ktm_cerven




150 km zatáček s redakční Hondou CB500X pohledem Františka

Naše dlouhodobka Honda CB500X se v redakci už pěkně zabydlela, přibylo najetých kilometrů i pár užitečných doplňků, a protože v soukromém životě už pár let sedlám stroj podobného zaměření, docela mě zajímá, jak tenhle půllitr ve srovnání s mojí Súzou pojede.

Kapitoly článku

Kdo jsem

Ve svém životě sjíždím už pomyslnou „pátou sadu pneumatik“ a tento věk s sebou přinesl i více motorkářské pohody, kterou nejraději trávím na pohodlných cestovních mašinách, jako je má soukromá Suzuki DL 650 V-Strom, se kterou se nechá občas i trošku zablbnout….

Kam pojedu

Hondu proženu mou oblíbenou trasou v kopcovité krajině Křivoklátska a Berounska, kterou mám najetou a která by pro stroj tohoto typu mohla být tím pravým ořechovým.

Jak to vidím já

Přiznám se, že i přes přirozenou zvědavost jsem si Hondu v redakci přebíral bez příliš velkého očekávání, vždyť jde jen o pětistovku… O to víc jsem po prvních ujetých kilometrech nepřestával vycházet z údivu. Okamžitě mi hlavou problesklo pár výrazů, které by nejlépe vystihly charakter této mašiny – ovladatelnost, hravost, zábava. A během přibývajících kilometrů na počítadle jsem se v tomto názoru jen a jen utvrdil. Ale nyní se vrátím o pár hodin zpět…

Ještě než se dostanu na plánovanou trasu, musím se prokousat odpoledním pražským provozem. Se 194 kg vážícím strojem to jde velice snadno a i díky štíhlé stavbě motorky se krásně proplétám mezi stojícími plechovkami. Oceňuji při tom minimální ovládací sílu spojkové páčky, kterou si určitě oblíbí i řidičky něžného pohlaví. Motor bez protestování snese pomalou jízdu na hranici 2500 otáček, takže se v naprosté pohodě můžete ploužit městem čtyřicítkou na čtyřku, padesátkou na pětku a šedesátkou na šestý převodový stupeň. Zpomalovací retardéry a kanály Honda přejíždí jen s mírným zhoupnutím. Svou zásluhu na tom mají i velká kola, 19“ vpředu a 17“ vzadu. Podvozek je nastaven spíše na pohodlí posádky nežli na sportovní výkony. A to je dobře, protože od motorku tohoto typu se očekává především pohodové cestování.

Po výjezdu z města musím absolvovat pár kilometrů na dálnici. Honda s rychlým provozem bez problémů splyne, i když se zde samozřejmě projevuje handicap slabšího motoru. Ale není to nic strašného, jen motor v tomto režimu pracuje ve vyšších otáčkách. Při 100 km/h točí už 5000 ot/min a ve 130km/h otáčkoměr ukazuje už šest a půl tisíce. Do stovky je za plexi zvednutým do vrchní polohy pohoda, ve sto třiceti už to celkem fučí a úplně příjemné to není. Zkrátka, i když Honda dálnici s přehledem zvládne, dálkovým polykačem stovek kilometrů se nestane a dá přednost raději okresním cestám, kde naplno vyniknou její přednosti.

Lehkost, s jakou se CB500X vodí v členité krajině plné kopců a zatáček, vyvolává nadšení. Zatáčka střídá zatáčku, motorka se do nich vrhá téměř sama, stačí jemně naznačit. Garantuji vám, že s touhle Hondou dokážete v zatáčkách pojezdit i silnější stroje a nudit se při tom rozhodně nebudete. Jakmile se přede mnou otevře alespoň malá rovinka, ze zařazené dvojky či trojky zrychluji na plnej plyn. Mašina příjemně a naprosto lineárně zatahuje už od 2500 ot/min, a pokud ji nechám rozparádit až k 8000, poskytuje slušnou porci zábavy. Řazení šestikvaltu jde krásně lehce a rychlosti tam padají za doprovodu jemného cvaknutí.

Během jízdy krásnou krajinou se přistihuji, že si pohrávám s myšlenkou, zda vlastně k motorkářskému štěstí potřebuji něco více. Je jasné, že s necelými padesáti koňmi netrhnu rekord na mosteckém okruhu, ale pro běžnou jízdu je tenhle výkon naprosto dostačující. A co nezvládne motor, hravě zastane podvozek. Neduhy našich rozbitých silniček překonává s grácií a jen při prudším brždění se předek více potápí.

Mínusové body uděluji za malé, úzké a ne právě pohodlné sedlo a malou, možná jen pro mě hůře čitelnou přístrojovku. Sedlo je pohodlné maximálně do 100 ujetých kilometrů, poté už si začíná stěžovat pozadí. Kdybych si tento bajk pořizoval, má první návštěva by určitě vedla k čalouníkovi na přešití na sedlo gelové. S druhým kritizovaným bodem je nutné se prostě sžít. Nepříliš rozměrný inverzní LCD panel poskytuje dostatek informací včetně indikace zařazené rychlosti, ale ty jsou zobrazeny malými písmeny a na navíc se na přímém slunečním světle špatně čtou.

Asi se shodneme na tom, že nikdo nechce zbytečně vyhazovat velké peníze za provozní náklady. A tady Honda CB500X opravdu vyniká. Naprosto bez problémů jsem se dostal na průměrnou spotřebu paliva 3,3 l/100km, a to jsem vůbec neřešil způsob jízdy a užíval si dle libosti dynamických možností, které motor nabízí. Věřím tomu, že při troše snahy bych dokázal stlačit apetit Hondy na magickou hranici tří litrů. Ale mně to prostě nedalo. V redakci se o pokoření magické třílitrové hranice určitě ještě pokusíme.

Moje hodnocení

Sečteno, podtrženo, během našeho prvního seznámení jsem s Hondou CB500X urazil 400 velice příjemných kilometrů. I přes počáteční zcela neoprávněné předsudky mě Mařena zbavila jakýchkoli pochybností o tom, zda dva válce, objem 500 cm3 a výkon 35 kW dokážou uspokojit potřeby motorkáře, který má už v životě pár kilometrů najeto a který v soukromí jezdí na stroji stejné kategorie, jen s větším motorem. Na papíře skromné číslo výkonu vypadá docela směšně, ale s naprosto klidným svědomím mohu říci, pro běžné užívání jsou to parametry zcela dostačující a věřte nebo ne, CB500X k tomu všemu navíc přidává faktor zábavnosti.

Proč bych si ji koupil

Pokud bych znovu vybíral novou motorku do hranice 200 000 Kč, určitě bych tuto Hondu zahrnul do užšího výběru. Jednak se mi líbí a také dokáže totiž poskytnout spoustu zábavy za rozumnou cenu, a to vše při hodně nízkých nákladech, na to já slyším. Při současných cenách pohonných hmot jsou pro mě tyto klíčové vlastnosti k nezaplacení.

Proč bych si ji nekoupil

Nelíbilo se mi sedlo, ale tento nedostatek bych vyřešil přešitím. Nenadchly mě ani maličké digitální LCD „budíky“, nicméně to vše Honda vyvažuje svými příjemnými vlastnostmi. Poslední důvod, proč tuto Hondu nekoupit, je snad jen častější cestování na delší štreky ve dvou, kdy už prostě bude scházet nějaký ten koník.

Informace o redaktorovi

František Hadt - Výška testovacího jezdce: 193 cm

Klady a zápory

Ovladatelnost
Univerzálnost
Nízké provozní náklady


Menší a nepříliš pohodlné sedlo
Malá přístrojovka


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 81 Kč od 14 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist