yamaha_brezen




Honda GB350S: Klasika pro ty, kdo vědí, co chtějí

Honda GB350S je v Evropě novinka, ale ve světě má už něco najeto. Na papíře je to sice „jen” vzduchem chlazený jednoválec s 21 koňmi, ale co jí chybí na výkonu, naprosto parádně doplňuje stylem. Je dobře, že se dostala i k nám, protože GB350S je ideální stroj pro všechny, kdo hledají klidnou, pohodovou jízdu bez zbytečností. Dvě kola, řídítka, motor, přesně jak píše Honda. A hlavně ta radost z jízdy!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Poprvé se tenhle model objevil v roce 2020 na indickém trhu jako Honda CB350 H’ness. Tam si rychle získal oblibu a dnes se v Indii prodává hned ve třech verzích – jako klasická CB350, sportovnější CB350RS a původní. Na evropský trh zamířila právě sportovnější verze, ovšem s novým jménem.

V jednoduchosti je krása

GB350S je na první pohled motorka, která sází na vkusnou klasiku. Žádné přehnané okázalosti, jen čisté linie, kulaté tvary a důraz na jednoduchost. Klasické chladicí žebrování, harmoniky na vidlici, dva zadní tlumiče, kulatá zrcátka a světlomet, to všechno vytváří dojem poctivého retra, které nepůsobí jako karikatura. Honda se držela při zemi i s barvami, k dostání je tak černočerný, šedý a světle modrý model. Co však zaujme už na první pohled, je výfuk, který i bez nastartovaného motoru působí dojmem, že umí něco předvést. A tohle očekávání dokonce i překonává.

Je to zkrátka jednoduchá motorka, která na sebe nepotřebuje zbytečně upozorňovat, ale když se na ni zadíváte, má všechno přesně tam, kde má být. A ještě něco navíc – protože hluboký basový zvuk výfuku by se dal poslouchat hodiny. Zkrátka jde o jednoduchou, ale o to elegantnější motorku. A to platí i při jízdě.

Nic nechybí ani nepřebývá

Přístrojovka je taková, jaká má na motorce tohoto typu být. Jednoduchá, přehledná a neruší. Velký ručičkový tachometr doplňuje malý digitální displej, který ukazuje to podstatné: množství paliva, ujetou vzdálenost, ale třeba i napětí baterie a aktuální a průměrnou spotřebu. Vlastně i bez otáčkoměru tady vážně nic nechybí a nic nepřebývá. GB350S zkrátka nehraje na displejovou show a všemožné nastavení, ale ukazuje jen to, co opravdu potřebujete.

Stejně decentní je i zbytek moderních prvků. LED světla včetně blinkrů sice prozrazují, že nejste v sedmdesátém roce, ale jejich design krásně zapadá do celkového stylu. Honda tady přesně ví, kde hranice retro estetiky končí a kde má začít trocha chytré techniky.

Vysoko a v předklonu

Posez mě na první dobrou trochu překvapil. Sedlo je docela tvrdé a relativně vysoké, Honda uvádí 800 mm. Dosáhla jsem tedy jen na špičkách, ale díky úzkému sedlu jsem nemusela vysedat při zastavení a díky tomu, že je motorka nízká a má nízko těžiště, opravdu nejde o nic, čeho by se menší postavy musely bát. Zajímavé je to v kombinaci s řídítky, které jsou posazená níž, než bych u takové motorky čekala, takže jsem musela být trochu předkloněná. Není to nepohodlné, jen si na to člověk chvíli zvyká. Ale k celkovému stylu téhle motorky to prostě tak nějak patří. Navíc díky nízkému těžišti působí motorka jistě i při pomalé jízdě nebo manipulaci na místě.

Přestože gébéčko v základu nemá štítek (můžete si ho dokoupit jako příslušenství), proudění vzduchu je i v této pozici snesitelné. Jelikož nebudete jezdit v žádných závratných rychlostech, štítek tak možná ani potřebovat nebudete.

Jednoválec, co si umí říct svoje

Honda GB350S má vzduchem chlazený jednoválec o objemu 348 cm3 s rozvodem OHC a dvěma ventily. Motor je dlouhozdvihový, takže má víc síly v nízkých otáčkách a není potřeba ho nijak vytáčet. A ono by to vlastně ani moc nešlo – maximální výkon 15,5 kW (21 koní) přichází už při 5500 ot./min a krouticí moment 29 Nm je dostupný ve 3000 otáčkách. Prostě tak, jak to má být u pohodového stroje, se kterým nejdete závodit, ale užívat si plynulou jízdu. Převodovka má pět kvaltů a řazení je hladké a přesné. Plyn nijak necuká, dokud nedosáhnete limitu otáček. Omezovač vás pak docela nepříjemně kopne. Stejně rychle jako jednička se dá vytočit i dvojka, ale další kvalty už zvládnou poměrně velké rozmezí rychlostí.

I když má „jen“ 21 koní, jedničkovou Fabii s přehledem předjede a rozhodně nebudete na silnici nejpomalejší. Na okreskách je to pak ideální motorka na kochačku, je ale znát, že nejvíc je ve svém živlu někde do 80 km/h. Nicméně ani dálnice se bát nemusíte, a byť na každodenní cesty do práce po D1 tahle motorka určitě není, tak udávaných 114 km/h překonat zvládne, pokud jste lehčí, jedete z kopce nebo jste si nedali moc velký oběd. Pár desítek kilometrů v dálničním tempu zvládne bez toho, že by vás vyloženě trápila. A to je u třistapadesátky s jednoválcem víc, než byste čekali.

Přestože motorka nemá otáčkoměr, rychle si zvyknete na rytmus a chod motoru a po pár kilometrech už budete přesně vědět, co a jak. Může za to i jedna z věcí, které vás na GB350S dost možná překvapí jako první, a to zvuk výfuku. Na tak malou motorku má nečekaně hluboký, basový tón, který působí příjemně hutně už od nízkých otáček. Není to žádné hlučné a otravné řvaní, ale poctivý a dospělý projev, který si Honda pohlídala. A pohlídala si i spotřebu. Honda udává krásných 2,5 litru na 100 km, a i když se v reálu dostanete spíš ke třem litrům, pořád je to výborná hodnota. Nádrž má objem 15 litrů, takže dojezd přes 500 km není žádný problém.

Ve městě hbitá, na okreskách pohodová

V provozu mě překvapilo, jak hbitá GB350S je. Ve městě se s ní krásně kličkuje mezi auty, díky nízkému těžišti a dobré ovladatelnosti se snadno protáhne i tam, kde by větší motorka už mohla být nešikovná Také jízda v zatáčkách je na GB350S příjemná a pohodová. Motorka působí klidně, jistě drží stopu a do náklonu jde plynule. Vpředu je 19palcové kolo, vzadu 17palcové s pneumatikami Metzeler Tourance Next. Není to zkrátka stroj, který by si říkal o agresivní styl, ale v zatáčkách i utažených obloucích se chová vyrovnaně a celkově působí velmi předvídatelně.

S čím jsem trochu bojovala, byly brzdy. Vpředu má gébéčko 310mm kotouč, vzadu 240mm, oboje s klasickými dvoupístky. Na papíře nic špatného, ale v praxi mají brzdy trochu pomalejší nástup. Párkrát jsem si říkala, jestli teda už zastavíme, nebo jak dlouho ještě pojedeme, zvlášť když jsem jela se spolujezdcem. A to jsem měla vždycky brzdovou páčku už skoro nadoraz.  Na druhou stranu se brzdy dají dobře dávkovat, takže motorka neškube a zřejmě vás ani nepřehodí přes řídítka, pokud byste to náhodou s brzdami přehnali. Pro styl jízdy, pro který je GB350S určená, to bude většině jezdců úplně stačit, ale ten rozdíl oproti jiným motorkám prostě poznáte.

Dostupné retro pro pohodáře

GB350S je motorka s jasným charakterem. Stylově navazuje na klasické modely 70. a 80. let, ale nesnaží se být okázalým retro výkřikem. Nabízí klidný, uvolněný vzhled, který ladí s tím, jak se na ní jezdí. Hodí se do města i na okresky, kde se tolik nespěchá. Za mě to není úplně ideální volba pro začátečníky, kteří teprve hledají, co jim sedí. Gébéčko ocení spíš ti, kteří už mají něco odježděno, znají svůj jízdní rytmus a chtějí motorku, která je nebude nikam tlačit a bude ladit s jejich klidem. A kteří si třeba vzpomenou na své mládí strávené na Jawě. Prostě motorka pro jezdce a jezdkyně, kteří už vědí, co chtějí.

A taky pro ty, kteří nechtějí nebo si nemohou dovolit platit moc peněz. Protože cena, ta nejspíš překvapuje úplně všechny. GB350S se prodává za 108 900 Kč, což je na poměry značky jako Honda velmi příjemná částka. Royal Enfield Hunter vychází mnohem dráž, Jawa 350 OHC je levnější jenom o fous. A co je na tom nejlepší? Že tahle Hondička ani v nejmenším nepůsobí ošizeně nebo levně. Naopak. Materiály, zpracování i detaily drží laťku vysoko.

Informace o redaktorovi

Tereza Vlčková (Odebírat články autora) - Výška testovací jezdkyně: 160 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 75 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Vasko969 přispěl 15 Kč
bubaris přispěl 15 Kč
Cafi přispěl 45 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist