yamaha_mt09




Honda CTX 700N: bezstarostná jízda

Musíme se pomalu smířit s tím, že svět motorek už nikdy nebude takový jako dřív. Hranice mezi kategoriemi se posouvají a vzájemně prolínají, hledají se univerzální řešení a čím dál víc se kouká na praktickou stránku věci. Řeč je teď hlavně o modelech, které mají přitáhnout úplně nové zákazníky - ostříleného motorkáře Honda CTX asi na zadek neposadí. Ale někoho, kdo naposledy seděl před dvaceti lety na strejdově fichtlu, a rád by si konečně pořídíl něco vlastního, by tenhle kříženec cruiseru se skútrem mohl zajímat.

Kapitoly článku

Na trhu totiž není moc motorek, které by se hodily k získávání prvních zkušeností tak dobře, jako právě Honda CTX700. Sehnat se dá hned ve dvou verzích, přičemž ta nekapotovaná má v názvu navíc písmenko N. Cestovní model s kapotáží a plexištítem je u nás k mání o něco déle, a seznámit jste se s ním mohli už také v našem dřívějším redakčním testu. Novější eNko se hodí spíš na kratší trasy - do městského a příměstského provozu jej předurčuje štíhlá silueta, absence bočních kufrů a také odvážný design. Vzhled téhle Hondy je tak neobvyklý, až vzbuzuje hodně kontroverzní dojmy. Milovníky klasických motocyklů za srdce nechytne, ale kdo se chce odlišit, s CTX má jedinečnou šanci. 

Design může být také jedním z důvodů, proč jako vstupenku do světa jedné stopy nezvolit raději skútr. CTX je přeci jenom plnohodnotná motorka, a to, že má ve výbavě místo klasického nožního řazení dvouspojkovou automatickou převodovku, je hlavně ve městě výhodou nejen pro začátečníka. Svou roli hraje také velikost kol - dospělé sedmnáctipalcové ráfky dávají jízdě mnohem víc stability, ale u žádného skútru je nenajdete. Sedlo je naopak umístěno hodně dole (720 mm) a těžiště motorky ještě mnohem níž, takže k obavám z náročné manipulace na místě nebo ovladatelnosti v nízkých rychlostech není žádný důvod.

Písmeno N v názvu symbolizuje že se jedná o verzi Naked, ale podle rozmístění řídítek, sedla a stupaček patří CTX jasně mezi cruisery. Uvolněná jízdní pozice dává tušit bezstarostnost dalších chvil už při usednutí za úzkou dvanáctilitrovou nádrž, a minimalistický štítek, za který se sotva schová digitální přístrojovka, ale rozhodně ne tělo jezdce. Tohle bude  jízda s větrem ve vlasech! Na displeji se po otočení klíčku rozsvítí prvních pár čárek stupnicového otáčkomeru, digitální ukazatel rychlosti, palivoměr, ukazatel zařazené rychlosti a počítadlo ujeté vzdálenost. Pokud  tu něco chybí, je to měřák spotřeby, který by vás při každé příležitosti přesvědčoval o ekonomice jízdy. Přes čtyři litry na 100 km se totiž nejspíš nedostanete. My jsme v testu jezdili za průměrných 3,7 litru.

To je na sedmistovku poměrně zajímavá hodnota, která bude také jedním z rozhodovacích argumentů. Lví podíl na ní má použitý motor, známý i z dalších modelů jako polovina automobilového čtyřválce z Hondy Jazz. Zatímco v motorkách řady NC už vrčí jeho druhá generace s větším zdvihovým objemem, CTX zůstává u původní kubatury 670 ccm a výkonu rovných 35 kW, čímž míří také na majitele řidičáků skupiny A2. Papírově tenhle motor není žádný trhač asfaltu, i když točivý moment 60 Nm při 4 750 otáčkách dává stroji solidní odpich z místa i potřebnou akceleraci při předjíždění. Poměrně omezený rozsah otáček zase efektivně využívá automatická dvouspojková převodovka DCT, se dvěma, respektive třemi režimy. Déčko je nastavené vyloženě na spotřebu, a řadí kvalty už kousek nad volnoběhem, takže při padesátikilometrpvé rychlosti obvykle jedete na šestku a motor se sotva převaluje. O něco větší zábavu nabízí sportovní mód, který nechává rozmotat až do pásma výkonové špičky, a v kombinaci s možností kdykoli podřadit tlačítkem sekvenčního řazení, už dává větší smysl. CTXko má ale celkem blízko ke kochacímu stylu jízdy, takže režim D u něj možná najde častější uplatnění. Do městského provozu, a všude tam, kde je třeba pružně reagovat patřičným zrychlením, je však vhodnější volbou eSko.

Na limity motoru narazíte až při jízdě po německé dálnici - na těch našich má po dosažení stotřicítky pořád ještě rezervu, a s ohledem na úroveň ochrany před větrem je maximálka naprosto dostačující. Tahle motorka nemá v popisu práce prohánět sportovní auta na D1 - jejím revírem jsou městské ulice a zapadlé okresky. Při odjezdu ze semaforu za sebou nechá všechno včetně skútrů, a když si po práci potřebujete vyčistit hlavu, vezme vás na pohodovou vyjížďku za pár deci benzínu.

Že to nebude moc o adrenalinu, musí být jasné už podle širokých zakloněných řídítek a nízkých, předkopnutých stupaček. I podvozek je pevně nastavený spíš do komfortu, což ale neznamená, že by se v zatáčkách nějak kroutil. Na celkové obratnosti je pochopitelně znát geometrie s dlouhou stopou i rozvorem, a větší koncentrace váhy na zadním kole, ale překlápění ze strany na stranu je díky nízkému těžišti jednoduché, jako práce s automatickou převodovkou. Starosti si nemusíte dělat ani při brzdění - dvoukanálové ABS je v základu, a žádná ze dvou kotoučovek vás nevyděsí zbytečně ostrým nástupem. O bezpečnost a maximální jednoduchost použití je tedy postaráno i v tomto ohledu.

Pokud bychom chtěli vypíchnout nějakou nevýhodu CTX, pak to musí zákonitě být chybějící praktická výbava. Chybí tu jakýkoli úložný prostor (když nepočítáme místo pod sedlem, kam se vejdou tak doklady), a také ochrana před větrem nebo deštěm je prakticky nulová. Skútru tedy může mnohem lépe konkurovat kapotovaná verze CTX700, vybavená bočními kufry a větší přední maskou s plexištítem. Varianta N se díky kompaktnějším rozměrům a menší hmotnosti (227 kg pohotovstní váhy) hodí pro pohyb po městě o něco víc, ale je třeba brát v úvahu, co všechno budete vozit v batohu na zádech.

Z výše uvedených důvodů nebudou pro CTX700N denním chlebem ani dlouhé štreky nebo dokonce dovolené ve dvou. Pokud ale hledáte bezstarostnou motorku pro každý den s nízkou spotřebou, a chcete se od ostatních odlišit neokoukaným designem, mohla by to být volba. Nové CTX 700N nyní pořídíte do konce února 2016 za cenu 214 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ snadná ovladatelnost
+ nízká spotřeba paliva


- nulová ochrana před větrem
- chybí odkládací prostory
- cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):
Motokatalog.cz



TOPlist