husqvarna_svartpilen_801_2




Honda XR125L

Honda má jako jeden z mála výrobců již dlouholeté zkušenosti z oboru čtyřtaktních „stopětadvacítek“. Připomenu-li velice úspěšný model XL125R z devadesátých let, tak mnohým z Vás se vybaví enduro, které působilo dojmem větší kubatury a na tu dobu bylo vybaveno nadstandardním elektrickým startérem, což kolikrát postrádáme i u současných motocyklů. Jelikož tomu není tak dávno, co jsme měli k redakčnímu testu zapůjčenou Yamahu XT125R, dovolil jsem si v některých z následujících odstavců porovnávat parametry obou strojů.

Kapitoly článku

Design


Vzhledově působí XL125R velice pěkným dojmem. Přední světlomet moderních tvarů sice není přesně dle mého gusta, ale u motocyklů tohoto typu se to v dnešní době nosí a i zde je po právu na místě. Jen s účinností by na tom mohl být o trochu lépe. Plastový kryt světlometu je vylisovaný tak, že při vytočených řídítkách přesně pasuje na tvarované kryty nádrže. Celkově vzhled motocyklu působí vyrovnaným dojmem a Honda si i v tomto případě drží tradici stroje připomínajícího na první pohled větší kubaturu.


Sedlo je spíše širší, než je na tuto třídu zvykem, nicméně je pohodlné a i pro dvě urostlejší postavy skýtá dostatek pohodlí a místa. Zadní štíhlou partii zdobí mohutný trubkový nosič a vkusná koncovka výfuku.


Co se týče barevného provedení, můžete si vybrat z bílo-červeno-černého, černo-bílého a černo-červeného provedení. My jsme měli poslední zmíněnou kombinaci, které dle mého názoru nebylo co vytknout.


Motor


Jde o čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec, který disponuje výkonem 8,3kW při 8500ot/min. Kroutící moment je 10Nm při 7000 ot/min. Když tyto parametry srovnám s Yamahou XT125R, jsou na tom oba stroje dost podobně. Yamaha má sice při stejných otáčkách o 1kW méně na výkonu, ale kroutící moment 9,5Nm pouze při 5500 ot/min. Navíc je asi o 7kg lehčí. Z toho plyne, že Yamaha by měla lépe tahat v nižších otáčkách, Honda by zase měla mít více výkonu v otáčkách vyšších. Nicméně v praxi je rozdíl nepatrný a co se týče síly motoru, řekl bych, že jsou oba stroje naprosto identické.


Pro každodenní použití je síla motoru dostačující, pro mladé začínající jezdce i mimo silnici. Na delší vzdálenosti je pak vhodnější něco silnějšího, protože maximální rychlost se pohybuje někde kolem 90km/hod. Musím ale podotknout, že náš motocykl byl úplně nový, když jsme ho přebírali, nikdo na něm ještě nejel a tudíž byl v záběhu.


Podvozek

je na výborné úrovni. Má dostatečně velké zdvihy, rám je bytelné trubkové konstrukce a vysoká světlá výška zajišťuje dobrou průchodnost třeba i lesním terénem. Troufám si tvrdit, že podvozek by snesl i objemnější motor než jen 125ccm.


Brzdy nenadchnou ani neurazí. Je fakt, že u Yamahy byly přeci jen o trochu účinnější, možná i díky tomu, že ta měla vzadu kotouč, kdežto Honda má pouze buben.


Jízda


S motocyklem se velmi rychle sžije snad jakýkoliv jezdec. Na silnici si počíná XRko docela dobře. Průjezdy zatáčkou při maximální rychlosti se dají zvládat i v docela slušném náklonu, zejména díky pneumatikám, které mají vzorek bez drapáků. I v terénu však nečiní problém menší dovádění. Takové polní či lesní cesty, šotolinové úseky silnic a podobné nezpevněné povrchy jsou pro XRko to pravé. Díky širokým řídítkům vládnete nad motocyklem vy a ne on nad vámi. A díky jeho rozměrům není problém i pro dospělého člověka stát ve stupačkách. Tuto přednost Hondy jsem u Yamahy trochu kritizoval. Na pneumatiky je třeba si trochu zvyknout a počítat, že díky absenci špuntů to občas více ujede.





Výbava


Co se týče výbavy, tak mladé cestovatele potěší jistě již zmiňovaný nosič, na který se dá upnout výbava typu stan, spacák a podobné cestovatelské pomůcky. Samozřejmostí je elektrický startér. Potěší i nádrž o objemu 12 litrů, kterou když naplníte, vydrží na docela slušnou vzdálenost. I při přepnutí kohoutu do rezervní polohy ještě nějakou tu desítku kilometrů zvládnete. Díky tomu, že motocykl byl nový, nemělo cenu měřit spotřebu, která by byla asi o něco vyšší, než je doopravdy. Nicméně pod 4l/100km se vejdete. Přístrojová deska vás bude informovat o počtu ujetých kilometrů a naleznete zde rovněž potřebné kontrolky.


Závěr


Honda XR125L je povedený stroj a za cenu 85 000 Kč poskytuje mnoho možností. Je vhodný jak pro mladé začínající motorkáře, tak pro jejich otce na každodenní přepravu. Poskytuje dost zábavy jak na silnici, tak na polních cestách a v lesním terénu.
Co se týče srovnání s Yamanou XT125R, řekl bych, že motocykly jsou cenově i jízdními vlastnostmi srovnatelné. Je tedy jen otázkou vzhledu a sympatií, který z nich si vyberete.

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz
Náš tip

Yamaha XT 125R




TOPlist