husqvarna_svartpilen_801_2




Honda Valkyrie Rune

Po uvedení VTX 1800 se mohlo zdát, že má Honda na hodně dlouho vystaráno. Ne nadarmo se však říká: kdo jen chvíli stál ………… Nebylo proto až tak překvapující, když konkurence okamžitě kontrovala uvedením konkurence schopných modelů. Až překvapivě úspěšně se to povedlo Yamaze modelem Warrior. Možná právě tento moment „nastartoval“ konstruktéry Hondy.

Příznivci značek se mohou přít o to která je lepší - pravdou však je, že Honda má, oproti zbytku světa, ve svém zásobníku o jednu patronu navíc a té - je konkurence ještě stále bezmocně vydána na pospas:

zmíněnou patronou je šest válců

. Zajisté by bylo mylné uvádět, že se Honda Valkyrie, na evropském trhu uváděná pod strohým označením F-6, dočkala modernizace neboť se v případě Rune – jak název napovídá, jedná skutečně o zcela nový model, který má s velmi oblíbenou F-6tkou společného jen výrobce. Některé shodné rysy však lze vypozorovat. Jedním z nich je šestiválcový boxer jehož základ byl však převzat z Hondy GL 1800 Gold Wing. Jedná se tedy o čtyřdobý čtyřtaktní protilehlý vodou chlazený šestiválec s rozvodem SOHC se dvěma ventily na válec. Válce mají vrtání 74mm a písty pracují v 71mm zdvihu. Plnění válců je svěřeno vstřikové jednotce PGM-FI s automatickou škrticí klapkou. Zapálení přesně připravené směsi má na starost počítačem řízená jednotka s trojrozměrným mapováním. Údaje o výkonu a největším krouticím momentu mi nejsou na daný moment známi, ale pokud vezmeme v úvahu, že Gold Wing má již v sérii 118 koní při 5.500 ot./min a největší krouticí moment 167Nm při 4.000 ot./min můžeme se směle domýšlet, že tyto hodnoty budou i pro Valkyrii dostatečné i když je možné, že vzhledem ke stylu bude ještě upravena křivka krouťáku.

O konečných TTD hodnotách, decentním padacím rámem chráněném motoru, však můžeme zatím pouze teoretizovat, stejně tak jako zda je rám vyroben z lehkých slitin neboť tento údaj (zatím) nebyl rovněž zveřejněn. To co je ohledně podvozku zatím k dispozici je rozvor který konstruktéři určili hodnotou 68,9“ což odpovídá – pro kategorii cruiser, příznivým 1.750mm. Výška sedla v nezatíženém stavu je udávána velmi příznivou hodnotou 27,2“ – 691mm. Zadní letmo uchycené přenádherné pěti-loukoťové kolo je uchyceno v centrálně odpružené kyvné vidlici (jenž je zhotovena z lehké slitiny), která pracuje ve zdvihu 3,9“ – 99mm a v jejím pravém rameni je veden kardan, který sekundárně obstarává pohon 180/55R-17 radiálky. Na stejném postu je i zadní brzdicí 336mm kotouč, který je osazen dvoupístkovým třmenem. Do přední vidlice, staro-nové konstrukce, která (shodně se zadní) pracuje ve zdvihu 3,9“ – 99mm je osazen rovněž pětiloukoťový ráfek ovšem o průměru 18“ který je „obut“ do 150/60R-18 radiálky. Každá z dvojce 330mm předních plujících kotoučů je osazena třípístkovými třmeny a doplněna duálním systémem.
Hodnota, která nás však příliš nenadchne je suchá hmotnost NRX-ky: 769,6 pounds = 349kg. Bylo by však předčasné hodnotit tento údaj jako handicap alespoň po tu dobu, pokud neznáme bližší specifikace podvozkové části. Vždyť již pouhý pohled na světlost podvozku nízkoprofilové pneu a optickou tuhost rámu dává tušit, že se nebude jednat o klasický cruiser. I celková koncepce nízko položeného těžiště napovídá, že tento křižník bude mít hodně sportovního ducha. Sedlo s nezbytně vyvýšenou zadní částí v předu pečlivě navazuje na nádrž do jejíž útrob lze natankovat 6,2 gallonu benzínu – 21 litrů.

Design Valkyrie byl propracován do nejmenšího detailu a jako dominující byl použit tvar zaobleného trojúhelníku. Tento design je nejen u výfuků 3-1, ale drží se jej i nádrž, přístrojový panel, blinkry a přední „lampa“. Na zadním blatníku osazená koncová lampa působí tak trochu dojmem cingrlátek, ale nesmíme zapomenout na ten fakt, že tento model byl vyvinut pro severoamerický trh, kde dodnes přetrvává silně zakořeněná tradice - kovbojů se širáky, kteří si svého „oře“ nedokáží představit bez nějaké té „čičůrky“. Zastavil–li jsem se u zadní partie a nějak bych již překousl zmíněnou zadní lampu, musím bohužel konstatovat, že jinak přenádherné zadní kolo na mně v masivním a rovněž krásném blatníku působí tak trochu jako galusky na horském kole. O nesporných výhodách nízkoprofilových pneumatik nemůže být pochyb já však mluvím o šířce zadní gumy. Jistě se mnou budete souhlasit, že dvěstětřicítka by se do blatníku v pohodě vešla a celkový dojem ze zadní partie by získal další body navíc. Na druhou stranu je fakt, že by se tímto osazením nejen zvýšila hmotnost, ale také a to podstatně i základní cena, která sice nebyla dosud stanovena, ale dá se předpokládat, že se bude pohybovat na hranicí 20.000,- samozřejmě USD.

NRX 1800 Valkyrie Rune

Honda bude nabízena v barvě černé, iluze modré a vyobrazené cherry.
Jestliže jsem se zmínil o tom, že tento model byl vyvinut pro severoamerický trh pak musím dodat, že jej zde bude možné zakoupit již koncem roku 2003. Evropa bude hrát druhé housle - jak se bohužel již stalo pravidlem a tak se na tento model nemůžeme těšit až při podzimních výstavách roku 2004. A aby se toto čekání alespoň trochu zkrátilo rád vám slíbím, že pokud se mi podaří získat další informace o tomto nádherném modelu bude tento článek aktualizován.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist