husqvarna_svartpilen_801_2




Honda Lead vs. Yamaha Vity

Lead v posledních letech patřil k bestsellerům našeho trhu, především díky jednoduché konstrukci, slušným užitným vlastnostem a hlavně nízké ceně. Honda letos vyrazila na trh s inovovanou verzí s novějším podvozkem a motorem zvýšeným ze 100 na 110 kubíků. Na trhu se jí ovšem objevil více než plnohodnotný soupeř v podobě nové Yamahy Vity, která nabízí dokonce zdvihový objem 125 ccm a k tomu ještě za nižší cenu! Na čem se právě vám bude líp jezdit?

Kapitoly článku

Design

Estetika u těchto užitkových městských vozítek sice nehraje až takovou roli, přesto je zajímavé, že obě značky útočí na oko uživatele úplně jiným způsobem. Honda má světlomet na řídítkách a směrovky dole na přední kapotě, u Yamahy tomu je naopak. Yamaha zvolila praktičtější tmavé zpracování prvků odpružení, motoru a krytu výfuku. Honda zase vsadila na líbivý světlý hliníkový povrch, který u nového stroje vypadá nepoměrně lákavěji, ale až se při každodenním používání pořádně zašpiní, bude spíše záporem. Poslední rozdílný přístup se projevuje u předního blatníku - Vity zvolila prodlouženou příď, Lead zase samostatný blatník.
Vítězem v pomyslném estetickém klání v našem testu byla určitě Honda, hlavně kvůli jasně červené barvě testovacího stroje. Yamaze nepoměrně víc sluší stříbrné provedení, ve kterém byla prezentovaná na výstavách, než provedení námi testované Vity v tmavě modré barvě se stříbrnými boky. Do estetického porovnání také výrazně promluvily zadní nosiče - černý trubkový nosič Yamahy Vity se prostě nemůže měřit s úhlednou stříbrnou plotnou Hondy Lead. Ovšem po stránce funkčnosti to je naopak - již od pohledu je zřejmé, že na Vity dozadu v pohodě a bezpečně přikurtujete sportovní brašnu či nákup, nosič Leadu je spíše nachystaný na montáž dokoupeného kufříku.

Posaz, ergonomie

Oba skútry nejsou příliš vhodné pro vyšší postavy, ale v nouzi jsem se tam naskládal i se svýma téměř dvěma metry. Menší postavy si budou libovat, protože s celkovou hmotností jen o málo přesahující 100 kg a velkým rejdem řízení mají záruku snadného manévrování a otáčení. Honda Lead nabízí o pár centimetrů více místa pro kolena řidiče, naproti tomu má v porovnání s Yamahou tužší sedlo. Stroje mají také odlišně řešené stupačky pro spolujezdce - Honda má vyklápěcí stupačky, Yamaha prolisy pro nohy spolujezdce navazující na podlážku s plochou pro nohy řidiče.
Přístrojové desky
obou strojů obsahují kromě všech potřebných kontrolek tachometr a palivoměr, Honda navíc ještě teploměr chladicí kapaliny (ten vzduchem chlazená Yamaha nepotřebuje). Esteticky zde vede Honda, její indikátory jsou rozděleny do několika segmentů a celá přístrojovka je navíc efektně krytá vyvýšeným okrajem kapotáže.
Ještě zbývá zmínit zrcátka - oba skútry mají kvůli proplétání mezi auty dost úzká zrcátka, ale ve městě s nimi vystačíte. Honda poskytuje nepatrně lepší výhled dozadu. Vpravo pod řídítky mají obě mašiny spínací skříňku, která zároveň otevírá prostor pod sedlem. Honda má pod řídítky uzamykatelnou schránku na drobnosti, Yamaha místo toho nabízí jen velkou plastovou kapsu. U Hondy dole na podlaze najdeme další krytku o pod ní víčko nádrže, u Yamahy se benzín čepuje vzadu po odklopení sedla.
Podsedlový zavazadlový prostor je u malých skútrů důležitým rysem. Yamaha pod sedlem nabízí hluboký otvor, kam při troše obratnosti uložíte i integrálku a ještě zbude místo na pár dalších věcí. Honda je na tom ještě lépe, na první pohled to skoro vypadá, že by se tam mohly vejít hned dvě helmy! Dlouhý a objemný zavazadlový prostor ale není tak hluboký jako u Yamahy a integrálka se sem vejde jen díky vybranému sedlu v přední části. Oba stroje jsou vybaveny centrálním stojanem, Yamaha má navíc boční stojan s pružinou. Honda bočním stojanem nedisponuje, což je u stroje orientovaného na užitnou hodnotu a časté zastavování docela škoda.

Konstrukce, výroba

Konstrukčně se oba stroje příliš neliší, však ono v této kategorii je téměř vše předem dané. Jednoduchý trubkový rám, teleskopická vidlice vepředu, kyvná vidlice s jedním tlumičem u motoru vzadu. Honda je o malý kousek větší (je o 3 cm delší), ale hlavně má o 2,5 cm větší rozvor kol (1275 proti 1250 mm). A jak je to s výrobou? Už dávno neplatí, že japonské motocykly se vyrábí v Japonsku. Honda Lead se vyrábí v továrně v Indii a například u předního světla je zde znát jistá příbuznost s modelem Honda Innova, který tvoří obrovský podíl asijských prodejů. Yamaha vyjíždí z výrobní linky v Číně a také zde se člověk neubrání dojmu, že ten výrazný čumák bude mít podobný původ jako některé čínské značky. Země původu ale nemusí uživatele příliš zajímat - pověst obou značek je dostatečně velkou zárukou, že si vedení pohlídá kvalitu konstrukce, výroby a hlavně prodejního a záručního servisu.
Vity má vepředu i vzadu stejná kola i obutí 100/90-10, Lead má vzadu to samé, ale vepředu o dva palce vyšší kolo s užší pneumatikou, tj 90/90-12. Další značný rozdíl je v pohonných jednotkách. Oba motory jsou vybaveny moderním vstřikováním, ale Yamaha je vzduchem chlazená stopětadvacítka, Honda je „stoosmička“ s chlazením vodou. To se logicky projevuje o něco kultivovanějším a tlumenějším zvukem Hondy, naopak o něco drsnějším zvukem a projevem Yamahy. Chlazení vodou zaručuje lepší odvod tepla při prodírání letními zácpami, vzduchem chlazený motor je zase jednodušší a méně náročný na údržbu a kontroly, inu každé řešení má svá pozitiva...

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist