Honda VT1300CX
Text: Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 14.6.2010 | Zobrazeno: 30 344x
Tento nový cruiser od Hondy byl prvně představen začátkem roku 2009 v USA pod názvem Fury. V letošním roce se konečně dostává lehce upravená původní verze tohoto motocyklu i na evropský trh. Japonskému výrobci rozhodně nelze upřít odvahu. Jen málokdo v historii si dovolil vyjet do sériové podoby s motocyklem, který na první pohled vypadá jako stavba. Honda své rozhodnutí vysvětluje stroze a jasně. „Máme zájem tento styl zpřístupnit i běžným zájemcům o motocykl“. Jak se jí to povedlo, tak na to jsem se pokusil přijít v redakčním testu.
Kapitoly článku
Vývoj, vzhled a výbava
Vývoj tohoto extravagantního motocyklu probíhal v USA. O technické stránce věci jsem dopředu nepochyboval, avšak ortodoxní chopper pro každodenní použití, to se nevidí často. Honda motocykly kategorie chopper & cruiser umí, o čemž mě přesvědčila již v roce 2001 s motocyklem „Black Widow“, a proto jsem byl moc zvědav, jak se jí tento v pravdě netradiční počin povedlo dotáhnout do finální podoby.
Usazení je skutečně nízko, ale na vlastní pohodlí jezdce to nemá výraznější vliv. Naopak spolujezdec je zde chápán skutečně jako nutné zlo do počtu. V rámci testu jsem svezl pár metrů fotografa a myslím, že to byl jeho nejhorší motocyklový zážitek v roli spolujezdce, a to má s čím srovnávat.
Co vnímáte opravdu intenzivně, je celková délka motocyklu. Tento pocit ještě umocňují dlouhé vidlice, usazení za protáhlou nádrží a celkově větší prostor nad motorem v rámu. Motor, jakoby schválně vystaven všem pohledům a zvědavým očím, jen podtrhuje celkově netradiční výraz celku. Dokonalý obraz snad jen lehce kazí decentní chladič a pochromované přihrádky z plastu, které zde vypadají v konfrontaci se zbytkem poněkud lacině. Ruce máte široce roztaženy na řidítkách a Vaše oči zbystří při pohledu na sdružený multifunkční rychloměr umístěný jakoby v jejich sevření.
Vše působí uhlazeně a náležitě moderně. Z hlediska vzhledu považuji za největší přednost právě harmonické sladění historicky neměnných částí s moderně vyhlížejícími prvky. Důkazem budiž právě středový sdružený ukazatel rychlosti nebo zadní blatník s koncovým světlem z LED diod. Výrazným kladem je rovněž použitá technika. Plastová přihrádka zakrývá štelování zadního odpružení, za příplatek můžete mít verzi s ABS a motocyklu nechybí moderní Honda management s imobilizérem.
Celkový dojem a tuctovost sériové výroby u takto postaveného stroje bohužel přináší zmiňované plastové části. Poněkud rozpačitě z hlediska vzhledu dopadá i sériová koncovka výfuku, která má chromovaný pouze kryt a navíc to ani příliš nemaskuje. Kladné body naopak stroj získává za bezúdržbový kardan a celkově neotřelý výraz, což se cení. V nabídce je stroj v modrém metalickém provedení a černé, v obou případech v kombinaci se stříbrnými loukotěmi. Co se barevného provedení týče, vypadla stříbrná varianta, a osobně postrádám původní temnou démonickou verzi s černými loukotěmi, kde byl navíc na kolech jediný barevný prvek motocyklu v podobě tenké červené linky. Škoda, toto barevné provedení v evropské nabídce neprošlo.
Motor a jízdní vlastnosti
VT1300CX vychází motorově z cruiseru VTX1300 a objemově i zde vsadila Honda na 1312 ccm. V-twin s úhlem válců 52° sice nepobral tolik výkonu co VTX, ale i tak s výkonem kolem 58 k při 4250 ot/min to plně dostačuje na jízdu se silnějšími a výkonnějšími soukmenovci. I když je pravdou, že při razantnějším předjíždění budete asi více řadit než ostatní. Silnou stránkou tohoto stroje je jízda v nízkých otáčkách, na kterou je motocykl naladěn výborně.Jak jsme u Hondy zvyklí, technika pracuje bezchybně a k pětistupňové převodovce tak nelze mít připomínek. Vzhledem k celkovému charakteru stroje se jako ideální cestovní tempo jeví 2-3-4 tak do 120 km/h. Velice pozitivně hodnotím usazení a fakt, že i při vyšších rychlostech na jezdce příliš nefouká. Jen s úměrně vzrůstající rychlosti stoupá hlučnost ve vaší přilbě. Trochu horší je to s ochranou proti vodě. Také díky nízkému usazení je třeba počítat s odletujícími nečistotami. Nejvíce v tomto ohledu trpí nohy a od zadního kola trochu létá svinstvo na záda.
Motocykl i přes nižší výkon bez problémů vytáhne přes 160 km/h, což je myslím na tento styl až dost. Je však třeba počítat, že budete muset vzít náležitě za plyn. Vzhledem k celkově menšímu chladiči rovněž častěji spíná pomocný větrák chlazení. Nicméně vše v tomto ohledu funguje dobře a zřejmě i díky většímu prostoru kolem motoru jezdec nepociťuje v jeho blízkosti příliš velké teplo. U Hondy překvapí zvukový projev, který je pěkně jadrný a náležitě dunivý. Z hlediska ovládání je vše velice kultivované a přívětivé k jezdci bez výraznějších excesů. Celkově vše působí v tomto směru uhlazeně a pod kontrolou.
Jízdní vlastnosti jsou přímo úměrné délce a naladění stroje. S rozvorem kolem 1800 mm a předním 21“ kolem je to v zatáčkách občas trochu boj. Jízda ve sportovnějším tempu je možná, ale přeci jen to chce trochu zkušenějšího jezdce, který už ví, co si s takto dimenzovaným strojem může dovolit. Potom je to zábava. Dobrým indikátorem náklonu jsou, stejně jako u většiny obdobných strojů, stupačky.
Odpružení splňuje v dané kategorii očekávaný standard, ale přeci jen je třeba počítat s určitým nepohodlím. Za jednou z plastových schránek najdete otočný mechanismus, který Vám dovolí jednoduše si odpružení upravit. Jízda v nízkých rychlostech na nerovnostech a otáčení na místě je s tímto strojem trochu dřina, ale při troše cviku se dá i toto bez větších problémů zvládnout. Každopádně motocyklu se nedá upřít charisma, jež ho odlišuje v záplavě všemožných japonských strojů této kategorie. Co je třeba vyzdvihnout, jsou brzdy. V našem případě navíc doplněny o systém ABS. Jsou velice dobře dávkovatelné a jejich účinnost je na patřičné výši, což je z hlediska bezpečnosti jistě důležité. Přeci jen hmotnost stroje nepatří k těm nejnižším. Se spotřebou kolem 5,5 l / 100 km patří tato Honda jistě mezi ty méně žíznivé motocykly v daném objemu, nicméně častá návštěva benzínové pumpy Vás stejně nemine. Daní za vzhled je zde nádrž, která pojme pouze 12,8 l paliva. Honda zkrátka tentokrát vsadila na image a styl. Užitná hodnota, stejně jako případná zavazadla a spolujezdec jsou tak bez diskuze odsunuty do druhé lajny. Nevím jak vy, ale já se za to na konstruktéry zlobit nebudu.
Závěr
Honda vsadila s tímto novým modelem VT1300CX jednoznačně na image a styl, a to se povedlo. Vzhledu je zde podřízeno vše, snad až na techniku a bezpečnost. Individuální stavbu a srdce lidí v ní promítnuté to samozřejmě nikdy nenahradí, ale jako sériový pokus se tento motocykl jistě počítá. Popravdě, technikou a užitnou hodnotou předčí nejednu stavbu. Váš sériový kousek individuality můžete mít, za 369 900 Kč ve verzi s ABS.Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ kvalita zpracování a technika
+ pěkná kovová nádrž kapkovitého tvaru
+ dobré brzdy
+ slušná spotřeba
+ kardan
- stavba a plasty v chromu to mi nejde dohromady
- černá kola původní verze z USA vypadají lépe
- pro někoho by mohla mít nějakého toho koníka navíc