yamaha_demo_tour




BMW R1200R Classic

Málokterý motocykl na současném trhu se může pochlubit tak dlouhou tradicí výroby jako roadster od BMW. Možná právě to je jeden z důvodů, proč mnichovská továrna v době sportovních naháčů stále drží klasický motocykl ve výrobním programu, a navíc jej po čtyřech letech opět zmodernizovala.

Kapitoly článku

Model R1200R nahradil svého o 50 kubíků slabšího předchůdce v roce 2006, a tahle generační výměna zdaleka nepřinesla jen nový objem motoru. Výkon narostl ve srovnání s dosavadním modelem o celých 28 % a nová dvanáctistovka se pyšnila hodnotou 109 koní při 7 500 otáčkách, podpořenou 115 Nm kroutícího momentu, dostupnými už v šesti tisících otáček. Společně s výrazným nárůstem výkonového potenciálu se u novinky podařilo snížit hmotnost o čtvrt metráku na 227 kilogramů se všemi náplněmi. Poslední BMW R1200R jsme podrobně představili také v našem redakčním testu.
Nastupující generace BMW R1200R, uvedená na trh v letošním roce, pokročila vpřed podstatně mírnějším tempem. Zdvihový objem charakteristického boxeru zůstal zachován, jen v hlavách válců přibylo po jedné vačce. S novou konfigurací DOHC, která vychází ze sportovního motoru HP2 a začala se už dříve používat v modelech GS a RT, dosahuje nové R1200R maximálního výkonu 110 koní při 7 750 otáčkách a strop krouticího momentu se posunul na 120 Nm v šesti tisících otáček. K lepším výkonovým parametrům přispěly také zvětšené průměry sacích i výfukových hrdel, a rozšířená škrticí klapka. Z estetického hlediska se nový motor liší od předchozího designem krytů ventilových vík, uchycených nyní jen dvěma šrouby. Šestistupňová převodovka a integrovaný kardan zůstaly beze změny. Stejně tak nebyl důvod nic měnit na osvědčeném trubkovém rámu, a jediné vylepšení v oblasti podvozku tak představuje nová přední vidlice s průměrem trubek 41 mm.
Při pohledu na letošní R1200R zaujmou především nové přístroje, jejichž výměna designu výrazně prospěla. Předchozí oválné ciferníky, doplněné obřím postranním displejem působily na roadsteru notně nepatřičným a laciným dojmem. Nové, souměrně umístěné kulaté budíky s decentním LCD uprostřed přidávají celkovému vzhledu mnohem větší dávku elegance, a lépe korespondují s klasickým charakterem motocyklu. Patrná je také změna vzhledu směrovek s čirou optikou. Za sedlem spolujezdce přibylo šikovné madlo na držení.
Další zásadní novinkou je nabízená varianta Classic, která se od standardního modelu R1200R liší kromě drátěného výpletu kol také chromovanou koncovkou výfuku a dalšími detaily. Když už je řeč o výfuku, tomu chybí v porovnání s předchozím modelem šest centimetrů na délku, a pozná se také podle hlasitějšího zvuku ve vyšších otáčkách, který vypouští ven elektronicky řízená přívěra se servomotorem. Verzi Classic poznáte dále díky chromovaným zrcátkům, stříbrnému odstínu na rámu, ramenech předního odpružení a na zadní kyvné vidlici s integrovaným kardanem, a světlejším krytům ventilových vík. Tmavší odstíny těchto komponentů u standardní R1200R podtrhují její sportovnější charakter, jehož základ tvoří lité ráfky z hliníkové slitiny.
Obě verze pak mají hliníková řídítka místo původních ocelových, a s touto změnou souvisí také použití nového můstku předních vidlic. Verze Classic nemá svůj samostatný řádek v ceníku motocyklů BMW, ale objednává se za příplatek z výroby jako tzv. factory option. V ceně je rovnou započítáno i speciální lakování bílého pruhu na nádrži a předním blatníku, které se malují ručně. R1200R Classic se dodává v jediném barevném provedení  černá safírová metalíza, zatímco standardní verze se dodává ve třech metalízách: kouřově šedé, světle šedé a červené.
Ovladače na řídítkách zůstaly u R1200R stále ještě v  zažitém BMW standardu s typickým ovládáním blinkrů rozděleným na obě strany. Na testovaném modelu přibylo nad rámec standardní výbavy tlačítko elektronického nastavování podvozku ESA, které umožňuje jednoduše změnit charakter odpružení podle aktuálního povrchu vozovky nebo nálady jezdce, a to dokonce i během jízdy bez nutnosti zastavení. V katalogové ceně nejsou zahrnuty ani vyhřívané rukojeti, ale na příplatek za ně ochotně zapomenete hned během prvního chladného rána.
Nové BMW R1200R tedy dostalo zas o něco klasičtější vzhled, ale zároveň je prošpikováno nejmodernějšími technologiemi. Kromě zmíněného systému ESA, který se stará o maximální komfort a požitek z jízdy, nechybí ve volitelné výbavě ani bezpečnostní prvky jako částečně integrální ABS nebo systém automatické kontroly stability ASC. A jaké svezení taková  moderní  klasika nabízí?
Největší podíl na celkovém pocitu z jízdy má nejspíš vynikající podvozek, postavený na unikátních systémech odpružení Paralever a Telelever. Hlavně přední pérování sice na první pohled vypadá poněkud komplikovaně, ale svojí práci odvádí na výbornou. Rozbité silnice, městská dlažba, koleje, prudké brzdění - nic motorku nevyvede z míry a jezdec se na podvozek může stoprocentně spolehnout.
Stejně tak není pochyb o stabilitě motocyklu ve vyšších rychlostech, nebo dobržďování v náklonu. Další pochvalu si zaslouží přirozená jízdní pozice, která dokonale vystihuje klasický charakter stroje. Široké jednodílné sedlo je v místě pro řidiče výrazně prohloubeno, takže po nasednutí pohodlně zapadnete za řídítka. Pro různé výšky postav a různé nároky majitelů je v nabídce příslušenství k dispozici celá řada alternativ, od sníženého odpružení přes snížené a sportovní sedlo až ke zvýšené variantě komfort., takže svůj ideál najde opravdu každý. Opticky poměrně veliká nádrž , do které se vejde 18 litrů benzínu, se dá snadno sevřít koleny díky dobře vytvarovaným průlisům a výška řídítek přímo vybízí k jejich uvolněnému uchopení. Oválná zrcátka poskytují solidní výhled směrem dozadu, rušený pouze vibracemi v určitém rozsahu otáček.
Stejně relaxačním dojmem jako podvozek působí  také motor - už od nízkých otáček příjemně táhne, a neprovokuje k žádným experimentům kolem červeného pole. Můžete se klidně projíždět celé odpoledne, aniž by ručička otáčkoměru přelezla čtyřku. Když vás ale bloumání krajinou omrzí a zkusíte za plyn vzít trochu víc, ve dvouválcise probudí jeho sportovní já, a  můžete hned začít doplňovat zásoby adrenalinu. Tady se nachází hlavní deviza R1200R: pod nadčasovým vzhledem klasického motocyklu se schovává sportovní potenciál, se kterým se dá kdykoli zavzpomínat na mladší léta.
Při výletním tempu motor zvládá nejen pohyb vpřed, ale dokáže také patřičně zpomalt motocykl před zatáčkou. Intenzitu pohybu stroje pak můžete regulovat jenom pomocí plynové rukojetí a užívat si tak příjemně plynulou jízdu. Ve sportovnějším režimu přijde ke slovu dobře čitelný účinek kotoučových brzd, vzájemně propojených částečně integrálním systémem ABS.
Pokud si nevybavíte motorku volitelným plexištítkem, bude vás částečně brzdit také nápor vzduchu, kterému se dá ve vzpřímené poloze pohodlně odolávat zhruba do rychlosti 130 km/h.
Rovnou z motoškoly si pro konzervativní roadster asi půjde málokdo. Vyzrálým jezdcům, na které BMW modelem R1200R míří, se decentně ukryté sportovní ambice ale určitě musí líbit. Na litrovém supersportu limitované série v barvách továrního týmu vypadá většina chlápků středního věku trochu komicky. V sedle klasického roadsteru se však dá naopak psychicky i vizuálně omládnout.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz



TOPlist