yamaha_demo_tour




Honda XL700V Transalp

Kapitoly článku

První jízdní dojmy

Určitě každý okamžitě pocítí zmenšení předního kola z dřívějších 21“ na 19“. Tušil jsem jasnou změnu jízdních kvalit a už prvních pár km mi to jasně potvrdilo. Na silnici je stroj výrazně klidnější a bez reptání či byť drobných náznaků neklidu se nechá vodit ze zatáčky do zatáčky. Samozřejmě, že to není jen zmenšením předního kola, ale na tomto zlepšení dle mého má významný podíl. Předek je o dost komunikativnější a na asfaltu dává velice dobře znát, co se děje. Každopádně musím k této změně také přičíst výraznou změnu v podvozkových komponentech, kde se nejen u předních tlumičů zkrátil jejich zdvih a změnila charakteristika. Původně měl TA 650 přední zdvih 220 mm a zadní 172 mm, nyní má předek 177 mm a zadek 173 mm, ale na silnici jde o výrazně lepší stav. Zadní tlumič Pro-Link by měl mít i progresivní charakteristiku.
Transalp 700 zkrácením drah zdvihů ztratil hodně ze své „houpací“ charakteristiky předchozího modelu a prostě přitvrdil. Není to nijak nepříjemné a na asfaltu to každopádně prospívá.

Na první šestistovce i pozdější šestpade to pohupování a potápění vlastníci řešili progresivními péry (Würth nebo vlastní výroby) alespoň vpředu, někteří i progresem vzadu. Každopádně já jsem to také na své šestpade aplikoval dopředu a situace v terénu je markantně lepší a na silnici se předek tolik nepotápí při brzdění. Bohužel přenáší se ze silnice do řidítek víc nerovností (rolety atd.) než před tím, není to až tolik nepříjemné, jen víc znatelné.

Honda XL700V je určitě vhodnější do ulic města než jeho předchůdce a to nejen kvůli nižší výšce sedla 841 mm, ale především kvůli příjemnějšímu a přesnějšímu ovládání. Silniční přesuny jsou v podstatě to, na co je stroj koncipován. Nevadí mu ani šotolina a překvapivě se neztratí ani na lehčích suchých „off“ pasážích. Bohužel, pokud se díry zvětší a lehký terén se začne měnit v těžší a měkčí, není nic lepšího, než to otočit a v tomto obutí na to rozhodně zapomenout. Ptáte se proč? Vždyť v terénu se dá jezdit na čemkoli… Ano je to pravda i obyčejné CB500 se „špunty“ vyjede naprosto neuvěřitelné věci. Ale když porovnám 21“ předek a nynější 19“, je to o tom, s jakou lehkostí se větší kolo převalí přes hrbol a měkčí a delší tlumiče pohltí případnou nerovnost a prohlubeň. Bohužel tady nová sedmistovka ztrácí.
V určitých chvílích je to hodně poznat. Také když přišlo první bahno a písek, hned jsem zjišťoval, jak je na tom spodní krytí. Boční průduchy by ještě šly, ale spodní průduch byl okamžitě plný bahna a kamení. Bahno s kamením od tepla motoru ihned vysychá a tvoří tvrdou zátku, která se dost špatně čistí a lakované části plastu také moc nesvědčí. Nižší světlá výška 177 mm limituje průjezd přes nerovnosti a drhnoucí spodek mě ihned upozorňuje na limity stroje. A to tam není ani centrální stojan, který by světlou výšku snížil o další asi 3cm.
Samozřejmě uznávám, že majitelé si s tímto strojem užijí daleko více zábavy na silnici a nezpevněných suchých cestách. A také je jasné, že v těžkém terénu budou chtít strávit už ze svého pohledu minimum času. Možnost nějakého toho „offiku“ jim sedmikilo v omezenější míře nabídne a neurazí, ale zároveň nenadchne. Jenže musím podotknout, že pohodlnější „měkčí“ stroj i na obyčejných cestách je pro určitou část řidičů velké plus. Možná chápu i výrobce, který tímto strojem nabízí možnost komfortního silničního svezení a lehčích terénních výletů a potajmu tvoří něco víc „OFF“, kdo ví. :o) třeba novou Afriku?
Nesmím opomenout brzdy. Jejich nastavení s duálním účinkem je perfektní. Zadní je vyloženě to, co bych si představoval, předek by mohl být o chlup jedovatější, ale v podstatě je musím jen a jen pochválit.

Celkový dojem

Transalp 700 se neztratí v podstatě nikde krom extrémů jako je crossová dráha a závodní okruh. Jeho příjemných 59 koní se na běžné použití hodí úplně skvěle. Jsou to v podstatě koně velice hodné, které začátečníkům poskytnou příjemný nástup a nezáludný tah. A trochu ostřílenějším jezdcům vyšší pásmo otáček také dá to, co od motoru budou žádat. Podle mne je středové pásmo otáček naprosto perfektní pro běžné použití. Nástup síly je lineární a hodně dobře dávkovatelný. Přesto mi v určitých situacích chyběl šestý rychlostní stupeň. Dlouhé přesuny a dálnice toho byly svědkem.
Aerodynamika je výrazně lepší než u staršího modelu a neprojevují se zde boční turbulence od plexi a široké kapoty, jak tomu je u předchozí šestpade. Vyhoupnout se občas ze silnice na šotolinu není také žádný problém a na polní cestě oceníte nastavení podvozku. Pokud dorazíte na písčité podloží doporučuji obezřetnost. Tam, kde jsem se starší šestpade na pneu (VeeRubber163) projel bez zaváhání s pár hopnutími (koňská dráha s 30 cm hlubokým pískem), mi sedmikilo stávkovalo a při mírnějším písčitém stoupání jsem i několikrát zapadl, protože tlumiče šly na dorazy a v podstatě kola „zatloukly“ do písku a silniční vzorek vzadu stroj neutlačil a okamžitě se zahrábnul. Dosednutí na „břicho“ je ta lepší možnost. I přes široká řidítka riskujete s menším kolem v písku víc než se na poprvé zdá. Protože přední kolo po písku „tancuje“ jak na ledě, tady jasně poznáte rozdíl mezi devatenáctkou a jednadvacítkou. Bez „pořádných“ pneumatik se prostě do takových situací na novém Transalpu nepouštět.

Ve dvou není žádný problém si střihnout delší cestu. Pohodlí je solidní jak pro řidiče tak spolujezdce, i když na šestpade měl spolujezdec o trochu více prostoru. Pokud Transalp 700 vybavíte nějakým tím příslušenstvím, jako je minimálně topase, pak tam umístíte alespoň pár věci - které se nikam jinam dát nedají, protože pod sedlem už ten velký prostor není. Boční kufry přeci jen dodají o trochu víc drsňácký vzhled a vám se 3x zvětší úložný prostor.

Závěr

Po pár dnech a skoro dvou tisících km strávených v sedle musím uznat, že se Hondě povedlo udělat univerzální stroj, který bude mít velký okruh příznivců. Někdo ho nechá tak a bude jezdit po městě s občasným výletem k vodě s batohem na zádech či na sedle.
Někdo dovybaví nějakým origo příslušenstvím, jako jsou kufry, vyšší plexi a vyhřívané rukojeti, a bude polykat spoustu km při cestách po Evropě třeba i na průsmyk, který má ve tvaru GPS souřadnic nový Transalp na boku a potěší ho možnost projet i po nezpevněných cestách na Ukrajině a držet krok s bandou „afrikánců“.
No a někdo bude laborovat se zdvižením stroje na pružinách, podložkami a mezikusy na zadní pružině, bude obouvat výhradně „špunty“, vymění stupačky za ocelové, osadí stroj hliníkovými kufry, spodní kryt motoru bude minimálně 3mm tlustý dural a ochranný padák bude povinností. Doménou takového člobrdy budou bahenní brody v Milovicích a cesty kolem Rumunského Banátu a přes Albánské hory.
To vše nový Transalp zvládne, prostě na to má. A je to dobře. I když jsem si zpočátku říkal jestli je to dobrý tah od výrobce. Po zvážení a testu musím za sebe říct, že ano. V podstatě jako u předchozích modelů jde o označení „univerzální voják“, který vás nezklame. Stačí se podívat do naší databáze motorkářů jakou skupinu tam tvoří XL700V.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (25x):
Motokatalog.cz



TOPlist