yamaha_mt09




Husqvarna Vitpilen 701: Thorovo kladivo

Severská mytologie jakoby se promítla do tohoto stroje. Jednoduchá motorka s kulatým světlometem ošlehaná větrem, která vám přiroste k srdci. Ne každý z vás to tak bude mít, ale jak se říká, na každém šprochu, pravdy trochu.

Kapitoly článku

Po několikaměsíčním čekání na stroj, který mě posadí na zadek, se sen stává skutečností. Nebylo to hned a ani první dojem nebyl bůh ví jaký. Na fotografiích vypadala 701 doslova jako umělecké dílo. První kontakt však odhalí malé přešlapy. Kolébkový přepínač potkávacího/dálkového světlometu nesedí úplně přesně. V dešti bude za přepínač zatékat, což není uplně to pravý. 

Stylový jednoduchý přístrojový panel je pak klasická stará škola KTM z dob prvního Super Duka 990. Je moderní, ale jeho přišroubované krycí plexi se zapuštěnými šroubky do sklíčka je diskutabilní. Spojkovou páčku, respektive její objímku, si musím posunout o deset centimetrů vlevo, abych páčku alespoň částečně mačkal z větší části. Trocha kritiky na začátek, ale od teď to bude už jen samá chvála.

Design je jednoduchý a tím nemyslím nic špatného. Husqvarna ukazuje, že to jde střídmě, ale přesto je na co koukat. Palivová nádrž je skutečně tak krásná jako na fotografiích a zadní část sedla je měkčená část pro spolujezdce a ne krovka. Sedlo je ze zajímavého materiálu, něco jako semišový molitan, ale poněkud tvrdší. Je příjemný a neprosedí se. Nicméně při dešti se zašpiní, protože se do povrchu snadno zažere špína. Na místě pro spolujezdce tak zůstalo něco jako hnědá šmouha, ale ode mě to nebylo, byť tomu jízda dost napovídala.

Ostatní detaily jsou rovněž zajímavé a decentní. Fluorescenční žlutá u nádrže nebo na zadních stupačkách podtrhuje odvážnost a extravaganci. Některé materiály jsou na omak působivé a vidíte, za co jste svoje peníze utratili, ale některé to zas naopak srážejí zpět do průměru. Pokud však jde o celkový dojem, tak dnes už takto odlehčených a jednoduchých motorek moc nenajdete. Vzdušnost z celého biku čiší a značnou měrou za to můžou jeho proporce. Motocykl je malinký a kraťoučký.

Usedám za nízko položená řídítka a malinkatý klíček zastrčím do stejně titěrné a levněji působící spínací skříňky. Displej menu přístrojovky je v podstatě jen kulatá kalkulačka a nečekejte nic přehnaného. Přehlednost trochu trpí kvůli stejnému fontu číslic a písmen, ale zvyknete si. K naturelu biku se to nakonec hodí a i na přímém slunci je kupodivu dost vidět. Sportovnější pozice se mi ze začátku moc nezdála, protože jsem Vitipilena a jeho místo na slunci viděl někde ve městě a jeho okolí. On ale spolkne vaši oblíbenou okresku jako nic a na dálnici vám ukáže i 200 km/h.

Odjíždím od kluků z K2 moto a ihned u O2 arény mě zastavuje policie. Jako vždy se domluvíme i přesto, že se jim nezdál můj způsob předjíždění, rychlost i na poslední chvíli (na oranžovou) průjezd křižovatkou. 701 se vám dostane pod kůži tak rychle, jako by vám ji ušili přímo na míru. Tempo si ale popravdě musíte zasloužit a tak je potřeba jednoválec nepouštět pod 5 000 ot/min. Projíždění mezi auty je pak natolik snadné, jako byste se vrátili do doby prvních Monsterů od Ducati.

Výkonu je ale dnes přesně tolik, abyste mohli bezhlavě drtit plyn a zároveň si nepřáli víc. Mluvím tu o 56 kW při 8500 ot/min. Nikdy jsem neměl pocit, že by to nejelo a to proto, že 72 Nm v 6750 ot/min a suchá hmotnost 157 kilogramů! Zkrátka jsem zalehl a doslova rval nadšením za plyn. Motor snese takto hrubé zacházení a popravdě se mu to líbí. Točit a zase točit. Ještě nikdy jsem neměl v rukou takto točivý a sametový jednobuch. Vitipilenův vodou chlazený motor o objemu 692 ccm je totiž i dokonale odladěn a vibrace vnímáte jen v zrcátkách, a to ještě pokud motor podtáčíte nebo naopak drtíte zběsilé tempo na dálnici.

Motor je velký poklad. Jeho výkon je bezprostřední, plyn necuká a elektronika dělá přesně to, co po ní chcete. Jako na strojích KTM, kde jejich motory působí, jako by uvnitř neprobíhalo takřka žádné tření. No, to je asi tím, že to KTM nejspíš bude. Nárůst výkonu jde velice zlehka, motor je točivý a čím více se vy snažíte a drtíte plyn, tím víc je klidnější a vyrovnanější. To ovšem neznamená, že by se pod 4 000 ot/min ofrňoval a mlátil s řetězem. Ale pozor, ano, někdy jste nuceni podřadit. Někdy o jeden, jindy o dva kvalty, ale že byste to museli řešit a rozklepalo to celý stroj, to ani náhodou. Z motoru máte velmi dobrý pocit, je příkladem kultivovanosti, charakteru a síly.

To jsem ovšem ještě nezmínil podvozek, který je doslova pohádkový. Dojem, jaký ve vás Vitipilen zanechá, je právě díky němu. Předně je to lehkost a vstřícnost se vrhnout do jakékoli skuliny v provozu, přesně jako šíp. Nic, opravdu nic není s tímto hadím podvozkem nemožné a takto podobně se vodí stopětadvacítky! Ta šílenost, která se odehrává na okreskách ve 130 km/h je něco neuvěřitelnýho. Za nic na světě bych neměnil. Spodní část helmy máte milimetr nad nádrží a čelem téměř škrtáte o přístrojovku. Místa na poposednutí dozadu máte dost a nohy jsou vysoko, takže nic víc nepotřebujete.

Tuhost celého podvozku je samozřejmě věc, která vás zejména na špatném povrchu trochu rozladí, ale stačí přidat a zapřít se víc do stupaček. Podvozek přefiltruje nerovnosti ve vysokém tempu daleko líp, než když si tu kecnete na zadek a budete se kochat. Pro mých 80 kilogramů nastaveno přesně akorát a i ve dvou jsem neměl problém. Spolujezdec už trochu rozhodí klidnou jízdu, protože nízká váha stroje dostává dost zabrat. To mi opět připomnělo, jak spousta lidí žadoní po nízké hmotnosti, ale ne vždy to je výhra.

O brzdách pak nemohu říct nic jiného, než že jde prvotřídní zboží. Jeden kotouč, jeden prst a jen lehký svist z předního kola a stojíte na fleku. Citlivost je stoprocentní. Lehkonohý předek i pod tvrdými brzdami neztrácí odezvu a opět si připadáte jak ve snu. Celkový dojem z perfektní jízdy pak mají samozřejmě na svědomí i pneumatiky Bridgestone Battlax S21, které jsou naprostá špička. Drží, ať už jedete ráno v 15 stupních nebo odpoledne při 30. Nepotřebují ani kilometr, aby se dostaly do tempa a jsou vždy a všude stoprocentní.

Čekal jsem od Vitipilena nadprůměrnou kvalitu zpracování a to jsme dostali jen částečně. Byl jsem zvědavý, jak takový jednobuch v lehké stavbě dokáže pobavit a naprosto mě rozsekal. Výkonu není nazbyt, ale je ho přesně tolik, aby dokázal ve spojení se špičkovým podvozkem přenést vaše snažení a vy jste se dokonale pobavili. Perfektní práce!

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Zajímavý kousek designu
+ Odezva z lehkonohého podvozku
+ Motor má šťávu a je charismatický


- Pro dva to moc není
- Po stránce kvality zpracování jsem čekal víc


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 66 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
marafzs600 přispěl 6 Kč
kuchta50 přispěl 6 Kč
zmulin přispěl 6 Kč
Capt.Orr přispěl 6 Kč
HlavaXBR přispěl 6 Kč
_Sparrow_ přispěl 6 Kč
Kaabo přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist