Testujeme Triumph Tiger Sport 660
Text: Jan Rameš | Foto: Triumph | Zveřejněno: 11.12.2021 | Zobrazeno: 10 273x
Vánoce sice již klepou na dveře, ale ještě před nimi nás čeká jeden výlet do teplých krajů, konkrétně do Portugalska. Britský Triumph tam pořádá novinářské testování nového Tigeru Sport 660 a za Českou republiku se účastní právě naše redakce. Na co se za vás máme zeptat?
Triumph do toho v poslední době šlape fest, a to na všech frontách. Na jedné straně ďábelský Speed Triple RS, od příštího roku ještě v polokapotované verzi RR, vedle něj nový Tiger 1200, a na straně opačné cenově dostupné a rozumně silné menší stroje, jakými je Trident 660 anebo právě Tiger Sport 660, kterého letíme vyzkoušet. A vypadá to jako velice racionální volba, která však nebude postrádat srdíčko. Navíc nemusíte mít tři vysoké školy, abyste pochopili, že Tiger Sport 660 vychází technicky z loni představeného Tridentu 660. S tím se Triumph vrátil k příjemným motorkám pro každý den, doposud jste měli na výběr jen mezi retro kousky řady Bonneville nebo chuligánským Street Triplem. Tiger Sport je Tridentu to samé, co Versys šestsetpadesátkovému Zedu nebo Tracer emté-sedmičce. A přesně tohle budou i jeho konkurenti.
Jenže Tiger chce všem vypálit rybník, Triumph jej prezentuje jako nejlepšího ve své třídě. Jeho řadový tříválec o objemu 660 cm3 nabídne stejných 80 koní a 64 newtonmetrů jako Trident, což jsou pěkné hodnoty, nicméně hlavní devizou bude lineární průběh. Uvidíme. Proti konkurentům nabízí Tiger dva motorové módy, nechybí ani kontrola trakce, což jsou další plusy. Docela zvědaví jsme na čitelnost nové TFT přístrojovky, která svým rozložením trochu připomíná stávajícího Versyse. Proti němu ale nabídne konektivitu a dokonce i turn-by-turn navigaci.
Prémiové prvky Tiger přidává i na podvozku, který ukazuje, že i relativně levná motorka může mít hezké šasi. Trubkový rám, pěkná profilovaná kyvka, USD vidlice, na to se dobře kouká, stejně jako na dynamicky tvarovaná litá kola. Ta mají průměr 17“ vpředu i vzadu, Tiger Sport je jednoznačně asfaltovou záležitostí, byť zdvihy 150 mm naznačují, že mu nebude vadit ani asfalt hodně rozbitý. Doladit si podvozek můžete komfortně otočným knoflíkem hydraulického seřizování předpětí zadní pružiny, žádné vztekání se s C-klíčem a stržené klouby… Radost budí pohled na brzdy, jsou to sice jenom dvoupístkové Nissiny, ale kdo přesně tyhle třmeny zná, tak ví, že brzdí až nepochopitelně dobře.
Tiger Sport 660 má být takovým univerzálem pro každý den, který zvládne denní popojíždění ucpanými metropolemi stejně jako dovolenou přes půl Evropy (s tou mu pomůžou zavazadla z katalogu originálního příslušenství). Jak už jsme si ověřili na veletrhu EICMA minulý měsíc, není to žádný mastodont, ale ani vyloženě prcek. Jízdní pozice za širokými řídítky bude skvělá, takže nejvíce jsme zvědaví na to, jak bude fungovat to plexi, které je nastavitelné jednou rukou. A pokud jste na něco konkrétního zvědaví i vy, tak to napište dolů do formuláře, Honzis se u zástupců Triumphu pokusí zjistit odpovědi na vše, co vás zajímá. Cenu vám ale můžeme říct už teď: 225 000 Kč, červená bude o pět tisíc dražší.
Podívejte se na oficiální video představení modelu Tiger Sport 660
První dojmy z výstavy Eicma v Miláně
Informace o redaktorovi
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Otázky a odpovědi
Hmotnost s náplněmi?
206 kg
Ahoj,Za mě dotazy: 1.jak funguje podvozek na rozbitých silnicích? 2.Výška sedla a manipulace pro menší osoby kolem 170 cm? 3.Univerzálnost motorky versus zábava ?Díky!Přemýšlím že bych to na sezónu vyměnil za street tripla ,Na kterém se nedá jezdit po rozbitých silnicích, Ale nechtěl bych přijít o tu zábavnost.
Ahoj. 1. Portugalská realita je trochu jiná od té české, sice tam ty silnice taky nejsou úplně nové, ale záplatovaný povrch s dírami jsme nikde nepotkali. Nicméně zdvihy jsou 150 mm a naladění hodně příjemně progresivní, začátek docela měkký, takže věřím, že komfort bude odpovídající této kategorii motocyklů. Uvidíme, jak stabilita, geometrie je dost ostrá, ale to už bude záležitost hodně ostré jízdy. 2. Sedlo 835 mm, ale to je celkem údaj o ničem, když člověk neví tvar a jak moc si motorka kecne při nasednutí... Já při svých 174 cm a standardně dlouhých nohách měl při zastavení obě chodidla na zemi, když jsem se trochu snažil a propnul kolena. Pocitově je Tygřík lehoučký, fakt manipulace na místě mi přišla úplně v pohodě, a to opravdu nejsem žádný čahoun. 3. My jsme si užili hlavně té zábavnosti, byly chvíle, kdy jsem se modlil, ať už je chvíli rovný úsek, už mi začínalo být z těch zatáček blbě :-) Tiger je hooodně hbitý, to mě na začátku hodně překvapilo a říkal jsem si, jestli té hbitosti není až moc. Je to samozřejmě komfortnější varianta k naháči, kapotka s plexi, měkčí nastavení podvozku, motor je stejný jako v Tridentu, takže pro real world síly dostatek a fakt se rád točí. Na druhou stranu, jestli máš Street Tripla a jsi zvyklí držet gas, tak tady je prostě 80 koní, které jsou veselé, ale výkon Streetu ti bude (logicky) scházet.
Srovnání s Versysem a Tracerem 7 bude zajímat asi nejvíc lidí včetně mě, díky.
To mě zajímalo taky :-) a bude to leitmotiv i v samotném testu. Já jel na Versysu a Traceru loni, takže to bude trochu střelba od boku, navíc ten Versys byl Euro 4 s celkem cukajícím vstřikováním, což už prý euro-pětka nedělá. Ve zkratce: u Tigeru mi přijde více síly odspodu než u Versysu a více síly (a veselejší projev) než u Traceru nahoře. Svým pojetím je Triumph jednoznačně blíže k Yamaze, prostě sportovní motorka s nádechem univerzálnosti, Versys je velký cesťák.
Dobrý den mám dotaz ohledně sedla hlavně části pro spolujezdce co se týče místa a pohodlí. Děkuji.
Sedlo je příjemné, ale spíše sportovní než nějak ultra nacpané a tvarované pro hltání stovek kilometrů na jeden zátah. My jsme najeli 250 km za celý den se spoustou přestávek, ke konci už jsem to trochu cítil, hlavně na levém stehně, jsou tam takové mírně citelné hranky. Prostoru v předozadním směru má řidič spoustu, já měl snad 10 cm na posun, ale to spolujezdcovo není kdovíjaké. Nebál bych se ubrat jezdci a přidat spolujezdci, hlavně na délku. Jinak zalomení kolen pro spolujezdce velmi komfortní, umístění madel jakbysmet.
Ahoj, zajímá mě průběh točivého momentu tři válce ve srovnání s dvou válci Versyse a tracera. Jak bude motor živý a jaké bude mít zrychlení?
Ahoj, viz výše odpověď Frankiemu. Na přímé porovnání jsem taky zvědavý, doufám, že se nám to napřesrok podaří udělat. Motor Tigeru je živý velice, rád se točí, převod je docela krátký. Odspodu docela silný, ve středních otáčkách příjemný, nahoře nad osmičkou ještě pěkně foukne do kamen. Mezi 3600 až 9750 otáčkami má prý být k dispozici 90 % krouťáku. Živé, lineární. Nevím, jestli Tracer nebude více zážitkový tím svým falešným véčkem.
Jízdní vlastnosti ve dvou. Půjde jistě o univerzál, tak jak zvládá tuto disciplínu? Třeba i ve srovnání s konkurencí.
Omlouvám se, na tohle odpovědět nedokážu. Při všech těchto prezentacích se jezdí výhradně sólo, každý má svoji motorku. Na místě si za někoho sednout, to jde, ale jízdní dojmy nikoli. Každopádně pro společně strávené kratochvíle sem Triumph namontoval hydraulický štelovák předpětí zadní pružiny, takže je to fakt klik-klik-klik a podvozek je upravený, žádné blbnutí s C-klíčem (což stejně dělá málokdo, pokud vyloženě nejezdí většinou ve dvou)
Sedlo vypadá hodně do kopce. Sjíždí člověk neustále k nádrži a nebo je možné si přesedat a najít pohodlí? Dík.
Dokud ses nezeptal, tak jsem si toho nevšiml. Ale pravda, při pohledu z boku to fakt vypadá hodně nakloněné. Ale za jízdy mi to vůůůbec nepřišlo, sedělo se mi na Tigeru úplně normálně. Žádné klouzání nebo přesedání, kam jsem si sedl, tam jsem byl. Jel jsem teda v textilu s koženým zesílením zadku právě proti klouzání, nicméně myslím, že v džínách to bude stejné. Kámoš ze Slovenska měl džíny a neříkal nic, nestěžoval si nikdo, co jsem stačil postřehnout.
Jízdní pozice pro vyšší a těžší jezdce (185+ cm, 100+ kg)
Tiger Sport 660 je spíš kompaktní motorka, takže ne že by se na ni větší postava neposkládala, ale bude to o tom, jaký prostor vyžaduje. Pro mých 174 cm je to akorát, motorka na mě. Nikdo extra vysoký a/nebo pupkatý s námi nebyl, tak jsem vyfotil aspoň jednoho Triumpháka, ten má prý rovných 180 cm (možná nějaký fous přes). Ptal jsem se ho na pozici a prý je s tím v pohodě, denně prý najíždějí kolem 250 km, je tam čtyři dny a nic ho nebolí. Hele jasně, je to kluk od Triumphu, takže hanit to nebude, ale ta pozice je vidět snad dobře.
Tak to ještě stíhám.
Zajimala by mě především ochrana jezdce pred větrem v rychlostech 130 a víc. Trident je v tomto ohledu na delší cestování katastrofa, takže po první nadšené reakci, bohužel výběrem neprošel. Také zpřevodovaní, kolik motorka točí při dálniční 130-ce a víc. Nastavení tlumení vůdčí Tracer 7, zda zde není totální ropzočtovka a snese i ostřejší jízdu. Jak je na tom sedlo, zda je měkké jak na Tridentu a nebo zda výdrži celodenní zátěž bez poškození sedla i zadku. Jestli ma motorka centrální stoján a pokud ano, jak je motorka vyvážená, pokud ji ma na stojan zvednout člověk o váze kelom 60 kg. DÍKY
Ahoj, hele s tou ochranou je pořád trochu neznámá, protože nám jako na potvoru fakt protivně foukalo, a to potom člověk pozná kulový. Ovládání plexi je snadné, takže jsem si ho okamžitě vytáhl nahoru, protože jsme přesně začínali dálnicí a pod 130 se teda chodilo málokdy. To plégo není žádná plachta, ale snaží se. Ke konci jsem ho ale dával dolů, protože se mi mlžila helma a potřeboval jsem, aby mi na hlavu foukal vzduch. Proti naháči samozřejmě nebe a dudy, ale komfort jako na BMW RT nečekej. Zpřevodování docela krátké, při 130 to bylo lehce přes 6000 otáček. Ale není to otravné, až nad 150 začne motor brnět do stupaček. Showy dobrý, fakt dobrý, sice si nastavíš jenom předpětí vzadu, ale basic setup trefenej parádně. Proti Traceru mi přijde komfortnější v první části zdvihu, při tvrdší jízdě je to pevný a jistý - a že jsme vlastně pořád jeli full gas. Cítil jsem se jistě, snad jen když potkáš houpák ve 150, tak samozřejmě cítíš, že pod sebou nemáš semiaktivní Öhlinsy. Sedlo - nepřijde mi ani moc měkké, ani vysloveně tvrdé. Když sedneš, cítíš trochu hranky, ale až po 250 km mi to začalo být nepříjemné. Centrální stojan v základu není, nenašel jsem ho ani v seznamu příslušenství a co tak na Tigera koukám, tak bych řekl, že není kam dát.
Dobrý den, je / bude k dispozici srovnání dlouhodobé výdrže 3V 660 motoru Tiger versus 2V Versys, nebo V-Strom? Prostě a jednoduše, zda Tiger Sport vydrží nájezd 150 tis. a víc. Díky!
Dobrý den, až na tom někdo najede 150 tisíc, tak určitě porovnání bude možné. My jsme najeli 250 km a dobrý, moje motorka měla na konci testu cca 700 km :-D :-D Triumph říká, že tenhle motor je vyvinutý z osvědčené a spolehlivé platformy, použité i na Street Triply nebo Moto2 speciály, a že doposud vyrobil přes 650 000 tříválců. Jinak hodnoty z testovacího programu: trvanlivost zrychleně na ekvivalent 500 000 mil (tohle je takový blbý vyjádření, v originále: Whole Vehicle Durability - Equivalent to over 500 000 miles of accelerated durability testing), testy stability šasi - 1200+ mil při maximální rychlosti, testování v laboratoři - 31 testovacích programů a 3440 hodin, silniční testování - 3300 hodin, testování na trati - 20 000+ mil
Ahoj Honzo zajímá mě průměrná spotřeba já jezdím na Tigeru 800XRX do 4 litů.
Díky.
Ahoj, Triumph udává 4,5 litru na sto a myslím si, že to bude reálné. A že jestli jezdíš do čtyř s osmistovkou, věřím, že to půjde i s tímhle. Já měl na první zastávce průměr myslím 5 rovných, a to bylo hlavně město a potom nějaká dálnice. Bohužel na těchto prezentacích je jízdní tempo pořád stejné, ať jedeš na superbiku nebo cruiseru, a je to prostě pořád o zaseknuté pravačce naplno a neustále kvalty 2-3-2-3-2... I v tomhle režimu, kterej mně osobně přijde od reálného uživatelského dost vzdálený, jsem tam já měl 5,7 a kámoš ze Slovenska 6,4. Přičemž si myslím, že o moc víc už to prostě nepůjde, zato dolů krásně.