Malé adventury: BMW G 310 GS vs. Suzuki V-Strom 250

Kapitoly článku

Na tyto dva motocykly a redakční test jsem se opravdu dost těšil. Po delší době jsem se dostal k opravdu nezáludným maloobjemovým motocyklům, které jsou určeny pro začínající jezdce, případně jako rychlá alternativa na každodenní práci v podstatě kamkoliv a pro kohokoliv.

Buď vše, nebo nic, tak já vnímám osobně po prvním usednutí malé GS od BMW. Jednoduchá stavba a celkově minimalistické pojetí podpořené docela živým „jednobuchem“, který cvičí nahoru-dolů přesně tak, jak potřebujete. Široká řídítka, pocitově krátký stroj a dobrá ovladatelnost, to jsou první postřehy. Na první usednutí zaujme navíc snad jen kompletně sdružený LCD panel s kontrolkami po obvodu. Jinak je to strohá jednoduchost a účelnost, která však nemusí za všech okolností samozřejmě vyhovovat všem.

Naproti tomu pokud si přesednu na Suzuki, připadám si přes menší objem a nižší výkon po pár metrech jako na stroji s dospělejším charakterem. Hlavním důvodem proti naproti postavenému BMW bude i volba motoru. Zde padla na čtyřdobý řadový dvouválec, který disponuje plynulejším zátahem. Vše potom umocňují detaily jako vyšší plexi či na první pohled mohutná kulatá svítilna nebo výbava v podobě integrované zásuvky. Co je naopak na první usednutí spíše vnímáno z mého pohledu negativně, jsou výrazně užší řídítka a na moji vcelku standardní výšku 182 cm relativně málo místa pro nohy od sedla ke stupačkám.

Z hlediska vývoje jdou motocykly za svým cílem poněkud odlišnou cestou. U BMW je zde jasná vazba na dříve představený model G 310 R vyráběný v Indii. Malé GS má svůj původ podobný, ale vzhledem k určení došlo ke změnám na podvozku, má odlišné tlumiče a vpředu 19“ kolo. Vzhledem k příslušnosti do řady GS byl také do značné míry patřičně upraven celkový design a některé detaily. V základním provedení nalezneme navíc jen minimalistický prostor pod sedlem na pár drobností a nářadí. V případě potřeby musíte vše v oblasti zavazadel dohnat dodatečnou montáží kufrů za příplatek. U takto koncipovaného motocyklu to však není nic, co by nás mělo příliš trápit. Důraz je zde kladen spíše na přímou akci, jednoduchost a praktičnost použití tady a teď, na kratší trať bez výraznější ambice dosáhnout příliš vzdálených destinací. Na to mají u BMW přeci jen jiné specialisty v nabídce. Vše je dobře dotaženo do nejmenšího detailu a funguje přesně tak, jak bych od takto koncipovaného stroje očekával. Za relativně slušné peníze člověk dostane adekvátní porci zábavy pro každodenní použití, či práci a pojížďky po nezpevněné cestě ve vašem okolí.

Žízeň po bezprostředním dobrodružství je u G 310 GS díky obrácené vidlici s průměrem 41 mm na 19“ kole a zadnímu tlumiči s docela dlouhým zdvihem přeci jen o trochu větší než u Suzuki. Tento motocykl je oproti zde přistavené konkurenci přeci jen více enduro a v kombinaci s jednoválcovým motorem je tak oproti V-Stromu na běžné silnici o trochu více neklidný. Lehce se potápí při razantnějším brždění, ale na nezpevněném povrchu je to spíše přidanou hodnotou. Nějakou tu šotolinovou cestu a nerovnosti zvládne bez větších problémů a navíc je to slušná zábava. Samostatnou kapitolou je u BMW jednoválcový motor. Agregát o objemu 313 cm3 disponuje výkonem 25 kW (34 k) a od cca 6000 ot/min se začíná probouzet docela k životu. S tím přichází také typické vibrace ve vyšších otáčkách. Pro svižnější jízdu je třeba neváhat příliš při řazení a držet motor neustále pěkně pod krkem. Na delší výlety budete hledat spíše jinde, ale na cestu do nejbližšího města, na polňačky kolem komína a k nahánění sousedových koz je to ideální nezáludný a jednoduše zábavný společník. Ve větším rozletu vás přibrzdí jen 11litrová nádrž, která vám při spotřebě kolem 4,3 l /100 km dovolí právě tak trochu té zábavy na odpoledne, ale nikdo se zlobit určitě nebude. Ve výbavě nechybí pěkně zubaté stupačky a možnost vypnout vzadu ABS. Malinko na škodu může být snad jen plastový kryt motoru, ale na druhou stranu v tomto podání a ambicích bude i tak vše stále v normě a bezpečí. To možná více mě už mrzela absence možnosti si nastavit páčku přední brzdy, kde mi její poloha úplně nevyhovovala. Navíc brzdy samotné, hlavně tedy ta vzadu, se měly opravdu co ohánět, aby vše krotily s náležitou razancí a přehledem. Co nedoženete technikou, musíte hrubou silou a rozumem a zde to platí dvojnásob. Jedno je jisté, o zábavu bude vždy a všude s tímto motocyklem postaráno. Nudit vás rozhodně nebude.

 Naproti tomu Suzuki vychází technikou ze sportovně střižené malorážky GSX250R. Zde však nezapře jasnou příslušnost minimálně kapotáží k celé řadě V-Strom. V evropském podání tedy tak trochu mate tělem a výbavou. Tento motocykl je totiž původně určen především pro asijský trh, kde jsou vzhledem k daním z luxusu maloobjemové motocykly velice žádané a v kurzu. S tím ruku v ruce jde i výbava, která je na danou objemovou kategorii stroze řečeno velkorysá. V Evropě máme tento stroj především na žádost německého trhu. Původní obchodní určení nám tak dopřálo i u nás slušnou výbavu, ale na druhou stranu oproti soukmenovcům z řady V-Strom i poněkud odlišný design, který je umocněn především jinou podobou předního světla. Z výbavy zde nechybí centrální stojan, tovární příprava pro dodatečné kufry či již zmiňovaná elektrická zásuvka. Pod sedlem je o trochu více místa než u G 310 GS. Daní za svůj původ mohou snad tak jen být standardní 17“ kola či užší řídítka, která budou vyhovovat spíše menším postavám.

O chlup čitelnější než u BMW je přehledný inverzní LCD panel, který je lépe vidět na ostrém slunci. Oproti zde postavené přímé konkurenci potěší rovněž klasický kovový kryt motoru. Stupačky jsou klasické s hlásiči náklonu. Příkladná je elasticita motoru, méně potěší zvukový projev, který je spíše ospalý a nevýrazný. Tento V-Strom se jeví jako ideální společník pro každodenní dřinu a jízdu po městě. Motor má lineární nárůst výkonu, výrazně nevibruje a v rozmezí 3500-6000 ot/min reaguje velice plynule a čitelně. Trochu o sobě dá znát až v mezních hodnotách, ale tam v podstatě veškerá legrace končí. Oproti BMW je zde asi o chlup přesnější převodovka a velice zlehka jde rovněž spojka. Jednotlivé rychlostní stupně jsou spíše kratší, ale pokud půjdete na jízdu s rozumem, bohatě se vám motocykl odvděčí. Suzuki stejně jako konkurent od BMW disponuje ABS, zde však bez možnosti vypnutí. S pohotovostní hmotností 188 kg se mají brzdy co otáčet a přední kotouč je tak třeba často podpořit k patřičným výkonům razantněji i zdaní brzdou. K dobru jim budiž jejich nezáludnost a dobrá čitelnost. Celkový dojezd je vzhledem k 17l nádrží docela slušný i s ohledem na celkovou spotřebu, která se mi v testu ustálila na 3,7 l /100 km. Oproti BMW působí V-Strom přeci jen o trochu více cestovním dojmem.

Zatímco GS působí z této dvojice celkově rozevlátějším a agresivnějším dojmem, Suzuki je více za klidnou sílu a bude spíše budit pocity bezpečného korábu a klidného společníka. BMW je zkrátka z této dvojice, pokud to tak lze říci, víc offroad. Obě však padnou velice rychle do ruky a mnohé jistě odpustí. Nováčka obě každopádně potěší a možná i naučí, protřelého jezdce uspokojí jako univerzál a rutinér pro každodenní použití, i když v každém případě s trochu jiným přístupem. Z hlediska servisu se sluší ještě říci, že od 1. 8. 2018 je na BMW aplikována automaticky tříletá záruka, kterou je možno prodloužit až na 5 let bez omezení nájezdu km.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 162 Kč od 18 uživatelů.

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist