yamaha_demo_tour




Honda SH300i

Kapitoly článku

Jízda


Posaz na tomto skútru je velmi uvolněný, ovšem relativně malá „podlaha“ nedává moc možností řidiči umístit chodidla. Ale i řidiči nad dva metry si bez problémů najdou svou polohu, takže se koleny nedotýkají předních kapot. Mě toto rozvržení a ergonomie naprosto vyhovovalo.
Obligátní startování skútru po zamáčknutí jakékoliv páčky brzd a zmáčknutí startéru je rutinní záležitostí. Motor spolehlivě naskakuje i chladnějším počasí. Zde je znát, že se o vše stará elektronika, a vstřikování ubírá starost z ranních studených startů.




Při rozjíždění cítíte na tento objem velmi silný zátah, který se ještě stupňuje po dosažení 60-ti km hranice, kdy je pocitově motor nejsilnější. Tato síla trvá až někam ke 100 km hranici, kdy jemně polevuje, ale ručička tachometru nepřestává v poměrně rychlém pohybu doprava. Při jízdě po Praze a jejich zacpaných komunikacích jsem pochopil, že tohle je prostě nejrychlejší dopravní prostředek pro přesun z Čerňáku do Ruzyně. Na křižovatkách s naprostým klidem deklasujete vše, co se postaví vedle vás do pruhu nebo s vámi zkusí soutěžit. Jediné, co mě při této cestě trochu pozlobilo, byla červená CBR 600, kdy jsme už vyloženě závodili, ale přesto jsem na dejvickém kulaťáku trochu poodjel a až následná rovinka kolegovi dovolila mě opět dojet :o).


Vyrazil jsem otestovat i delší vyjížďku na tomto přibližovadle. Objednal jsem si k tomu kolegu na ZX9R, kdy jsme na dálnici naprosto bez problémů předjížděli předpisově jedoucí rodinné kombíky a rychloměr se zastavil nad hranicí 140-ti km/h. To už se ovšem motoru asi zdá o čertech, jenže skútr se chová naprosto přirozeně a jen při nekvalitním podkladu se v této rychlosti jemně kymácí. Není to žádná vada, protože těchto rychlostí jistě nebude běžný uživatel pravidelně dosahovat.
Po dojezdu na Kozákov po krásných serpentinách a sjezdu k Harrachovu jsem poznal, že v zatáčkách jsou 16palcová kola vítaným pomocníkem. Opravdu mě překvapily na tuto třídu až perfektní jízdní výkony. Skútr nemá vůbec problém „poškádlit“ v zatáčkách i daleko silnější stroje. Pouze u velmi rychlých průjezdů táhlých zatáček (nad 120 km/h) se skútr už začíná díky konstrukci kroutit. Tady musím zdůraznit, že v těchto pasážích je to již na hraně možností tohoto stroje, kdy se mi sem tam povedlo škrtnout - asi stojánkem, což nebyl moc příjemný pocit, protože jsem si nedokázal v hlavě srovnat, jak to že 20-ti kW stroj lítá „takovouhle střelbu“.


Pokud se držíte zaběhlých standardů jízdy, je skútr neutrální a velmi dobře drží stopu. Klidná jízda je pohodová a velmi uvolněná. Pokud trochu „přitopíte“ skútr se vůbec nebrání a vykonává to co po něm pilot chce.
Při průjezdu Libercem jsem opět stylem levá ruka brzda, pravá plyn, kraloval na zaplněné silnici. Díky duálním brzdám se značkou Nissin se opravdu jedná o velmi kvalitní soustavu, která vám dovoluje dobrzdit to, co přední brzdou nepovažujete za možné. Stačí na to vpředu i vzadu po jednom kotouči.
Pokud bych měl možnost volby, rozhodně bych sáhl po tomto stroji jako dopravním prostředku do práce, která není blíž než 3 km, ale úplně v pohodě se dá zvládnout třeba 20 – 30 km vzdálenost třeba i po dálnici. Protože si to prostě chcete užít. Samozřejmostí jsou pro tento skútr i delší vyjížďky přes 150 km. Pozadí vás rozhodně bolet nebude, vše je velmi pohodlné a kvalitně zpracované.


Spolujezdec si nestěžoval po celou dobu na nic kromě toho, že nevidí vpřed, protože byl o dost menší než já, i když je zadní sedlo o něco málo vyvýšené než přední. Pohodlný sklon výklopných stupaček nedával žádnou možnost si na nic stěžovat a zadní madlo umožňuje pohodlné držení + případnou montáž doplňkového kufru.




Kolega z redakce potvrdil, že i jemu se na tomto stroji cestovalo po zaplněném městě daleko lépe než na čemkoliv jiném. Já toto mohu jenom potvrdit a přidávám k tomu i hodnocení poměrně solidních „cestovatelských“ ambic a částečně i sportovního ducha.

Spotřeba


Velmi překvapivou kapitolou byla pro mě spotřeba tohoto stroje. Pokud se pohybujete do rychlosti 120 km/h, spotřeba se jen lehce přehoupne přes 3l. Když využíváte naprosto maximálně plynovou rukojeť, brzdy a jízdní vlastnosti skútru při škádlení výkonnějších strojů, dostane se spotřeba stejně jako na dálnici při rychlosti přes 140 km/h na hranici 4l. To ovšem není to pravé, kde by se tento skútr měl etablovat a hranice 3l je naprosto lehce pokořitelná při jízdě po městě nebo předpisovou devadesátkou, což bylo pro mě obrovské překvapení a 9-ti litrová nádrž mi vystačila i na 280 km s tím, že i zde byla rezerva, protože jsem 9l do nádrže nikdy nenatankoval. Toto vše při tak výkonném motoru a na tuto třídu perfektivních jízdních vlastnostech je až zarážející, ale pro uživatele velmi příjemné.

Celkový dojem


Jde o velmi kvalitní a příjemný dopravní prostředek, kdy jen malými doplňky, jako plexištít, kufr nebo kryty rukojetí, byste mohli zvýšit svůj komfort na maximum. Pohodlí tomuto stroji vůbec neschází jak z pohledu řidiče tak spolujezdce a umožňuje i delší výlety za poznáním. Kladně hodnotím možnost bočního i hlavního stojanu, kdy ovšem jedinou vadou na kráse je chybějící parkovací brzda. Při větším sklonu cesty má skútr tendenci díky váze na bočním stojánku klouzat po svahu dolů.


Podvozek jde krásně vzadu nastavit od příjemně měkkého až po skoro tvrdý na jízdu ve dvou. Ale komfort a solidní vedení stopy si zachovává stále. Pro rozhodnutí, jestli ano nebo ne, stačí pár kilometrů a myslím, že neodoláte. Cenou je sice trochu výše, ale kvalitou, skvělými jízdními a především ekonomickým provozem se vám brzo po investovaným penězích přestane stýskat.

Názor dalšího redaktora


Hondě se podle mého názoru povedl geniální tah - stačilo využít dobré pověsti vyváženého a úspěšného modelu SH150, zesílit základní prvky a dovnitř osadit třístovku nabitou nejnovějšími poznatky na technologickém kolbišti. Vznikl kompaktní skútr, který se ve městě cítí stejně přirozeně jako malá stopětadvacítka, a přitom výkony a kvalitou jízdy již zasahuje do kategorie maxiskútrů.




Průjezd městem je opravdu požitek - stačí si očima vyhlížet skuliny a volné pruhy a skútr pod vámi přesně poslouchá. Skvěle zvládá balancování při jízdě krokem mezi vystrčenými zpětnými zrcátky aut, protahování okolo čumáku stojícího auta do volnějšího pruhu. Jedině odpružení je o něco tužší, ale to zase oceníte v okamžiku, kdy konečně blikne zelená a během několika sekund máte na tachometru stovku a ženete se do první táhlé zatáčky.
Na závěr si ale musím přiznat určitou pochybnost - brzdy mi přišly na skútr velice dobré, ale přesto jsem se občas octl za hranou a přední kolo mi při intenzivním brždění chvilkami blokovalo. Stejně tak náklony v rychlostech 120 km/h už na občasných nerovnostech nepůsobily moc jistě. Takže si kladu otázku, zda tento skútr už není tak trochu „překoňovaný“?
FilipT

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist