globalmoto_duben_nolan




Kymco MyRoad 700 vs Yamaha Tmax 530 vs Aprilia SRV 850

Kapitoly článku

Na pomyslné startovní čáře stojí tři novinky, respektive dva zbrusu nové modely a jeden po čerstvé modernizaci. Abychom si mohli předem alespoň tipnout, kdo je v tomhle souboji favorit a kdo outsider, podívejme se nejdřív na jejich papírové předpoklady.
V první dráze podle abecedy stojí Aprilia SRV850 s vidlicovým dvouválcem o objemu 839 ccm (!) a nejvyšším výkonem 76 koní. Oficiální zdroje uvádí pouze suchou hmotnost, která je na skútr stejně neobvyklá, jako jeho předchozí parametry: 249 kg. Dvě kotoučové brzdy vpředu a jedna na zadním kole tady mají o práci postaráno, a budeme zvědavi, jak se s ní poperou. Testovaný model nemá ve výbavě ABS, které se dodává společně se systémem kontroly trakce v příplatkové verzi.
Kompletní označení v kolonce dalšího soutěžícího už napovídá, že tady je brzdový asistent přítomen, stejně jako jako tři kotouče. Řeč je o skútru Kymco MyRoad 700i ABS, u kterého přesný zdvihový objem řadového dvouválce činí 699 ccm a největší výkon má hodnotu 59 koní. Potýkat se ovšem musí s celými 292 kilogramy, v tomto případě pohotovostní hmotnosti. Po odečtu váhy náplní ve 14litrové nádrži, mazacím, chladícím a brzdovém systému motoru bychom se mohli dostat přibližně na 270 kg hmotnosti suché, což je cca o dvacet kilo víc než u Aprilie.
Yamaha Tmax dostala v rámci poslední modelové změny větší motor, jehož objem je přesně zakódován v plném názvu: 530 ccm. S výkonem řadového dvouválce 47 koní zdánlivě nejslabší adept, který ale zároveň bude mít nejlehčí práci sám se sebou, protože váží pouhých 217 kilogramů včetně náplní. I tady se budeme moci spoléhat na účinek dvou předních a jedné zadní kotoučovky, a absence ABS (které je k dispozici za příplatek) možná dovolí dostat kolo i do smyku.
Všechny tři modely už prošly našimi samostatnými redakčními testy, a tak se pojďme rovnou pustit do jejich vzájemného srovnávání. Při pohledu na trojici stojících maxiskútrů působí Aprilia nejsportovnějším dojmem, za což vděčí svoji designové inspiraci u superbiku RSV. Z Kymca naopak vyzařuje aureola luxusu a komfortu, i když místy to až zavání kýčovitostí (prostě nemůžu překousnout ta chromovaná zrcátka). No, a Yamaha? Tam jsou léta vývoje přeci jen znát. Tmax u mě za čistý a vyvážený sportovně-cestovní vzhled získává první bod.
Skútr ale není socha ke zkrášlení zahrady nebo obýváku – chci od něj především, aby mě pohodlně, rychle a bezpečně odvezl tam, kam potřebuju. Jaký komfort mi tedy dokážou jednotliví adepti nabídnout? Na rozměrech sedla se nešetřilo u žádného z nich, a stejně tak i prostoru pro nohy je všude dostatek. U Kymca jsem sice musel nacpat ledviny až těsně k opěrce, aby se kolena vešla do kokpitu, ale jinak se mi jeho sedlo zdálo nejpohodlnější. MyRoad má navíc vysoko vytažená řídítka, takže s ním můžete neúnavně hltat kilometry celý den jako na komfortním cruiseru. K celkové pohodě přispívá i elektronicky nastavitelný podvozek, který dává možnost přímo z místa řidiče měnit předpětí zadní pružiny, a to klidně i za jízdy. Stejně tak vyklápění stupaček pro spolujezdce se ovládá dálkově páčkou mezi koleny, a pěkně po ruce je i hrdlo čtrnáctilitrové palivové nádrže. Sedlo se díky tomu otvírá jenom kvůli přístupu do zavazadlového prostoru, jehož objem je ze všech testovaných skútrů největší. Funkci doplňkového úložného prostoru plní odkládací přihrádka v levé části kokpitu.

Hodně pohodlné křeslo nabízí také SRV, které navíc poskytuje víc prostoru dolním končetinám než Kymco. Nižší umístění řídítek tvaruje tělo jezdce do sportovnější pozice, se kterou koresponduje nižší plexištítek, vypouklý jako u závodního stroje. I na Aprilce se bedra jezdce mohou pohodlně zapřít do měkké opěrky, což beru vzhledem k síle jejího motoru skoro jako povinnost. Vodorovně uložený centrální tlumič nabízí na výběr ze sedmi stupňů předpětí pružiny a nastavení se provádí manuálně. Při tankování nádrže, do které se vejde 18,5 litrů paliva, je třeba vystoupit a odklopit sedlo. Pod ním se nachází relativně malý (vzhledem k velikosti skútru) úložný prostor a jinou odkládací schránku na SRV nenajdete.
Sedlo Yamahy je už od pohledu nejužší, a po delší jízdě se ukázalo také jako nejtvrdší. Nízká řídítka padnou do ruky velmi přirozeně, místa pro pohyb nohou je tu dostatek a plexištít dobře odvádí svou práci, aniž bych ho musel zvedat do druhé, vyšší polohy. I na Tmaxu se mají záda jezdce při akceleraci o co opřít. Zadním centrální tlumič je už z výroby napevno naladěn na tvrdší a sportovnější notu, což v porovnání s dalšími testovanými modely trochu ubírá na dlouhodobém komfortu. Tankování patnáctilitrové nádrže se obejde bez otvírání podsedlového prostoru, který se svou velikostí řadí někam mezi ostatní dva konkurenční exempláře. Odkládací skříňky, dosažitelné z místa řidiče, jsou pod řídítky hned dvě.
Pokud mám hodnotit jízdní komfort z hlediska uživatele skútru, pak vyhrává Kymco, těsně následované Aprilií. Tmax musí za svůj nejsportovnější podvozek pár bodů v disciplíně zvané komfort prostě oželet. Kartami ale ještě může pořádně zamíchat porovnání jízdních vlastností.
Dynamiku je třeba srovnávat s mírným nadhledem, vedle sebe tu přeci stojí tři různé kubatury.
Nejrychlejší a nejlépe akcelerujícím maxiskútrem je podle očekávání Aprilia, ale pořadí dalších dvou v tomto směru není až tak evidentní. Kymco totiž handicapuje dost vysoká hmotnost, a kromě toho také přenos výkonu z variátoru přímo na zadní kolo. Yamaha, ač vybavena slabším motorem, vykazuje podstatně větší dravost a jde za plynem podstatně ochotněji. Kymco v tomto směru působí klidným a umírněným dojmem, který se vlastně docela hodí k jeho pojetí velkého cestovního korábu. Dokáže vyvinout rychlost, která se ve spojení se skútrem zdá až neuvěřitelná, ale než se k maximálce dostane, chvilku to trvá. Ani ve zrychlování z místa nemůže v dané společnosti vyhrát, což ovšem neznamená, že to na semaforu nenatře všem nadupaným kárám.
Aprilia je něco jako dragster mezi skútry – dlouhý rozvor a tuhý podvozek jí dává stabilitu při raketové akceleraci, a megaskútr jede jako po kolejích i ve vysoké rychlosti, ke které její dvouválcový motor jezdce neustále provokuje. SRV neomylně drží stopu i v dlouhých zatáčkách a hlubokém náklonu, jenom při rychlých změnách směru jízdy, nebo manévrování ve městě jsou jeho reakce přeci jen trochu těžkopádnější. Drobné rezervy vykazuje brzdný účinek předních kotoučovek – skútru s maximálkou přes 200 km/h by slušely ještě o něco silnější kusadla.
Yamaha sice není nejrychlejší ani nejsilnější člen party, ale přesto udělala nejlepší dojem. Určitě na tom má lví podíl to, že se jízdními vlastnostmi podobá víc motorce než skútru. Temperamentní motor si s relativně nízkou hmotností skútru doslova hraje, ať už při startu na světlech, nebo při akceleraci ze zatáčky či při předjíždění. Vypiplaný podvozek zvládá stejně dobře svižné tempo v táhlých obloucích, jako kličkování v serpentinách nebo městském provozu, i když v souboji s malou stopětadvacítkou mezi kolonami aut by neměl šanci. Z velkých skútrů (a nejen těch, které se setkaly v tomto testu) je ale přesvědčivě nejobratnější. Kromě toho má také skvělé brzdy, za jaké by se nemusel stydět ani sportovní motocykl.
Pro každodenní život za řídítky bych si proto vybral Tmaxe, přestože v nabídce je výkonnější SRV i komfortnější MyRoad 700i ABS. Yamaha totiž nabízí k obligátním praktickým benefitům skútru nejvíc zábavy, a dokáže pokrýt nejširší spektrum jízdních režimů. Aprilia má perfektní motor i podvozek, v oblasti komfortu jí také není co vytknout, ale trochu ztrácí v obratnosti a praktičnosti. Kymco je z testované trojice nejtypičtější skútr se vším všudy – má velký úložný prostor, komfortní posez i dobrou ochranu před větrem i deštěm. Ve srovnání s dalšími dvěma skútry mu ale trochu chybí jízdní dynamika, a lepší účinek brzd.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist