yamaha_demo_tour




První jízda na nové Yamaze YZ250F pro rok 2021: Wi-Fi v bahně

Přicházím do motokrosového areálu MX Bielstein a všudypřítomná modrá jasně říká, která značka tu dneska rozdává karty. Stačí ještě pár kroků a už mě vítá řada sluncem zalitých jednadvacítkových krasavic YZ250F. Ano, dneska si vyzkouším fungl novou motokrosovou Yamahu pro rok 2021, která zaznamenala až nečekaně hodně inovací a to je dobře!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ač to na první pohled nevypadá, tak Yamaha YZ250F modelového roku 2021 přijíždí na motokrosové tratě s pořádnou náloží novinek. Inženýři si při vývoji stanovili čtyři hlavní cíle a řekl bych, že si dokážete tipnout, které to jsou. Tak zaprvé chtěli docílit ještě silnějšího středního pásma a plynulého přechodu do vršku, za druhé zlepšit ovladatelnost a minimalizovat potřebnou sílu jezdce při změně směru, za třetí zlepšit brzdy a za čtvrté se barevně odlišit od předchozí generace. Oficiální offroadový testovací jezdec Herjan Brakke podotýká, že docílit zlepšení nebylo úplně jednoduché, protože už devatenáctkový model byl velice výkonný a skvěle ovladatelný.

Jen pro připomenutí, modelový rok 2014 pro Yamahu znamenal první generaci YZ250F se zakloněným válcem a čtveřicí ventilů, což byla změna jako hrom. Druhá generace s upraveným motorem stejné konstrukce, jehož charakteristiku šlo vůbec poprvé ladit pomocí aplikace v mobilu, přišla s modelovým rokem 2019 a my si ji pořádně proklepli v rámci testu i závodu. Teď se ale vráťme k nejnovější generaci, tedy modelu pro rok 2021, který stále frčí s kapalinou chlazeným čtyřtaktem a válcem zakloněným dozadu. Výfuk ústí ze zadní strany, výfukový svod je omotán kolem dokola válce a sání včetně vstřikovací jednotky má své místo vpředu. Tato konstrukce znamená uložení nádrže pod sedlem a air box hned za krkem řízení. Alespoň za mě si zaslouží palec hore elektrický startér a líbí se mi také možnost ladit motor skrz aplikaci Power Tuner v mobilu, pomocí připojení Wi-Fi.

U jednadvacítkového motoru udělala továrna spousty změn a ty se dotkly asi patnácti komponentů. Došlo na optimalizaci nastavení řídící jednotky, inovaci rozvodového řetězu a napínáku, změnil se profil vačkové hřídele výfuku a jiná je výfuková koncovka. Úpravou prošla hlava válce, zesílila kliková skříň, zesílil také spojkový koš a převodovka, konkrétně šířka zubů třetího, čtvrtého a pátého rychlostního stupně. Změnu zaznamenalo vodní čerpadlo a snímač chladicí kapaliny. Yamaha se u jednadvacítkového modelu dost zásadně věnovala přívodu vzduchu do motoru, protože právě tam viděla velkou šanci pro zlepšení výkonu a zejména pak jeho průběhu. Proto je kompletně nový air box, jehož vnitřní konstrukce je nyní bez hrdla, ale i vzduchový filtr po vzoru větší YZ450F nebo víko air boxu či vstřikovací jednotka.  

Zlepšení jízdních vlastností má na triku přepracovaný rám se sníženou tloušťkou stěn. Naopak rám pod motorem dostal silnější profily a nové jsou také úchyty motoru. Úplně nové jsou horní brýle, zesílila také osa předního kola a pérování KYB dostalo nové nastavení. Jiná je pozice řídítek, kdy jsou o 5 mm níže a o 16,5 mm více vpředu.  Celkově je možnost řídítka nastavit do čtyř různých pozic. Jisté změny se dotkly tvaru stupaček. Třetím cílem byly brzdy a u jednadvacítkového modelu najdeme větší přední brzdový třmen s většími pístky a zrovna tak větší brzdový kotouč, respektive jeho plochu, od čeho se odvíjí i větší brzdové destičky. Kompletní proměnou prošla také zadní brzda, kdy tu máme jiný brzdič a jiný průměr zadního kotouče, tedy 240 mm.

Yamaha YZ250F poslední generace dostala nové barevné provedení, což znamená číselné tabulky v modré barvě. Kromě této barevné kombinace existuje ještě Monster Energy Yamaha Racing Edition, kdy mašině dominuje černá barva se zeleným logem na spojlerech, podobně jako to mají závodní speciály továrního týmu Yamaha v mistrovství světa. 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 6 Kč
L-D přispěl 6 Kč
Kubák přispěl 6 Kč
nous přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist