Testujeme čtyřválcové BMW ve Španělsku
Text: Vláďa Novotný | Foto: BMW | Zveřejněno: 22.3.2025 | Zobrazeno: 7 386x
Značce BMW vyjel vytoužený mistrovský titul neskutečně rychlý Turek Toprak Razgatlioglu na superbikovém závodním speciálu M1000RR. To je pro BMW obrovskou satisfakcí a zároveň obrovskou motivací do budoucna, ale také skvělou reklamou pro nabušené sériové čtyřválce na okruhy i do běžného provozu. Naše redakce si ve Španělsku vyzkouší nové S 1000 R, S 1000 RR a S 1000 XR a možná dojde také na ostřejší emkové verze.
Obrovský výkon řadového čtyřválce BMW využívá hned několik silničních modelů různých kategorií. Nekompromisní superbike S 1000 RR, hyper naháč S 1000 R a hyper cesťák S 1000 XR, ovšem zapomenout nemůžeme ani na ostřejší verze pro fajnšmekry v podobě karbonových modelů M.
Všechny tyto sportovní bestie jsou nabušeny elektronikou, která obhospodařuje nejen distribuci obrovského stáda koní, ale také kompletně stavitelný podvozek. Dovolím si tvrdit, že stádo plnokrevníků a obrovský sportovní charakter ostrých baworáků dokáže využít jen hrstka špičkových jezdců, a proto budu hledat odpověď na otázku, zda se na litrech dokáže svézt a bavit běžný smrtelník, který si je může koupit a dál konfigurovat podle libosti. Budou to agresivní mezci nebo dokážou ukázat i lidskou tvář a dovolí okruhovou zábavu pro širokou veřejnost?
Řadový čtyřválec se musel popasovat s předpisy Euro5+ a po úpravách se hyper naháč S 1000 R může pochlubit výkonem 170 koní při 11 000 ot./min. a točivým momentem 114 Nm při 9 250 ot./min. Inovací je vícero a podrobnosti se dočtete v tomto článku. Já jen připomenu upravenou charakteristiku kontroly trakce, zkrácený převod, vylepšené rychlořazení nebo kratší rychlopal. Nové nahaté erko zásadním způsobem změnilo výraz a sáhlo po symetrické dvojici ledkových světel, které vypadají fakt skvěle.
Superbike S 1000 RR se pyšní pekelným výkonem 210 koní při 13 750 ot./min. a točivým momentem 113 Nm při 11 000 ot./min. Výkon se u nového erera dávkuje pomocí kratšího rychlopalu, který zkrátil dráhu dokonce o 14°a tím bude asi mnohem více zaměstnána elektronika a upravené nastavení kontroly trakce. Charakteristickým prvkem jsou aerodynamická křidélka, která řeší větší přítlak předního kola a už v rychlosti 150 km/h tlačí 5,9 kg a v rychlosti 300 km/h dokonce 23,1 kg. Sériovou záležitostí jsou také režimy Pro a Race Pro, dvě odezvy na plyn, nastavitelná motorová brzda, asistent pro rozjezd do kopce a ABS stavitelné v pěti stupních, včetně brzdového asistenta zabraňujícího současnému přidání plynu.
Cestovně pojatý nabroušený čtyřválec od BMW už roky reprezentuje model S 1000 XR, a jeho poslední verze byla inovována už dříve a pochopitelně také splňuje Euro 5+. maximální výkon se shoduje s nahatým S 1000 R a superbike na vysokých zdvizích dává 170 koní v 11 000 otáčkách a točivý moment 114 Nm při 9 250 otáčkách, přičemž váží 227 kg.
Tyto modely by měly být na prezentaci přítomny a připraveny vyrazit na okruh. Mluví se také o možnosti vyzkoušet emkové verze, tak se nechme překvapit. Pokud vás něco zajímá, je možnost vložit dotazy, na které by měla prezentace nových čtyřválcových BMW najít odpověď.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Otázky a odpovědi
Dobrý den,
Dala by se nová verze kratšího rychlopalu použít na BMW s1000r rok výroby 21 ?Děkuji za odpověď.
Ahoj hrosiku10, vzhledem k tomu, že nejde jen o mechaniku, ale hlavně o další elektroniku a nastavení řídící jednotky atd. tak to možné není. Osobně si myslím, že i kdyby bylo mechanicky možné, tak to ostatní by byl problém. Jak se tedy dalo předpokládat, oficiální odpověď zní ne. Díky za dotaz.
Mě by zajímalo, proč není možné na M1000XR umístit kufry a jestli neuvažují o doplnění této možnosti. Takto je motorka ve svém využití silně limitovaná a moc mi nedává smysl si připlácet proti Sku s M paketem.....
S možností připevnění zavazadel by to bylo více univerzální a třeba Ducati to má.....
Ta motorka je zaměřením hodně do sportu a zadní podsedlovka a další řešení M 1000 XR, jako držák výfuku, pozice výfuku atd. jsou jiné než u S 1000 XR, a proto příprava na kufry není. Zatím to bude u verze M takto. Jinak mám podobný názor jako Ty a ta příprava na kufry by nebyla úplně špatná a dávala by mi smysl. Určitě by se to dalo nějak rozumně zakomponovat. Dík za dotaz a názor.
Jsou u R (ať M nebo S) přítomný znatelný a nepříjemný vibrace v řidítkách, jako u loňskejch modelů, nebo se jim to podařilo vyřešit?
Ahoj Biker_xx, díky za dotaz. Vibrace jsou znát, ale při okruhovém ježdění jsem je nevnímal tak intenzivně.
Bude možnost si S1000RR objednat i bez těch hnusných křidélek? Den design nemohu zkousnout. Bez nich by to byla nádhera.
Tobě se nelíbí? Ale chápu, každý to máme jinak a jednomu se líbí holky a druhému naopak vdolky. Ale teď vážně, ty aerodynamická křidélka jsou součástí kapotáže a plní své poslání, tedy přítlak předku mašiny. Při rychlosti 300 km/h je to dokonce 23 kg, při 150 km/h cca 6 kg. Takže jedině, že bys nechal promluvit flexu. Díky za dotaz Petře
Ahoj Vláďo,
já bych se chtěl zeptat, na kolik minut bys odhadoval životnost takového strejce, jako jsem já, pokud by si jeden z těch strojů pořídil a snažil se využít jeho potenciál.
Užij testování a šťastný návrat domů!
Jakýpak strejc? :-) Na takové peklomašině omládneš minimálně o dvacet let a pokud se budeš snažit využít jeho potenciál na okruhu, životnost bude hooodně dlouhá. V provozu už by tohle tvrzení platit úplně nemuselo. Jsou to fakt rakety! Dobře si pamatuju, když jsem předloni na test vyfasoval M 1000 R a jezdil po silnicích. Tam jsem si říkal, jestli první, o co přijdu budou „jenom“ papíry? Jsou to fakt bestie, nicméně při trošku sebekázně se dají zvládnout, nikoliv maximálně využít jejich potenciál. Osobně si myslím, že to dokáže jen hrstka vyvolených, s Toprakem v čele…