Husqvarna FS 450: závodní supermoto z krabice

Možnost potahat za ostré supermoto na trati ve Vysokém Mýtě se vám nepoštěstí každý den. Když proto přišla pozvánka na ochutnávku vylepšeného FS, neváhal jsem ani chvíli. Nakonec to bylo jedno z nejlepších svezení letošní sezóny, protože v Husqvarně vyrobili fakt povedený balíček. O tom, že ze mě nemluví jen nadšení z jedinečného zážitku, dokládá i Michal Solík, který aktuálně bojuje v republikovém šampionátu ve třídě S3 Veteran Cup 40 o titul a který se s námi podělil o své dojmy z novinky.

Husqvarna FS 450: závodní supermoto z krabice

Kapitoly článku

Husqvarna patří k jedné ze dvou továren, které ve svém výrobním programu stále drží ostré supermoto připravené závodit. Aby bylo FS 450 stále v té nejlepší formě, neustále na něm pracuje a vylepšuje ho. Ani letošní rok není výjimkou, takže si nejdřív pojďme představit, co je na modelu 2019 nového.

Bílá barva symbolizuje nevinnost, což se se zkratkou SM moc neslučuje :) 

Po vzoru nových motokrosů je tu upravený modrý rám s vyšší tuhostí, který by měl napomoci stabilitě v přímce a lepší odezvě. Úpravami prošla i dvoudílná kompozitová podsedlovka, která je nejen pevnější, ale také o čtvrt kila lehčí. Přední 48mm vzduchová vidlice WP AER sice zůstává na svém místě, stejně jako zadní tlumič WP DCC, ale dostala jiné nastavení a také ji na svém místě drží nové brýle. Tyhle úpravy korespondují s tužším rámem a opět mají přispět k větší stabilitě a lepšímu filtrování nerovností. Centrální tlumič kvůli tomu dostal také jiný píst a samozřejmě se i u něj upravovalo nastavení. Oproti krosovým FC stačí FSku zdvih 280 mm vpředu a 220 mm vzadu. Když už jsme u podvozku, nesmíme zapomenout zmínit o 5 mm delší dráhu napínáků řetězu, takže si při použití různě dlouhého řetězu můžete víc hrát s rozvorem. Naopak zůstávají ověřená drátěná kola Alpina s 16,5 palcovým průměrem vpředu, standardní sedmnáctkou vzadu a na sobě obutými slicky Bridgestone.

Stejně jako u motokrosů a endur se tu ladí detaily, která mají ve finále velký dopad na chování stroje

Úpravám se nevyhnul ani motor. Na předesignované hlavě válce se inženýrům povedlo ušetřit půl kila. Nově jádro motorky váží 27,3 kilogramů a ve špičce nabízí 63 koní, hlavně se ale zapracovalo na dodávce výkonu a jeho použitelnosti. Po vzoru svých sester z bláta má supermotard také nový výfuk s kratší koncovkou a upraveným rezonátorem, vylepšení se dočkaly i chladiče a třeba také palivové vedení. Pro snazší údržbu jinudy vede kabel od plynové rukojeti.

Úpravy na motoru vycházejí z krosových FC

Čistě pro použití na asfaltu jsou tu nová řídítka Pro-Taper s jiným tvarem a oproti motokrosům je tady navíc antihoppingová spojka Suter, což ale není žádná novinka. Updatu se dočkalo i nastavení kontroly trakce a launch control a v neposlední řadě tu máme lehce upravený vzhled plastů. Spousta drobných rozdílů, které se v celkovém důsledku projeví ve velkém.

Opticky FS zhublo v zadní části a celkově přiostřilo

Protože jde pořád o ostrou čtyřipade, nasedal jsem na ní s patřičným respektem. Jenže strach z ostré a nepoddajné závodní motorky se rozplynul hned po prvních metrech. Celá motorka je totiž strašně příjemná, vstřícná a během pár kol jsme se dokonale skamarádili. Dává to smysl, protože každý závodník vám potvrdí, že pro rychlé časy potřebuje snadno ovladatelnou a poslušnou motorku. A to, co využijí profíci k nejlepším možným výsledkům, pomůže i nám hobbíkům ve zlepšování osobních maxim.

Prvotřídní parťák od první chvíle

Začnu motorem. K dispozici jsou dvě mapy - první je o něco umírněnější, druhá je ostřejší a plnotučná. Už na mírnější má motor dostatek výkonu jak v jeho spodním pásmu, tak i ve vršku, kam se krásně nechá vytáčet. Jede to pořád a točí se donekonečna. Díky uhlazené mapě to ale není žádná divočina a i když motorka na výjezdu na dvojku občas chce panáčkovat na zadním kole, celé je to krásně čitelné, takže si začínám dovolovat víc a víc. Motor dokáže odpustit kdejakou chybku při řazení, takže když se zapomenete a necháte tam vyšší kvalt, stačí otočit plynem a motor vás vystřelí k další zatáčce. Žádné škubání řetězem a cukání se nekoná. Teď zkuste hádat, co se stane, když přepnete na druhou mapu? Jestli hádáte nějakou divočinu, tak jste vedle jak ta jedle. Celá motorka samozřejmě dostane o dost víc šťávy, zhutní spodní pásmo a i vršek je výživnější. Motorka letí dopředu jak střelená, jenže je to stále krásně ovladatelné. Jestliže jsem u představení novinek mluvil o zlepšené dodávce výkonu, tak to se inženýrům povedlo na jedničku.

Na výjezdu na cílovku nestačily FSku ani výrazně výkonnější motorky​

To potvrzuje i slovenský závodník Michal Solík, který má zkušeností na rozdávání. Na jeho poličce najdete několik titulů napříč motocyklovými kategoriemi jak z rodného Slovenska, tak od nás nebo z Maďarska. Hlavně ale jezdil i na předešlých modelech, takže může porovnat. „Strašně mě překvapil motor. Motoricky to šlape, točí to do němoty. Já mám docela slušně upravenou motorku, ale motoricky mi to tak nejede.“ Mimochodem, v současné době jezdí Hondu a podle jeho slov je japonská značka srdcovka, takže nemusíte mít strach z neobjektivity. U starších modelů podle něj byly mapy buď, anebo. V prvním případě jste měli super šťavnatý spodek, ale nahoře to umřelo nebo naopak extrémní výkon ve vršku a tupý spodek.

Michal si ježdění fakt užíval

Když už jsme se bavili o porovnávání ročníků, padla řeč i na ovladatelnost. Ta prý u starších ročníků nebyla nic moc. Motorky byly hodně tvrdé a moc se jim nechtělo zatáčet. V tomhle je vidět obrovský pokrok, protože ani Michal a ani já jsme s ovladatelností neměli jediný problém. Stejně jako se z nás s motorem stali skvělí parťáci během pár metrů, tak i k podvozku jsem získal důvěru velmi rychle. FS 450 zatáčí hbitě, přesně reaguje na všechny povely, a mně se na mysl opět dere fráze o tom, že se stačí pouze podívat do zatáčky a motorka ji zakrojí. A je v celku jedno, jestli visíte na brzdách nebo jenom lehce ubíráte plyn do rychlého protahováku.

Já po silničářsku, Michal po supermotardovsku, oba nadmíru spokojení

Absolutně mě ale odbourala přilnavost a pevnost motorky v náklonu. Podíl na tom má celý podvozkový balíček, který korunují slicky Bridgestone. Díky tomu si člověk může dovolovat opravdu hodně a i já jsem mohl neustále zrychlovat a posouvat svoje limity. Vlítnu do zatáčky, prašťím tam s FSkem co mi odvaha dovolí a pak ještě trošku přitlačím. V ten moment už mi mozek signalizuje, že to každou chvílí klouzne a já si budu muset pro kluky z Husqvarny připravit velikánskou omluvu. Jenže motorka nehne ani brvou, s absolutní jistotou zatáčku zařízne a já se pod tíhou odstředivé síly zmůžu jen na smích ne nepodobný chovanci z ústavu pro duševně choré. Podvozek dokážu potrápit, až když projíždím dvě pravé za sebou v pořádném náklonu jako jednu zatáčku. Uprostřed je totiž série nerovností, které ho dokáží lehce rozvibrovat, ale krom nepříjemného pocitu motorka neztratila nic ze své sebejistoty. „Překvapil mě i vzduchový podvozek, ty přední tlumiče, protože na ně lidi docela nadávali v minulosti, ale já jsem s tím prostě fakt žádný problém neměl. I když je pravda, že jsem nejel v terénu, tam by se otestoval víc, ale na asfaltě si myslím, že je to jednička s hvězdičkou,“ říká k podvozku Michal, který nám všem ukazuje, že i se super přilnavými pneumatikami se dá s motorkou elegantně smýkat. Když se to umí, tak to vypadá fakt jednoduše… A tak si užívám aspoň ty krátké chvilky slávy, kdy se mi povede se do zatáčky také lehce sklouznout.

Podvozek pro hobíka i zkušeného závodníka

Na brzdy člověk nemůže říct jediné křivé slovo. No, stačí se podívat na tu sestavu a člověku je hned jasné, že se 103 kilogramů vážícím strojem nebudou mít žádný problém, ani co se dlouhodobého užívání týče. Po vadnutí tu není ani památky. Zadní brzda je samozřejmě také krásně dávkovatelná, přesto nachází při tvrdých brzdách náš závodník jednu věc, kterou by na motorce vylepšil. „Antihopping je na můj vkus dost tvrdý. Buď se to dá řešit změnou jízdního stylu, nebo prostě dát měkčí antihopping s měkčími pružinami, protože z velké rychlosti na tvrdých brzdách motorka začala vibrovat.“ Musím mu dát zapravdu, i když ne z důvodu, že by se mi zadní kolo rozskákalo, tak dobře brzdit neumím, ale párkrát kolo klouzlo víc, než bych si představoval a přívětivější antihopp by mi nabídnul o něco víc jistoty. Když už jsme se dali do řeči na téma úprav na motorce, ptám se Michala, co by ještě pro svoje závodění na Husce vyměnil. „Co se týká šasi, asi bych začal kyvkou. Divím se Husqvarně, že stále používá dlouhou kyvku, protože v podstatě už staré SMRko od KTM mělo krátkou kyvku, takže by stačilo to okopírovat, hodit to na tuhle motorku a bylo by to plnohodnotné. Pérování mi zatím nevadilo, ale jak jsem říkal, to by chtělo zkusit v terénu. Takže antihopping, kyvka a zlaté české ručičky v podobě pořádných výfuků DVR a svatý klid, byl by to motard jak vyšitý.“ Dokonce i jezdecká pozice byla podle mistra ta správná závodní motardovská, já bych ze své pozice rozmazleného novináře přidal na motorku quickshifter. Potom by výjezdy z vracáků byly naprosto dokonalým zážitkem a ještě bych k němu možná přidal tlumič řízení. Motorka má páry dost na to, aby jezdila neustále s přizvedlým předním kolem a při řazení jsem jí několikrát rozvlnil. Nic, co by mi pošpinilo spodní prádlo, ale ubrat jsem musel.

Další motorka ze šuplíčku "nutně potřebuju"

Jinak musím do továrny poslat pochvalu. Nabízí hotové závodní supermoto, které můžete vybalit z krabice, postavit se s ním na start a v klidu na něm dojet pro věnec v hobby kategorii. Opravdoví závodníci mají své oblíbené díly a vyžadují kolikrát specifické chování, takže ti by toho možná vyměnili víc, ale i Michal Solík hodnotí novou FS 450 pozitivně: „Pro mě to bylo velmi milé překvapení. Nečekal jsem, že ta motorka bude už takhle udělaná. Čekal jsem z toho nějaký takový polotovar, ale myslím si, že se jim podařil husarský kousek. Hlavně ten potenciál toho motoru, chod, průběh otáček, výkon jak je rozložený do celého rozsahu otáček, to je pro mě milé překvapení. Fakt smekám, super motorka.“ Jestli se chystáte kupovat nové SMko, rozhodně byste měli zapřemýšlet nad FS 450.

Michal se prý chystá obměnit svou Hondu. No uvidíme, jestli nakonec nepřesedlá ke konkurenci :)

Video test

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Oficiální video z premiéry

 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - Výška redaktora: 183 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 12 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist