journeyman_brezen




Honda VTX 1800

Jak je o Hondě známo, co se týče nových technologických postupů, či netradičních řešení, nebere si často žádné servítky. Tudíž velkoobjemový streetbike VTX 1800 s největším motorem v historii velkosériové výroby možná v jejím podání zas takovým překvapením není. Ovšem impozantní vzhled a technické vymoženosti, kterými se VTX pyšní, učinily z tohoto kolosu senzaci modelového roku 2001, a to nejen v zámoří. Dva válce, objem 1795 cm3, tedy skoro litr na válec, to je jistě hodnota, která ubije i toho největšího skeptika. Když se do toho tenhle drobek dá, není divu, že doslova kouše asfalt.

Kapitoly článku

Design:


Mimořádnému pojetí VTX zdatně sekunduje i neméně impozantní vzhled. Motocykl si nehraje na přílišnou extravaganci ani zbytečnou parádu. VTX se drží spíše zavedených konvencí a zvyklostí typických pro styl tohoto druhu motocyklů. Rozměry jednotlivých dílů stroje jsou svojí robustností přímo úměrné mohutnému motoru, což jako celek vytváří neuvěřitelně masivní výraz. Jednoznačnou dominantou jsou na VTX mohutná litá kola z hliníkové slitiny. Dalším nepřehlédnutelným prvkem je obří světlomet, který se pyšní náležitě chromovaným pouzdrem, ve které můžete, jak v zrcadle pozorovat plynoucí krajinu. Středová kaplička na 17 l nádrži se standardními kontrolkami překvapivě nedisponuje rychloměrem. Ten se vcelku originálně přestěhoval na horní můstek vidlice k řidítkům a máte ho tedy neustále na očích.


Dlouhé a nízké proporce s výškou sedla 693 mm jsou při hmotnosti 320 kg opravdu neocenitelnou záležitostí. Tak trochu dragsterský výraz ještě více podtrhuje mohutný tlumič výfuku, za jehož lauf by se nemusel stydět ani kanón. Opravdu dokonalý vzhled doplňuje velké množství chromovaných dílů a pěkně tvarovaná nádrž s fešným logem. Sekundární převod kloubovým hřídelem, 18 palcové přední kolo, sporadické blatníky, či široká řidítka a usazení jak v křesle, to vše je klasika, která samozřejmě u stroje tohoto typu nemůže chybět. Částečně protažená řidítka směrem dozadu, měkké rukojeti a již zmiňované pohodlné usazení to je vždy záruka pohodové cesty i na delší tratě. Kupodivu cestování je příjemné i pro spolujezdce, jelikož u VTX je sedlo spolujezdce i zřejmě díky své větší velikosti oproti konkurenci mezi choppery tím lepším průměrem. I přesto bych, však pokud nejezdíte sólo, doporučoval dodatečnou montáž opěrky.


Co se týče barevného provedení, není příliš mnoho možností. K dispozici je "pouze" provedení v komorně černé barvě a jako povinná alternativa se nabízí tmavorudá metla. Výrobce dodává také širokou škálu volitelných doplňků, jako jsou např. podsedlové brašny, větrný štítek, nosič zavazadel a spousta dalších v nabídce. Rád bych zde ale zmínil, že většina doplňkových dílů kapotáže, jako jsou např. blatníky, je zhotovena z poctivého kovu a plastových imitací byste našli na motocyklu opravdu pomálu. A to je fakt, který v dnešní době různých náhražek a alternativ opravdu potěší.


Motor a jízdní vlastnosti:


Hnací agregát je opravdovou klasikou. Nejedná se však o žádnou předělávku, ale o čistokrevný motor originální konstrukce, extra vyvinutý pro tento stroj. Technicky vzato se jedná o vidlicový, kapalinou chlazený dvouválec V 52° o objemu 1795 cm3. Výkon 79 kW při 5000 ot/minutu není na stroj tohoto objemu mnoho, nicméně, co VTX ztrácí ve výkonu, to hravě dohání v brutálním točivém momentu, který v jeho případě činí 163 N.m při 3000 ot/min. A to je hodnota, která myslím, mluví za vše. Navíc výkony supersportu by příznivci tohoto stroje stejně neocenili. Mohu Vás však s klidem ujistit, že přes 190 km/h se VTX vcelku hravě přehoupne. U takto velkých motorů je samozřejmě velice často problém s vibracemi motoru.


Klikový hřídel je s předsazenými čepy a poskytuje tak perfektní primární vyvážení. Následně další dvě vyvažovací závaží na primárním hřídeli se starají o sekundární vibrace. Za výsledek má tato konfigurace poté silný, vyvážený výkon v celém rozsahu otáček. Dokonalé zapálení směsi v obou válcích s třemi ventily zajišťují dvě irídiové zapalovací svíčky na každý válec.


Ač to možná na první pohled tak nevypadá, VTX disponuje nejnovějšími vymoženostmi, které dnes Honda nabízí. K dispozici je vstřikování paliva PGM-FI s digitálním elektronickým zapalováním, či HECS3 (osvědčené vtlačování vzduchu těsně za výfukové ventily a třícestný katalyzátor s lambda sondou). Nikdo asi nebude pochybovat o tom, že 320kg hmotnosti je třeba náležitě brzdit, a proto nepřekvapí brzdová soustava ve stylu supersportu s brzdovým systémem Dual CBS. Nutno dodat, že při jízdě je opravdu neocenitelným pomocníkem. Cestování na VTX je opravdu zážitkem, na který se dlouho nezapomíná. Ačkoliv je motor motocyklu konstruován a navržen tak, aby byla co nejvíce eliminována míra vibrací přenášených na jezdce, motocykl dá svou nezkrotnost jezdci pocítit mírným brněním hned po startu. Jízda samotná je vcelku kultivovaná a 5-stupňová převodovka svým odstupňováním jednoznačně přispívá k pohodové jízdě.


Síla motoru je impozantní a lehce si dá říct od nízkých otáček i při zařazeném vyšším rychlostním stupni. Pokud si přejete, VTX to za náležitého hřmění dokáže i pěkně rychle rozjet, avšak stejně rychle Vás přesvědčí o tom, že kdo se nedrží nejede. O tom se můj kolega coby spolujezdec přesvědčil na vlastní kůži, když se při ostřejším záběru za plyn odebral zkoumat kvalitu vozovky. Motocykl je i přes svůj výkonový potenciál určen především k pohodové cestovní jízdě. Při vyšších rychlostech je pochopitelně díky vzpřímenému usazení a absenci kapotáže citelně znát odpor vzduchu. Průjezdy zatáček jsou srovnatelné s ostatními motocykly tohoto typu, a tudíž si je neužijete jako na cestovních strojích, či supersportu. Délka stroje a hmotnost je patrná, nicméně díky nízko položenému sedlu je ovladatelnost vcelku dobrá a nevyžaduje až tolik úsilí, jak by jezdec v prvním okamžiku očekával. Motocyklu nejvíce sluší dlouhé rovné úseky silnice, kde za mohutného brumlání maximálně vynikne impozantní pojetí tohoto stroje. Vzhledem k tomu, že je motocykl určen především pro americký trh, všechny ukazatele jsou primárně v mílích a ukazatele km jsou jen jako povinný doplňek. S motocyklem jsme v testu najely 380 km při průměrné kombinované spotřebě 7,3l/100km.


Závěr:


Honda VTX je motocyklem, s kterým se určitě neztratíte. Náležitý respekt, který si tento drobek u mnohých získá, není jen věcí náhody. Motocykl je především pro náruživé jezdce, kteří vědí, co chtějí a mají rádi opravdu silné stroje. Nedá se říci, že by motocykl byl záludný, či neovladatelný, nicméně jeho nebezpečná stránka, pokud se projeví, je právě v jeho robustnosti. Proto je vcelku pochopitelné, že pro méně zkušené jezdce, či křehčí motorkářky by to asi nebyla úplně ta správná volba. Pokud máte pocit, že objem pod 500 cm3 už je pro vás málo, máte rádi opravdu velké motocykly a chcete něco, co Vás opravdu nadchne, je VTX pro Vás tou správnou volbou. Cena testovaného modelu činí 589 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist