yamaha_demo_tour




Harley-Davidson Softail Slim S: Válka světů!

Připravte se, tohle bude jízda! Harley-Davidson nám půjčil nový model Softail Slim S pro rok 2017, a já jej pasuji mezi tři nejlepší motocykly na kterých jsem letos seděl. Bez debat a po právu!

Kapitoly článku

Věci z Ameriky se velice často nedají měřit naším evropským metrem. Je totiž potřeba zapojit i fantazii a emoce. Způsob jakým my tady v Evropě vnímáme motocykly je perfekcionistický, a tím pádem i dost strohý, zaměřený na čísla a rychlost, jakou projedete zatáčku. A teď tu stojí nový Softail Slim S v armádních barvách s velkou hvězdou US Army na nádrži. Úplně jiný svět..

Pokud nemáte úctu k některým věcem z historie, v tomto případě z vojenské historie, nemůže se na vás nikdo zlobit. Ale jestliže k tomu všemu nenajdete ani trochu smysl pro dobrodružství, je to vážně škoda. Právě teď si totiž pustím hubu na špacír a dovolím si udělat některým lidem život lepší a to tím, že budou moct snít o tomhle Harleyi. On nejenom že dobře vypadá, ale zatraceně dobře funguje i na našich silnicích. A tak se do toho pusťme bez okolků. Jednoduše a hned na začátek říkám, že tohle je ten nejhezčí Haryk. Mít ho v jiných barvičkách nebo jen celého černého by bylo to určitě fajn, ale když máte retro design, podpořený válečným zbarvením, je to zkrátka něco víc. Matná zelená se k svalnatému a strohému designu hodí a pár detailů nalakovaných do černé přidává na vyváženosti.

Přehoďte už jen nohu přes prošívané kožené sedlo a jste rázem v ráji. Tak pohodlný a přitom lehce sportovní pocit jsem ještě na Harleyi neokusil. Pohodlnější posed určitě najdete na cestovních strojích, ale pokud jde o vyvážený mix, který nabídne Slim, tak fakt pecka. Mrkněte se na fotky, jak se na něm sedí za jízdy a uznejte, že neni místo pro kritiku. Plotny pro vaše nohy jsou ale nízko a tak budete škrtat v každým vinglu. To je největší slabina motocyklu, stejně jako když chcete po rozjetí rychle vrátit levou nohu ze silnice zpět na plotnu, tak vám překáží táhla řazení. Jde ale o jednodenní záležitost a pak už se naučíte kam nohu přesně pokládat. Úhel, který svírají nohy v kolenou, je však uvolněný. Společně s širšími řídítky, která přirozeně a jen lehce nahrbí řidiče dopředu, se jedná o naprosto bezchybnou pozici za řídítky.

Navíc, dívat se na svět pouze přes široká řídítka a velký kulatý reflektor je zkrátka obrovský kumšt. Otáčkoměr a veškeré informace jsou umístěny klasicky na nádrž, a odvádí tedy vaši pozornost od silnice, ale holt je to něco za něco. Nicméně, s tou čím dál přísnější bezpečností, abyste ani na vteřinu neodvrátili zrak od provozu, to nebude zas tak horké. Rozhodně ne zde, protože tady jasně vítězí styl, pocit z jízdy a čistý nerušený výhled po okolí. Toto samozřejmě neocení každý, ale pro někoho to může být i jeden z rozhodujících faktorů pro pořízení motocyklu. Takže vítejte v Americe!

A to nás rázem přenáší na okresky, kde sedíte v pohodlíčku a udržujete rychlost mezi 60 a 100 Km/h. Ano, tlumení je sice tužší, ale rozhodně ne nepohodlné. Postupně se totiž výrobce snaží každým modelem vylepšovat schopnosti podvozku, aby lépe pobral nekvalitní asfalt a na tomhle Slimu je to znát. Nemusím tedy psát o tom, že pohodlí alespoň trochu zachraňuje měkké sedlo. Vůbec ne. Jde o hodně solidní podvozek, který pracuje velkoryse a slovo progresivní mu rozhodně není cizí. A tím tedy Harleyi uděluji velkou poklonu, protože co si budeme povídat. Ne každý je hrdina, aby snášel tupé rány do zad, jen protože je drsnej týpek a dřív se tak jezdilo a ne jinak.

Slim S tak ukazuje, že jeho podvozek je dobře nastavený a zvládne i rychlejší tempo. Ve spojení s příjemnou pozicí řidiče se tak jedná o ideální kompromis pokud žádáte pohodlí a zároveň sportovnější jízdu. Při mých skromných 177 centimetrech jsem se tady cítil ihned dobře a to jak při prvotním proplétání ve městě, tak na okreskách. Zásluhu na fajnovém pocitu mají i širší řídítka, která pomáhají výborně do zatáček. Vůbec byste tedy nehádali rozvor stroje 1 635 milimetrů a veliká škoda, že všude škrtáte plotnama, protože Slim S vykružuje každý vingl perfektně a stejně tak dobře se do nich i trefuje. S tak širokou přední pneumatikou a geometrií.

Další věc je motor a to pořádný. Vzduchem chlazený dvouválec o objemu 1801 ccm s názvem Screamin' Eagle Twin Cam 110B je samozřejmě silnější než jeho předchůdce. Kroutící moment narostl oproti původnímu motoru o více jak 10 Nm na nynějších 145 Nm ve 4 000 ot/min, ale největší paráda je jeho kultivovanost. Nepamatuji tak silný motor, tím myslím co do velikosti objemu, který by dopřál tak dobré naladění. Od příjemného chodu plynové rukojeti, přes vyváženou elektroniku až po samotné vnitřnosti motoru. To všechno s dodávkou mocného krouťáku a vibrací, které se k vám ale nikdy nedostanou ve špatné formě. Pulzující a řinčící kus železa, který pro vás výrobce vyladil tak, abyste ani nepípli, že by něco mohlo být jinak. Zkrátka tohle je bezchybné monstrum.

Průběh výkonu je špičkový, kdy se okamžitě po přidání plynu motor nadechne a mocně vás popožene kupředu s nulovým propadem nebo zaváháním. Kolik plynu dáte, tolik dostanete. Žádná prodleva v elektronice, vibrace do rukojetí, kopanec a pod. Stejně tak když zaklapnete plyn, nebo lépe řečeno, musíte vzhledem k okolnostem rychleji ubrat a ono se stane jen to, že klesnou otáčky a vy ihned zpomalujete. Cuknutí nebo prodleva nulová. Když si vzpomenu kolik kritiků neustále brblá, že by Harley měl být s technikou už dávno jinde. Tak se ptám kde? Naopak v hlavě mám hned několik "modernějších" motorek, které otravují špatně dávkujícím plynem, cukáním nebo přehnanou agresivitou palivové mapy. Jednoznačně mi pak z toho motor Slima vychází jako velmi dobré zboží. Motor je vždy srdcem stroje a já tenhle ingot nabitý hroudovitým krouťákem zkrátka miluji a nic bych na něm neměnil. Je dobře vyladěn a přitom z něho nemáte pocit sterility.

Běžný život se Slimem je v rámci dané třídy na dobré úrovni. Nízko posazené sedlo ve výšce 650 mm nad zemí je již tradičně dobré pro manipulaci v těsném provozu, při otáčení a parkování. I ti nejmenší totiž dosáhnou v klidu na zem. Samotné sedlo je pak designový skvost a zároveň jeho tvar s výrazným prohloubením zajišťuje pevné ukotvení řidiče. Proto ta ničím nerušená jízda na okreskách, kdy řidič necestuje po sedle sem a tam. Na dálnici vás pak rychlá jízda nad 110 km/h přinutí přikrčit, protože pro vaši ochranu není, mimo kulatý reflektor, vpředu nic. Nicméně zvládnete i sto kilometrů v kuse, protože stabilita 321 kilogramů vážícího motocyklu v přímce je perfektní a společně s pohodlným trojúhelníkem ruce - sedlo - plotny, se jezdec jen tak neunaví. Při konstantní jízdě, kdy se řidič nehýbe, se na jiných motocyklech ozve nějaká část těla, která je víc namáhána a tady jsem byl zkrátka po celou dobu v pohodě. Takže opět velmi dobře a nemůžu si stěžovat ani na brzdy, protože na to, kolik stroj váží, jde všechno hladce a jistě. I přesto, že jsem se nechal strhnout a začal hodně tahat a předjíždět jedno auto za druhým, tak při rychlém brzdění jsem neměl pocit sevřených půlek, že to zavání průserem. Na páčce cítíte příjemnou odezvu, i když prvotně je brzdící moment vlažnější. Jakmile ale vezmete za páčku pořádně, efekt se dostaví.

Potěšila mě i devatenácti litrová nádrž, která pouští do motoru palivo s rozumem a tak není žádný problém ujet tři sta kilometrů na jedno tankování. Bezklíčové startování je už dnes u výrobce klasika, a mě u tohoto stroje přišlo ještě o fous rychlejší než u jiných modelů. Zkrátka jsem nemusel ani vteřinu čekat. Naskočíte do sedla, otočíte vypínačem na nádrži pod otáčkoměrem a můžete startovat. Digitální palubní přístroj pak umožňuje zobrazit otáčky motoru společně se zařazeným kvaltem a umí i odpočítávání dojezdu po dosažení rezervy, takže ani tohle není vůbec marný. V zrcátkách je dobře vidět, žádné vibrace a navíc jsou decentní, takže neruší vzhled. Ovladače jsou stejné jako na ostatních modelech, takže jen zmíním odlišnost od zažitého standardu a tím jsou rozdělené blinkry levá/pravá rukojeť. Listování v menu se pak provádí pomocí jednoho tlačítka na levém řídítku. Najdeme zde i tempomat s jednoduchým ovládáním. Tlačítkem tempomat aktivujete a stejným ovladačem pak už jen potvrdíte stávající rychlost a nebo přidáváte a ubíráte postupně na rychlosti.

Tak jaký z toho máte pocit? Za mě jednoznačně motocykl, který by měl zkusit každý, bez ohledu na to jaký styl upřednostňuje. Líbí se mi vstřícnost pro evropskou klientelu, přesto věřím, že pro někoho to nebude stále dost dobrý. Softail Slim S je však tou nejlepší hranicí mezi odlišnými světy. Mezi tím americkým a evropským. Harley tohoto druhu nebyl nikdy tak vyladěný aby si zároveň zachoval obrovské charisma.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor: síla, kultivovanost, charisma
+ podvozek: tuhý, přesto poddajný
+ vyvážený poměr pohodlí/ zábava


- plotny dřou skoro vždy
- cena (od 576 tis. s DPH)


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist