journeyman_brezen




Yamaha MT-09 Tracer vs Honda VFR800X Crossrunner

Kapitoly článku

Ačkoliv jsem na této cestě soustředil na velkou dvojici modelů Caponord Rally a Honda Crosstourer, které myslím svedly neméně zajímavý souboj, přeci jen mi to nedalo a zapojil jsem spolu s ostatními do souboje těchto menších japončíků. Novinka v podobě tříválcového modelu Tracer vs dobře známá koncepce V-4 z modelu VFR v cestovně naladěném podání Crossrunner nás jednoduše nenechala v klidu a tak pod heslem víc hlav víc ví, jsme začali motocykly náležitě rotovat mezi sebou.

V rámci alpského ježdění jsem z této dvojice vyzkoušel Hondu. Již první usazení naznačilo vytříbené chování a jasnou lačnost po kilometrech a dobrodružství, což pocitově dokreslovala i trojice plastových kufrů. Motor, zavěšení zadního kola a základní pocity přetrvávají stejně dobře jak sametový zátah z mého pohledu v této generaci již výrazně polidštěného V4 motoru. Zde nelze mít výraznějších výhrad. Pro tento typ všestranného cestovního motocyklu za mě bezproblémová volba. Motor jde svižně do otáček pěkně od nízkých a téměř neznatelný přechod plynule navazuje až do maxima někde za hranicí 10 000 ot/min.

Z hlediska ergonomie chválím vzpřímené pohodlné usazení za širšími řidítky, které rozhodně neunaví ani po delší cestě v sedle. Trochu předimenzované mi přišlo vybrání pro nohy a kolena, ale na druhou stranu ho ocení vyšší postavy a lépe se vejdou. Řazení a brzdy tradičně bez chyby. Zkrátka na delší cesty bezproblémový společník. Na druhou stranu reverzní display, který je jinak dobře čitelný na ostrém slunci, zde poněkud nekoresponduje s cestovatelskými ambicemi, které tento motocykl jinak bezesporu má. Důvodem je velké množství drobných údajů a ve srovnání s konkurencí si tak člověk musí déle zvykat na jednotlivé položky. To by mi asi ani tak nevadilo, ale o to více jsem pociťoval v přímém srovnání absenci základního ovládání na řidítkách. Zde je vidět, že se jelo na zajeté výrobní vlně a to je trochu škoda.

Z hlediska jízdy je to opravdový univerzál, který zvládne běžné silniční cestovatelské choutky s elegancí a potřebnou spolehlivostí. Vše je podpořeno relativně úzkou stavbou s pocitově vyšším usazením doplněným v této generaci o velice líbivou masku, která je doplněna o dobře fungující plexi. To se dá i lehce polohovat, ale k úpravě dojde až při povolení šroubů. Celkově působí motocykl velice kompaktním a dospělým dojmem, kde je celkový koncept a pojetí doplněno zajímavým a dobře fungujícím motorem V4. K opravdové radosti mi sice v přímém srovnání s Tracerem chyběla pomyslná špetka hravosti a emocí, kterou však tento motocykl dokázal vyvážit univerzálností a celkově dobrými pocity na delší trati.

To Yamaha jede se svým modelem Tracer ke svému cestovatelskému cíli poněkud odlišnou cestou. Vše se žene na poněkud dobrodružnější vlně, kde není o rychlé akce a reakce opravdu nouze. Neuvěřitelný tříválec "Crossplane" s výkonem 115 koní se žene vpřed lačně a hravě jak gepard na svoji kořist. S pohotovostní hmotností 210 kg a velice úzkou stavbou jde o velice dobře ovladatelný a výbušný motocykl, kterému rozhodně nevadí ani sportovnější pojetí jízdy. Ve srovnání s dalšími motocykly na této cestě to bylo o ryzí zábavě a náležitém tempu, ale motocykl obstál na výbornou a dokázal bez problémů udržet krok při zachování dostatečného jízdního komfortu.

V přímém srovnání s touto Hondou je Tracer určitě ten, který zde bude za sportovce, to však neznamená, že by nějak výrazně trpěl uživatelský komfort. Pravdou je, že oproti Hondě je zde o poznání tužší sedlo, na které kluci lamentovali, ale mě osobně přišlo i při delší cestě stále v normě. Navíc se dá nastavit do dvou poloh. Polohovatelné je zde navíc velmi snadno i přední plexi, které i přes menší rozměry stále poskytuje velice slušnou ochranu jezdce. Dělený futuristicky vyhlížející LCD panel přináší veškeré potřebné informace v ucelené přehledné formě, takže zde za mne nemám sebemenších výhrad. Navíc celý koncept je položen tak, že kopíruje rozvržení a ovládání z ostatních modelů značky, takže po zkušenosti s FJR a Super Ténéré jsem se velice rychle orientoval ve všech menu a nastavení.
Rovněž chválím v základu integrovanou elektrickou zásuvku hned vedle přístrojové desky. S výbušnějším pojetím myslím dobře korespondují ostřeji řezané rysy kapotáže a velice vydařené a neotřelé plastové brašny potažené tkaninou s dobrým vnitřním rozložením. Škoda jen, že jsou za příplatek. Naopak signálem, že se jedná vysloveně o motocykl na silniční hrátky, svědčí komplet spodem vedená výfuková soustava s koncovkou do boku.

Opravdovým hřištěm pro tento motocykl jsou kvalitní alpské klikatice, kde se cítí jako ryba ve vodě a dokáže značně zatopit i zdatnějším konkurentům o větším výkonu a objemu, o čemž jsem se bezezbytku přesvědčil při našich svižných toulkách v okolí Berchtesgadenu. Motor a charakteristika tříválce se jen tak neomrzí a dokáže bavit za každé situace. Navíc Vás jízda na tomto tříválci nezruinuje, protože motocykl patří i přes své sportovnější ambice spíše k těm méně náročným jedlíkům. Naopak v přímé konfrontaci s Hondou lehce ztrácí při dlouhých přesunech, kde Crossrunner nabízí o poznání lepší komfort a cestovatelsky naladěný přístup. Pokud Však jde o ryzí zábavu je Tracer v tomto přímém srovnání ten, který bude vítěz. Pravdou však je, že v celkovém počtu bodů by za mě získal ještě lepší hodnocení, ale pokazil si to konkrétně výrazně nefunkční zadní brzdou. I o tom jsou tyto delší cesty, aby odhalily tyto provozní trable a záležitosti.

Lukáš Růžička

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (34x):



TOPlist