ktm_cerven




Honda GL1800A Gold Wing

Hele, to má větší motor než auto, airbag a zpátečku! A váží to přes čtyřista kilo, není to už spíš auto než motorka? I takové dotazy jsem slýchal od okolních příznivců jedné stopy, když jsem měl možnost brázdit týden s testovacím Golďasem české silnice. Ještě než se pustím do vlastního testu, musím všechny tazatele ujistit - motorky je v Gold Wingu zatraceně hodně a v obrovském těle se skrývá také obrovská dávka emocí a motorkářských zážitků. Kdo měl možnost si to zkusit za řídítky tohoto krále silnic aspoň na sto kilometrů, mi jistě dá za pravdu.

Kapitoly článku

Než se dostanu k tomu nejpodstatnějšímu, tedy z mého pohledu hlavně k motoru a ovladatelnosti, je třeba alespoň krátce popsat vznik a rodokmen této legendy. Historie tohoto modelu sahá do roku 1975, kdy se jako reakce na narůstající poptávku motocyklů na dlouhé cesty objevil první GL1000 s tehdy revolučním vodou chlazeným vodorovně usazeným plochým čtyřválcem a kardanem. Tento nezničitelný a osvědčený koncept se díky neustálému vylepšování v podstatě zachoval až dodnes.


K hlavním úpravám patřilo postupné mírné zvyšování objemu až na GL1200 s přidáním kapotáže v roce 1981. Hlavní změna však přišla v roce 1988, kdy byl čtyřválec nahrazen šestiválcem GL1500, v té době největším vyráběným motocyklovým motorem na světě. V této konfiguraci vydržel neuvěřitelných 13 let a vydobyl si takové uznání a slávu, že příchod nového GoldWingu osmnáctistovky byl doprovázen obavami, zda si nový stroj udrží reputaci svého předchůdce. Nový GW však okamžitě slavil podobný úspěch. Původní model totiž za ta léta s doplňováním dalších funkcí a vylepšení nabral suchou hmotnost přes 370 kg, a motor již trochu zaostával. Navíc se konečně začala dotahovat první konkurence například ze strany BMW LT. Zvýšení objemu motoru na GL1800 spolu se zásadním přepracováním a moderním oblým designem proto bylo jednoznačným vylepšením, které Zlatému Křídlu opět udělilo podstatný náskok před ostatními.


Design a konstrukce

Hlavním rysem je bezesporu velikost - nejen, že je GW obrovská motorka, ale i všechny prvky jako zrcátka, světla, plexi či kufry jsou samozřejmě podstatně větší, než je obvyklé, a chromované povrchy tento pocit ještě umocňují.
Pod mohutnou kapotáží se skrývá dvojitý páteřový rám, který je narozdíl od předchozí patnáctistovky z hliníku a nový GW je proto dokonce ještě podstatně lehčí, motor je zde využit jako konstrukční prvek rámu. Dole umístěný šestiválec a nízko položené sedlo řidiče přispívají k nízkému těžišti. Hlavy válců pod koleny řidiče vystupují ven z kapotáže a spolu s decentním ochranným rámem tvoří opticky protiváhu mohutnému masivu kufrů vzadu.




Podobně je tomu v horní části, kde má mohutná přední kapotáž jako protiklad v zadní části obrovské křeslo spolujezdce spojené s pevným horním kufrem. Jen uprostřed je motocykl jakoby úzký a nízký a čeká na řidiče, který po nasednutí vyplní prázdný prostor a výsledkem je sympatický a opticky vyvážený celek. Nejvýraznějším designovým prvkem je ale určitě dvojice protáhlých světlometů, které se majestátně klenou do šířky. Ještě u žádné motorky mi auta na dálnici tolik neuhýbaly z rychlého pruhu, jako když se jim ve zpětném zrcátku zjevil tento stříbrný koráb s širokou řadou světel.


Honda GL1800A Gold Wing

hlavně díky šířce vzbuzuje odlišný dojem než ostatní cestovní mašiny - trochu se to dá přirovnat svéráznému stylu amerických aut - takový trochu americký pocit. Ono vlastně není divu, vždyť také jde o motocykl vyráběný v USA.
Ročník 2006 přinesl několik drobných změn, jako jsou čirá zadní sdružená světla a alternátor se zvýšeným výkonem na 1300 Wattů. Kvůli odlišným evropským předpisům je bohužel z výroby zapojená jen horní dvojice světel na kufru, z dolních svítilen se používají pouze směrovky. Zapojení světel ve spodních svítilnách naštěstí není složité a většina majitelů si je asi nechá dodatečně zapojit. Mezi zajímavé konstrukční prvky patří také vzducho-kapalinový systém předního odpružení s protiponořovací funkcí při brždění a propojený brzdový systém. Hlavním hitem je ale bezesporu volitelné vybavení airbagem. Poprvé se tak v u sériového motocyklu objevuje prvek, který je samozřejmostí u všech nových aut. O smysluplnosti tohoto bezpečnostního prvku se můžete sami přesvědčit na tomto videu, které předvádí jednu z nejčastějších příčin smrtelných nehod za účasti motocyklu a automobilu. Auto při vjíždění na hlavní přehlédne motocykl, vjede mu do cesty a při přímém bočním nárazu se hlava motorkáře zakousne do horního rámu karoserie auta. Motorkář má jen mizivou šanci na přežití, ovšem věřím že airbag tuto šanci podstatně zvyšuje - posuďte sami.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.29
Známkováno: 14x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist