journeyman_brezen




Husqvarna 701 Supermoto: závoďák na značkách

Když se řekne kategorie Supermoto, vybaví se mi stroj, který nabídne vždycky něco navíc, než ty ostatní. Ve skutečnosti tomu tak opravdu je. Variabilní využití motocyklu je bez diskuse a co je podstatné, nabídne notnou dávku emotivních zážitků a těch má být jízda na motocyklu plná. Jeden takový kousek nám zaklepal na dveře naší redakce a bezostyšně zanechal doživotní vzpomínky v naší paměti. Nutno podotknout, že vzpomínky byly jen ty nejlepší. Ono taky spojení Husqvarna a Supermoto nemůže ani jinak dopadnout.

Kapitoly článku

Továrna Husqvarna představila koncem minulého roku nový kousek, který ocení především fandové dlouhých smyků, velkých skoků a takových drobností jako je jízda po zadním či předním kole. Samotný název 701 Supermoto je předzvěstí toho, že tady se skutečně nestřílelo od boku. Modrobíložlutá střela nabízí totiž téměř vše, co můžete najít na závodním stroji této kategorie, navíc v tomto případě je přidanou hodnotou registrační značka.

Továrna Husqvarna na letošní klenot upoutala nejen své fanoušky akcí pod názvem RIDE OUT, která běžela ještě do nedávna na oficiálním webu modelu 701. V soutěži o třídenní pobyt v rakouských Alpách převážně strávený v sedle sedmsetjedničky, mohl zkusit štěstí každý, kdo se řádně zaregistroval.

Rovněž velkým lákadlem může být specifické nastavení palivové mapy, které umožňuje zmocnit se vybroušeného klenotu se švédskými kořeny již v osmnácti letech. Na tento stroj si totiž mohou sáhnout zákazníci, kteří v budoucnu hodlají podstoupit výuku a výcvik motocyklů skupiny A2.

Pestrý vzhled stroje je inspirován jak jinak, než švédskými barvami, jiné zbarvení na tomto modelu nehledejte. Svítivě žlutá barva dodává modrobílé kombinaci punc nezaměnitelnosti a bílý trubkový rám a masivní černé ráfky s kontrastními žlutými pruhy podtrhují sportovní nádech celého motocyklu. Jen letmý pohled od přední části na samý chvost motocyklu může každého upozornit na jednu zvláštnost a tím je extrémně dlouhé sedlo a palivová nádrž umístěná v zadní části.

Přestože má přední část sedla díky absenci nádrže téměř vodorovnou polohu, během razantnějšího brzdění nedochází k samovolnému posouvání řidiče směrem dopředu díky dostatečně zdrsněnému povrchu sedla. To byla první věc, která mě totiž napadla při předání motocyklu. Umístění dostatečně objemné palivové nádrže v obvyklých místech, bylo pro vývojáře nejspíše konstrukční science fiction a tak podsedlová část tvoří integrovanou třináctilitrovou nádrž z tepelně odolného polyamidu. Díky tomuhle všemu zůstává 701čka zatraceně uzoučká a to je voda na mlýn jednoznačně lepší ovladatelnosti.

Při mé výšce (174 cm, možná už i méně) se člověk za řídítky cítí docela neohroženě. Výška sedla nad zemí, téměř 90 cm, mi nedovolí stát oběma nohama na zemi a šourám cvičkami, abych vyrovnal těžiště motocyklu. Pocit lehkého stroje se ale nabízí od samého počátku, vždyť 145 kg bez paliva je na sedmistovku docela slušné číslo. V případě supermota nepřekvapí jednoduchý přístrojový panel s veškerými základními údaji a vypínačem kompletního systému ABS. Husqvarna nabízí i mód ABS Supermoto, známý především ze strojů KTM. Bohužel, v základu tuto možnost neshledáme a tak zákazník musí sáhnout hlouběji do peněženky a přikoupit štekr umožňující posílat stroj do zatáček ve smyku, ale s aktivovaným ABS na předním kole.

Nestandardní výbava tohoto modelu je skutečně pestrá a je z tohoto pohledu ledasco tunit. Široká rovná řídítka s chrániči páček dávají jasně najevo, že v sedle 701čky se bude krotit něco velkého. K nim jsem měl asi největší výtku během celého testování. V zrcátkách je ve své podstatě vidět pouze tehdy, pokud motocykl stojí v garáži. Ač to zní neuvěřitelně, vibrace, které na celém motocyklu vnímáte, vyúsťují právě do zrcátek v takové míře, že nastaly situace, kdy jsem si musel levé zrcátko během jízdy přidržet, abych vůbec při předjíždění rozeznal objekty za svými zády. Tahle skutečnost vyloženě na komfortu řidiče nepřidá. Na druhou stranu je to ten lepší případ, než kdyby mělo po jízdě brnět celé tělo ještě půl dne.

Husqvarna nadchne především svým projevem jednoválcového čtyřtaktního motoru se zdvihovým objemem 690 ccm. Již od spodních otáček se jednoválec chová kultivovaně, což má na svědomí paralelně upevněný vyvažovací hřídel společně s dvojím zapalováním pro lepší spalování směsi. Motor je ve spojení se sekundárním převodem doslova zákeřný zejména v momentě, kdy překročíte polovinu použitelných otáček motoru. To pak Husqvarna začne žrát i kamení podél cesty. Trochu svižnější jsem čekal spodní rozsah, ale tam je to potřeba opravdu málokdy. Kadence řazení rychlostních stupňů je ohromující a děje se tak v závislosti na kratších jednotlivých kvaltech.

Přestože je Husqvarna napřevodovaná spíše do pomalé jízdy, aby si řidič udržel optimální otáčky v každé zatáčce pro nejlepší možné zrychlení, motocykl v sedle s mou maličkostí dosáhl maximální rychlosti 198 km za hodinu. Díky nižší konstrukční hmotnosti pístu se motor vytáčí snadněji a lehce překračuje hranici osmi tisíc. Šedesát sedm koní je pro tento stroj více než dostatečné a člověk má pocit, že na motorce doslova lítá. Přenos výkonu je chirurgicky přesný díky systému EMS a technologii Ride-by-Wire. Velmi u tohoto druhu motocyklu kvituju možnost přepínání palivových map. Pokud by někdo chtěl začít s menším výkonem, jednoduše to zajistí přepnutím tlačítka pod sedadlem a může tak přizpůsobit výkon například terénu či stavu vozovky. Tahle sedmistovka nabízí tři možnosti a to Standard, Soft, a Advance. Motor disponuje šestistupňovou převodovkou a kluznou spojkou, s kterou je přímo radost pracovat zejména v nájezdech do zatáček. Řízení smyku je velmi jednoduché a tolerance ze strany hydraulicky ovládané spojky oceníte nesčetněkrát. Trochu jsem byl v rozpacích, když se mi podařilo několikrát během testu zařadit mezi kvalt při řazení pátého a šestého stupně.

Více než důležité jsou jízdní vlastnosti stroje a Husqvarna potvrdila, že hranice snesitelnosti jsou posazeny kdesi hluboko za našimi možnostmi a nabízí velkou míru bezpečnosti co do stability, přilnavosti a zpětné vazby od tlumících komponentů. Motocykl ve své podstatě snese cokoliv, pokud nebudete dráždit olejovou louži s nánosy bahenních granulí. Základem těchto dobrých jízdních vlastností je 8,4 kg lehký, přesto dostatečně tuhý příhradový rám, kyvná vidlice z hliníkové slitiny a pružící jednotky společnosti WP. Téměř bez námahy překlopíte tenhle stroj v jakékoliv rychlosti do jakkoliv ostré šikany. V táhlých rychlých zatáčkách cítíte velkou odezvu od zadního kola, jak se pod plným plynem snaží utrhnout znamenitou, výrobcem obutou zadní pryž Continental ContiAttack Supermoto. Pneumatiky musím skutečně vyzdvihnout, protože jezdci dovolí, respektive odpustí neskutečně mnoho - zejména, když je trať znečištěná.

Přední vidlice nabízí pouze nastavení komprese a zpětného útlumu, což může být v případě extrémního zatížení motocyklu neefektivní. Pravdou je, že zvolené nastavení podvozku výrobcem má velký rozptyl a funguje opravdu skvěle. Nedám dopustit na skvělou stabilitu stroje při intenzivním brzdění v zatáčce a Husqvarna je v této oblasti jako ryba ve vodě. Tohle všechno dělá s radostí a podporou dostatečně výkonného brzdového systému Brembo.

Tuhle mašinu si nekoupí každý, nekoupíte si ji ani v případě, že se budete jezdit kochat kolem komína, nebo nedej bože cestovat, na tyhle sranda jízdy 701čka zkrátka není, i když Husqvarna myslela i na tyhle bezradné případy. Tady je to prostě o rychlosti v zatáčkách, dlouhých smýkavých nájezdech a porci adrenalinu v krvi po nedělním obědě. Budete mít zadek jako kovadlinu, mozoly jako pětikoruny, ale tyhle banality za to zkrátka stojí.

My jsme stroj zkoušeli na okruhu v Bělé pod Bezdězem a tímto děkujeme za báječnou jízdu na této trati.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ jízdní vlastnosti
+ design
+ vhodná moto pro držitele řidičského oprávnění skupiny A2


- vibrace do zrcátek
- občasné zařazení mezi kvaltu


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist