yamaha_demo_tour




Harley-Davidson FXCWC Softail Rocker C

Harley-Davidson Rocker byl představen v loňském roce jako jedna z řady novinek kategorie softail. Individualistický styl a vzhled tomuto motocyklu rozhodně nelze upřít. Rocker nás svými proporcemi přesvědčuje, že H-D stále častěji úspěšně bourá zažité klišé sériové výroby. Příznivci značky jásají, školačkám se tají dech nad jeho délkou, my ostatní reálně sníme, jak to tak zařídit, aby byl v naší garáži. Nám se dostal Rocker do redakce v dvoumístné verzi FXCWC v krásné modré metalíze.

Kapitoly článku

Vývoj, design a historie

Rocker rozhodně nezapře své jméno. Pokud mu je něco vlastní, tak rozhodně poutat pozornost a dělat rozruch třeba právě jako součást nějaké hudební show, či videoklipu. To by však bylo pro tento motocykl trochu málo a rozhodně mu to kromě silně individualistického vzhledu také dobře jde i na silnici. Klasicky řešený rám v duchu kategorie softail se skrytým odpružením v zadní části drží kromě vzduchem chlazeného motoru Twin Cam 96B (1584 ccm) tentokrát i megalomanské zadní kolo s rozměrem pneu 240/40 R18. To samo osobě již ledacos napovídá. V přední části je 90/90-R19 s pěkným malým blatníkem.
Po usednutí na velice pohodlné sedlo je více než jasné, že na zem dosáhne snad každý. Vše je proklatě nízko a vozovku doslova cítíte pod zadnicí. Rázem si rovněž uvědomíte celkovou délku motocyklu, nicméně při mé průměrně výšce 182 cm nemám problém pohodlně uložit nohy na stupačky a dosáhnout rukama na širší řidítka. Vše je stylisticky velice uhlazené a čisté, bez zbytečných serepetiček. Každá součást má své místo, řád a funkci. Dominantou zadní části je kromě mohutného kola, kratší, ale přesto velice široký a díky jednomístnému provedení nápadný blatník s minimalistickou svítilnou. Celkový dojem dokresluje dvojice chromovaných koncovek výfuků a nápadnější ozubený řemen opět s chromovaným krytem. K doplnění skutečně originálního vzhledu, tak snad jen chybí vyměnit standardní loukotě za vyplétaná kola klasického ražení.
V přední části přechází pěkná menší kulatá svítilna přes řidítka k vcelku robustní nádrži, která pojme velice slušných 18,9 l paliva. Plnění je přes standardní uzávěr, druhé falešné víčko slouží coby orientační ukazatel paliva. Nádrž zároveň nese menší kapličku s ukazateli s dominantním kulatým ukazatelem rychlosti analogového vzhledu, doplněným o menší LCD s dalšími funkcemi. Vše je však dost malé a trochu mimo zorné pole jezdce, takže při jízdě o dění na ukazatelích malinko ztrácíte přehled, nicméně nejedná se o nic zásadního. Pro jízdu samotnou se rovněž hodí nepřehlédnutelný velký pedál zadní brzdy. Celkový dojem motocyklu pak dotváří pod sedlem umístěná nápadně velká olejová nádrž.
V našem případě (Rocker C) skrývá sedlo navíc unikátní vyklápěcí sedák pro spolujezdce. Celé řešení je vcelku chytré a nenáročné na místo. Sedák samotný je zastrčen ve spodní části sedla jezdce ve speciálně připravené přihrádce. Po odklopení vyklopíte držák sedla spolujezdce, vytáhnete sedák a na ocelovou plotnu ho nasadíte a přichytíte kolíčkem, který slouží jako jeho bezpečnostní aretace. Celá operace je velice snadná a nezabere více než 30 vteřin. Samozřejmě bez diskuze je stylistický dojem, který je však v konfrontaci s názorem na pohodlí spolujezdce při takto použitém řešení. Proto jsem tentokrát více než kdy jindy dbal na názor spolujezdce a výraznou část testu jsem věnoval právě testu vyklápěcího sedla.
Z příplatkové výbavy byl náš motocykl dovybaven pouze praktickým padacím rámem. Nezbývá než z levé strany mezi válci zastrčit klíček, nastartovat a vyrazit na kratší vyjížďku.

Motor a jízdní vlastnosti

Rocker je stejně jako další soukmenovci kategorie softail poháněn aktuálně vzduchem chlazeným motorem Twin Cam 96B o objemu 1584 ccm. Více než výkon je u takto vyladěného motocyklu se vstřikováním znát síla a zátah. Celkové vibrace jsou u této modelové řady díky vyvažovacím hřídelím poněkud menší, i tak však stále více než dobře pocítíte hřmící srdce z Milwaukee. Usazení na sedle je velice nízko a sedíte jakoby v motocyklu a krásně výrazně tak vnímáte ubíhající vozovku.
První dojem po rozjezdu je takový, že motocykl jezdí nejraději rovně. Tento dojem je umocněn především velkou zadní pneumatikou celkovou délkou motocyklu a výraznějším sklonem vidlic. Díky této konfiguraci jsou rovněž více než jinde znatelné nejrůznější nerovnosti vozovky. Je však jen otázkou okamžiku, než si na tento nový pocit z jízdy zvyknete a nebudete ho příliš vnímat. Jednotlivé rychlostní stupně šestistupňové převodovky jsou spíše delší, převodovka funguje bezchybně.
Rozjíždím se na delší rovince a emoce, ubíhající vozovka a hřmot tohoto motocyklu se hrnou do hlavy. Rocker má dost nízko stupačky, světlá výška je pouze 130 mm, takže při jízdě se na ně motocykl více než ochotně sklápí. Na nějaké velké ježdění po městě to skutečně není. Díky svým proporcím se motocykl ve městě dost nemotorně proplétá dopravou a rovněž výmoly a poškozená vozovka nejsou zrovna to pravé. Nejlépe se cítí na delších vyjížďkách krajinou po lepších státovkách, kde si jízdu můžete náležitě užít se vším všudy.
V rámci testu jsem nucen vyrazit i na dálniční přesun, zde samozřejmě díky větším rychlostem jezdec spíše trpí, nicméně oceňuji vyklopené sedlo pro spolujezdce, které mi dobře slouží jako opěrka. Se spolujezdcem je jízda kupodivu vcelku bezproblémová. Tedy za předpokladu, že nebudete mít za spolujezdce 200 kg drobečka s rozsáhlým pozadím jak Karpaty. Já jsem přizval k testu útlejší přítelkyni, která kupodivu výraznějším nepohodlím na zhruba 100 km trase na jeden zátah výrazně netrpěla. Na delší výlet to samozřejmě není, ale běžná doprava z bodu A do bodu B možná se spolujezdcem je. Jediné co je třeba z pohledu spolujezdce dostatečně dodržovat, je stále se pevně držet. Při rychlejší jízdě a na výmolech má totiž tendenci odletět díky zátahu motocyklu často vzad. Pokud se svého komfortu vzdát přeci jen nechcete, můžete se zkusit zeptat třeba zde.
Motocykl je díky své výšce ovladatelný, avšak je třeba počítat s větší hmotností 307 kg, která je znát samozřejmě především při manipulaci na místě. K odpružení nelze mít větších výhrad, při průjezdu zatáček je ovšem třeba počítat především s velkým zadním kolem a délkou stroje. Přeci jen velké vracečky nejsou pro tento motocykl to úplně správné hřiště. Brzdy jsou adekvátní hmotnosti a potřebám Rockera - i přes jeden montovaný kotouč vpředu nemám připomínek k jejich celkové účinnosti. V průběhu testu mě nenechaly nikdy na holičkách a přední čtyřpístek na 292 mm kotouči i extrémnější brždění zvládá při této hmotnosti na úrovni. Tradičně bezproblémový a především vzhledově pěkný je sekundární převod ozubeným řemenem. Daň za osobitý vzhled je absence jakékoli ochrany jezdce. Průměrná spotřeba v testu se ustálila na 6,5 l/100 km.



Závěr

Harley-Davidson Rocker je osobitý motocykl, který Vám přináší v základním provedení styl a šarm, který budete jinde jen stěží hledat. Emoce jsou na místě, a když se k tomu přidá tradiční zvuk a technika poctivé, léty prověřené značky, není takřka pro příznivce této kategorie motocyklů co řešit. Je pak jen na Vás, zda zvolíte testovanou verzi Rocker C se sedlem pro spolujezdce, nebo zda jste spíše pro sólo jízdu ve verzi FXCW.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ vzhled a design
+ inovativní řešení sedla spolujezdce (verze FXCWC)
+ bezproblémový motor a převodovka


- menší kaplička s přístroji
- nižší světlá výška
- pochopitelně vzhledem k proporcím problémovější průjezdy zatáčkou


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist