yamaha_brezen




První svezení na BMW S 1000 XR: Zkrocení zlé ženy

Vzpomínáte si na to pozdvižení, když BMW pustilo do světa první litrové XR? Já ano a po prvním sklouznutí jsem okamžitě souhlasil s tvrzením, že se mi pod zadek dostal čistokrevný superbike na vysokém podvozku. S letošním rokem na scénu přišla nová generace a my jsme si ji krátce proklepli na španělských klikaticích nedaleko Almérie. Jak se nám líbila a jestli nezůstala předchozí generaci nic dlužna, na to odpoví tento článek.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Šéf projektu S 1000 XR se nechal slyšet, že vývoj nástupce předchozí povedené generace je vždycky velmi obtížný a provést změny většího či menšího charakteru, aby ten nový byl lepší v každém ohledu, dá pořádně zabrat. Při vývoji nového XR se tým inženýrů soustředil na zvýšení rozsahu mezi sportovními a cestovními předpoklady a také na nárůst dynamiky díky snížení hmotnosti.

Nově vyvinutý řadový čtyřválec vychází ze základu superbiku S 1000 RR, ovšem má upraveny převodové poměry, zvýšil se jeho výkon ve středních otáčkách a jiný je například profil vačkové hřídele. Maximem o pět kilo lehčího motoru je 165 koní při 11000 ot./min. a 114 Nm při 9250 ot./min. Jen pro zajímavost, pohotovostní hmotnost nového S 1000 XR 2020 je 226 kg a to znamená, že je u něj lepší poměr výkon vs. hmotnost o nějakých 6%. Převodovka má tradičně šest stupňů, přičemž čtvrtý až šestý stupeň jsou delší a konkrétně šestka o 8%, což vyhovuje delším přejezdům a ve finále by se mělo projevit i na nižší spotřebě. Litrové XR má stále dvacetilitrovou nádrž a sedlo leží ve výšce 840 mm nad zemí. Komu by tato výška nevyhovovala, má možnost objednat vyšší sedlo 860 mm nad zemí a nebo naopak nižší 820 mm nad zemí. Pokud je i takové sedlo stále vysoko, nabízí se alternativa v podobě snížení podvozku a pak se dostane do nejnižší polohy 790 mm nad zemí, takže vyjde vstříc i menším postavám.  

Lehčí hliníkový rám s montovanou podsedlovkou je kompletně přepracovaný a došlu u něj k pozměnění geometrie. Kromě toho disponuje jinou tuhostí a pružností, zúžil se v oblasti nohou, do jisté míry také ovlivňuje jízdní pozici, která je situována více na přední kolo a zároveň se podílí na snížení vibrací. Nová zadní kyvka je dokonce o 1,6 kg lehčí a podobné je tomu u sedmnáctkových pětiparskových kol, které svou váhu redukují o 1,8 kg, což by se v praxi logicky mělo projevit na lepší ovladatelnosti.   

Elektronické pérování Dynamic ESA je sériovou záležitostí a zdvih předku i zadku je shodných 150 mm. Předpětí zadního pérování lze nastavovat podle zatížení a jezdec má na výběr, zda jede sólo, se spolujezdcem a nebo s bagáží. Existuje ale také příplatková verze Dynamic Esa Pro s jinou charakteristikou pérování, ale i automatickým nastavení předpětí podle zatížení motorky. Elektroniky je na novém S 1000 XR sakra hodně a nemohou chybět jízdní režimy, kontrola trakce, zatáčecí ABS, kontrola wheelie nebo motorová brzda. Zapomenout nemůžu ani na adaptivní světla, které si podle jízdy a náklonu dokáží posvítit do zatáčky a celkem zajímavá je informace, že se světla pro nové BMW vyrábějí na Slovensku. Co se praktických detailů týče, tak elektrická zásuvka si našla místo vedle přístrojovky, za krkem řízení máme k dispozici alespoň malou schránku, pod sedlem spolujezdce je zhruba 1,5 litrové místo na lékárničku s vestou a plexi štítek se nastavuje mechanicky do dvou poloh.

Základní jízdní režimy jsou tři, tedy Rain, Road a Dynamic a jejich charakteristika maximálně odpovídá názvu a liší se nastavením kompletních elektronických asistentů. Například u režimu Rain je redukován točivý moment na první tři kvalty a mírnější je odezva na plynovou rukojeť. Kontrola trakce disponuje maximálním účinkem, elektronika maximálně dohlíží na zamezení zvedání předního kola, účinek ABS je na nejvyšším stupni a pérování nastaveno v komfortním režimu Road. Režim Dynamic je přesným opakem a elektronika je nastavena na zhruba na střed, takže je to maličko více o rukou pilota. Poněkud silným šálkem kávy je příplatkový režim Dynamic Pro, který se aktivuje pomocí „štekru“ pod sedlem a alespoň z mého pohledu si po právu zaslouží název Dynamic, protože disponuje minimálním zásahem elektroniky, což dovolí například divoké lítání po zadním a brzdění víceméně bez zásahu ABS. Nejlepší na něm je ale skutečnost, že všechno lze podle libosti nastavovat a tím si XR přizpůsobit k obrazu svému. Zde je to o rukou jezdce téměř stoprocentní.

Nové S 1000 XR převzalo pořádnou nálož elektroniky ze superbiku S 1000 RR a objevuje se u něj vůbec poprvé například motorová brzda (MSR), wheelie kontrola (DCT), dynamická kontrola brzdění, kdy systém rozpozná krizové brzdění a sám deaktivuje plyn a pomůže si přibrzděním zadního kola ke zkrácení brzdné dráhy (DBC) nebo asistent rozjezdu do kopce (HSC). Na rovinu říkám, že po prezentaci mám hlavu jako pátrací balón a netrpělivě vyhlížím první svezení, abych se přesvědčil, že je to stále jenom motorka a za jízdy to není takovou kovbojkou, jako když si prohlížím tabulky specifikující elektronické asistenty. Budu teď předbíhat a jedním dechem dodám, že po první rundě jsem v klidu a na tváři mám spokojený výraz.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

 

Jak známo, BMW vždy nabízí moře konfigurací, příplatkové výbavy a příslušenství. Základní jsou tři balíčky, a to Touring Package za 11.368 Kč obsahující přípravu navigace, centrální stojan, bástry a držák kufrů. Tady se musím zastavit, protože BMW přichází u XR s uchycením kufrů, který jim dovolí lehký pohyb a tím přispívá k lepší stabilitě za jízdy. Dalším balíčkem je Dynamic Package za 32.782 Kč, obsahující režim pérování Dynamic ESA Pro, rychlořazení, bezklíčový systém, vyhřívané rukojeti a tempomat. Ten bych volil já hlavně díky pérování Dynamic ESA Pro a rychlořazení. Posledním balíčkem je Carbon Package za 44.943 Kč a ten XR pořádně vyšperkuje. Z originálního příslušenství zmíním například různé sady kufrů, různě vysoká sedla, padací protektory, plexi štítky, navigaci nebo třeba alarm. Samozřejmostí je kolekce oblečení speciálně pro model XR a myslí jak na pány, tak dámy. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist