globalmoto_duben_nolan




Honda NM4 Vultus: sci-fi nebo realita?

Ode dne, kdy Honda překvapila zprávou o sériové výrobě tohoto futuristického vozítka, ještě neuběhl ani celý rok. Na to, že se s Vultusem někdy budeme mít šanci svézt, natož pak že se u nás bude dát normálně koupit, bychom tenkrát nevsadili ani zlámanou grešli. Ale překvapení nekončí, a model s celým názvem NM4 Vultus najdete už v českém katalogu Hondy na rok 2015.

Kapitoly článku

Zařadit tak neobvyklý stroj do správné přihrádky snad ani není možné, a už jen proto by si Vultus zasloužil svojí samostatnou kategorii. Honda ho prezentuje jako cruiser, ale zrovna tak by mohl být zařazen mezi skútry - jeho pravá identita je někde na půl cesty, když už se máme držet zavedeného pořádku. V první řadě je to ale motorka, která vzbuzuje pozornost na každém kroku, a to bude také hlavním prodejním argumentem. Když si totiž do výběrového řízení zadáte nějaké praktické parametry jako je výkon, jízdní vlastnosti nebo cestovní komfort, za cenu tři sta tisíc korun jistě najdete i lepší nabídky. 
Vultus je prostě ztělesněná image, a klidně se můžete vsadit, že ani za pár let jich po českých silnicích nebudou jezdit stovky. Co vlastně Hondu přivedlo na myšlenku, postavit před zákazníka něco tak odlišného? Podle oficiálních zdrojů Vultus míří na mladou generaci, která vyrostla na počítačových hrách, sociálních sítích a v Japonsku nesmírně populárních komiksech Anime a Manga. Našinec sáhne spíš po bližším příměru z filmového prostředí (a ani my jsme se tomu při natáčení redakčního videa neubránili), fandové nebeských technologií si pak v designu najdou podobnost s neviditelnými bombardéry. I když čelní pohled na Vultus skutečně připomíná F-117 Nighthawk, dosahuje přesně opačného efektu. Bez povšimnutí s ním neujedete ani pár metrů, pokud se tedy náhodou nevydáte úplně mimo civilizaci.
Na kontroverzní vzhled si jistě udělá názor každý sám, a tak se ještě na chvíli můžeme vrátit zpátky k záměrům výrobce. Pokud má Vultus za cíl přivést k motorkaření úplně nové lidi, předpoklady k tomu má ideální - ať se to vezme z jakékoli strany. Tak třeba motor. Řadový dvouválec, který známe z modelů NC750 a Integra, nikoho ze sedla nevyhodí, i když na druhou stranu to není ani žádný lenoch. Výkon a hlavně masivní krouťák servíruje hned od volnoběhu, komunikace mezi plynovým heftem a zadní (dvoustovkou) gumou je učebnicově čitelná, a celé to jistí dvouspojková převodovka. Právě kvůli automatickému řazení Vultus připomíná stylem jízdy víc skútr, přestože se nechá přepnout i do manuálního módu se sekvenčním řazením. Automat ale pracuje tak přesně a intuitivně, že si během testu získal plnou důvěru. Větší legrace je pochopitelně se sportovním režimem S, Déčko má evidentně v popisu práce jezdit hlavně na spotřebu. V optimálních podmínkách by si mělo vystačit s necelými čtyřmi litry Naturalu na 100 km, což částečně omlouvá malou kapacitu palivové nádrže. Pokud nejste zvyklí vyjíždět nádrž do sucha, při dnešních cenách se vám povede u pumpy vzít maximálně za tři stovky. To je sice příjemná cifra, ale při třetím tankování za jeden den už trochu ztrácí kouzlo. Teď se ale bavíme spíš v teoretické rovině, protože dlouhé trasy nejsou pro Vultus zrovna denním chlebem.
Posez má zas mnohem blíž ke customu. S menší figurou si můžete naplno užívat výhod nízkého sedla, stavitelné opěrky, která je zároveň sedačkou spolujezdce, předkopnutých stupačkových ploten, řídítek přitažených blízko k tělu nebo poměrně funkční přední kapotáže s decentním, ale účinným plexištítkem. Pro čahouny s výškou nad 180 cm bude ale těžké najít nějakou polohu, ve které by si mohli užívat dlouhotrvající komfort. Posez je dost jednoznačně určený hluboce vykrojeným sedlem, takže nezbývá prostor na nějaké protahování, a plexi odklání vítr někam do úrovně brady. Alespoň tenhle problém se však dá řešit vyšším příplatkovým štítkem.
Kromě nízkého sedla (65 cm) je velkým plusem také těžiště, umístěné díky koncepci motoru jen kousek nad asfaltem. S málokterým skútrem (o motorkách nemluvě) se tak snadno manipuluje v malých rychlostech nebo při parkování. Nic na tom nemění ani poměrně dlouhý rozvor, ani úzká řídítka. Nebýt toho, že Vultus má skoro metr na šířku, je z něj dobrá motorka do města. Nemůže se sice pochlubit tak velkým úložným prostorem jako skútr, ale dvě přihrádky v bočních kapotách poberou pěkných pár litrů, a nechybí ani 12V zásuvka na dobíjení mobilu. Nutnost přemístit při odemykání kaslíku klíček ze spínačky do zvláštního zámku je však poněkud nepraktická. Přepravní kapacitu lze ještě výrazně zvětšit příplatkovými bočnímu kufry - držáky jsou už na motorce připraveny z výroby.
I když Vultus není žádný maratonec, zůstávat s ním jenom ve městě by byla škoda. Někdo si rád vyčistí hlavu při ležérním proplouvání krajinou, jiný zas radši zatáčky - Vultus je připraven na obojí. Protažené geometrii a široké zadní pneumatice chutnají hlavně delší oblouky, v utažených vracečkách celkem brzy narazíte na omezovače náklonu v podobě nízkých stupaček. Odpružení je navíc nastavené do komfortu, takže každá větší nerovnost motorku rozhodí. Jízdní dynamikou Vultus příjemně překvapil, ani se nechce věřit hodnotám 55 koní a 245 kilo pohotovostní hmotnosti. Trik s točivým momentem u tohohle motoru Hondě prostě vyšel parádně, a když za vás ještě včas přeřadí automat, radost ze štavnatého zátahu vám nezkazí ani trable s omezovačem otáček. Jo, a kdybyste náhodou nevěděli v jakém režimu se převodovka právě nachází, prozradí vám to barva podsvícení displeje. Ta se mění v závislosti na zvoleném módu z bílé (neutral) přes modrou (D) a růžovou (S) až k červené (sekvenční řazení). Barvu displeje si kromě toho můžete nastavit podle vlastní nálady - na výběr je celkem 25 odstínů. Přístrojovka tady ale není jenom na parádu - dozvíte se tu všechno podstatné, včetně spotřeby nebo teploty okolního vzduchu. Vzhledem k velikosti nádrže chybí snad jen počítadlo dojezdu.
Na to, jak futuristickým dojmem působí Vultus zvenku, zevnitř není až tak prolezlý  elektronikou. Dvoukanálové ABS bereme jako samozřejmost, kontrola trakce a další vychytávky by tu asi byly zbytečné. Už tak si ve většině situací vystačíte s plynovou rukojetí a přední brzdovou páčkou. K automatické převodovce nerozlučně patří i páka parkovací brzdy, umístěná před levým kolenem - to pro případ, že necháte Vultuse stát někde v kopci.
Přestože se jedná o jeden z mála praktických prvků, Hondě patří aplaus za kuráž. S DN-01 žádné velké úspěchy neslavila, a znovu zkouší postavit na prodejny něco s tak odvážným designem. Prodejní čísla s příchodem Vultusu asi nevyletí prudce nahoru, ale ke zvýšení povědomí o značce mezi nemotorkářskou veřejností by to stačit mohlo.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):
Motokatalog.cz



TOPlist