journeyman_brezen




Honda CBF 500

Kapitoly článku

Motor a převodovka:


Dvouválcová pětistovka - tím je řečeno vše. Dodávka síly je obdobná jako u konkurenčních strojů GS500 a ER5, v parametru maximálního výkonu ale Honda své konkurenty s přehledem převyšuje (Suzuki GS500 45k, Kawasaki ER-5 49k, Honda CBF 57k). Motor prošel modernizací sání, zapalování i výfuku a slušně táhne v nízkých otáčkách. Pohyb v městském provozu je díky tomu příjemnou záležitostí. V sedmi tisících ot/min pak ze sebe motor vydá veškerou sílu a až do deseti tisíc zatahá jezdce za ruce a poskytne dostatek výkonu pro bezpečné předjetí nebo sportovnější jízdu v zatáčkách. Starší model přitom subjektivně paradoxně působil o něco sportovnějším dojmem, protože výkonový skok mezi nízkými a vysokými otáčkami byl větší a motor při vytáčení více ožil. Pokud se rozhodnete motor na dálnici rozehnat naplno, dostanete se velmi rychle na 140km/h, dál už tachometr stoupá pomaleji a dosažení maximální rychlosti 180 km/h chvíli trvá. Okolo 5-6 tis. otáček vydává motor jemné vibrace, které nemají vliv na pohodlí. Co se na novém CBF moc povedlo, jevýfuk . Atypicky oválná koncovka v nízkých otáčkách pouští ven nízké bublání, při vytočení motoru nad 6 tis. se ale ozve parádní hukot turbíny, který jakoby patřil podstatně většímu objemu. Příjemné překvapení, v dnešní době mají výrobci pod tlakem nejrůznějších předpisů spíše sklony hodně utlumit a jízda tak ztrácí jeden ze svých rozměrů.
Převodovka je honďácky přesná a krom občasného cvaknutí při řazení jedničky či dvojky je tichá a přesná a řazení jde skoro samo.
Spotřeba se během testu pohybovala v rozmezí 4,5 až 5,5 l/100km, takže nádrž o objemu 19 litrů poskytuje slušný jízdní dosah.

Odpružení, brzdy:


Motocykl má jednoduchý páteřový rám, který se osvědčil už u modelů Hornet. Motocykl je příkladně tuhý a nerozhodí ho ani nenadálé hrboly v zatáčkách. V sérii rychlých zatáček se navíc mrštně překlápí. Osobně jsem při řádění v zatáčkách trochu poposedl dopředu a naklonil se, abych dostal víc váhy a citu na předek a lépe "cítíl" odezvu řízení v zatáčce. Co mě ale v zatáčce zarazilo, bylo napřimování při brždění. Jistě, fyzikální zákony platí pro každého a při brždění se vám narovná každé jednostopé vozidlo, ale CBF se zkrátka napřimuje o něco víc, než jiné motorky. Takže známé poučení: děti, nebrzděte v zatáčce!
Odpružení prodělalo od předcházejícího modelu slušný vývoj a ochotně pohlcuje většinu nedokonalostí silniční sítě a i po rozbité Praze se jezdilo velmi příjemně. Boční zadní tlumiče jsou nyní nahrazeny centrální jednotkou Monoshock se sedmi stupni nastavení předpětí pružiny, takže si můžete vyhrát s nastavením podle charakteru a účelu cesty.
Naháč je vepředu vybavený jednokotoučovo brzdou, která plně postačuje pro běžný provoz i extrémní situace při jízdě v jednom. Při nasednutí spolujezdce a nabalení zavazadel bych už při extrémním brždění uvítal i druhý kotouč, přesto můžu potvrdit, že oproti stávajícím pětistovkám je brzda výrazně efektivnější. Zadní kotoučová brzda je dostatečně citlivá i účinná a spolu s bržděním motorem dovede zajistit slušné zpomalení bez blokování zadního kola.

Spolujezdec:


Tak ten to má opravdu dobrý. Motorka je na svůj objem poměrně velká, takže má dost místa na nohy. Sedlo spolujezdce je navíc chytře tvarované tak, aby spolujezdec nesjížděl při brždění dopředu. A když k tomu všemu připočteme perfektní madla, dostáváme ve výsledku prima nástroj pro cesty ve dvou, podstatně lepší, než co v této kategorii může nabídnout konkurence. Oproti konkurenci ale zase spolujezdec sedí o trochu výše.

Cestování a výbava:


Předchozí model byl vyhlášený obrovským objemem volného místa po sedlem. To už u CBF není pravda, odklápěcí je jen zadní polovina sedla. Je to logický následek přechodu od bočních pružin na centrální jednotku - a věřte, že ten kvalitativní skok v odpružení za to stojí. Pod sedlo si i tak pohodlně smotáte alespoň dešťovou kombinézu, nářadíčko, antipich, plavky.... Dvoudílné sedlo je navíc i docela praktické, protože malá zadní část se sundavá podstatně snadněji než celé dlouhé sedlo a zjistíte, že si tam začnete dávat spoustu věcí, které jste si dřív raději nacpali do kapes, než se dobývat pod sedlo.
Nedostatkem je absence centrálního stojanu v základní verzi, takže mazání řetězu už nebude tak jednoduché jako u starého modelu. Je to trend poslední doby - co se dá dělat, výrobce se snaží stlačit cenu (i tabulkovou hmotnost), aby oslovil co nejvíce zájemců.

Shrnutí:


CBF500 je moc povedená všestranná motorka, která vás povozí do práce, o víkendech i na delší dovolenou. Dvouválcová pětistovka je spíš pracant než adrenalinová pumpa, za to se ale odvděčuje podstatně nižšími náklady na provoz než u silnějších šestistovkových čtyřválců. Hondě se v oblasti pětistovek podařilo o pořádný kus ujet konkurenci - za jen o pár procent vyšší cenu než u konkurence nabízí podstatně modernější konstrukci a zpracování. Navíc určitě vydrží navěky, protože konstrukce je dimenzována pro těžší a silnější šestistovku. Při pohledu zepředu sice možná na designu najdete nějaké mouchy, ale bonus v podobě moderní zadní části s pořádnou pneumatikou vám to vynahradí. Prima stroj pro praktické ježdění nebo sbírání zkušeností se silnějšími kubaturami, přitom nemusíte mít strach, že se vám bude po jedné sezóně (nebo při zaparkování vedle mamutí XJR nebo CB1400) zdát malá a slabá. Video: Honda CBF 500
Délka: 0, 41 min.
Velikost: 4,7 MB

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist