Honda NSS250 Jazz
Text: Lukáš Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 8.7.2004 | Zobrazeno: 21 961x
Kapitoly článku
Motor a jízdní vlastnosti:
Motoricky vychází Jazz z ověřeného Foresightu, kde byl kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC (249,4 cm3) upraven a optimalizován k zlepšení sání a podpoření výkonu v nízkých a středních otáčkách, což jsou parametry, které se při rozjezdech v podmínkách městské dopravy určitě cenní. O převod hnací síly z motoru se stará podobně jako u většiny skútrů osvědčený variátor. U Jazzu je však poprvé použit poněkud modifikovaný třístupňový automatický systém "Hyper-Belcon". Tento systém v podstatě jednoduše řečeno využívá nově vyvinuté sady šesti válečkových závaží, kdy jsou tři z válečků záměrně oproti konvenčnímu systému zastaveny na chvíli na své dráze v určitém spektru otáček. Tím se zpomalí příliš rychlá změna převodového poměru, zatímco otáčky motoru a s tím související kroutící moment porostou. Později za vyšších otáček jsou zbývající tři válečky závaží vystaveny dostatečné odstředivé síle pro další pohyb polovin řemenice k sobě a dosažení nejvyššího převodového stupně. Efektem tohoto nového systému má být plynulé rozdělení normálně lineární změny převodu na tři výrazné kroky, které efektivněji využijí střední výkon motoru pro ostřejší akceleraci. Když však vše hodnotím z pohledu jezdce, musím říci, že jsem pociťoval oproti jiným skútrům změnu hlavně ve zřetelnějším a ostřejším nástupu v nízkých otáčkách, tak do rychlosti 65 km/h. Nad tuto hranici byl nárůst výkonu již poněkud slabší, nicméně i tak byla hranice 100km/h rozumně dosažitelnou rychlostí i při jízdě se spolujezdcem. Maximum se ve dvou ustálí lehce pod 115km/h a když jedete sólo při troše úsilí se vyhoupnete i přes 125km/h, ale to je již strop. Celý motocykl je postaven na rámu z ocelových trubek, o kterém se dá bez problému říci, že zvládá svoji úlohu na jedničku. Jezdec nepociťuje ani žádné nepříjemné vibrace od motoru a jízda tak probíhá bez sebemenších rušivých elementů. Výraznou oporou jsou také lehká a sportovně vyhlížející kola s pěti paprsky. Ta mají shodné obutí jako Foresight. Jen v předu je použito namísto 12" ráfku 13" se stejným obutím 110/90. Vzadu je myslím na tento skútr naprosto dostačující 130/70-12. Dle mého názoru se výrazným dílem na stabilitě stroje podílí nízko položená na skútr dost velká 12 l nádrž, která spolu s hrdlem chladící kapaliny má uzávěr prakticky schovaný za uzamykatelným krytem v podlahovém tunelu, což umožňuje tankování třeba i v sedle. Za velice komfortní lze považovat odpružení, kde hlavně přední teleskopická vidlice plní svoji funkci více než dobře a to i v případě plného naložení se spolujezdcem. Zadní kyvka je podpořena dvěma klasickými pružinami, které navíc nabízí pro optimální nastavení možnost štelovat předpětí do 7 různých poloh. Jízda na Jazzu je zárukou komfortního cestování bez výraznějších překvapení. Pokud chcete trochu zatahat za pilu, skútr velice ochotně a pohotově vyráží ze křižovatek za plynem, přičemž všem plechovkářům ukážete na prvních 200m spolehlivě záda. Hlavně ale budete mít možnost, vybrat si optimální trať a jízdní pruh, k zařazení na dalších semaforech. Jízda ve dvou je rovněž bez problémů. Jen je třeba dát pozor na vyšší usazení spolujezdce, kterého byste mohli ztratit např. při výjezdu z garáže. Samozřejmě je v takovýchto případech třeba počítat i s celkově vyšší hmotností stroje. V rámci redakčního testu jsme zvolili testovací jízdu také v prostředí kolony vozů. Zde se trochu negativně, hlavně při jízdě ve dvou začíná projevovat celkově širší koncepce, kde díky vyššímu těžišti se spolujezdcem a nižší cestovní rychlosti není kličkování mezi auty zrovna snadnou záležitostí. Pokud však jedete sám, vše se dá zpravidla zvládnou bez problémů a protáhnete se takřka vždy a všude. Samozřejmě s hmotností 159 kg si toho můžete dovolit méně než s úzkou a lehkou padesátkou a to je třeba mít stále na paměti. Co však Jazz vůči malým skútrům ztratí v koloně, to naberete na volnějších částech magistrál a obchvatů díky vyšší maximálce a kultivovanějším jízdním výkonům. Standardní verze je osazena brzdovým systémem CBS (Combined Brake System), jenž je součástí takřka všech dnešních novinek výrobce. Pokud máte zájem o verzi s ABS, máte bohužel na našem trhu smůlu, protože tato verze se oficiálně do ČR nedováží. V testu jsem však nikterak tento systém nepostrádal a i "pouze" CBS bylo pro mě dostatečnou zárukou kvalitního brždění. Průjezdy zatáček byly vcelku zábavou a stroj si často nechal líbit i nějaký ten ostřejší náklon, nicméně lehce omezujícím faktorem byla při pomalejších průjezdech lehce robustnější charakter, což je však handicap, který mu v této kategorii lehce prominu. V redakčním testu jsme se strojem najeli cca 300km při průměrné spotřebě 4,9 l /100km v kombinovaném provozu. V rámci nabídky je samozřejmě k dispozici stejně jako u jiných modelů opravdu široká paleta doplňků. Jedná se především o další rozšíření v podobě kufrů a brašen, které ještě více zvětšují již v základu poměrně slušný zavazadlový prostor. Samozřejmostí jsou však i nějaké ty kosmetické záležitosti v oblasti chromu (podlahové lišty, jiná řidítka aj.) až třeba po vychytávku v podobě vyhřívaných rukojetí řídítek.
Závěr:
Jazz je rozhodně strojem, který dokáže být zdatným pomocníkem v příměstských aglomeracích hlavně díky své užitné hodnotě a dostatečnému pohodlí, které nabízí. Nejeví se sice jako naprosto dokonalý do extrémně zahuštěného provozu, nicméně pokud denně dojíždíte např. za prací v akčním rádiu zhruba 40km je pro Vás tento typ skútrů ideálním dopravním prostředkem. To však neznamená, že by se nedal Jazz použít i na kratší výlety a pro zábavu. Složený prut na ryby nebo dvě tenisové rakety uveze díky délce zavazadelníku bez větších potíží. Tento typ strojů si u nás své zákazníky zatím tak trochu hledá, avšak dle ohlasu na silnější bratry si osobně myslím, že jejich obliba neustále roste. Mezi přímé konkurenty zcela jistě patří již zmiňovaná Yamaha Versity 300. Honda Jazz je v nabídce Honda ČR za 179000 Kč.
Plusy:
- jednoduchost konstrukce- snadné ovládání
- velký zavazadlový prostor
- velice pohodlné usazení
Mínusy:
- z hlediska odcizení pouze uzamykatelná řidítka
- užší větrný štítek
- poměrně velký na extrémní kličky do přehuštěné dopravy
- cena (vůči konkurenci však vcelku přijatelná)
Názor dalšího redaktora:
+ pohodlné sedlo se zarážkou pro řidiče
- slabá aretace sedla, mělký zavazadlový prostor
+ osvětlení kufru
+ účinný světlomet
+ pěkný design přídě, chromované prvky
- větrný štítek který je zbytečně úzký, následné turbulence do helmy
+ pěkný přístrojový panel
- nezvyklý design zádě: mě se nelíbí
- z nízkých rychlostí slušná akcelerace, od 70km/hod není zrychlení již takové.
- na dlouhé cestování slabší motor
- poměrně drahý
+/- do města těžší Dave Stáhnout zvuk (wav).
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz