yamaha_brezen




BMW R 1250 RS: Univerzál se už nedrží při zemi

Model RS to u nás nikdy neměl jednoduchý. Pokud jste naklusali do showroomu BMW, tak vás většinou zlákal jiný model. A jak je na tom model R 1250 RS, se dozvíte v článku.

Kapitoly článku

Nelze říct, že by se v případě předchozího modelu R 1200 RS jednalo o horší motorku. Její výraz a schopnosti byly ale přeci jen na dnešní dobu poněkud vyklidněné. U nás jich tolik nikdy nejezdilo jako na západě. Nicméně pokud jsme však tento model lehce opomíjeli, možná by teď mohla přijít změna.

Novinka je co do vzhledu typický Němec. Strojově přesné linie a elegantní sportovní výraz vpředu přechází ladně k mohutné koncovce Akrapovič. Matná zlatavá barva z balíčku Sport se k designu hodí, je za příplatek a obsahuje i hliníkový pruh na nádrži a spodní klín. Přední maska je rozměrná, pokud máte do nějakých 90 kilogramů a 180 centimetrů. Tento údaj je sice zavádějící, ale pro představu dostačující - pro střední postavy fajn. Ovšem plexi na tom není tak dobře. Je krásně tvarované, neruší vzhled ani v horní poloze, ale v rychlostech nad 150 kilometrů za hodinu už cítíte tlak na přilbu.

Pro mých 177 centimetrů je to tedy s tímto univerzálem trochu nahnuté. V době testu byl ale extrémní vítr, a tak vyloženě nejde o vypovídající hodnotu z hlediska pohodlí. Jakmile jsem ubral a udržel se na uzdě, zapadlo vše do správných kolejí. A začíná to už pohodlnou jízdní pozicí. Velmi vstřícná pozice jezdce vás ihned osloví. Uvolněné ruce v ramenou, příjemný tvar řídítek a nohy jednoduše ležérně pod sebou. Na fotkách to ale vypadá, že jsou nohy zalomené. Jsou lehce sportovně vzadu a naopak tělo nakloněné dopředu. Mně to takto maximálně vyhovovalo a vzhledem k určení motocyklu pro rychlé cestování tak nemám sebemenších námitek. 

Přehlednost palubky je rovněž parádní a tento nový displej už naleznete na většině motocyklů od BMW. Překlikávání mezi jednotlivými menu je rychlé a vždy dostanete maximum informací. Intuitivnost je na nejlepší úrovni a jedná se o jeden z nejlepších budíků vůbec, co se týká přehlednosti. Ovladače na rukojeti jsou odzkoušené a léty prověřené. Reakce na kliknutí i otočení kolečkovým ovladačem jsou přesné a s dobrou odezvou. Jedná se o stejné ovladače jako na starších BMW, jen dnes nově v černé barvě. K motocyklu jsem vyfasoval externí navigaci od BMW. Nicméně v menu lze najít kolonku Navigace a za příplatek ji můžete mít přímo v palubním menu.

Jakmile se na novém RS rozjedete, ihned poznáte, že z podvozku cítíte větší cit než u předchozího modelu. První metry sice nejsou rozhodující pro samotný test, ale hodně napoví. Starší model sice přinesl klid na dálnici a stabilita byla jeho druhým jménem, jakmile jste ale chtěli něco navíc, tak už to nebylo tak snadné. Do zatáčky to chtělo víc snahy, a když jste se protloukali ucpaným provozem, tak už to bylo hodně zpomalené manévrování. Jakási vláčnost z předku je dnes již pryč. Novinka je suverénní a pocit, že máte přední kolo daleko necitlivě před sebou, je minulostí. Tohle je jedna z největších novinek, a dokonce to ani od výrobce nezaznělo v propagačních materiálech.

Co se však dozvíte, je novinka ShiftCam, díky které máte dostatek krouticího momentu v celém spektru otáček. Již jsem se o tom zmínil v testu nahatého erka, a opravdu to tak je. Od 2000 ot./min. dvouválec reaguje čistě a okamžitě. Tuhle schopnost nemá jen tak každý motor, navíc když má i charakter boxeru a dokonce i snahu bavit vás ve vyšších otáčkách. Zde si ale vystačíte bohatě se středním spektrem, ostatně 143 Nm již v 6250 ot./min. hovoří za vše. Nejvíce se tak budete pohybovat okolo 5000 otáček. Tady má motor nejlepší drajv, minimum vibrací a taky nádherně duní. Netvrdím, že výš přicházejí nepříjemné vibrace, jen poznáte, že nutně nepotřebujete maximální výkon v 7750 ot./min., kde je porce 136 koní. Vibrace pak nejvíc vidíte v zrcátkách, ale oproti naháči je zde obraz stále solidní. Uchycení zrcátek na kapotáž oproti těm na řídítkách má své klady.

R 1250 RS se ihned jeví jako obrovský univerzál. A klid, jaký přináší v přímce, tedy především na dálnici, je tou největší parádou. Pro ty, co nehltají kilometry po stovkách, to asi nebude moc oslnivé zjištění, ale ostatní si pošmáknou. Nasadil jsem tempo na dálnici na lehce nad povolený limit a RS se jen krásně pohupovalo tak, jak zrovna žehlilo nerovnosti. Dlouho jsem nezažil, abych slezl z motorky a byl na tom ještě líp než před jízdou! Tahle motorka má totiž obrovský kouzlo vás skoro až namasírovat. Jízda se tu stává relaxem, jen je potřeba se nenechat uchlácholit a ve vysoké rychlosti nezapomenout být ve střehu. Jemnost, s jakou pluje sebejistě i po našich silnicích, je nepřekonatelná. Přitom tu nemáte ty obtížné kilogramy u velkoobjemových cesťáků. Nasadíte tempomat a jedete. Nebýt nepřehledných úseků, rozkopaných silnic a velkého počtu aut, kdy tempomat využijete jen omezeně, tak je to prostě paráda. 

Ve dvou se cestuje rovněž v pohodě a nelezete si na nervy. Místa je dost, sklon sedla je fajn a snadno se cestující spojí v jedno tělo, aniž byste si překáželi. Dostatečný výkon motoru zajistí, že nepocítíte ve dvou nedostatek tahu. Stejně tak i elektronické tlumení pracuje, abyste se svezli dobře, jako když jedete sami. V jistý moment je grip ve dvou i lepší, a když nasadíte jen lehce svižné tempo a pohybujete se na okreskách okolo povoleného limitu, je jízda ve dvou velmi stabilní. Už tak velmi dobře usazený motocykl k zemi s nízkým těžištěm se ladně převaluje z vinglu do vinglu. Naopak v dešti, kdy vyrazíte ráno na studených pneumatikách a je okolo 15 stupňů, tak ne každý povrch tyhle pneumatiky poberou dobře. Hladší asfalt dá zabrat hodně gumám, ale u tohoto typu motocyklu by mohl být cit v dešti lepší. Nemyslím tím špatný přenos výkonu nebo necitlivě nastavené tlumení. Jen prostě na vodě, a to už v pomalých rychlostech vnímáte, že k vám nejde dostatek informací.

Rychlořazení jako jedna z položek příplatkové výbavy bylo hladší a příjemnější v obou směrech než to na nahatém R, ale to bude záležitostí konkrétních kousků. K naturelu motocyklu se hodí a to, že je drsnější v dolních otáčkách, je normální. Ve vrchu je bleskurychlé a na váš povel dnes řadička reaguje jen lehce gumově, což je lepší než dřív. Nádrž na 18 litrů není špatná a vysoké tempo si řekne o 6 litrů na 100 kilometrů. Praktičnost je pak samozřejmě i ve vašich rukou. To, jak ve finále bude motocykl praktický, rozhodnete vy sami. Začíná to již od sedla, které je 820 mm nad zemí. Vy však můžete vybrat mezi nižším 780 mm anebo sportovním 840 mm. V základu je pak dvojice jízdních režimů Road a Rain. Oba režimy se od sebe příliš neliší a jasnou hladkou odezvu odspodu dostanete od obou. Jen Road chce rychleji točit a snadno se dostává do vyšších otáček. Rain pak zásadně koriguje kontrolu trakce DTC. 

Mezi doplňkové vybavení patří pak jízdní režimy Pro s ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC), brzdový asistent DBC a Hill Start Assist (HSC), Shift Assist Pro a denní světla a LED směrovky. Z toho lze zmínit právě inovativní ABS Pro, to již přidává i klid při brždění v náklonu. Jde o super pocit a motocykl se zároveň tolik nerovná do přímky. Díky Keyless Ride může zůstat klíč od motocyklu v kapse. Systém umožňuje jezdci, aby svůj stroj nastartoval jednoduše stisknutím tlačítka. Takto lze odemykat i zámek řízení a víčko palivové nádrže. Nakonec pak zvolit i frézované díly HP z eloxovaného hliníku jako nádobku brzdové kapaliny. Inteligentní nouzové volání se pak v případě nehody automaticky obrátí na telefonní centrum BMW Call Center, aby se co nejrychleji aktivoval záchranný řetězec. Při tom je přenesena poloha motocyklu, a pokud je to možné, také navázán ústní kontakt s dotyčnou osobou. Systém lze spustit také ručně, např. na pomoc dalším účastníkům silničního provozu.

Znovu jsem si neodpustil vyjmenovat pár věcí z příplatkové výbavy. BMW vám umožní si tak již solidní základ R 1250 RS upravit dle svého. V každém případě se novinka vytasila s kultivovaným a sportovnějším motorem. Jízda je pak čitelnější, a to především v klidném tempu a na stísněném prostoru v ucpaném provozu. Jako univerzál je tento stroj jako černý kůň. Nenabídne nejvíc výkonu ani největší plexi, ale jako komplexní balíček je na vrcholu. Oproti konkurenci ve stejném nebo podobném objemu má lepší pohodlí. Relax je na maximální úrovni, ale sportovní stránka netrpí. Tohle RS je již povedené a vyloženě mínus budete hledat těžko. Pokud nemáte přes 190 centimetrů, tak je to velmi dobrá univerzální motorka. Za mě tedy na rychlé cestování lepší než model GS. Je tedy libo tohodle rychlého kombíka namísto SUV? Je to jen na vás  

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Univerzál po všech stránkách
+ Motor má drajv a sílu od nejnižších otáček
+ Z předního kola jde víc informací než na R 1200 RS
+ Maximální pohodlí i na našich silnicích


- Málo citu z pneumatik v dešti
- Od plexi jsem čekal lepší schopnosti


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist