BMW R1200GS
Text: Jan Cihelka | Foto: Jan Cihelka , Lukáš Růžička | Zveřejněno: 25.7.2005 | Zobrazeno: 53 643x
Kapitoly článku
Zasunout klíček do zapalování, otočit – nic nedělat. Tedy do doby, než proběhne veškerá diagnostika motorky, o čemž nás opět informuje multifunkční display. Poté zmáčknout startovací tlačítko a motor okamžitě naskočí. Na provozní teplotu se dostane poměrně brzy po rozjezdu a když je všechno jak má být, tak za to můžete vzít. Výborný přehled nám umožňuje vzpřímená pozice a celkem vysoká stavba motorky. Při jízdě přední plexi chrání natolik účinně, že jsem na hledí přilby dostal asi tak čtvrtinu much než je obvyklé a oblast hrudníku jde zcela mimo proud vzduchu. Neviděl jsem žádný rozdíl mezi sto a dvě stě kilometrovou rychlostí, co se týče náporu vzduchu. A to mluvím stále o vzpřímené jezdecké pozici. Tím pádem únava se posouvá na neurčito a zcela jistě můžu říct, že těch 450 kilometrů co jsme za odpoledne dali, bych mohl jet z fleku znovu. A jednalo se o okresní silnice druhé a sem tam první třídy.
V městském provozu je motorka nečekaně k rozměrům obratná a ani v zatáčkách se jen tak zahanbit nenechá. Vysoká volnost náklonů umožňuje tam kde ostatní brousí slidery sedět jak špalek a být stejně rychlý. Tím ale limity vyčerpány nejsou. Pakliže jste drsní tak si i „padákem“ křísnete o zem (ale příjemné to není) a pak teprve přichází nutnost vysedat. „Zmrzlináři“ budou valit zrak, jak se jim v zatáčkách stále lepíte na zadek. A to bez jakýchkoliv problémů se stabilitou. GéeSo se nekroutí a jede tam, kam chcete. Dokonce ani tlumič řízení zde není třeba. A jak už jsem řekl výše, tak můžete brzdit „na krev“ až do zatáčky a katastrofa se nekoná. Sedadlo – mimochodem existuje ve vícero verzích pro různé výšky řidiče - vás v kilometrových orgiích podpoří a přestože není nijak měkké, tak se s ním zadek bez potíží skamarádí. Vezl jsem i velkého spolujezdce a ani on si nestěžoval na nepohodlí. Ještě aby, vždyť pro cestování je tento stroj určený.
Něco málo kritiky. Kolem dvou tisíc otáček dole něco rezonuje. Zřejmě spodní krycí plech. Což je myslím záležitost kusu a přesazení nebo povolením a znovu utažením upevňovacích šroubů se to jistě dá odstranit. A co říci závěrem? Pokud bych chtěl cestovat a to jak po asfaltu, tak mimo zpevněné cesty, bylo by GSo vážným adeptem. Celková vyzrálost konstrukce, perfektní zpracování i spolehlivost společně se slušným servisem kdekoliv po světě pro případ, že by přeci jen něco, motorku předurčuje pro dobrodružné povahy. Avšak bez ambicí na „hardcore enduro“, i když průchodnost stroje v terénnější verzi je velmi slušná.
Líbí se vám? Máte na ní? Kupte si ji. Chybu jistě neuděláte.
Během srovnávací jízdy s předchozím modelem GS se naplno projevila síla pokroku a inovací. Hlavním dojmem, od kterého se odvíjí všechno ostatní, je určitě podstatné snížení hmotnosti a zvýšení výkonu. Dvanáctistovka je proti svému předchůdci lehká a obratná mašina a díky menší hmotnosti podstatně lépe brzdí. Motor je podstatně živější, ale snížení hmotnosti na druhé straně vede k tomu, že subjektivně R1200 vibruje víc než R1150. Nový mladík láká k ostřejší jízdě a rádi ho vyvezete z garáže i třeba jen na desetiminutovou projížďku. Starší model najednou působí dojmem klidného cestovního korábu. Na cestu kolem světa ve dvou bych ho ale vzal radši než novou dvanáctistovku - až při srovnávací jízdě jsem plně pochopil, proč společnost BMW nechala v nabídce model R1150GS Adventure.
V městském provozu je motorka nečekaně k rozměrům obratná a ani v zatáčkách se jen tak zahanbit nenechá. Vysoká volnost náklonů umožňuje tam kde ostatní brousí slidery sedět jak špalek a být stejně rychlý. Tím ale limity vyčerpány nejsou. Pakliže jste drsní tak si i „padákem“ křísnete o zem (ale příjemné to není) a pak teprve přichází nutnost vysedat. „Zmrzlináři“ budou valit zrak, jak se jim v zatáčkách stále lepíte na zadek. A to bez jakýchkoliv problémů se stabilitou. GéeSo se nekroutí a jede tam, kam chcete. Dokonce ani tlumič řízení zde není třeba. A jak už jsem řekl výše, tak můžete brzdit „na krev“ až do zatáčky a katastrofa se nekoná. Sedadlo – mimochodem existuje ve vícero verzích pro různé výšky řidiče - vás v kilometrových orgiích podpoří a přestože není nijak měkké, tak se s ním zadek bez potíží skamarádí. Vezl jsem i velkého spolujezdce a ani on si nestěžoval na nepohodlí. Ještě aby, vždyť pro cestování je tento stroj určený.
Něco málo kritiky. Kolem dvou tisíc otáček dole něco rezonuje. Zřejmě spodní krycí plech. Což je myslím záležitost kusu a přesazení nebo povolením a znovu utažením upevňovacích šroubů se to jistě dá odstranit. A co říci závěrem? Pokud bych chtěl cestovat a to jak po asfaltu, tak mimo zpevněné cesty, bylo by GSo vážným adeptem. Celková vyzrálost konstrukce, perfektní zpracování i spolehlivost společně se slušným servisem kdekoliv po světě pro případ, že by přeci jen něco, motorku předurčuje pro dobrodružné povahy. Avšak bez ambicí na „hardcore enduro“, i když průchodnost stroje v terénnější verzi je velmi slušná.
Líbí se vám? Máte na ní? Kupte si ji. Chybu jistě neuděláte.
Srovnání s BMW R1150GS
Během srovnávací jízdy s předchozím modelem GS se naplno projevila síla pokroku a inovací. Hlavním dojmem, od kterého se odvíjí všechno ostatní, je určitě podstatné snížení hmotnosti a zvýšení výkonu. Dvanáctistovka je proti svému předchůdci lehká a obratná mašina a díky menší hmotnosti podstatně lépe brzdí. Motor je podstatně živější, ale snížení hmotnosti na druhé straně vede k tomu, že subjektivně R1200 vibruje víc než R1150. Nový mladík láká k ostřejší jízdě a rádi ho vyvezete z garáže i třeba jen na desetiminutovou projížďku. Starší model najednou působí dojmem klidného cestovního korábu. Na cestu kolem světa ve dvou bych ho ale vzal radši než novou dvanáctistovku - až při srovnávací jízdě jsem plně pochopil, proč společnost BMW nechala v nabídce model R1150GS Adventure.
FilipT
|
Informace o redaktorovi
Jan Cihelka - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz