globalmoto_duben_nolan




Explorer – Kroska na sněhu

Dlouhou dobu jsme pokukovali po této novince na našem trhu, ale museli jsme netrpělivě čekat na dostatek sněhu. Až ve druhém lednovém víkendu se podařilo a konečně jsme se tuhle zajímavou kombinaci motorky a sněžného skútru projeli.

Kapitoly článku

Explorer nám zapůjčila pražská firma Harness bike obutý na Suzuki RMZ 450 09. Celá sada se ale vyrábí na mnoho typů motorek od krosek po endura jako je Husaberg, nebo Aprilia. Platí ale, že ideální kombinace je čtyřtakt s alespoň 450ti kubíky. Celá sada je poměrně jednoduchá. Pás je v hliníkovém rámu, který je připevněný pomocí osy místo zadního kola a dvěma tyčemi ještě k rámu. Na pásu je klasická rozeta, která pohání plastové kolo s prolisy, které zapadají do pásu. Je to celkem jednoduché řešení, které ale funguje.

Nechybí ani zadní brzda, která brzdí kotouč na stejné ose. Na přední vidlici je situace podstatně jednodušší. Kolo nahrazuje jedna lyže. Brzdič i pumpa jsou samozřejmě odmontované. Na lyži mají být ještě kolečka, která se dají vyklopit pro přepravu Exploreru po asfaltu nebo při nakládání do auta. Na předváděcím kusu už bohužel vzala za své. Celý systém má několik možností nastavení, které prodlužují nebo zkracují rozvor stroje a výšku přední lyže. Můžete tak systém nastavit na rychlou jízdu rovně, nebo na technické pasáže, kde se budete motat lesem mezi stromy.
Byli jsme trochu zklamaní z toho, že ani 30 cm čerstvého sněhu, které napadlo, není pro Explorer dost. Explorer se v zatáčkách velice rychle prohrabe až na podklad, na kterém ztratí trakci a následuje nevyhnutelné. Mnohem lepší než betonové a pískové podklady milovického tankodromu je prý umrzlý podkladový sníh pod prašanem nebo louka s travnatým podkladem. Ani nerovnosti ale Explorer zrovna nemiluje, takže na MX trať, která zrovna nebyla srovnaná, rovnou zapomeňte. Zajímavá je možnost použití Exploreru na písku v kombinaci s předním kolem nebo lyží. V písečných dunách má pás větší záběr než zadní kolo.
Dostávám poslední instrukce a vyrážím. Při samotném rozjezdu je potřeba dát hodně plynu, protože pás má velký odpor. Než sjedu na rovné plochy, musím se poprat s rozježděnou cestou. Už chápu, proč se s tím na trati moc nesvezete. Sebemenší kolej rozhazuje přední lyži a motorka se velice těžko ovládá, pokud navíc jedu rychleji, k pádu není daleko. Vše se ale mění na rovině. Pás zabírá, řadím dvojku a trojku. Na čtvrtý kvalt už kroska nemá dech a nemá smysl jí moc trápit. Tlumiče motorky fungují v podstatě stejně jako na kolech a pobírají nerovnosti s přehledem. Čím déle na motorce sedím, tím víc přicházím na to, jak se to vlastně ovládá. Základem je držet stále dost plynu. Jakmile uberu, motorka rychle brzdí a v zatáčce to znamená pád. Zajímavé je chování přední lyže. Ta má na sobě kloub, který se naklání s motorkou. Do jistého náklonu je tedy lyže stále celou plochou na sněhu.
Když začne zadek stroje ujíždět, stačí jen přidat plyn a motorka se plynulým driftem srovná. Všechno chce ale hodně cviku. Hodinka na naučení rozhodně nestačí, i když endurové a krosové zkušenosti tu přeci jen trochu zúročit jdou. Pokud jsou dobré podmínky a něco s Explorerem umíte, není podle prodejce problém ho v náklonu dostat až na řídítka. Co se dá s Explorerem dělat nám konec konců jeho majitel nakonec předvedl a došlo i na skákání, i když o tom opět platí, že to chce spoustu trénování.

Závěr

Explorer mě rozhodně bavil, na sněhu je s ním mnohem víc zábavy než s klasickou kroskou a zároveň je podstatně levnější než sněžný skútr. Krosku s ním navíc využijete, i když není sníh. U nás je bohužel jeho použití do značné míry limitováno počasím. Na horách se po pár dnech inzenzivnějšího ježdění stanete terčem ochranářů, jinde je zase dostatek sněhu jen pár týdnů v roce. Cena téhle hračky ale v porovnání s celou novou sférou zážitků a využití není až tak vysoká. Celý set dostanete za 89 000,- Kč a nyní je navíc možnost za cenu 213 000,- koupit komplet s Kawasaki KX 450 09. A to už stojí za zvážení.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz



TOPlist