husqvarna_svartpilen_801_2




BMW G650Xchallenge

Kapitoly článku

Xchallenge pohání jednoválec rakouské značky Rotax vycházející z pohonné jednotky předchozího modelu F650. Je zajímavé, že se vyrábí v Itálii ve fabrice Aprilia. Od předchůdce řady F zaznamenal spoustu změn a vylepšení. Při nárůstu výkonu a naopak snížení hmotnosti se inženýři snažili o co největší spolehlivost a životnost tohoto čtyřdobého, kapalinou chlazeného jednoválce se vstřikováním. Výkon motoru se vyšplhal na hodnotu 53 koňských sil při 7000 otáčkách za minutu. Hmotnost motoru se podařila srazit použitím magneziových vík, lehčím alternátorem a také nižší hmotností klikové hřídele. Převodovka terénního bavoráku čítá pět rychlostních stupňů, přičemž spojka je vícelamelová v olejové lázni.


Páteřový dvojitý rám z oceli a lehkých slitin spolu se zadní hliníkovou kyvnou vidlicí dodávají Xchallangi velkou tuhost a výborné jízdní vlastnosti. Přední nastavitelná vidlice typu upside-down o průměru 45 milimetrů a zdvihem 270 mm je skvělou volbou, v terénu si vede na jedničku. O odpružení zadního kola se postará centrální seřiditelná jednotka se vzduchovým měchem. Zdvih zadního kola 270 mm je jednoznačnou enduráckou záležitostí. Nastavení zadního tlumení má dvě základní polohy, soft a hard. Dále je také možné nastavení snížením tlaku ve vzduchovém měchu. Motocykl je osazen koly o průměru 21 palců v předu a 18 palců vzadu. Na předním kole funguje dvoupístková kotoučová brzda Brembo o průměru kotouče 300 mm a na zadním kole jednopístková o průměru 240 mm. Za příplatek je možnost pořídit vypínatelný systém ABS. Pro motocykly BMW skoro samozřejmost, ale pro třídu terénních endur naprosto neobvyklé!




Když pak skočím do motokrosové výstroje, sednu do sedla Xchallenge, mám hlavu plnou nápadů, kde všude se s tímto teréňákem povozím. Jsem zvědav, s jakým terénem si bavorák poradí. Na začátku si zvykám na posaz s poněkud zabořeným předkem. První dojmy jsou dost smíšené. Když se tedy rozhoduji pro nastavení podvozku na polohu Soft, zadek se o kus sníží a předek už není tak potopený - to je ta pravá volba. Pak se na Xchallengi cítím o mnoho lépe a užívám si řádění po polních a lesních cestách Vysočiny. Právě tento terén bavoráku svědčí nejvíce a cítí se v něm jako ryba ve vodě. Většinu jízdy v terénu stojím ve stupačkách a koleny směruji mašinu kam potřebuji. Poslouchá na slovo. Výkon motoru se zdá být tak akorát, ničím extra nepřekvapí, ale také neurazí. Je však nutno dodat, že testovaný bavorák byl ve fázi zajíždění před první garancí a nebyl tedy úplně otevřený!




Xchallenge je přesně ten typ motorky, který nepadne do ruky na první pokus. Čím více času ale v jeho sedle trávím, tím více mu přicházím na chuť a užívám si každého okamžiku blátivého řádění! Prolétnout se vzduchem není žádný problém, při dopadu podvozek vše spolehlivě pochytá a odpoví písknutím pneumatického tlumiče. Velkou roli u každého terénního endura hraje obutí a věřím, že krosovější pneumatika by Xchallengi otevřela větší obzor offroadového šílenství! Obuté pneumatiky Metzeler Sahara ho ve větším terénu, spolu s hmotností stroje, poněkud limitovaly. Obutí má velký vliv také na brzdný efekt. Přední brzda je v terénu poměrně jedovatá, ale na rozdíl od zadní se dá s citem dávkovat. Zadní brzda funguje ve dvou polohách, a to on a off. Mám tím namysli, že jakékoliv její použití na nezpevněném povrchu ihned zadní kolo bez kompromisu zablokuje.




Při přejezdech po asfaltových silnicích Xchallenge překvapí výbornými jízdními vlastnostmi. Na silnicích, kde levá zatáčka střídá pravou, se bavorák chová velice jistě. Pro silniční provoz se mi osvědčilo nastavení zadního pneumatického tlumiče hard. Už po pár desítkách kilometrů o sobě ale dá vědět tvrdé sedlo a ještě druhý den si to pamatuji! Vysoký posaz má za důsledek větší vnímání rychlosti. Rychlost kolem 120 km/h je ještě docela použitelná, když si to pelášíte vyšší rychlostí, dostane se proudící vzduch pod poměrně široký přední blatník a občas rozvlní řídítka. Určitý podíl na tom ponesou obuté terénní pneumatiky. Maximální rychlost jsem na Xchallange dosáhl 160 km/h, ale je jasné, že pro tento účel mašina stavěná není. Obě brzdy na silnici fungují velmi dobře a zadní se nezdá tak nepříjemná, jako při použití na nezpěvném terénu.


Jste-li fanda značky BMW a máte choutky blátivého dobrodružství, můžu Xchallenge doporučit. Na širokých polních a lesních cestách zažijete spoustu zábavy! Vyjížďku po vyjížďce se vám budou otevírat další možnosti a hranice, které Xchallenge s obrovskou chutí překoná. Nejste-li až takovým příznivcem německé značky a zachce se vám výhradně eduráckého řádění, asi se poohlédnete po konkurenčních strojích se sportovnějšími ambicemi. Pořizovací cena historicky vůbec prvního terénního bavoráku je 227 800 Kč a zaručí vám i v těch nejtvrdších podmínkách exkluzivitu a preciznost nekompromisní německé značky.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Dan Šeiner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist