Testujeme Hondu CB1000 Hornet ve Španělsku
Text: Vláďa Novotný | Foto: Honda | Zveřejněno: 9.12.2024 | Zobrazeno: 13 659x
Pod stromeček si litrového Horneta nenadělíte, ale do nové sezony by to mohlo klapnout. Po druhém mnohem, důkladnějším představení Horneta máme ve všem jasno, a tím mám na mysli jak parametry, tak dostupnost i cenu. Kdo říká, že ho Honda cenou velkého Sršně neposadila na zadek, ten kecá. Teď už visí otazník nad tím nejdůležitějším, a to, jak nahatý litr s motorem z Fároše jezdí? Na to ale už za pár dní budeme znát v redakci odpověď.
Kapitoly článku
Před dvěma lety Honda vzkřísila velice úspěšné jméno Hornet a po dvouválcové sedmsetpadesátce a malé pětistovce je čas pustit do ulic velký čtyřválcový litr. Představení Hondy CB1000 Hornet se velice podrobně věnuje Honzis v tomto článku, a proto už známe tu hodně odvážnou cenu, za kterou se bude Hornet ve standardním provedení i espéčkové verzi prodávat. Ano, ceny 244 900 Kč za základní verzi a 284 900 Kč za SP jsou velice hodně vstřícné a konkurence dost pravděpodobně nebude mít dobré spaní. Pokud bude Hornet fungovat tak, jak se očekává, je zaděláno na zajímavé prodeje a už jenom záleží, jaký poměr bude standard vs. SP. Ale nechme prognózy stranou a pojďme se podívat na to, co je jasně dáno.
Hornet vychází z čtyřválcového kapalinou chlazeného řaďáku, který má původ u modelu Fireblade z roku 2017 a je lehce „polidštěn“ pro potřeby naháče. Řekněte sami, není 152 koní při 11 000 otáčkách a 104 Nm při 9000 otáčkách příslibem parádního svezení? Jak bude motor reagovat na plynovou rukojeť, ovlivní tři pevně nastavené jízdní režimy, tedy Rain, Standard a Sport, anebo dva volitelné režimy pod označením User, jak už je u Hondy zvykem. Ve chvíli, kdy má litr plnou 17 litrů velkou nádrž, váží rozumných 211 kg, a to nezní špatně. Podvozek od značky Showa je kompletně stavitelný, brzdy jsou svěřeny Nissinu a sedmnáctková kola obouvají pneumatiky Dunlop. Sedlo leží ve výšce 809 mm nad zemí, a tohle má standardní Hornet společné s verzí SP, která cílí na náročnější a o něco víc sportovněji zaměřené motorkáře. Rozdíl není jenom v podvozku a komponentech, ale také ve výkonu.
Honda CB1000 Hornet SP se totiž může pochlubit maximálním výkonem 157 koní při 11 000 otáčkách a točivým momentem 107 Nm při 9000 otáčkách. Motor si musí poradit s pohotovostní hmotností o jedno kilo vyšší, než má standardní Hornet, a to samé platí pro lepší monoblokové brzdy Brembo Stylema. Na větší sportovní ambice poukazuje zadní kompletně stavitelný zadní tlumič Öhlins TTX36, který se na jízdních vlastnostech podílí společně s přední stavitelnou vidlicí Showa, která je stejná, jako u základního modelu, ovšem dost možná bude trošku jinak naladěna. Jak se Hornet předvede na silnici a jak se Japoncům podařilo motor a podvozek naladit? To prozradí první svezení ve Španělsku a vy máte možnost psát dotazy, na které by jižanská prezentace měla najít odpověď.
A jaké byly první dojmy z představení nového Horneta na výstavě Eicma 2023?
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Otázky a odpovědi
Mna by zaujimala reakcia na On/off plyn, ako je to naladene. Taktiez porovnanie s Hornet 750. Ak mozete prosim aj info ako jazdi zakladna verzia, nie SP. DIky moc chalani :)
Raddo88, díky za dotaz. Reakce na otevření plynu z nulové pozice v jakémkoliv režimu (rain, standard a sport) není úplně nejčistší a určitě bych si ji dokázal představit hladší. Tady jsem měl větší očekávání. Litrový Hornet s řadovým čtyřválcem se moc srovnávat s Hornetem 750 nedá, je to „dospělejší“ stroj pro zkušenější jezdce. Přeci jen výkon 150 koní + je argumentem jako hrom.
Je to tzv. "rozpoctova motorka", zajima me, na cem se nejvic setrilo a jak se to pripadne projevuje (...oproti premiovejsi konkurenci)? Diky a zdravim.
Díky za dotaz Nanospeed1, úplně nejdřív napíšu, že ta motorka je fakt dobrá a klidně by mohla stát o pár desítek tisíc korun víc, a to jak standardní verze, tak SP. Mě třeba iritují obyčejné brzdové hadice, tím spíš u verze SP v kombinaci s brzdiči Brembo Stylema. Hornet má také jednodílný rám (přivařenou podsedlovku), nestavitelnou páčku spojky nebo samolepky nejsou pod lakem, včetně loga na nádrži.
Jaky je rozdil pri jizde v beznem provozu (tj. ne okruh na lim tu) mezi zakladni verzi a SP verzi? V cem je realne citit Ohlins + Brembo oproti standardu?
V rámci prezentace jsme jezdili pouze na SP verzi, tak na to bohužel nedokážu odpovědět. I mě to zajímá a snad bude možnost se přesvědčit.
Okruh asi nebude na pořadu dne, nicméně by mě zajímal potenciál Horneta ve verzi SP držet krok s výkonnější ale taky o mnoho dražší konkurencí při sportovní (okruhové) jízdě nebo zda se jedná až o přílišný kompromis na cesty?
Ahoj Stody100, potenciál má Hornet hodně slušný a věřím, že dobrý rider dokáže zejména na espéčku konkurenci pěkně potrápit. Podvozek se tváří velice dobře a půjde s ním dál pracovat a nastavit si ho pro každodenní ježdění nebo naopak okruhové svezení. Ve finále, i koní má Hornet dost. Ano, není to čistokrevný hypernaked sport a Hornet bude použitelný i při každodenním ježdění, nicméně pro temperamentní svezení má pochopení veliké. Dík za dotaz.
Mě by zajímalo,kdy se asi nové modely od Hondy dostanou u nás na pult Jestli to nebude zase až cca květen,červen Díky
Dostal jsem informaci, že standardní verze by u nás měla být v lednu a SP v únoru.
Ta nabídka a parametry vypadají velmi lákavě. Vznikne na tomto základu více motocyklů? Kapotovaný cesťák nebo retro naháč ve stylu CB? Děkuji.
Sir_CHerokee, na to jsem nedostal odpověď, ale řekl bych, že nějaké plány Honda má a dávalo by to smysl. Bohužel nikdy dopředu neprozradí, co vyvíjí a jaké verze na tomto základu chystá. Nechme se tedy překvapit. Dík za dotaz.
Dobrý den, jaký je zátah motoru ve středních otáčkách ve srovnání s modelem cb1000R a s ostatní konkurencí (např. mt-O9, FTR1200, gsx-s1000 a dalšími sportovními naháči)? Děkuji za odpověď!
Ahoj NalimAdrub, tohle se vždycky špatně posuzuje, když motorky nejsou v jednu chvíli na jednom místě, ale přijde mi, že CB1000R je víc orientované na střední otáčky. Hornet je do nějakých 7000 docela relativně hodný a dá se jezdit na pohodu, pak se v něm ale probudí ďábel, začne vyzpěvovat a letí jako střela. MT-09 víc střed, FTR víc spodek a střed, GSX-S 1000 celkem srovnatelné. Díky za dotaz.
Ještě mám dotaz, kdy bude článek o testovaném motocyklu zveřejněn? Děkuji.
Do Vánoc, respektive těsně před „čtyřiadvacátým“ by měl být test venku.
Jak hodně je znatelný rozdíl v lepších brázdách a zadním odpružení u verze SP oproti základní verzi? Jak funguje rychlořazení ve srovnání s jinými modely zn. Honda a ve srovnání s konkurencí? Je nějaká ochrana proti větru? Jak funguje přední odpružení? Děkuji.
Na představení ve Španělsku jsem jezdil pouze na SP verzi, takže k srovnání obou verzí bohužel nedošlo. Rychlořazení má tři režimy, soft, medium a hard. Soft mi skvěle sedlo a fungovalo moc hezky a dalo se používat i v nižších otáčkách. Za mě palec nahoru. Ochrana veškerá žádná. Pérování super a u verze SP v kombinaci s Öhlinsem pecka. Jezdilo se na běžných silnicích a tovární nastavení nemělo chybu. Podvozek je spíš tužší a opět palec nahoru.
Zdar chlapi, zajímalo by mě jestli:
1) nepřekáží pravé noze při jízdě výfuk (jako např. u Z900)?
2) jde samostatně nastavovat anti-wheelie (nebo je vždy defaultně součástí jízdního režimu)?
3) poskládá se na to v pohodě 188 cm?
Díky a těším se na video:)
Díky za dotazy Františku. Ano, o výfukové koncovce budeš vědět. Mě tam vadila, ale je zajímavé, že můj kolega s tím prý neměl problém. Každý to máme jinak, každý máme jiné fyzické proporce a jinak na motorce sedíme…anti-wheelie Hornet nemá, má kontrolu trakce, motorovou brzdu a nastavení odezvy plynové rukojeti. Pouze v režimech USER si nastavíš elektroniku podle představ a dokážeš vypnout TC. Ano, určitě poskládá a ptal jsem se na to podobně vysokých kluků. Hornet není úplný prcek.
Ahoj Vlaďo, mne zajímá zda SP za ten peníz navíc stojí. Doufám, že budeš mít příležitost zkusit obě. J.
Ahoj, bohužel jsem obě verze nemohl srovnat, protože se jezdilo jen na SP. Na rovinu, asi bych vůbec neváhal a šel rovnou do SP. Mě za ty peníze dává velký smysl. Jen je škoda, že není v nějaké temperamentnější barvě než jen matné černé. Díky za dotaz a měj se hezky.
Zdravím celý tým Motorkáři.cz, poklona pánové a dámy vaší pracíi.Jste světová třída v recenzích a testech a to je fakt.
Poprosil bych po svezení jednu odpověď na otázku:
Existuje momentálně nový nahatý motocykl ve třídě 800-1200ccm s lepším poměrem cena výkon ,než tenhle Horník? Je Suzuki Gsx s1000 v ovladatelnosti lepší /nebo horší/nebo se už Japonci dostali tak daleko, že nám motorky čtou myšlenky a zatáčí jak závodní stroje na TT Isle of Man.
Díky a užijte si Španělsko
Maranow, díky moc za ty slova a také díky za dotazy. Ne! Osobně si myslím, že Hornet bude hrát první housle a jen tak mu prvenství žádný nový naháč nesebere. Poměr cena/výkon je totiž bezkonkurenční. Ano, MT-09 je jen kousek....Srovnání se Suzuki nás všechny zajímá a určitě GSX-S 1000 proti litrovému Hornetu v nové sezoně postavíme. Pak budeme chytřejší a sám za sebe říkám, že se na to těším. Ještě jednou díky.
1) Kde jde nejvic citit, ze jde o rozpoctovou motorku?
2) Jak dobry je QS v porovnani s konkurenci? Jde radit "kdykoli" jako to umi treba MT09?
3) Ma nekde znatelnou "eurodiru"?
4) Jde snadno vymenit koncovka vyfuku? Zejmena u SP verze, ktera ma obsahovat nejakou klapku
5) Ma predni brzda opletene hadice?
6) Vi se uz cena za priplatky? Treba cena za QS u normalni verze
7) Jaky se ocekava zajem v Evrope? Pujde motorka normalne koupit, aniz bych ji uz ted objednal, nebo budu cekat do podzimu, pokud objednam treba v dubnu
Díky Ondro za dotazy. Na pár otázek už jsem odpověděl výše, tak prosím mrkni na odpovědi pro Nanospeed1 a NalimAdrub. Během testování jsem nenarazil na nějakou výkonovou díru. Průběh výkonu maximálně odpovídá řadovému čtyřválci a do 7000 ot. je svezení celkem na pohodu a pak v litru bouchnou saze. Výfuková koncovka standardní verze půjde vyměnit lépe než koncovka SP, která v sobě má přívěru (to je ten rozdíl pěti koní +). Výfuková koncovka moc krásy nepobrala, to je fakt a asi bude terčem tuningu. Bohužel, brzdové hadice jsou obyčejné, a to je u brzd Brembo Stylema na opováženou, i když při ježdění to funguje dobře. Ceny příslušenství budou už brzy dostupné na webu honda.cz. Všichni doufají, že s dostupností nebude problém, ale to ukáže až realita, protože zájem bude po celém světě asi obrovský a záleží, jak se bude dařit uspokojovat.
Porovnání s gsxs 1000
Zatím jde porovnat pouze parametry. Každopádně na tuto otázku odpoví až redakční srovnávák v nové sezoně.
Zdravím Motorkáře,
držím palce na testování, v pozitivním slova smyslu závidím.
Pokud by byla možnost, zajímalo by mě, zda
- je nový Hornet i pro postavy 187-190cm
- zda Honda plánuje nějaké příslušenství na cestování
- reakce na plyn - zda to není ucukané jako třeba Z900RS
Moc děkuji a přeji mnoho šťastných km.
Díky Obycejny_clovece za dotazy. Podle vyšších kluků na prezentaci ano, ptal jsem se jich a neměli se problém na litrového Horneta poskládat. Ano, originální příslušenství bude k dispozici. Reakce na plyn není úplně nejlepší a nejhladší, a je to jeden z mínusů, který si Hornet vysloužil.
Či by sa veľavážená Honda aj napriek existencii tohto podareného nového modelu láskavo mohla unúvať dopratať znova do Európy aj CB1300?
Nevypadá to, že by to Honda měla v plánu, ale uvidíme. Evropa si situaci komplikuje dost často sama a někdy mi rozhodnutí a předpisy EU hlava nebere…
Pozdravujem, mna by zaujimalo ci pri jazde zavadzia pravej nohe vyfuk. Sedel som na tom na Eicme a nevedel som si dati nohu na stupacku, na spicku bez toho aby sa mi pata neoprela o vyfuk...Mam vysku 184cm a topanku c.10 vopred dakujem za postreh :D Rado
Ahoj Rado, díky za dotaz. Já mám zhruba o 10 cm méně a koncovka mi vadila. Paradoxně kolega na prezentaci měl podobné proporce, jak uvádíš a prý s tím neměl problém, i když po tom, co jsem mu to řekl, se na to zaměřil…
-ma SP verzia pancierove hadice?
-ma SP verzia aj radialnu pumpu? ak ano, je to len v tejto verzii alebo aj v tej normalnej?
-ako je na tom pri ostrej jazde predna vidlica v SP verzii, ktora pokial viem nie je Ohlins?
-kolko stupnova je trakcna kontrola? respektive da sa nastvit individualne bez ohladu na rezim?
Ahoj Pejko, bohužel pancéřové hadice nemá a je to vůči brzdičům škoda. Radiální pumpu naopak ano. Přední vidlice funguje výborně, jde o plně stavitelnou vidlici od značky Showa. Kontrola trakce má tři stupně a jde vypnout, ovšem jenom v režimu USER. Ostatní tři nejdou editovat.
Ahoj,
já bych, prosím, potřeboval v praxi ověřit mou teorii, že vzhledem k "základní" elektronice bude pro jízdu po zadním nutné úplně vypnout kontrolu trakce.
A v podstatě mě vlastně celkové zajímá, jak velkej sklon k rebélii ta motorka má. Jako jestli to je spíš směrem k Ducati SF - stabilita a setiny na okruh, nebo naopak pankáč jako MT10/KTM (doufám, že to druhé:))
Díky
Droppi, dík za dotazy. Ano, bude to chtít trakci vypnout a pak se určitě slušně vyblbněš. Skoro bych řekl, že spíš k té Yamaze, i když ta mi přijde o něco větším pankáčem.
Ahoj zajímalo by mě jaká je tvrdost sedla a jestli to nebude očistec při delším cestovaní jaký je posez a váha na rukách . Ještě reakce plynu a rychlořazení . Díky za vaši praci je to pro nás motorkaře přínos .
Čusbery, díky za dotazy. Sedlo je fajn, nemyslím si, že by to měl být očistec, já jsem s ním v pohodě. Pozice je pohodlná, a i když se Hornet tváří sportovně a agresivně, není nepříjemný a rozhodně nevnímám větší váhu na ruce, to vůbec ne. Rychlořazení i reakci na plyn jsem zmínil výše, tak se prosím podívej na předchozí odpovědi.
Zdravím, zajímalo by mě, jak si vede chlazení motoru. Když vjdete do města a stabilně jedete 50 - 70 km/h, atakuje teplota přes 100°C? A kolik je tam chladicí kapaliny?
Tomáši, tohle budeme muset vyzkoušet až při testu u nás doma. Na prezentaci se moc městem v těchto rychlostech nejezdilo a jelikož bylo chladno, tak teplota chladící kapaliny neletěla vysoko.
Čau kluci, co v reálu říkáte na design nového sršně?
Pak bych se zeptal na projev motoru, je na japonce agresivní?
A pak taky podvozek, je dostatečně sportovní?
Zajímá mne verze SP.
A poslední otázka je nový sršeň vybaven tempomatem?
Děkuji
Fzedko, díky za dotazy. Hornet vypadá pěkně, tedy až na tu obrovskou výfukovou koncovku a mě se nejvíc líbí v červené barvě. Škoda, že právě SP verze není červená, ta matná černá není špatná, ale espéčko bych chtěl v jiné kombinaci. Podvozek je moc fajn a působí tuhým dojmem. Jen pro upřesnění, vážím cca 70 kg. Na cestách, kde jsme jezdili, na mě udělal výborný dojem. Tempomat bohužel nemá.
- Mna by zaujimalo ako je na tom jazdne Hornet (nie SP verzia) oproti CB1000R 2021+ najma co sa tyka podvozku?
- Kde sa najviac setrilo aby to malo taku cenovku?
- Kedy bude ocakavana dostupnost?
-
Xaeroifbb, z tohoto pohledu mi přijde docela srovnatelný. Dokonce mi Hornet připadne hbitější a obratnější. Podvozek je příjemně tuhý a díky možnosti nastavení s ním půjde ještě pracovat. Na další dotazy jsem odpověděl výše, prosím podívej se tedy výš. Díky.