globalmoto_duben_nolan




BMW R 1200 GS Rallye a snížený podvozek: Ještě víc na silnici

V redakci nám na test zaparkovalo nové R 1200 GS se sníženým podvozkem. Pokud jste menšího vzrůstu, mohla by vás tahle volba zajímat. Schopnosti mimo asfalt pak neutrpěly a GS je stále všude jako doma.

Kapitoly článku

Popravdě málokdo využije GSo na plno a tím myslím i schopnosti mimo silnici. Jedna věc je cena motocyklu a její design, který snadněji utrpí v terénu, než tomu bylo u předchozích modelů. Na druhou stranu, R 1200 GS nebyla nikdy lehká motorka a to, že objela svět, neznamená, že hlavně mimo asfalt. Teď nám tu stojí novodobý a stále charakteristický boxer a má navíc snížený podvozek a nejnižší sedlo.

Co tohle přesně znamená, lze najít v press kitu od výrobce. Snížený podvozek je jedna z možností pro ty, co to i s nejnižším sedlem mají na standardně postaveném podvozku stále moc vysoko. V základu je GS dodáváno se sedlem, které je nastavitelné v rozmezí 850 nebo 870 mm a délka podsedlového rámu je pak 1870, případně 1910 mm. Pokud nasadíte nižší sedlo (820/840 mm), a máte pod 170 centimetrů, nemusí to být stále to pravé. Snížený podvozek pak pošle celou motorku ještě dolů a dostáváme se pak u výšky sedla na 800/820 mm a délky podsedlového rámu na 1790/1830 mm).

Další věc je, že samotné sedlo, ať už vyberete jakékoli, lze upravit nejenom do dvou výšek, ale celkově do čtyř poloh. Pod sedlem jsou v přední i zadní části sedla dva mechanismy, které můžete nastavit nezávisle na sobě na pozici Low nebo High. Případně tedy můžete nechat jeden na Low a druhý na High, což vám sedlo trochu nakloní dopředu nebo dozadu. Každý máme jinak poskládaný tělo a BMW nám dává možnost volby. Pro mých 177 centimetrů mám na tomto sníženém podvozku sedlo na vyšší polohu, tedy 820 mm a je to přesně tak, jak bych chtěl. Pokud sedlo snížím, už mám kolena v nepřirozený poloze vůči stupačkám a nesedí se mi dobře. Pak se ale posadí kamarád, který má 168 centimetrů, všechno má nastavený na nejnižší polohu a poprvé z GSa dosáhne na zem. A jeho první věta? Kámo, teď už to nevypadá tak těžkopádně, už nechci R 1200 R, ale GS.

Tohle nebude standardní test. O tomto modelu toho bylo napsáno již dost. Poprvé ale máme možnost zkusit GS se sníženým podvozkem. A při prvním pohledu to je patrné, zejména pokud máte poslední modelovou řadu dvanáctky v oku. Kratší vzdálenost typického zobáku od předního blatníku je ihned patrná a z určitého úhlu pohledu vám trvá delší dobu, než si na design zvyknete. Je to o tom, že takovýchto GS moc nepotkáte.

Já jsem tohle GS jel ukázat do Litoměřic, Ústí nad Labem, Příbrami, Mostu, Chomutova, ale i do Berouna, Rakovníka a do Prahy. Najel jsem okolo 1 000 kilometrů a pokud bych měl říct, kde nejčastěji GS trávilo čas, tak všude rovným dílem, tedy až na off-road. Dálnice 30 procent, okresky a město taky tak. 10 procent bylo mimo asfalt. Na GS není problém projíždět městem a kličkovat mezi auty a nebo nastavit tempomat na 180 km/h a upalovat dálnicí pryč od všech neomalených řidičů. Jakmile jsem dojel do míst, kde byla silnice uzavřena úplně, přejel jsem o sto metrů dál cestičku, která byla sotva polní cestou, ale BMW si poradilo, a mazal jsem zas dál. Že by nižší podvozek obral GS o jeho schopnosti mimo asfalt, v běžném užívání nezaznamenáte.

Na dálnici, kdy jsem ustálil rychlost lehce pod maximálku, jsem objevil zásadní výhodu nižšího podvozku. A to větší stabilitu. Už samotná váha motoru, který je usazen nízko, vám tady pomáhá. V přímce je GS stabilní a na nerovnostech oceníte tenhle kus železa, který se nenechá jen tak rozhodit. Ve spojení s nižším podvozkem pak celá motorka dostává ještě o něco větší klid. Při velkém větru to s vámi nehoupe tolik jako na standardním podvozku. Plexi sice není moc velké, ale turbulence jsou minimální. Pokud se venkovní teplota vyšplhala na 30 stupňů, stáhl jsem si plexi na nižší pozici a nechal proudit vzduch na prsa a krásně se osvěžil. Vzduch nešel z podbradní části do helmy a ani mi neházel samotnou hlavou. Jakmile pršelo, šlo plexi nahoru a po 50 kilometrech mám mokrá jen ramena. Chrániče rukou jsou rozměrné, ale jejich uchycení, respektive vzdálenost od řídítka je moc velká, a tak se na ruce dostane vítr i trochu vody.

Vibrace jako takové už moc poslední vodník nepřináší. Mně tenhle motor dostává, jak moc se ho podařilo uhladit. Kdysi jsem vlastnil R 1150 R a o nějakém charakteru se nedalo mluvit. Moc jsem se s motorem nechlubil. Dělal sice všechno dobře, ale vibrace mi lezly na nervy a výkon nebyl taky nic moc. Teď je to ale podle mých představ. Čistý projev, průběh výkonu bez výkyvů, nechá se podržet i ve vyšších otáčkách, a to bez znatelných vibrací. Na dálnici pak můžete držet snadněji vysoké tempo. Do zrcátek však vibrace jdou a pokud boxera podtáčíte nebo lížete červené pole, není v nich moc vidět.

Zlatý střed mezi 2500 až 6000 otáček je pak úplně nejlepší. Každé ráno přehazuji BMW okreskami a jsem nadšený z uvolněné polohy za řídítky a přehledu o provozu. V tomhle momentě si všechno sedá na sto procent a pokud bych měl sáhnout po naháči nebo po GS, šel bych do báva. Na denní ježdění, kdy na vás pokaždé vykoukne nějaké překvapení v podobě štěrku na silnici, o ucpaném provozu nebo dopravní nehodě ani nemluvě, vyplují na povrch vlastnosti, které výkonem nenahradíte.

K dispozici máte kroutící moment 125 Nm v 6500 ot/min a maximální výkon 125 koní v 7750 ot/min. Ve středním spektru stačí pohled před auto a otočit plynem. Pocit z předjetí je lepší i díky tomu, že jste obklopeni větší masou a sedíte výš a vidíte hodně dopředu. Pneumatiky Metzeler Tourance Next jsou špičkový a mazec je, že nekloužou ani na hadech (zalité spáry kluzkým asfaltem). Klid, který vychází z tlumení je pak díky elektronickému podvozku, to je bez debat. Zároveň ale ztrácíte cit. Bavili jsme se o tom s kamarády z autoškoly. Pokud máte například starší Hondu Pan European, která se v extrémním zatížení zavlní, přesto vždy víte, co se děje a dokáže vám do celýho těla vysílat informace. Moderní elektronické podvozky vás naopak od začátku zahrnují jistotou a hýčkají pohodlím a v náklonu drží jak supersport. Nedá se ale o nich nic říct, a teď nemyslím vyprávění v hospodě.

Nejsem rozhodně zpátečnický, ale mám rád od všeho trochu. Někdy je méně více, a proto je fajn, že BMW nabízí možnost volby. Testované motocykly jsou většinou vybavené komplet a já rozhodně nepohrdnu tempomatem ani vyhřívanými rukojeťmi. Zejména pokud používáte motorku každodenně. Tempomat už nemůže být jednoduší. Jedním klikem aktivujete a pak už jen nastavíte-potvrdíte stávající rychlost. Stále se ale připravte, v případě vypnutí, na velký brzdný efekt. Tohle by šlo do budoucna vyřešit automaticky lehkým navýšením otáček. Dnes tedy stále platí, že je lepší si nepatrně přidat a pak teprve tempomat vypnout.

Do města a na nákupy je pak GS úplně v pohodě. Boxer se nechá i podtáčet, což neříkám, že je pro motor dobré, jen to s vámi necuká. Spojkování a proplejtání v ucpaném provozu mi nepřišlo vůbec na obtíž, a naopak jsem opět ocenil přehled odění v provozu a skvělou ovladatelnost díky širokým řídítkům. Na to jak velké rozpětí mají, tak ruce nebolí a ani se vám po celém dni nevytahají ramena. Na hlavní stojánek jde BMW zvednout snadno a při sundavání je lepší si na ni klasicky sednout a zhoupnout se dopředu. Jednou však byla vedle mě zaparkovaná jiná motorka dost na těsno. Z hlavního stojánku jsem ji tedy sundaval z boku a nakopl jsem přitom holení stupačku, která v této verzi nemá ani trochu gumy, takže nic moc. V tomhle případě pak pocítíte i váhu 244 kilogramů. Nicméně i tady je vidět výhoda nižšího podvozku. Ruce máte v příjemnější pozici jak při couvání, tak právě při takových manévrech jako je sundavání ze stojánku. Jedná se samozřejmě o maličkosti, které ale ve výsledku dělají celkový dojem.  

Po zimě jsem už potřeboval nějakou mašinu provětrat a GSo mi sedlo, takže jsem byl všude rychle a včas a ještě jsem na ostatní čekal. Spotřebu jsem začínal se 7,5 litru na 100 kilometrů. Město ji paradoxně snížilo o litr dolů a zvolnění tempa ke konci testovacího týdne zarovnalo spotřebu na 6 litrů rovných. Pokud budete chtít, dáte výlet v klidu i za 5 litrů. Nádrž je na 20 litrů, takže relativní dojezd lze vyšplhat na 400 km. Z praktického hlediska pak zmiňuji i přední světlomet, který funguje skvěle. Jeho design je při denním svícení parádní, ale především dokáže vytvořit široký kužel, který posvítí skvěle až za krajnici přes příkop. Pokud jedete v noci lesem, tak dokáže protnout tmu i naokraji lesa.

BMW R 1200 GS je pořád skvělé nařadí. Spousta se jich v inzerátech objevila s nízkým nájezdem kilometrů, a to je velká šance. Nebo jděte rovnou do nové a naklikejte si příplatkové výbavy co hrdlo a vaše peněženka ráčí. Jen si určitě zajděte k prodejci, nechte si poradit a nastavte si motorku tak, jak požadujete vy. To, že vám jedno GS přijde vysoké a těžko ovladatelné, ještě nemusí znamenat, že tomu tak je vždy. Správná volba sedla je základ, stejně jako ne každý nutně využije elektronický podvozek.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Design je stále moderní
+ Motor je jemný a neotravuje vibracemi
+ Manipulace v jakémkoli prostředí/počasí
+ Pohodlí pro oba cestující
+ Nízký podvozek a sedlo otevírají dveře do světa GS i menším lidem


- V zrcátkách jsou vibrace znatelné
- Elektronický podvozek žehlí někdy až moc dobře (sterilita pro staromilce)


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
atv1 přispěl 6 Kč
pavere přispěl 6 Kč
Mark09 přispěl 6 Kč
Jarda-Bekr přispěl 6 Kč
hansc přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist