husqvarna_naked




BMW R nineT Pure: Chuligán s čistou duší

Neradi se pouštíte do experimentů a dáváte raději přednost osvědčené klasice? Pak by vás mohlo doslova nadchnout BMW R nineT Pure, které je vstupní branou do světa boxerů BMW a zároveň nejlevnější možností, jak okusit sílu a charisma legendární vzduchem chlazené dvanáctistovky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pure je základní model řady Heritage a v uplynulé sezóně prošel drobnými úpravami jako všechny ostatní R nineT. Ale naštěstí vše dobré zůstalo, a to je v této nejisté a trošku prapodivné době přeci skvělá zpráva. Hned na úvod mohu prozradit, že R nineT Pure je stále ten ryzí klasický motocykl, který sází na klasické hodnoty a na nic nehraje. Právě díky němu jsem mohl prožít týdenní cestu časem směrem do minulosti, ze které se mi ani trošku nechtělo vrátit zpět.

Zredukováno na minimum

Pokud do slovníku zadáte výraz „Pure“ označující naše R nineT, vykoukne na vás hned několik výrazů jako čistý, ryzí, stoprocentní bez příměsí, čirý, úplný, naprostý, cudný či nevinný. Kromě posledně dvou jmenovaných výrazů tuhle velice zajímavou mašinu všechny ostatní naprosto přesně vystihují do posledního puntíku.

Klasický vzhled roadsteru se širokými řídítky, pořádnou nádrží a štíhlou „prdelkou“ nenápadně odkazuje na historii značky BMW včetně jejího modelu R 90, jehož kořeny sahají až do 70. let. Velký kulatý hlavní světlomet klame tělem – vypadá obyčejně retro, avšak ukrývá LED osvětlovací techniku včetně denního svícení. LED techniku najdeme i u bílých směrových světel.

Jinak je vše podřízeno úspoře, funkčnosti, účelnosti, a přesto je výsledkem moderní a nádherný motocykl, za kterým se každý otočí. Určitě na tom má svůj podíl krásné lakování, v našem případě příplatková kombinace Option 719 Blackstorm/Racing Red, která se vyznačuje tříbarevným lakováním nádrže se stříbrným pruhem a červený hlavním rámem, čímž motorka dostává hodně dynamický šmrnc. Přitom si za ni připlatíte nečekaně příznivých 15 tisíc korun, čekal jsem to podstatně horší. Dojem poctivosti dotváří lakovaný blatník předního kola. Když už zmiňuji kola, v základu vyjíždí R nineT Pure na litých hliníkových, naše drátová jsou za příplatek.

Ve jménu tradice je R nineT Pure vybaven dnes již klasickým vzducháčem s válci vytrčenými do stran, který se nyní pyšní novým designem krytů hlavy válců a škrtící klapky. Výfukový systém s dvojicí laděných koncovek Akrapovič uspořádaných nad sebou, který známe z dražšího roadsteru R nineT, se mně osobně hodně líbí a k motorce se dokonale hodí. Jako sekundární převod tu najdeme jak jinak než kardan. Naladění motoru je jednou z úprav, kterou současná verze prošla, aby plnila emisní normu Euro 5. Jak se tyto úpravy podepsaly na výkonu a celkovém charakteru motocyklu, si povíme o chvilku později.

Na místě palubovky jeden „obyčejný budík“…. Zkrátka tady vážně nehledejte žádné zbytečnosti, vše je podřízeno účelnosti, funkčnosti a minimalismu, avšak poctivě zpracovanému. Proste ryzí čistota a syrovost. Někdo možná nabude pocitu, že klasika rovná se šetření. Ale nenechte se zmýlit, motorka i přes přísnou strohost nabízí spoustu moderních řešení a navíc potěší fakt, že snaha o dosažení nízké ceny nejde na úkor kvality zpracování a použitých dílů.

Velkým lákadlem pro všechny, kteří neradi splývají s davem, je možnost opravdu slušné individualizace, díky které si každý může postavit motorku podle svých představ. Na výběr jsou kromě naší červeno-stříbrno-černé barvy další čtyři kombinace. Když k tomu přidáme možnost vybavení příplatkovými doplňky, je jasné, že tady si vybere opravdu každý. Jak už to tak bývá u BMW zvykem, čím více budete chtít být jiní, tím více budete muset zalovit v peněžence. Základní cena modelu činí přijatelných 345 900 Kč a obsahuje to nejnutnější – světlomet LED s funkcí denního svícení, analogový tachometr s palubním počítačem, jednoduchou kontrolu trakce (ASC), režimy jízdy Rain & Road a zásuvku USB. A není nic nemožného, aby se stejně jako v našem případě základní cena modelu díky příplatkové výbavě, která čítala lakování Option 719 (15 249 Kč), adaptivní světlomet (5174 Kč), kola s drátěným výpletem (11 437 Kč), paket Komfort (17 972 Kč) a 5letou tovární záruku (5130 Kč) vyšplhala až na konečných 400 861 Kč. A mohli bychom se dostat ještě výrazně výš…

A co na to konkurence? Spoustu charismatu i vzduchem chlazený, podélně uložený dvouválec nabízí také italská Moto Guzzi V9 Bobber za 239 900 Kč, případně 245 900 Kč za výroční edici Centenario oslavující 100 let značky. Kdo má pro tuto italskou značku slabost, musí se smířit s výrazně menším objemem i výkonem motoru. Drsný vzhled a pověst ostrého hocha bude mít některý z modelů Bonneville britské značky Triumph, v tomto případě je nejblíže T120 nebo T120 Black za 328 000 Kč. Zapomenout nemůžeme ani na italskou klasiku v podání Ducati Scrambler 1100, klidně v podání základního modelu Dark PRO za 335 000 Kč. A pro všechny, kterým připadá BMW málo hogo fogo, jsou tu ještě poslední kusy exkluzivních naháčů legendární britské značky Norton, ale tady se ceny na míli vzdalují od BMW. Vraťme se ale k našemu R NineT Pure. Už se nemůžu dočkat, až osedlám tuhle tříbarevnou krasavici.

Ergonomie a pohodlí

Já osobně hodně dám na první pocit a tady mě na první dobrou napadá, že je tu vlastně všechno takové čisté přirozené, prostě přesně tak akorát. Za ideálně širokými řídítky umístěnými v ideální výšce se i má vysoká postava dokáže okamžitě pěkně uvelebit. Poměr vzdáleností řídítek, sedla a stupaček mi zajišťuje parádní příjemný posez s pocitem vzdušnosti a prostornosti. Svůj podíl na tom má i 805 mm vysoko umístěné a poměrně tuhé sedlo, jehož rozměry a jednoduché zpracování napovídají, že tahle motorka určitě nebude stvořena pro překonávání dálek. A i když sedlo počítá i s druhým do party, dostatek prostoru poskytne hlavně řidiči.

V jednoduchém stylu jsou tu i obyčejné sklopné kovové stupačky. Když se porozhlédneme dále, najdeme před na řídítkách před námi ovladače, které nepřinášejí nic nového oproti zvyklostem, které známe z ostatních modelů s modrobílým znakem. Vlevo lze z komfortních funkcí přepínat funkce palubního počítače (dá-li se tomu tak říkat) či ovládat nastavení tempomatu, vpravo pak stojí za zmínku ovladač pro vyhřívání rukojetí či přepínání jízdních režimů. Snad jen chybějící otočný multifunkční ovladač prozrazuje, že tady nenajdeme žádné elektronické blbinky. Vše je zde podřízeno přísně svému účelu. Co bych dal okamžitě pryč, jsou ta unifikovaná šílená plastová zrcátka. Tahle motorka si zaslouží něco „echt“ originálního.

Pocit dokonalého posezení dotváří velká, krásně vypadající, ideálně široká a pro kolena vykrojená nádrž, která vás nenechá ani chvilku na pochybách, že sedíte na pořádné velké mašině. Jak si tu tak v pohodě hovím a rozhlížím se kolem, připadá mi všechno takové nenásilné, jednoduché a hlavně to do sebe skvěle zapadá. Zkrátka se tady cítím velice příjemně v bezpečí a nenacházím nic, co by mi vadilo.

Přístrojová deska – funkční jednoduchost bez zbytečností

Retro styl s notnou dávkou minimalismu najdeme také při pohledu na přístrojovku, kterou tvoří pouhý jeden klasický a přísně funkční analogový budík uvnitř s malým LCD panelem. Bíle podsvětlená stupnice ocejchovaná do 220 km/h je dobře čitelná. Uprostřed v okolí ručičky tachometru najdeme několik nejdůležitějších kontrolek a v dolní části budíku se pak nachází maličký LCD displej, jehož drobná čísílka a písmenka dají očím docela zabrat. Ale ono to vlastně ani nějak zásadně nevadí, protože stejně zobrazuje jen pár nejnutnějších údajů, které jsou k jízdě potřeba – aktuálně zvolený jízdní režim, počítadlo kilometrů nebo teplotu okolního vzduchu. Řidiči a řidičky mladších ročníků budou možná smutní z absence možnosti propojení s mobilním telefonem, ale za sebe musím říct, že je to doslova osvobozující pocit, moci jenom otočit klíčkem a okamžitě vyrazit bez zdlouhavého nastavování všeho možného i nemožného. To nejlepší z celé motorky totiž není ukryto v přístrojovce, ale přímo pod vámi…

Motor – klasika, co snad nikdy neomrzí

Někdy si tak říkám, proč se neustále vymýšlejí další a další novoty, když to dobré už je dávno objeveno. V případě BMW R nineT Pure to platí dvojnásob. Léty a zkušenostmi prověřený vzduchem chlazený motor s protiběžnými válci typu boxer, dvěma vačkovými hřídeli a čtyřmi uspořádanými ventily na válec a centrální vyvažovací hřídelí nabízí perfektní mix výkonu, síly a hospodárnosti. Pro současný model prošel motor ladičskou kúrou tak, aby plnil nutné emisní normy a v důsledku toho ze zdvihového objemu 1170 cm3 poskytuje nyní o ždibíček menší nejvyšší výkon 80 kW při 7250 otáčkách, přičemž maximálním točivý moment 116 Nm při 6000 otáčkách zůstal zachován. Díky nabídce výrobce umožňující podladění na 35 kW si jej mohou užít i jezdci, kteří vlastní řidičské oprávnění skupiny A2.

V BMW zapracovali na vyladění průběhu výkonu a nyní motor poskytuje více výkonu ve větším rozpětí otáček. Naštěstí se emisní šílenství nijak nepodepsalo na charakteru motoru a R nineT Pure nepostrádá to staré dobré klasické charisma, má krásný zvuk a motorka s ním navíc upaluje jako o život. Boxer disponuje v základu dvěma volitelnými Jízdní režimy Rain a Road, které se přepínají jednoduše tlačítkem na řídítkách. Za příplatek lze stroj vybavit ještě komfortním balíčkem, jehož součástí je jízdní režim PRO, jehož nejsportovnější mód Dynamic udělá z R nineT Pure pořádnou raketu.

V praxi je to parťák, na kterého se můžete vždycky spolehnout. Boxer spolupracuje s pravým zápěstím bez protestování už od volnoběžných otáček. Avšak ten správný medvědí zátah přichází o maličko později, zato nepřestává v celém spektru otáček, až do omezovače. A to se může vždycky hodit. Navíc když se necháte unést a budete jej točit až k sedmi tisícům otáček za minutu, budete se v mžiku pohybovat v těžce nelegálních rychlostech a užijete hodně legrace. Když si k tomu připočteme osvědčenou spolehlivost, není tady moc co rozmýšlet.

Podvozek a brzdy

Podvozek je naladěn spíše na tužší notu, což asi nepotěší vyznavače plavné houpavé jízdy. Na větších nerovnostech, zejména těch příčných, vás dokáže pěkně protřepat. Na druhou stranu se nemusíte bát v zatáčkách více přitlačit na pilu, R nineT Pure vás podrží, co mu budou síly stačit. Jen k tomu potřebuje trošku vaší spolupráce. Pure využívá klasickou přední vidlici, takže pokud toužíte po bavoráckém vynálezu jménem Telelever, budete muset navštívit jinou řadu tohoto výrobce. Nicméně tahle klasika se k motorce perfektně hodí, a i když budete na cestě cítit kdejaký ten kamínek, odměnou vám bude pocit, že máte stroj pevně v rukou.

K tomuto pocitu vám dopomůžou i perfektně fungující brzdy. Vášeň a hmotnost naháče krotí dva kotouče o průměru 320 mm se čyřpístkovými třmeny vpředu a jeden kotouč o průměru 265 mm s plovoucím dvoupístkem vzadu. BMW svěřilo bezpečí posádky značce Brembo. Nastavitelnou páčku přední brzdy lze ovládat jedním prstem a co je hlavní, obě brzdy se perfektně dávkují a motorku jsou schopné zastavit doslova na fleku. A když to člověk náhodou víc přežene, je tu starý dobrý pomocník v podobě ABS, které zasahuje přiměřeně citlivě. Pokud půjdete ostře na brzdy, přední vidlice se trošku potopí, ale není to nic, co by vás zaskočilo.

Sedmnáctipalcová kola vpředu i vzadu s příplatkovým drátěným výpletem obouvají z výroby pneumatiky Metzeler Roadtec 01, které jsou velice oblíbené díky své přilnavost zejména za deště. Přední pneumatika má šířku 120 mm a zadní pneumatika je široká 180 mm.

Jízdní dojmy

Jestli u motocyklů značky BMW něco miluju, tak je to charakteristické „rozkymácení“ celé motorky při spouštění motoru a při otočení plynovou rukojetí. BMW R nineT Pure mě o tento zážitek rozhodně neochudilo, ba právě naopak. Stačí stisknout tlačítko a motor se pod vámi roztřese přesně dle očekávání za doprovodu zvuku, který příslušnost ke značce prozradí už na dálku. Po zařazení prvního kvaltu se z rychlostní skříně ozývá rána připomínající náraz kladiva na kovadlinu. Všechno mi tu přijde takové ještě syrovější než u hojně rozšířeného GS. Přiznám se, že jsem čekal, jak se bude motor klepat a třást jako ratlík, ale hodně mě překvapil jen minimálními vibracemi. Jasně, ve vyšších otáčkách o sobě dá vědět o něco víc, ale tam, kde se pohybují otáčky nejčastěji, se chová klidně.

První kilometry v sedle BMW R nineT Pure trávím po městě v hodně letních teplotách a po pravdě, tady to úplně velká hitparáda není. Hodně dlouhá jednička se na městské pocukávání právě moc nehodí a bez časté pomoci spojky se neobejdete. Také válce boxeru pěkně topí na nohy. Při manipulaci na místě se s těmi 219 kg živé váhy člověk docela snadno zapotí a také při nízkých rychlostech motorka působí poměrně těžkým dojmem. Proto se už nedočkavě a plný očekávání těším na ceduli konce města, až provětrám nejen sebe, ale i to pěkné stádečko koníků, co jsou pode mnou.

A taky že jo, jakmile s BMW vymotáte za město do krajiny plné zatáček a kopečků, začne to pravé rodeo. V okamžiku, kdy se přede mnou otevírá první delší prostor, beru za plyn a motorka se za bručivého doprovodu žene kupředu jako splašená. Po krátké seznamovačce na silničkách v okolí Berounska zjišťuji, jak moc je jízda na tomhle Bávu návyková. Zrychlení je naprosto famózní, v jakémkoli okamžiku při kterékoli zařazené rychlosti vás dvanáctistovka vystřelí kupředu s obrovskou razancí a při absenci ochrany před náporem vzduchu máte kolikrát co dělat, abyste se na tomhle divochovi udrželi. První dvě rychlosti jsou zpřevodovány hodně do rychla, takže na jedničku letíte kilo, ani nevíte jak, a na vyblbnutí si tak v pohodě vystačíte s prvními třemi kvalty. Kolikrát jsem byl i celkem rád, že nade mnou bdí kontrola trakce, protože nášup točivého momentu nemá sebemenší problém protočit zadní kolo. Stejně nakonec velice brzy zjistíte, že ideální je pohybovat rychlostí maximálně do 120 km/h, pak už je to spíše takovým bojem o přežití a posilování rukou. Udávaná maximálka je 200 km/h, ale to by člověk musel mít ruce jako Arnold Schwarzenegger. Proto je lepší vrhnout se do krajiny plné zatáček, kde si jízdu patřičně užijete.

Ovšem nenechte se mýlit, R nineT Pure rozhodně není jako holka, které se podlomí kolena, kdykoli ji o něco požádáte. Poznat je to hlavně při vykružování oblouků, kdy se do zatáček nevrhá bezhlavě, ale chvilku dělá drahoty a nechá se maličko přemlouvat. Prostě to chce trošku v sedle pracovat, a právě díky tomu vás tahle motorka dokáže doslova vtáhnout do příběhu s názvem jízda. Díky tuhosti podvozku a perfektní zpětné vazbě od předního kola pak získáváte pocit, že v tomto příběhu hrajete opravdu jednu z hlavních rolí. A věřte, že se vám to bude líbit. BMW R nineT Pure není žádná nudná slečinka a vyžaduje více pozornosti. Odměnou za snahu vám bude požitek, který u konkurence hned tak nenajdete.

Ovšem pro dokonalý požitek z jízdy je zapotřebí pěkného kvalitního povrchu. Kdo čeká u BMW plavnost cestovního modelu GS, ten se pěkně plete. R nineT Pure vám na rozbitých silničkách dokáže pořádně naklepat zadek i záda. Na druhou stranu se chová naprosto jistě i při nevybíravém zacházení a k tomuto typu stroje se perfektně hodí.

Pro dálniční letce mám pak doporučení volby jiného kapotovaného stroje, třeba většího géesa. Dálniční přesuny v sedle R nineT Pure totiž nejsou něčím, co bych chtěl prožívat každý den. Od toho jsou tu jiné modely. Stejně tak doporučuji vyrážet na R nineT Pure pouze za hezkého počasí. Měl jsem možnost v hojné míře projet se i v dešti nejrůznější intenzity a vždy po pár minutách na mě nezůstal jediný kousíček oblečení suchý. To však nemění nic na tom, že jízda na R nineT Pure je extrémně zábavná a těžce návyková. A díky úspornému motoru i s nízkými náklady na provoz. Nádrž na 17 l při průměrné spotřebě kolem 5 l/100 km umožňuje na jedno natankování urazit vzdálenost kolem tří set kilometrů, což bohatě stačí. To dříve stejně raději zastavíte na benzínce na dobrý kafe a venku při jeho popíjení se budete kochat nad krásou téhle mašiny.

Závěrečné zhodnocení

Promítám si zpětně ten týden strávený v sedle BMW R nineT a se slzou v oku vracím tuhle neskutečně zábavnou motorku, která se člověku dokáže dostat pořádně pod kůži. Až tak, že když budete usínat, budete na ni myslet, a když se budete probouzet, první myšlenka bude patřit právě jí. Nevěříte? Vyzkoušejte si ji. Fakt. V době stále více rozšířenějších nejrůznějších bzučících elektrovozítek všeho druhu působí jízda na tomhle Bavoráku doslova jako balzám na duši. BMW R nineT Pure je klasický, kvalitně zpracovaný motocykl, který ctí tradice, a navíc lze koupi této motorky do budoucna brát i jako investici, která vám v garáži rozhodně na ceně neztratí.

Všechno, co najdete na této motorce, je pevné a bytelné. Taková ta pravá poctivost tu ze všech použitých dílů doslova sálá a už od prvních okamžiků je každému jasné, že tenhle Bavorák vydrží fakt hodně. Však klidně nahlédněte třeba k nám do bazaru, moc „najntýček pjůr“ tam nenajdete, protože těchto motorek se nikdo zbytečně nezbavuje.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ charisma
+ silný a spolehlivý motor
+ vzhled


- omezený komfort
- až moc jednoduchý budík


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist