yamaha_demo_tour




BMW F 850 GS vs. CFMOTO 800MT Touring: Střet civilizací

Kapitoly článku

Znáte to, během zimy jste strávili spoustu času procházením tabulek, recenzí a diskuzí na webu a nakonec jste vybrali svoji příští vysněnou mašinu. Už máte skoro jasno, a najednou vám v hlavě zahlodá červík pochyb: Co kdybych si místo nové pořídil tak dva roky starou lehce jetou a dopřál si o třídu větší/lepší/silnější/hezčí/prestižnější (nehodící se škrtněte) mašinu? Případně v opačném směru: Co kdybych si místo ojetiny za stejné peníze pořídil skoro stejně dobrou novou mašinu od méně zvučné značky?

A pak už nastoupí nekonečný souboj úvah a protiúvah, které nikdy nemůžou mít jednoznačné řešení, protože každý se na svět koukáme jinýma očima. Pro někoho je nesmysl kupovat novou motorku, která už při zaplacení a prvních pár najetých kilometrech ztrácí na prodejní ceně. Pro jiného je nepředstavitelné si tak nádhernou věc, jako je vysněná motorka, kupovat po předchozím majiteli a s rizikem skrytých vad. A protože jsme vloni a nakonec i pro letošní sezónu podrobili dlouhodobému redakčnímu testu novinku z oblasti cestovních endur CFMoto 800 MT, rovnou se nabízelo ji porovnat s etalonem této třídy, modelem BMW F 850 GS, a podívat se na tuhle dvojici právě optikou „lehce jetá vs. nová méně značková za stejné peníze“.

Výběr vhodného soupeře pro redakční MT nebyl úplně jednoduchý, jako soupeř by se možná víc hodilo F 750 GS, ale při sečtení výbavy a ceny nám prostě nejlíp vyšlo právě 850 na vyplétaných kolech. Tento model jsme taky nejčastěji slyšeli zmiňovat od majitelů 800MT, kteří ho při výběru motocyklu nejčastěji zvažovali a kladli si přesně tu samou otázku, jakou zmiňuji na začátku testu. A zatímco Honzis v první kapitole podrobně popsal všechny rozdíly, klady a neduhy obou modelů z pohledu standardního jezdce, já teď můžu nabídnout podobné srovnání z pohledu o 20 cm a 20 kg rozměrnějšího pilota.

A hned první zásadní rozdíl je ergonomie. BMW F 850 GS patří mezi etalony celé této třídy a ostatní cestovní endura mají srovnatelné trojúhelníky stupačky-sedlo-řídítka. To znamená pohodlný posaz na dlouhé cesty se vzpřímenou polohou a možnost postavit se v lehčím terénu do stupaček a nechat si mašinu pod sebou trošku tancovat na nezpevněném povrchu. No dobře, ty nohy by z mého pohledu mohly mít o kousek pohodlnější úhel a stupačky bych si o pár centimetrů posunul, ale hodně se to blíží ideálu. Vedle toho mi osobně posaz na CFMoto 800 MT tolik neučaroval, sedlo je pro mě nelogicky nízko vzhledem ke zbytku motorky.

Tady bych skoro čínské konstruktéry podezříval, že se hodně inspirovali konstrukcí od zavedené konkurence, a pak prostě snížili sedlo, aby se 800 MT zpřístupnilo pro větší okruh zákazníků. A když tak zavzpomínám, tenhle pocit už jsem přeci jednou zažil! Ano, při společném testu čínské Jawy RVM 500 jsem v druhé kapitole psal téměř to samé. Jenže ono všechno zlé je pro něco dobré a tahle tak trochu specifická jízdní pozice se v zatáčkách odvděčí moc příjemným vnímáním předního kola. Jezdec je pěkně zapasovaný do motorky a při překlápění mezi zatáčkami najednou CFMoto v porovnání s GS a jeho 21palcovým předním kolem „chutná“ skoro jako supermotard. Osobně už se těším, až na naší redakční Matyldě pro letošní sezónu vyzkouším o pár centimetrů zvýšené sedlo (a hned podám report).

Další velký rozdíl mezi oběma dnešními adepty je těžiště. Nezávidím jezdci menší postavy, který se nechal zlákat nízkou tabulkovou výškou sedla 800MT v domnění, že se s takovou mašinou bude výborně manévrovat na místě. V porovnání s GS má prostě CFMoto znatelně výš těžiště a menší centralizaci hmot. Tuhle motorku prostě nechcete naklonit moc na bok, protože ten úhel, od kterého vás přepere a plácne sebou na zem, je pocitově hodně menší než u porovnávaného GS. Pokud právě vybíráte mašinu, zkuste si s každou na začátku března na výstavě Motocykl v Letňanech jen tak na sucho zahýbat a kousek si ji naklonit na bok. Sami posoudíte, jestli to pro vás je v pohodě, nebo jestli zrovna tahle vlastnost pro vás bude klíčová.

Startuji BMW a ucho mi pohladí kultivovaný projev řadového dvouválce se zdvihovým objemem 853 ccm (omluva za video, kde zaznělo 823 ccm), který je za ta dlouhá léta vývoje u BMW vypiplaný k dokonalosti. Umí uhlazeně zatáhnout, dovolí brumlání v terénu i vysoké otáčky na dálnici, tohle je prostě jistota. Tohle je ta věc, kvůli které budete váhat, jestli si nepřiplatit za značku a za generacemi ověřený, ale proto i dražší stroj. Hlavně ten podmanivý zátah, který vám i u osmikila pěkně zatlačí pozadí do sedla, to je jedna z věcí, které přeci na mašinách tak milujeme! Právě v tomhle porovnání totiž CFMoto 800 MT lehce ztrácí, protože jde o první generaci (a v našem případě dokonce také o úplně první vyrobenou sérii MT), která ještě nemá úplně vychytanou elektroniku vstřikování. Občas na povel plynu zareaguje trošku opožděně nebo se zacukáním a hlavně při neustálé práci s plynem při projíždění hustého městského provozu to nepřidává na jistotě řízení.

Od sezóny 2023 by to mělo být vyřešené aktualizací firmwaru, která je k dispozici od konce loňské sezóny, my ale testovali první verzi 2022, proto zkrátka reportujeme chování modelu 2022. Každopádně pokud byste kupovali ojetinu CFMoto z první várky, určitě rovnou spárujte telefon a nahrajte SW nebo zamiřte do servisu a nechte si nahrát poslední verzi. Obecně i motor CFMoto působí trochu hrubším dojmem a potvrzují to i parametry. Přestože jde o stejnou konstrukci jako KTM 790, jsou parametry výkonu a točivého momentu o něco horší. A že nejde o úplně poslední generaci, svědčí i to, že KTM pro 2023 posílá na trh novou 790 s inovovaným motorem. Na druhou stranu, KTM si bude nechávat komplet celou 790 Adventure vyrábět v Číně, a to je taky argument!

Podobné to je i s ostatními komponenty a vlastnostmi, prostě co zaplatíš, to dostaneš. O sto tisíc dražší (cena nového stroje) BMW F 850 GS je ve většině věcí o malý kousek lepší či jistější než CFMoto 800MT. Brzdy, spojka, aerodynamika, přehlednost přístrojovky, ten rozdíl cen se prostě někde musí projevit. Naopak ve volitelné výbavě podle mě vede Čína, protože komplikované plastové kufry GS působí vedle hliníkových CFMoto o třídu levněji. To platí i pro celkový design, protože 800MT se prostě lidem líbí a přední pohled na F850GS je v tomto porovnání hodně komplikovaný. A u motorek je to tak trošku jako u ženských - když se ti fakt líbí, překousneš leccos!

Další sériová výbava verze Touring jako mohutný ochranný rám nebo pěkně zakomponovaná přídavná světla na bocích dělá z 800 MT opticky podstatně větší a dospělejší motorku než srovnávané GS. To se naopak musí tvářit jako menší koráb, aby neodvádělo zákazníky od velkého R 1250 GS. Co se týče elektroniky, tady je trend zřejmý, nové čínské značky jsou v tomto ohledu hodně flexibilní a už v sérii často nabízejí funkce, které evropské koncerny teprve pomalu zavádějí do nabídky. Jako příklad lze zmínit třeba tempomat nebo sledování tlaku v pneumatikách. Nebo zadní kameru, kterou by měla nabídnout 800MT ve verzi Explore, jež na trh přijde později.

Co si z takového srovnání pohledem zájemce o koupi srovnatelného nového/jetého motocyklu odnáším? Dobrou zprávou je, že ani v jednom případě neuděláte při koupi chybu. Pro koho je důležitější důraz na značku, ten může mít hezký pocit z vlastnictví mašiny, která je na špičce ve své kategorii a ve většině vlastností má lehce navrch. Kdo nedůvěřuje ojetinám a třeba i jeho motorkářské image hodnotí víc vlastnictví nové mašiny, ten si za řídítky čínského stroje bude užívat prakticky stejné emoce s vědomím, že tohle je hudba budoucnosti a moderní doby. Jak už rozebral Honzis v první kapitole, oba dnes testované modely jsou hodně odlišné, přestože je spousta lidí zvažuje při výběru. Tato verze GS s jednadvacítkou vepředu dává možnosti pro výpravy směrem na Rumunsko nebo Maroko, takto vystrojené CFMoto s devatenáctkou vepředu se zase hodí do alpských zatáček, klidně zpestřených i nějakou lehčí šotolinkou.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PolarBearOne přispěl 60 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist