BMW R 1200 RS: Reise Sport
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 27.4.2015 | Zobrazeno: 31 921x
Jednou z početné řady letošních novinek mnichovské značky je sportovně-cestovní model, postavený na základě známého roadsteru s dvanáctistovkovým boxerem. Taková motorka v nabídce německého výrobce chyběla, i když při pohledu do minulosti její předchůdce najdete. Nový model tedy vlastně po delší pauze navazuje na kdysi slavnou řadu RS, jejíž historie se začala psát už v roce 1976.
Kapitoly článku
Přehazování štítku z jedné polohy je vyřešeno jednoduše a elegantně - bez nějakého povolování nebo dokonce vytahování nářadí jednoduše plexi chytíte oběma rukama, a přes kolébkové uchycení posunete nahorů nebo dolů.
Široké boční kapoty plní svou funkci na výbornou, ať už jde o prevenci proti revma, nebo estetickou stránku věci. Pod plasty se pěkně schovala převážná část válců a celá přední půlka motorka působí kompaktnějším dojmem. Zadní partie jsou naopak opticky hodně odlehčené - alespoň do chvíle, kdy na připravené držáky zavěsíte příplatkové boční kufry. Trochu nepatřičně vypadá mohutná koncovka výfuku, která se však rozhodně nemusí stydět za svůj hluboký tón. Letmo uložené zadní kolo se systémem zavěšení Paralever by ale ještě lépa vyniklo s doplňkovým Akrapovičem.
Většinu elektronických prvků bohaté výbavy celkem přehledně zobrazuje přístrojovka, tvořená analogovým tachometrem a TFT displejem. Kvůli množství informací které nabízí vypadá displej v základním nastavení až nepřehledně, ale to se dá snadno změnit přepnutím do některého z dalších typů zjednodušeného zobrazení. Sportovní Style 1 je zaměřen na otáčky motoru, turistický Style 2 zase na cestovní rychlost. Zajímavou funkcí je vybaven digitální otáčkoměr, která při studeném motoru posouvá červené (lépe řečeno černé) pole do nižších otáček a teprve po zahřátí dovolí vytáčet motor až k hranici osmi tisíc. Displej má nastavitelnou intenzitu podsvícení a při setmění se automaticky přepíná do inverzního režimu, takže s jeho čitelností nejsou žádné problémy.
Tahle motorka si svého pána prostě bude rozmazlovat a hýčkat při každé příležitosti, a to z ní dělá komfortního cesťáka. Zároveň jí ale není cizí ani sportovnější svezení, což dokládá nejenom dravým motorem. V zatáčkách je i přes svůj delší rozvor (o 15 mm víc proti R1200R) a větší hmotnost (236 kg provozní) skoro stejně obratná jako její ségra bez kapot. Při rychlejších přesunech ale může navíc nabídnout kromě pohodlí za kapotami také lepší stabilitu v přímém směru. Semi-aktivní podvozek schroupne většinu nerovností aniž byste o nich věděli, a použití převrácené přední vidlice prospělo odezvě od silnice v momentech, když potřebujete vědět, v jakém vztahu se právě nachází guma s asfaltem.
Při brzdění se přední USD vidlice sice potápí o chlup víc než sofistikovanější Telelever, ale není to žádné drama. Radiální čtyřpístky Brembo se do předních kotoučů zakusují s velkou chutí, jak se na sportovní motorku sluší.
Určitě byste na trhu našli lepší cestovní motorku i lepšího cesťáka. Deviza nového R1200RS je ale v tom, jak dokáže kombinovat vlastnosti obou světů a navíc posloužit i jako motorka pro každý den. Má samozřejmě i svoje mouchy, jako například vibrace v krátkém pásmu nad pěti tisíci otáček, které se přenáší do sedla a řídítek. Přední štítek by mohl fungovat s větší účinností, ale to jsou všechno detaily, které by se daly odpustit.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
+ univerzální motor
+ sportovní podvozek
+/- bohatá (příplatková) výbava
- malá účinost plexi
- vibrace kolem 5 000 otáček