ktm_duke_890gp




Gas Gas SM 700 & ES 700: Emoce až na prvním místě

Držím Gasíka pod krkem a letím po horských klikaticích, kde jedna zatáčka střídá druhou. Tenhle holomek si tu chrochtá blahem a neustále mě nutí tahat a neflákat se. Ano, řeč je o pekelně zábavném a hravém motardu SM 700. Ještě mám husinu z asfaltového dejchánku a už brodím říčku, driftem vystřihnu šotolinovou zatáčku a sem tam letím vzduchem. Užívám si offroadového veselí ve stupačkách endura ES 700 a je mi skvěle! Gas Gas ve Španělsku představuje nové modely SM 700 a ES 700 a má to velké grády.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Gas Gas vstupuje do kategorie street a představuje dva sportovní modely, které jsou zdrojem nekonečné zábavy na silnici i v terénu, ale platí také za energické parťáky při rutině všedních dnů. Jedním z nich je motard SM 700 a druhým pak enduro ES 700. Ano, Gas Gas patří pod křídla rakouské KTM a nemá cenu skrývat skutečnost, že červené sedmikila vycházejí ze základu oranžových šestsetdevadesátkových sourozenců, ovšem rozdíly tu jsou. Možná nebude od věci si říct něco o technice a rozdílech.

Enduro i motard vychází ze stejného základu a je jasné, že vzhledem k zaměření najdeme řadu rozdílů, a to zejména na podvozku. Stejný je čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec s výkonem zhruba 74 koní při 8000 ot./min. a maximálním točivým momentem 73,5 Nm při 6500 ot./min. To je slušné, co říkáte? Převodovka disponuje šesti kvalty a standardní záležitostí je oboustranné rychlořazení, chcete-li quick shifter a antihopingová spojka. Servisní intervaly odpovídají civilním sportovním motorkám a jsou výrobcem předepsány na každých 10000 kilometrů. Ehm, pokud bych jedno či druhé sedmikilo používal vyloženě jako sportovní nářadí v závodním režimu, určitě bych olej měnil mnohem, častěji, nicméně v případě běžného ježdění v silničním provozu je doporučený interval v pořádku a odpovídá civilním cestovním motorkám.

Ani ocelový příhradový rám není pro enduro a motard rozdílný, což platí také o kyvce a plastové podsedlovce. Ale pozor, geometrie obou motorek je rozdílná a odpovídá offroadovému či asfaltovému zaměření. Řeč je například o úhlu řízení nebo rozvoru. Ale zpět k podsedlovce, která je zároveň nádrží a vejde se do ní 13,5 litrů benzínu. Ano, je to tak, nádrž není mezi nohama, tam je totiž airbox, ale usídlila se pod zadkem. Jen pro zajímavost, samotný rám váží 8,4 kg a podsedlovka 5,2 kg. Teď je potřeba podotknout, že oba modely jsou homologovány pro dva a stupačky spolujezdce jsou sériovou záležitostí. Stejný je velice jednoduchý displej, který ale informuje o širokém spektru informací a je moc dobře, že nezapomněl ani na ukazatel zařazené rychlosti. Rozdíl není ani v plastech a sedle, ale ani v přední masce, zrcátkách nebo výfuku. U motardu jsou bástry s výztuhou a je škoda, že stejné nedostalo enduro, které má v sérii alespoň plastový chránič motoru. To je ale z pohledu rozdílu jen malým detailem a pojďme se podívat na mnohem zásadnější rozdíly.

I totální neználek světa jedné stopy pozná, že enduro používá oproti motardu jiná kola, přesněji řečeno kola D.I.D s drátěným výpletem offroadových rozměrů 21“/18“ a nazouvají pneumatiky Continental TKC 80. Motard SM 700 používá deseti parsková kola a průměru 17 palců, což je ryze asfaltovou záležitostí a jsou sériově obuty do pneumatik Continental ContiAttack SM EVO. To by už nemuselo platit o odpružení, kdy je na první pohled vidět jenom rozdíl v barvě upside down vidlice. Enduro používá kompletně stavitelné pérováni WP Xplor se zdvihy 250/250 mm, zatímco motard SM 700 stavitelné pérování Apex se zdvihy 215/240 mm. Jiné jsou také brzdy, protože SM jede s větším předním kotoučem o průměru 320 mm a radiálním čtyřpístkovým brzdičem Brembo Monoblock a ES s obyčejným dvoupístkovým brzdičem Brembo a zubatým kotoučem o průměru 300 mm.

Je to tak, oba stroje jsou vybaveny elektronikou a kromě kontroly trakce a zatáčecího ABS je na výběr ze svou jízdních režimů. Enduro ES 700 dává k dispozici první režim, kdy je nastaveno pro běžné používání na silnicích, ve městě a v lehčím terénu. Elektronika je naprogramována o něco citlivěji a zasahuje dřív, než ve druhém offroadovém režimu, což ocení především jezdci bez velkých zkušeností. Dvojka je určena pro dynamickou jízdu v terénu a to znamená, že je ABS pouze na předním kole a víceméně se do ničeho moc neplete. Také kontrola trakce funguje v úplně jiném terénním režimu a když se srovná s nastavením u cestovních motorek, tak se s troškou nadsázky dá říct, že nenajdeme nic společného. Prostě dává kus prostoru pro drifty a v pohodě dovolí mašinu poslat na zadní. Důležité je ale to, že kontrolu trakce lze úplně vypnou, a to samé platí o ABS, kdy se jedním stiskem vypne na předním i zadním kole. Jízdní režimy změní také odezvu na plyn, který je u obou sedmistovek elektronický.

Dost podobné je to u motardu ES 700, takže lze počítat s dvojicí dost rozdílných jízdních režimů. Opět jsme u jedničky, která maká v civilním módu a oproti sportovně laděné dvojce jsou kontrola trakce i ABS naprogramovány mnohem více úzkostlivě a zasahují do hry dříve. Pro nic za nic se druhý režim nejmenuje jinak, než Supermoto, a to znamená že v tomto režimu motorka bez problémů lítá po zadním kole a zadní kolo jde do smyku. ABS je pak trvale nastaveno na předním kole, ale bez obav, i tak jde esemko postavit na přední kolo. Také reakce na plyn je o kus ostřejší.
Když se podíváme do tabulek technických informací, tak se přesvědčíme o tom, že sedlo SM modelu je ve výšce 898 mm nad zemí a u endura ES je to téměř o 4 cm výš. To samé platí o světlé výšce, kdy je u endura pochopitelně vyšší, tedy 269 mm a u motardu naopak nižší, konkrétně 237 mm. Suchá hmotnost u ES 700 je výrobcem uvedena na 146 kg a u SM o 2,5 kg více.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist