yamaha_demo_tour




Honda PCX 125

První stroj na trhu motorek, který je vybavený samočinným vypínáním a spouštěním motoru při stání. Možná vás takový popis nenadchne a přiznám se, že i já jsem byl trochu skeptický. I přes lákavý design a moderní techniku jsem si moc nedovedl představit neustálé vypínání a startování. Kdo začínal na staré Jawce jako já, ten prostě musí mít ze samovolného „chcípnutí“ motorky vždy trochu obavy.

Kapitoly článku

Stopětadvacítka PCX na první pohled zaujme mohutným předním světlometem ve stylu nové VFR, který opticky zabírá téměř celý předek kapotáže. Na jeho prolamovaný tvar pak dokonale navazují boční kapotáže, výrazné kryty nohou i tvar zadního světla. Tmavý kryt nad světlometem pak díky tvaru podobnému štítkům supersportů dává celému stroji hodně agresivní a sportovní nádech. Právě sportovní výraz a design připomínající pořádnou sportovní motorku spolu s odvážnými technologiemi pod kapotou byly hlavní důvody, které pro PCX zajistily vítězství v kategorii skútrů ankety Motocykl roku 2010.
Po usazení do sedla s povděkem kvituji, že na PCX je dost místa i pro nás dlouhány. Kontroluji, zda všechny ovladače jsou tam, kde mají být. Japonské mašiny se totiž už dávno nevyrábějí v Japonsku, modely pro Evropu se většinou staví v Itálii či Španělsku, no a PCX k nám putuje dokonce z Thajska. I přesto nacházím všechno na svém místě a navíc v pěkném moderním provedení, i zrcátka v provozu vyhoví svému účelu. Tedy víceméně vše je kde má být, jen na přístrojovce chybí hodiny. Zdánlivě je to prkotina, ale pokud jezdíte do práce nebo na schůzky, brzy zjistíte, že vám bude přehled o čase chybět! Na pravém displeji je přitom místa dost...
První ťuknutí na startér probouzí motor okamžitě k životu, spuštění trvá opravdu snad jen milisekundy, tady se projevuje zcela nová konstrukce startéru ACG, který současně plní funkci alternátoru. Funkci automatického vypínání motoru zatím nechávám pomocí tlačítka na pravém řídítku deaktivovanou a vyrážím prozkoumat jízdní vlastnosti skútru.
Rozjezdy jsou docela svižné a do 80 km/h stoupá ručička tachometru poměrně hbitě. Jednoválcový motor 125 ccm má zcela novou konstrukci, byť v základních rysech se shoduje s agregátem z Hondy PS125i. Je ovšem naladěný na trochu nižší výkon, takže ze sebe vymáčkne jen 11,5 koní (zatímco PS nabídne 14 k). I to ale stačí na maximální rychlost atakující hranici 100 km/h, která vám zaručí bezpečné plynutí s provozem na magistrále či víceproudých tazích kolem města, to vše navíc při mizivé spotřebě do 2,5 litru /100 km.
Ve stovce mě hodně překvapilo, jak účinně dokáže nizoučký štítek odvádět nápor větru od jezdce a také ochrana nohou je hodně nadstandardní! Sedlo si též zaslouží pochvalu. Místa na nohy je dostatek, chodidla si ale bohužel můžete dát pouze do jediné polohy. Sice je to přesně ta správná, která vám sedne, ale při delším ježdění po městě by se hodila možnost si nohy občas opřít i někam jinam. Řízení je obratné a pro proplétání provozem po městě se skvěle hodí, při vyšších rychlostech na otevřené silnici už je ale (kvůli kratšímu rozvoru, charakteristickému pro menší skútry) možná až moc živé a v táhlých zatáčkách to chce pevně držet řídítka a určovat stopu. Co se týče brzd - vepředu kotouč a vzadu buben, ty splňují všechny nároky na tuto kategorii a díky propojenému systému CBS jsou hodně bezpečné, předek téměř nemáte šanci zablokovat.
Po důkladném seznámení a ozkoušení skútru konečně zapínám automatické vypínání motoru při stání a jedu PCX vyzkoušet do centra Prahy, na nábřeží podél Vltavy, kde není o semafory ani kolony nouze. Skútr opravdu po pár vteřinách sám zhasíná a já si s překvapením uvědomuji, jak pohodlné a příjemné je sedět při čekání na zelenou na naprosto nehybném stroji bez vibrací motoru. Bliká oranžová, beru za plyn a skútr okamžitě ožívá a vrhá se dopředu. Startování motoru prakticky splývá se zavytím vysokých otáček a ze mě se rázem stává příznivec této moderní technologie!
Opravdu nejde ani tak o proklamovanou úsporu benzínu 0,2 L/100 km, i když i to může při celoročním provozu skútru znamenat pár ušetřených stovek. Mnohem výraznější je ale pohodlí, kdy při čekání sedíte v nehybném křesílku, a pak také trochu toho požitku z jízdy na nové „hračce“!

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist