yamaha_mt09




Honda VFR 800

Kapitoly článku

Nastartování prožene vaším mozkem vlnu emocí a ty zprostředkovávají především ušní bubínky. Ovšem jediné co slyšíte za rozdíl při bližším zkoumání je „chrastění“ řetízků u nového modelu.


Je zahřáto, tisknu páčku spojky, což jde poměrně lehce. Je to tím, že vše tlumí kapalina. V pohodě dávám jedničku, ta zapadne s lehkostí a přesně. Zkouším se rozjet bez přidání plynu. Na poprvé se mi to nedaří, druhý pokus s jemným přidáním je úspěšný. Rozjíždím se plynule a stále nechávám jedničku. Jakmile se ručička otáčkoměru dotkne 6 500 ot/min, zapojí se do činnosti zbylé ventily a v tu chvíli máte pocit, že v motoru propukl dusíkový výboj. Pod rukama se vám probere zbytek koní a nástup je dost silný. To vše se opakuje na dvojku i trojku. Na vyšší rychlosti ten nástup je znatelný, ale není tak markantní. Na šestku těsně před zapnutím V-TECu máte pocit jako by se motorka trochu dusila, ale je to jen chvilkový pocit a jakmile se V-TEC sepne opět je zde k dispozici plný výkon.


To vše probíhá s lehkostí šestistovky, ale v hrubším podání s ohledem na krouťák véčka. Je to opravdu charakteristický projev. Dávám si lehké průlety s možnou maximálkou. Starší model mi bez problémů stačí. Při aktivaci brzd je znát u nového modelu lepší nástup a větší účinek. Podvozek se opravdu chová příkladně. Předek i zadek jde nastavit u předpětí a disponují technologií H.M.A.S. .Osobně k němu nemám výhrad. A asi i jiní ne, protože motorka absolvovala Honda den těsně než jsem si ji vyzvedl a její pneumatiky slítané až do kraje o tom svědčí.
Naprosto smekám před pneumatikami osazenými na novém VFR. Jedná se o Dunlop Sportmax Qualifier. Podvozek je s nimi naprosto sladěn a chová se tak jistě, až se toho člověk někdy bojí. Přesné vedení stopy a naprostá přesnost je to, co mě opravdu nadchlo. Jen je otázka jak dlouhou budou mít životnost.


Začal jsem zkoušet co snesu. Sice to bylo jen na silnici s kvalitním povrchem, ale s minimem prostoru na plné vyžití. Opravdu jsem se bavil. Hluboké náklony jsou pro VFR samozřejmostí, jak lusknutí prsty. Silný brzdný účinek mě hecoval k lepším výkonům a opravdu jsem si nedal nic zadarmo. Lehkost s jakou se VFR vede je opravdu příkladná. Jen si člověk opravdu musí hlídat otáčky, aby nespadly pod šest tisíc, protože někde tam dochází k odstavení poloviny ventilů.
Což to odpojení by ani nevadilo, ale jejich aktivace na trojku v náklonu není to co bych si zrovna přál. Jednou se mi dokonce i zadní kolo utrhlo, což ale spíš dávám za vinu sobě a neopatrnému zacházení s plynem. Pokud nenecháte otáčky klesnout plně kontrolujete vše. Sportovní cestování, zrychlené dálkové přesuny s náležitým pohodlím, i zážitek se sportovním duchem, to vše VFR zvládá. Zkusil jsem si dát i 400 km za den a nemám nejmenší výhrady. Pohodlí, posaz, vše v top třídě. Pohodlí zmiňuji i proto, že štítek a kapoty odvádí bezvadnou práci. I při 180tce na vás moc nefouká a v dvoustovce teprve víte, že nějaký vítr existuje. Ovšem spolujezdec si stěžuje od 150ti výš. I když se má za co držet, madla jsou masivní a pokud není řidič tlustý jako sud, může se spolujezdec pohodlně vzpírat při brzdění o nádrž. Řidič je bez problémů schován ve vzduchové kapse a nemusí mít z ničeho obavy. Zažil jsem i menší spršku a kromě ramen jsem byl suchý.


Co mě moc nenadchlo byla spotřeba. U modelu 96 se při běžném ježdění pohybuje kolem 6 litrů, spíše pod. Když se tahá za plyn více a žádá se od motorky plná akcelerace jde spotřeba k sedmi litrům. U modelu 06 jsem se pohyboval kolem 8 litrů a při řádění ještě o litr výše. Na okruhu jsem nezkoušel nic měřit, protože obě jsme tam nedostaly. Staršímu modelu vystačí 20ti litrová nádrž na skoro 300 km. U nového modelu jsem nenajel ani 220 km s 22 litrovou nádrží, což si myslím, že je docela škoda.
No a ani přepracovaný V-TEC pro mě není to pravé ořechové. I když oproti předchozímu modelu VFR se systémem V-TEC je letošní ročník uhlazenější a pro uživatele vstřícnější. Pro někoho V-TEC ovšem může představovat právě ten problém, kvůli kterému na tenhle stroj trochu zanevře. Když bych měl celkově hodnotit, tak VFR modelový rok 06 se v mnoha ohledech opravdu blíží k dokonalému a dotaženému stroji. Samozřejmě pro někoho ani V-TEC nemusí znamenat překážku, další si ho užijí jako já. Vůbec ovšem nezatracují její o deset let starší sestru. Vývoj se nedá zastavit a je jen na vás pro jakou variantu se rozhodnete. Jsem přes všechno zvědav jak bude VFR vypadat za deset let. Jen by mne zajímalo, kterou byste zvolili vy?

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Petr Szabó - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist