: potřebuje někdo víc?

Rozdíl v posedu je hodně výrazný, stupačky jsou u HSQ víc vzadu a jejich držák stojí za pohled

Duke je věrný svému stylu a stejně jak nabízí větší zábavu v nízkých rychlostech, tak dokáže vyrobit větší drama už od nízkých otáček. Má na tom svůj podíl i pozice, kdy se musíte držet řídítek a nezapřete se zadkem a díky které na dvojku stačí škubnout za řídítka a jedete po zádech. Svou trochou do mlýna přispívá i reakce na plyn, která je tady o chloupek živější a divočejší. Vitpilen je mírný, aby vás v apexu nevyděsil, Duke je divočák, který vás kdykoli odmění razantním zátahem. Jenže abyste tyhle rozdíly poznali, musíte je mít vedle sebe. Motoricky jsou oba na špici, protože nikdo jiný takovéhle silniční jednoválce nenabízí a KTM si tenhle motor už roky piplá k dokonalosti. Samozřejmě oproti víceválcům vibrují, není to ale nic tragického. Jen s tím zvukem budete muset jako budoucí majitel něco udělat.

Dukova živočišnost je hodně návyková...

Stojí za to připlatit si čtyřicet tisíc za Vitpilena? Na to se nedá jednoduše odpovědět, protože je to úplně jiná motorka. Duke je univerzálnější a určitě ho dokáže ocenit širší skupina lidí. Lépe a snadněji se na něm svezou, je zábavnější, má lákavý barevný displej a spolujezdec tu není na obtíž. Já bych do Husky ale ty peníze klidně vrazil, a to i přes její mínusy. Je tu lepší výbava pro sport, kterou dokážu ocenit a hlavně se na něm božsky svezu v zatáčkách. A že pro to musím něco vytrpět? Na to už jsem za ty roky zvyklý.

...ale nakonec mu u mě nepomohla ani lepší šance k provětrání zapařených kalhot :)

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 82x
  2. Hlasováno: 88x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 81 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JollyJoker přispěl 9 Kč
Myna přispěl 9 Kč
Jiroos přispěl 9 Kč
zmulin přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
pernik92 přispěl 9 Kč
Kaabo přispěl 9 Kč
Davcoun přispěl 9 Kč
marafzs600 přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist