motopoint_unor_shad




Testujeme čtyřválcové BMW ve Španělsku

Značce BMW vyjel vytoužený mistrovský titul neskutečně rychlý Turek Toprak Razgatlioglu na superbikovém závodním speciálu M1000RR. To je pro BMW obrovskou satisfakcí a zároveň obrovskou motivací do budoucna, ale také skvělou reklamou pro nabušené sériové čtyřválce na okruhy i do běžného provozu. Naše redakce si ve Španělsku vyzkouší nové S 1000 R, S 1000 RR a S 1000 XR a možná dojde také na ostřejší emkové verze.

Obrovský výkon řadového čtyřválce BMW využívá hned několik silničních modelů různých kategorií. Nekompromisní superbike S 1000 RR, hyper naháč S 1000 R a hyper cesťák S 1000 XR, ovšem zapomenout nemůžeme ani na ostřejší verze pro fajnšmekry v podobě karbonových modelů M.

 Všechny tyto sportovní bestie jsou nabušeny elektronikou, která obhospodařuje nejen distribuci obrovského stáda koní, ale také kompletně stavitelný podvozek. Dovolím si tvrdit, že stádo plnokrevníků a obrovský sportovní charakter ostrých baworáků dokáže využít jen hrstka špičkových jezdců, a proto budu hledat odpověď na otázku, zda se na litrech dokáže svézt a bavit běžný smrtelník, který si je může koupit a dál konfigurovat podle libosti. Budou to agresivní mezci nebo dokážou ukázat i lidskou tvář a dovolí okruhovou zábavu pro širokou veřejnost?

Řadový čtyřválec se musel popasovat s předpisy Euro5+ a po úpravách se hyper naháč S 1000 R může pochlubit výkonem 170 koní při 11 000 ot./min. a točivým momentem 114 Nm při 9 250 ot./min. Inovací je vícero a podrobnosti se dočtete v tomto článku. Já jen připomenu upravenou charakteristiku kontroly trakce, zkrácený převod, vylepšené rychlořazení nebo kratší rychlopal. Nové nahaté erko zásadním způsobem změnilo výraz a sáhlo po symetrické dvojici ledkových světel, které vypadají fakt skvěle.

Superbike S 1000 RR se pyšní pekelným výkonem 210 koní při 13 750 ot./min. a točivým momentem 113 Nm při 11 000 ot./min. Výkon se u nového erera dávkuje pomocí kratšího rychlopalu, který zkrátil dráhu dokonce o 14°a tím bude asi mnohem více zaměstnána elektronika a upravené nastavení kontroly trakce. Charakteristickým prvkem jsou aerodynamická křidélka, která řeší větší přítlak předního kola a už v rychlosti 150 km/h tlačí 5,9 kg a v rychlosti 300 km/h dokonce 23,1 kg. Sériovou záležitostí jsou také režimy Pro a Race Pro, dvě odezvy na plyn, nastavitelná motorová brzda, asistent pro rozjezd do kopce a ABS stavitelné v pěti stupních, včetně brzdového asistenta zabraňujícího současnému přidání plynu.

Cestovně pojatý nabroušený čtyřválec od BMW už roky reprezentuje model S 1000 XR, a jeho poslední verze byla inovována už dříve a pochopitelně také splňuje Euro 5+. maximální výkon se shoduje s nahatým S 1000 R a superbike na vysokých zdvizích dává 170 koní v 11 000 otáčkách a točivý moment 114 Nm při 9 250 otáčkách, přičemž váží 227 kg.

Tyto modely by měly být na prezentaci přítomny a připraveny vyrazit na okruh. Mluví se také o možnosti vyzkoušet emkové verze, tak se nechme překvapit. Pokud vás něco zajímá, je možnost vložit dotazy, na které by měla prezentace nových čtyřválcových BMW najít odpověď.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

hrosik10
Dotaz od hrosik10 položen 22.03.2025 16:39

Dobrý den,
Dala by se nová verze kratšího rychlopalu použít na BMW s1000r rok výroby 21 ?Děkuji za odpověď.

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.03.2025 18:14

Ahoj hrosiku10, vzhledem k tomu, že nejde jen o mechaniku, ale hlavně o další elektroniku a nastavení řídící jednotky atd. tak to možné není. Osobně si myslím, že i kdyby bylo mechanicky možné, tak to ostatní by byl problém. Jak se tedy dalo předpokládat, oficiální odpověď zní ne. Díky za dotaz.

mmbb
Dotaz od mmbb položen 23.03.2025 10:49

Mě by zajímalo, proč není možné na M1000XR umístit kufry a jestli neuvažují o doplnění této možnosti. Takto je motorka ve svém využití silně limitovaná a moc mi nedává smysl si připlácet proti Sku s M paketem.....
S možností připevnění zavazadel by to bylo více univerzální a třeba Ducati to má.....

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.03.2025 18:02

Ta motorka je zaměřením hodně do sportu a zadní podsedlovka a další řešení M 1000 XR, jako držák výfuku, pozice výfuku atd. jsou jiné než u S 1000 XR, a proto příprava na kufry není. Zatím to bude u verze M takto. Jinak mám podobný názor jako Ty a ta příprava na kufry by nebyla úplně špatná a dávala by mi smysl. Určitě by se to dalo nějak rozumně zakomponovat. Dík za dotaz a názor.

Biker_xx
Dotaz od Biker_xx položen 23.03.2025 22:56

Jsou u R (ať M nebo S) přítomný znatelný a nepříjemný vibrace v řidítkách, jako u loňskejch modelů, nebo se jim to podařilo vyřešit?

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.03.2025 18:05

Ahoj Biker_xx, díky za dotaz. Vibrace jsou znát, ale při okruhovém ježdění jsem je nevnímal tak intenzivně.

PetrJ81
Dotaz od PetrJ81 položen 24.03.2025 08:02

Bude možnost si S1000RR objednat i bez těch hnusných křidélek? Den design nemohu zkousnout. Bez nich by to byla nádhera.

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.03.2025 18:11

Tobě se nelíbí? Ale chápu, každý to máme jinak a jednomu se líbí holky a druhému naopak vdolky. Ale teď vážně, ty aerodynamická křidélka jsou součástí kapotáže a plní své poslání, tedy přítlak předku mašiny. Při rychlosti 300 km/h je to dokonce 23 kg, při 150 km/h cca 6 kg. Takže jedině, že bys nechal promluvit flexu. Díky za dotaz Petře

K167
Dotaz od K167 položen 24.03.2025 19:26

Ahoj Vláďo,
já bych se chtěl zeptat, na kolik minut bys odhadoval životnost takového strejce, jako jsem já, pokud by si jeden z těch strojů pořídil a snažil se využít jeho potenciál.

Užij testování a šťastný návrat domů!

Odpověď od Vláďa Novotný z 26.03.2025 18:25

Jakýpak strejc? :-) Na takové peklomašině omládneš minimálně o dvacet let a pokud se budeš snažit využít jeho potenciál na okruhu, životnost bude hooodně dlouhá. V provozu už by tohle tvrzení platit úplně nemuselo. Jsou to fakt rakety! Dobře si pamatuju, když jsem předloni na test vyfasoval M 1000 R a jezdil po silnicích. Tam jsem si říkal, jestli první, o co přijdu budou „jenom“ papíry? Jsou to fakt bestie, nicméně při trošku sebekázně se dají zvládnout, nikoliv maximálně využít jejich potenciál. Osobně si myslím, že to dokáže jen hrstka vyvolených, s Toprakem v čele…

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist