Honda CB 300R vs BMW G 310 R: Poslušná vs. dospělý

V kategorii takzvaných „ádvojek“, tady motorek, k jejichž pilotování vám stačí řidičské oprávnění A2, to začíná pořádně vřít. V téhle divoké vodě letos přibyla jedna dravá štika s okřídleným logem a označením CB 300R. Jak si poradí s bavorským naháčem stejné objemové kategorie, který svou premiérovou sezónu zažíval loni? Vytáhneme tvrdá data a neuchopitelné pocity.

Honda CB 300R vs BMW G 310 R: Poslušná vs. dospělý

Kapitoly článku

Pokud jste dovršili 18 let a v kapse se vám hřeje čerstvě získaný "řidičák" A2, jistě se poohlížíte po nějaké mašině, se kterou můžete vyrazit brázdit české silnice. Malorážky s objemem 300 ccm jsou jistě lákavou volbou hlavně pro začínající motorkáře. Nabídnou totiž snadné ovládání, dostatečný výkon a hlavně velkou porci zábavy. My jsme proti sobě postavili BMW G 310 R a Hondu CB300R.

Je libo moderní klasika nebo retro styl?

Oba stroje se na první pohled liší svým provedením. Zatímco Němci vsadili na modernější design, který rozhodně neurazí, ale zase také nijak výrazně nevybočuje z řady, Honda zkusila retro provedení. Kulaté světlo naháči sluší a abyste poznali, že se jedná o novou mašinu, je vybaveno LEDkami. Už tento aspekt může výrazně rozdělit zájemce o tyto stroje. Osobně více prahnu k řešení od BMW, líbila se mi i zlatá barva vidlic.

Honda CB300R je trochu skromnější v barevném provedení, protože kromě nádrže a bočního krytu je celá zahalena v černé barvě. Nádrž může být podle barevné varianty také tmavě šedá nebo stříbrná. BMW G310R je o poznání barevnější – ať už jde o zlaté vidlice, boční kryty nebo i barevnější nádrž v případě dvou dalších barevných variant (bílá či modrá).

U obou mašin se musíme smířit s nepěkným řešením držáku SPZ, který v obou případech kazí design motocyklů. U Hondy je svislá část ještě o něco delší. Pod sedlo dáte opravdu jen to nejdůležitější jako lékárničku, maximálně tak ještě peněženku, telefon, nebo nějakou powerbanku. A to u obou motorek. Troufnu si tvrdit, že kolem a kolem bude Honda CB300R bodovat designem u více zájemců. Ale vždy jde o vkus.

Digitální přístrojovka i s nápovědou, kdy přeřadit

Oba motocykly jsou vybaveny digitální přístrojovkou, která zobrazuje to nejdůležitější. Jako by obě fabriky věděly, že budou stát proti sobě, tak udělaly opačný způsob zobrazení – zatímco Japonec zobrazuje údaje světle do tmavého pozadí, u BMW je to naopak. S čitelností jsem neměl problém ani v jednom případě, a to i za přímého slunce, což oceňuji. Stejně tak i náklon a "dostupnost" očím byla v pořádku. Údaj hodin je v obou případech zobrazen mimo zbytek menu a není se k němu tedy potřeba dostat nějakým proklikem přes jiné položky.

BMW u mě vedlo tím, že zobrazuje i zařazený rychlostní stupeň, což zejména začínající jezdci jistě ocení. Honda CB300R disponuje zase stopkami, ale je otázka, jak moc jsou v praxi využitelné – já je nevyužíval. Oba motocykly vás upozorní na moment, kdy je dobré přeřadit. Vtipná situace nastala, když jsme si se Zajochem stroje prohodili a přijeli do první křižovatky. Místo zapnutí blinkru jsme oba zatroubili, jako bychom se vzájemně upozornili na rozdíl u obou mašin. Tlačítko klaksonu a blinkrů je totiž prohozeno.

Rychlost si musíte zasloužit. Ale o to víc baví

Kdo chová pod zadkem desítky koní a je zvyklý, že když prostě otočí rukojetí, poletí dopředu, by tady byl zklamán. U třístovkových malorážek si zrychlení a svižnou jízdu musíte zasloužit. Nepřijde jen tak sama. V praxi to znamená, že oba motocykly nejvyššího výkonu a kroutícího momentu dosahují okolo 8 tisíc otáček a do 6 tisíc je to v obou případech opravdu jen vyhlídková jízda. Ale to mě moc baví. Zatímco u své dvanáctistovky moc neřeším, co mám zařazeno, tady pro svižnou jízdu musíte být přesní.

Na volnoběh zní oba motocykly podobně jako traktůrek pro sekání trávy, ve vyšších otáčkách se v nich ale probouzí hravost. V podání zvuku ale vede BMW na plné čáře, hlavně když digitální "ručička" překročila zmíněných 6000 otáček. A jak to jede? Adekvátně k 300 ccm a výkonu okolo 25 kW. Jinými slovy – užijete si svižnější jízdu, pokud budete z motoru ždímat vše, co se v něm nachází. BMW mi přišlo o něco živější a zátah od 6 tisíc malinko vyšší. Odpovídá tomu i pár koníků a točivého momentu navíc. Nevím proč, ale točení do vysokých otáček u těchto malorážek má něco do sebe a člověka to strašně baví. A nemusí být ani začínající jezdec. Spotřeba je u obou motorů srovnatelná a při klidnější jízdě se dostanete na 3,5 litru.

Jednobuchy trochu sužují vyšší vibrace motoru, které se přenáší na jezdce a případně i spolujezdce. V obou případech jsou cítit vibrace do nohou od stupaček, které přichází ve vyšších otáčkách. Není to sice žádné drama, ale může to při prvních jízdách překvapit. U BMW G310R jsem po hodinové projížďce cítil mírné mravenčení i v pravém zápěstí.

Chování motorů bylo vcelku vyrovnané a nebudou rozhodně důvodem ke koupi jednoho či druhého motocyklu. Rozdílem však byla pro mě převodovka. Na Hondu jsem sedl, kopl jedničku a bez problémů začal polykat kilometry, aniž bych nad něčím přemýšlel. U BMW to tak snadné ze začátku nebylo. Trefit na křižovatce neutrál bylo najednou o poznání těžší než u jiných strojů (a to se začínajícím jezdcům tolik líbit nebude) a do řazení jiných kvaltů jsem musel motorku trochu přemlouvat. BMW G310R prostě více svědčilo, pokud jsem řadil větší silou a moc s převodovkou nemazlil. Na Hondě CB300R jde vše krásně s japonskou lehkostí.

Ovladatelnost a hravost zabaví i zkušené jezdce

Ostřílení motorkáři s letitou praxí asi jen sotva sáhnou po stroji s tak malým motorem, ale má to rozhodně něco do sebe. Vždyť hmotnost obou motocykl s natankovanou nádrží se pohybuje okolo 150 kilogramů. To spolu se sportovnějším provedením zajistí velice snadné ovládání, které oceníte nejen ve městě. Kličkování mezi nástrahami v Praze i protahování se kolonou je až nebývale snadnou disciplínou. Ani jeden ze strojů ale nechce být jen městským přibližovadlem a vytáhnout jej můžete i na svižnější jízdu do hezkých zákrut.

Svůj srovnávací test jsem začínal s BMW G310R a po výměně za Hondu mi přišlo, že mi německý stroj sedl o něco lépe. Pokládání do zatáček i dávkování motoru a brzd mi bylo trochu sympatičtější. Ani po skončení testu jsem však nebyl schopen vyslovit výrazné rozdíly a jsem přesvědčen, že jsou v tomto aspektu oba motocykly srovnatelné. Podvozek je v obou případech velmi dobrý a nerovnosti tlumí zdatně. Možná jen série výmolů za sebou dokáže stroje trochu rozhodit. V tom ale bude hrát roli nízká hmotnost. Tady se asi neobejdete bez svezení a vyzkoušení, která mašina sedne lépe.

Lehoučké stroje brzdí skvěle a v nepříznivých podmínkách může pomoci i ABS. Začínající jezdci ocení plynulé dávkování (žádný kousavý nástup). I tak bylo BMW v tomto ohledu možná o něco hodnější. Ale jak jsem zmínil, ani v jednom případě nečeká na nezkušené jezdce past.

Na BMW můžete vozit i spolujezdce, na Hondě jen jednou

V případě posedu u mě trochu vedla Honda CB300R, kde jsem sedl, a začal jezdit. Za řídítky Japonce jsem se cítil přirozeněji a všechno do sebe tak nějak zapadalo. Zvyk na BMW byl trochu delší. Možná za to mohla mohutná nádrž, která je spíše znakem vyšších kubatur. Ani řazení či ovládání zadní brzdy nebylo pro mě zpočátku tak přirozené. Na druhou stranu musím uznat, že po pár desítkách kilometrů si člověk zvykl. V obou případech je posed pohodlný a záda v ideálním posedu spíše v napřímené poloze. A to člověk u motorky, která se využije hlavně ve městě, jistě ocení.

Rozdíl pro mě byl v sedlech motocyklů, kde u mě zase naopak vyhrálo BMW. Vyjížďky, co se týče času a kilometrů, byly srovnatelné, mé pozadí se však po delší vyjížďce na Hondě začalo trochu ozývat. BMW jsem nechtěl pustit a mé tělo si v sedle hovilo lépe. A přestože malorážky nejsou určeny primárně pro jízdu ve dvou, může se stát, že občas nějakou tu slečnu za sebou povozíte.

Na projížďku s oběma stroji jsem vzal svou manželku a zatímco na BMW jsme si kratší vyjížďku užívali tak nějak oba, na Hondě už to tak růžové nebylo. A je to znát hned na po nasednutí, protože stupačky jsou strašně vysoko a spolujezdec tak trochu připomíná Marqueze, který se při výjezdu z boxů na trať protahuje jako pavouk. Už po pár kilometrech jsem cítil vrtění v sedle spolujezdce a protahování nohou téměř na každé křižovatce. Po dojetí jsem si jen vyslechl, že na tohle už se mnou nikdy nevleze. Ne že by to byl zrovna aspekt pro nákup malorážky, ale je dobré s tím počítat. Na Hondu ve dvou prostě ne.

Tak kterou? Rozhodnou osobní sympatie

Jednohlasně vyslovit vítěze srovnání bude obtížné. Oba motocykly jsou v základních aspektech velmi vyrovnané a naopak výhody a nevýhody se přelévají ze strany na stranu. Já osobně bych nejspíše sáhl po BMW G310R, protože se mi líbí vzhledově, je pro mě pohodlnější a bodoval u mě trochu více motor. Honda CB300R je zase pro začínající jezdce nejspíše přirozenější a nemusel jsem si prakticky na nic zvykat. Prostě sednete a jezdíte. Retro vzhled s LED rovněž může potěšit spoustu jezdců.

Jelikož je cena obou motocykl srovnatelná a pohybuje se okolo 125 000 Kč, bude výběr možná obtížný. Rozhodně je dobré zkusit oba stroje, protože jsou ve většině aspektů velice srovnatelné a bude záležet na osobních preferencích. Jisté je jen to, že chybu člověk neudělá ani s jednou mašinou.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - Výška redaktora: 183 cm

Klady a zápory

BMW G310R
+ o něco výkonnější motor a lepší zvuk
+ pohodlnější sedlo (i pro spolujezdce)
+ zobrazení zařazení rychlosti

Honda CB300R
+ přirozenější posed a umístění ovládacích prvků
+ snazší ovládání (hlavně řazení)
+ LED světla


BMW G310R
- na řazení je potřeba si zvyknout (nešetřit)
- vibrace do nohou a rukou při vyšších otáčkách

Honda CB300R
- nevýrazný zvukový projev
- nepohodlí pro spolujezdce


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 11 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist