ktm_kveten




Test BMW R nineT: jaký je s Euro 5?

Euro 5 prý zabíjí motocykly. Naštěstí se tak nestalo v případě naháče od BMW. V Německu si řekli, že ekošílenství už bylo dost, anebo holt jen moc dobře vědí, jaký poklad ve své stáji mají. Pořád se totiž najde dost lidí, aby si pořídilo motorku, která umí pobavit a nepotřebuje vysoké zdvihy, našponovaný výkon a hafo elektroniky. U toho posledního bodu to tak platí na půl. Co je však podstatné, že NineT pokračuje dál ve svém životě.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na tomhle světě není nic jisté. Doba se zrychluje a existuje už jen pár věcí, kde si můžete říct: "Jo, to je dobrý, je to jako kdysi." Nechci tu zabředávat do staromilství a lamentovat, jak je všechno na prd. Chci jen říct, že R NineT je jedna z takových věcí, která vás dokáže pobavit, zavzpomínat, okouzlit něčím novým a získat si vás. Je to přesně ten motocykl, který se srdnatě pere s touhle dobou a tancuje na pomyslné linii starého a nového.

Pro kluky na západ přes hranice to ale byla určitě výzva. Mohli splnit Euro5 a bít se v prsa, hele, máme splněno, jsme dobrý, kupujte. Jenže oni se podívali lehce na podvozek, potom teda když už musíme mít ten elektronickej plyn, který se váže k Euro5, tak přibalíme na cestu i palivovou mapu Rain a Road. V příplatkové výbavě pak i režim ostřejší palivové mapy Dynamic. To ale není vše, najdeme tu systém ABS Pro s dynamickým brzdovým asistentem DBC pro ještě větší bezpečnost při brzdění v náklonu. Ten se stará o to, abyste při brždění současně nepřidali plyn. Nová je hlava válců, potažmo kryty hlav motoru a nový je design škrticí klapky. K designu ještě musíme zmínit nové LED blinkry v základu, LED přední světlomet, nově i s možností upgradu na adaptivní světlo s přisvěcováním do zatáčky. USB nabíjecí port najdete ve standardu a nakonec i nové lakování.

Není toho úplně málo, ale zase hovořit o tom, že nám „Najntýčko“ přetvořili na něco jiného, to taky ne. Pojďme se tedy spolu mrknout, jak se to všechno povedlo dát dohromady.

Vyzvedávat R NineT na test je takový malý svátek. Je spousta motorek, který vás nadchnou, ještě než jste na nich vůbec jeli. Zkrátka se zamilujete bezhlavě, ale často to nedopadne podle vašich představ. Ovšem, vyzvedávat tři roky po sobě stejný model a vědět, co vás čeká, má hodně co do sebe. Je to uklidňující a víte, že to prostě bude dobrý. Nemusíte spílat, že jste si to malovali jinak. Dnes ale samozřejmě přichází na řadu několik otázek. Bude Euro 5 předzvěst smrti? A co ten elektronickej plyn? Bude to aspoň trochu vibrovat? Co ten podvozek, nevyměknul až moc? V jádru věci jsem ale věřil, že BMW to nepodělá.

Když přijdete k motorce, je to takové lehké osvěžení předchozích ročníků a decentně zmodernizované. Přední LED světlomet svítí jasně bíle se zajímavou grafikou, budíky mají klasické číselníky, které jsou stále retro a uvnitř typicky obsahují displej s potřebnými informacemi. Listování v nich se děje za pomoci levého kolébkového ovladače na rukojeti. Na levém displeji najdete informace jako denní a celkové počítadlo kilometrů, aktuální dojezd na rezervu i navolení palivové mapy nebo informaci o intenzitě vyhřívaných rukojetí. Vpravo máte teplotu motoru, stav napětí baterie, průměrnou a aktuální spotřebu paliva, průměrnou rychlost a ukazatel zařazeného kvaltu. Pracoviště řidiče obsahuje i tempomat a vyhřívané rukojeti. Tyto dvě položky jsou společně s ostřejší palivovou mapou Dynamic součástí paketu Comfort za příplatek. Testovaný kousek stejně jako loni obsahoval nadstandardní lakování z programu Option 719. Letos však přicházejí nové barvičky. Ano, ve výsledku je to pořád klasické R NineT, jen lehce zmodernizované. Za mě rozhodně dobrý a za ten odvážný červený rám dávám velký palec nahoru.

Motor naskočí s klasickým cuknutím do strany a vy se jen usmějete. Vše je v pořádku. Není to škubnutí, jako tomu bývalo dřív, ale je tady a jsem za to rád. Podvozek se zdá být paradoxně malinko festovnější a od začátku se jeví jako víc pevný v kramflecích. Nově je zadní tlumení progresivní a výrobce mu říká WAD. Jde o hydrauliku, ne elektroniku a je už odzkoušený v jiných modelech značky. Tuhost se zde upravuje v závislosti na zatížení, kdy kvalitní asfalt znamená perfektní tuhost. Jakmile však prudce akcelerujete nebo drtíte špatnou silnici, tak žádné pohupování, ani to tolik nemlátí na tvrdo, zkrátka progresivní. Manuální nastavení předpětí pružiny tlumiče prostřednictvím otočného kola je pak součást standardní výbavy.

Pokud jedete pijánko, poznáte sotva rozdíly oproti dřívějšku. R NineT je sice možná malinko tužší, ale pořád to není přehnaně tvrdé. Rozdíl přijde, jakmile začnete zatápět pod kotel. Přední vidlice vede kolo pořád stejně přesně a z rodiny NineT je stále nejlepší. Zadní tlumení ale tolik nevymýšlí brikule na nekvalitním asfaltu. Není tak tvrdé a nepoddajné. Kdysi jsem použil slovní spojení, že Němci vyslyšeli Čechy, že tu máme na prd silnice a dnes se to celkem hodí. Ano, jsou určitě jemnější tlumení, ale při srovnání s předchozím modelem je tento Bavorák víc v klidu. Působí jako vyzrálejší motorka a ne, že se umí jen ztřeštěně pustit do vinglu. Dřív to totiž občas vypadalo, že jste sice spolu navázali perfektní vztah, ale jakoby majitel svému motocyklu až nezdravě důvěřoval. Ve vinglu, kterému předcházeli nerovnosti, jste si neohroženě přihasili z ilegálních čísel a vám z toho drncání tancoval zadek ještě na výjezdu. Tohle je částečně pryč. Není to ovšem tak, že by nové R NineT působilo daleko svěžejším dojmem. Je to jen o něco klidnější průjezd. Co se týká vláčnosti v ovládání, ta je tady pořád. Je to furt ten starej bombardér co jde do akce trochu pomaleji, ale jak roztočí vrtule a nabere tempo, má to koule.

Ten hukot, když se střemhlav ženete lesem a pod vámi to duní, se neomrzí. Mezi nohama se vám pohupuje těžký kalibr a brzo to vypadá, že snad opravdu nějakou nálož vypustíte. Aby ne, když motor má stále ten stejný drajv 116 Nm v 6 000 ot./min. Ingot sice přišel o jeden kW, takže letos má 109 koní, ovšem zas je najdete o 500 otáček dřív na hodnotě 7 250 ot./min. Co je však zajímavější, je jeho projev. R NineT je uhlazenější, ale v tomto případě bych snad raději řekl, že točivější. Okolo 5 000 otáček má letos větší chuť do života a tahle jeho radost neuvadá ani za hranicí sedmi tisíc. Má ovšem stále ty jeho charakteristické vibrace a se stoupající zátěží mají i letos sílící tendenci. Řidič vnímá, že tu vibrace jsou a to jak do rukojetí, tak do sedla i stupaček, jsou však o něco jemnější. Není to ale tak, že by se charakter utlumil. Zároveň je totiž motor točivější a ve vrchu, kdy ho ženete za 7 000 ot./min. se dnes cítí líp. Pamatuji, jak jsem loni často rezignoval před maximálními otáčkami a raději tam poslal další kvalt. Teď si s radostí podržíte menší rychlostní stupeň a do vinglu si sklepnete jen o jeden kvalt a často ani to ne. Tohle je moc dobrý. Tady už jsme opravdu lehce za pomyslnou hranicí tenké linie, staré školy a moderního pojetí. Vypadá to, že tento někdy těžce dýchající letitý boxer jen neudržuje svoji kondici, ale pacholek se postavil letos znovu do ringu a jeho výbušnost je ještě lepší. Bravo BMW!

Trenéři R NineT totiž upravili nové hlavy válců pro správné víření směsi, a tím pádem je lepší a čistší spalování. R nineT má plynulejší výkonové křivky se strmějším nástupem mezi čtyřmi a šesti tisíci otáček. To říká BMW. Já říkám, umí se rozparádit ještě víc. Jeho projev je ale vyzrálejší i v klidném tempu. Na palivovou mapu Rain se opravdu zjemní do maxima a přes nový elektronický plyn se krásně převaluje i nad 2 000 otáček. Tohle však umí i Dynamic, tedy příplatkový a nejostřejší režim.

Kultivovanost se totiž neztrácí přepínáním na ostřejší palivové mapy a nový plyn u mě zabodoval. Kromě optimalizované, rozuměj ostřejší, odezvy plynové rukojeti u Dynamicu dostanete i chytřejší kontrolu trakce a elektronickou kontrolu brždění motorem pro redukování nechtěného zablokování kola při podřazení. Co je ale nejlepší, že ostřejší reakce na plyn krásně koresponduje s kultivovanějším a točivějším projevem motoru. Popravdě, nikdo přece nechce ostřejší reakci na plyn, co se neumí popasovat s vibracemi ve vrchním spektru otáček. Letošní elektronická výpomoc se tedy zjevně vyplatila. BMW nám ukazuje, jak z minima vytěžit maximum. Letošní upgrade se dotkl i ABS Pro systému, který spolupracuje s asistentem DBC. To abyste si při brždění zároveň nepřidali nechtěně plyn. Kontrola trakce, vypínatelná na rukojeti jedním stiskem, se přenastavuje automaticky s ohledem na zvolenou palivovou mapu.

A co na to všechno "staré" brzdy? Naprostá dokonalost. Jedná se o jedinou položku, na kterou se nesáhlo a popravdě nebylo potřeba. Bremba jdou okamžitě do akce a já prostě mám rád tu jejich bezprostřednost. S nimi je radost si najíždět do vinglu, lehce si poupravit stopu, nebo jen i taková blbost jako pomalu dojíždět ke křižovatce. Ta jemnost, odhad vzdálenosti a odezva na váš stisk je jedním slovem perfektní. Navíc, když vidím, co se na silnici pohybuje za jelita, tak tyhle brzdy mi dodávají pořádný kus větší jistoty, že spoustu věcí zvládneme. Není to ale nic přehnaně sportovního, z čeho byste měli mít respekt. Je to jen další a rozhodně ne poslední dílek skládačky. Klidně jsem s brzdami mohl test začít a ničemu by to nevadilo.

Pokud už jsem zmínil, jak mohou být brzdy všestranné, kdy je v jeden moment drtíte, potom jen popojíždíte mezi kolonou a říkáte si, že tohle je skvělý univerzál, tak se na R NineT mrkněme po všech stránkách. Zrcátka se prostě třesou, respektive obraz co se děje za vámi. A je jedno, v jakých otáčkách se zrovna pohybujete. Pamatuji, že nejsportovnější R NineT Racer, který už není v nabídce, těžil z uchycení zrcátek na kapotě a vibrace se do nich tolik nepřenášely. Spotřeba paliva se mi pohybovala okolo 6 litrů, když započítáme jízdu i v tom největším fofru, tak nepřekročí dlouhodobý průměr 7 litrů. Hlavy válců z motoru vytrčené do strany hodnotím jako bývalý nehodář, že mohou za určitých podmínek ochránit nohy řidiče při nárazu.

Pohodlí řidiče je příkladné. Napoprvé se vyhupnete do sedla a sedíte trochu moc nahoře, ale po několika kilometrech se sžijete a každé další nasednutí je příjemné. Řídítka jsou krásně roztažená a intuitivní ovládání je zaručeno. Jinak vláčnost od podvozku vypadá napoprvé všelijak, ale rozhodně ne jako bleskurychlý sportovní naháč, což je vlastně dobře. Univerzálnost je tu na prvním místě. Chcete jet rovně po dálnici? Stabilita je perfektní. Máš zálusk vykroužit pár perfektních vinglů? Přidej trochu snahy, přitiskni se, sevři nádrž a zatlač na řídítko a je to tam. Jedeš pijánko do práce ráno v hustém provozu? Užij si tu pohodlnou jízdní pozici a motor, který se sbírá krásně od spodu. Je fajn, že tady nejste moc zaboření hlavou dolů, a tak o provozu víte celkem hodně dopředu. V momentě kdy začnete tahat, pak uvolněná pozice nevadí a vy se krásně pohybujete po sedačce ze strany na stranu. Rychlé sportovní tempo, kdy jste natlačeni nad přední kolo, nelimitují ani pohodlně umístěná řídítka. Ano, sedlo je trochu tvrdší, ale fošna to není. Vibrace tu jsou, ale ty správné, které neobtěžují ani při delší konstantní jízdě po dálnici, kdy jste v jedné poloze. Adaptivní světlomet není špatný, nic jsem od něj neočekával, ale na osvětlení cestovních modelů to má daleko. Nicméně, je na vás, zda za něj necelých 5 000 Kč dáte. Designově je stejný jako ten základní.

Náš tip

BMW R nineT vs. Triumph Speed Twin: Bitva o Británii

R NineT už tu je s námi skoro 9 let a co se změn týče, jde letos o největší zásah. Nejprve to byly štelovatelné tlumiče vpředu, pak facelift přinesl retro přístrojovku, frézované díly a jiné detaily, které však výrazně nezměnily charakter jízdy. Proto jsem přistupoval k tomuto testu tak trochu v rukavičkách a otázka zněla: „Co provede Euro5 s jízdou jako takovou?‟  Vůbec nic. Naopak se mi tento poslední model jeví jako krásně vyvážený stroj. Nepotřebuji na něm mít všechno jako má náš testovací kousek, v garáži bych si na něj určitě udělal místo. Nové R NineT je tedy ve skvělé formě.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Univerzálnost motocyklu jako celku
+ Euro5 splněno, R NineT ještě lépe vyladěno
+ Motor se zjemnil, ale nepostrádá charakter
+ Brzdy mají cit i sportovního ducha
+ Možnost úprav, které ostatní výrobci nenabídnou


- Na dálnici vás nic neochrání
- Sedlo je z těch tvrdších


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 115 Kč od 8 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist